Wat betalen jullie dit seizoen voor ruwvoer?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Beeker

Re: Wat betalen jullie dit seizoen voor ruwvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:04

Hooi betalen we 2,50 per baaltje. Stro 80 euro voor een ton. Kweet niet hoeveel kleine baaltjes stro een ton is ik dacht zo 45-50

aletniessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:19

betaal je dat voor tarwestro? per ton. Dat is echt goedkoop.
Waar heb je dat besteld?

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:57

Idd voor tarwe stro. Halen we bij een boer bij ons uit de buurt (zeeuws vlaanderen). We moeten de pakjes wel zelf van het land halen. Maar dat is een paar uur werk en dan hebben we wel lekker goedkoop stro.

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:00

even meelezen Knipoog

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:02

ook even meelezen...

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:04

weinig te lezen.. Verdrietig

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:47

Ik betaal voor een klein baaltje kuil (20kg) 9 euro en sta niet op stro maar op vlas en dan betaal ik 7,25 euro voor een pak.

Ben er redelijk duur mee uit zo te lezen. Maar ik kan ook veel goedkoper inkopen (stro ipv vlas en hooi ipv kuil), maar dan laat de kwaliteit te wensen over.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:52

Je kuil is idd prijzig.
Voor een pak zaagsel betalen wij nu 9 euro.
Een groot pak stro kost me nu rond de 80 euro!!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:55

Je zou verwachten dat de hooi prijzen wel wat zullen zakken. Ze hebben bij mij in de buurt al 3 x gehooid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:09

Bij ons is de hooiprijs dus gestegen, omdat het hier te lang te droog is geweest (oftewel tropisch Cool ).
De hooiopbrengst is daardoor lager dan normaal.

Oh ja, "hier" is het noorden. Knipoog

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 07:20

Die prijzen verschillen erg. Sommige vind ik erg duur.

Ik betaal 6,5 euro voor een klein pak voordroog (tss 40 en 50kg). De kwaliteit is zeer goed en ik vind ze relatief goedkoop. Je ziet hier anders prijzen tss de 8 en de 10 euro voor een klein pakje.

Ik denk wel dat het volgend jaar zal opslaan - prijs van de plastiek is enorm gestegen - zoals alle grondstoffen zeker...

En "hier" is Oost-Vlaanderen (België), tegen de Nederlandse grens.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 08:23

Ik betaalde eerst 2,50 per kleine baal, maar dat is per 1 juni met 50 cent omhoog gegaan vanwege de gestegen dieselprijs; die ook doortikt in meststoffen en de kosten van de loonwerker. Ik vind dat de boer waar ik het haal inderdaad ook wel wat aan zijn hooi mag verdienen, tenslotte slaat hij het ook een soort van voor mij op (ik kan maar 20 balen per keer meenemen en heb er door het jaar heen ca. 120 nodig omdat ik geen gras voer).
Stro voer ik alleen een beetje in de loopstal in de nacht en haal ik per vuilniszak, voor 50 cent Clown

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:56

Ik hoor hier in de buurt (oost Groningen) al prijzen van 3,50 tot zelfs 4,50 voor een pak hooi, afgelopen winter vroegen ze dat ook. Vorig jaar omdat het zo nat was en nu omdat het zo droog was Rolleyes
Zelf had ik mazzel en heb een kleine 400 pak voor nop Haha!
Een stuk land verhuurd aan een boer waar hij een koppel hengsten op heeft lopen en in ruil daarvoor heeft hij dit jaar alle weilanden bemest en gehooid en hebben zelfs zijn zonen alles nog op de hooizolders gestapeld ook Haha!
Ik kon aangeven hoeveel pakken hooi ik wilde hebben en de rest doet hij zelf in de verkoop en is dan ook uit de kosten. Met 400 pak kom ik ruim het jaar rond, ik heb ook nog een aantal goede pakken kuil liggen voor de dieren die buiten blijven in de winter.
Vooral het bemesten is ieder jaar een aardige uitgave en die kosten had ik nu niet. Ook geen kosten van persen e.d. wat bij kuilpakken (ik liet het eerder altijd in grote balen persen en dan wikkelen) ook al op 15 euro per baal kwam.

Stro heb ik niet ingekocht, heb nog een halve zolder vol liggen en kom daar makkelijk de winter mee door aangezien alleen in de loopstal stro wordt gebruikt en de rest op vlas staat.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:18

Vorige winter betaalden we 1,50 voor een kleine baal hooi (ca. 0.50 x 1.00 meter).
De prijs voor dit jaar weten we eigenlijk nog niet. Hooi ligt al ruim een maand op zolder maar de buurman heeft nog niet gezegd wat de prijs wordt. We houden rekening met ca. 2 euro de baal.
Grote balen hooi (ongeseald) hebben we voor 18 euro de baal (direct van het land af).

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-08 00:21

ik betaal 3 euro per baaltje. dit zijn wel 'mislukte" balen, de hooimachine was verkeerd afgesteld Clown
maar dat betekende dus een groot voordeel voor mij, want ze waren veel te groot en zwaar geworden Ja
in de volle winter betekent dit met 2 Tinkers en een grote C pony 1 baal hooi per dag qua voeren, en dat is ruim genomen.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 07:45

baal geseald hooi van 250 kg voor 35 euro, en stro weet ik nog niet.

sjimpi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 07:49

ik betaal 45 euro voor een baal voordroog van 400 kilo,
stro weet ik ook niet.
vlas betaal ik 6.95 per pak.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 10:01

Hier voor baaltjes hooi van gemiddeld 23/25 kg €2,60 (bij een boer die het nog komt brengen ook)..maar kom je op een pensionstal, dan wordt er op eens €4,50 á €5,00 gevraagd.
Ik heb de boeren hier dit jaar nog niet horen klagen over het slechte hooien..tot nu toe steeds voorbij zien komen op gunstige periodes. in de wandelgangen hoorde ik juist dat de prijs naar beneden zou gaan..maarja, het gooi he, of het waar is geen idee..zal het mn boertje volgende keer eens vragen Knipoog

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:03

Ik begreep dat het niet zo zeer gaat om het 'slechte' weer (somstandigheden), alswel de gestegen dieselprijzen die de prijzen omhoog brengen.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:11

Stro is hier 100 euro per ton. Heb dan wel gerstestro en geen tarwe.
hooi betaal ik voor een grote ronde baal 30 euro. vind ik zelf redelijk goedkoop. bij een andere boer betaalde ik 40.
kleine pakje hooi kosten rond de 2,50 en ingepakt is het 5 euro.

@ isapaardje, ligt er ook aan wat de boer er zelf aan wil verdienen.

vorig jaar hebben we zelf een land gehooid toen betaalde ik alleen voor het persen 50 cent per pakje.
maaien end hebben we zelf gedaan.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:49

Huh, ik zit nog gemiddeld als ik het zo lees. Ik vond de prijzen van de boer waar ik het haal absurd gestegen.

Hooi van € 1,80 van het land naar € 2,50 (39% stijging)
Hooi uit de schuur van € 2,00 naar €3,00 (50% stijging)
Stro van het land van € 0,80 naar € 1,25 (56% stijging)
Stro uit de schuur van € 1,00 naar € 1,50. (50% stijging)
Eigenlijk absurd, zoveel % stijging. Kan me bijna niet voorstellen dat de kosten (loon,diesel,kunstmest) met 50% gestegen zijn.

In vergelijking met andere boeren bij ons in het dorp betaal ik eigenlijk veel te veel. Ik heb verschillende mensen van de rijvereniging gesproken die het hooi voor € 1,70 van het land halen en stro voor € 1,00 van de kar af (had de boer al binnengehaald, omdat hij bang voor regen was, dus ze hebben zelf niet hoeven laaien op land).

Maar ja, ik kan bij die boer wel gratis mijn mest kwijt, en dat is natuurlijk ook wel wat waard....
Nu zou ik natuurlijk ook bij anderen kunnen informeren of ik daar de mest kwijt kan, maar daar moet ik dan al weer verder weg voor rijden, terwijl ik hier maar de bocht om hoef om het te kunnen storten in de mestbak Clown . Dus na wat wikken en wegen, hebben we toch maar besloten om weer alles bij dezelfde boer te bestellen.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 07:52

Nou die prijzen die jij daar opnoemt Isabonny is voor in mijn regio echt super goedkoop !Ik wou dat het hier zo weinig koste ondanks de prijsstijging bij jou.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:55

moos24 schreef:
Nou die prijzen die jij daar opnoemt Isabonny is voor in mijn regio echt super goedkoop !Ik wou dat het hier zo weinig koste ondanks de prijsstijging bij jou.

Haha! Haha! Ja he!
Maar als je het dan vergelijkt met wat mensen nog geen km verop betalen, dan heb ik dus € 0,80 per baal meer betaald voor het hooi. Dan ben ik toch € 128 duurder uit geweest. Is toch niet niks..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:35

De prijzen hier schelen ook van boer tot boer. Het ligt er maar aan of ze het zelf binnenhalen of door een loonwerker oid laten doen volgens mij.
Paar jaar geleden betaalde ik bij een fouragehandel al eens 3,50 voor een kleine baal hooi en dat was niet eens super goed hooi. Ik vond de 2,50 die ik nu betaalde voor wel goed hooi, dus al reuze goedkoop. Wil er dan ook best 3 euro voor gaan betalen, maar inderdaad met 120 pakken in het jaar is dat wel 60 euro extra. Maar och ... wat kost ons "voer" tegenwoordig? En wat te denken van de zak brokken? Die zijn in korte tijd ook enkele euro's duurder geworden (en vaak minder gewicht dan 25 kg ivm arbo eisen).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:02

Wij betalen rond de 3 euro per baal. Het is goed hooi en het wordt gebracht.