Mijn merrie staat van ong. eind april tot begin december 24/7 op het land en daar krijgen ze indien nodig hooi bijgevoerd. Dit jaar tot nu toe dagelijks twee keer, omdat er iets teveel paarden stonden. De groep is nu gehalveerd en we verwachten dat we met een week zo'n beetje niet meer hoeven bij te voeren omdat dan het gras voldoende begint bij te komen.
Ze krijgt 1x per dag een schep Reform Kruiden Muesli.
In de andere maanden staan ze van ong. 9 uur tot 18.00 uur op de wei en de rest op stal, waar ze onbeperkt voordrooghooi krijgen (en dan bedoel ik ook echt onbeperkt, de balen staan gewoon voor hun neus). Ze krijgt dan 2x per dag een schep Reform Kruiden Muesli en meestal een kilo winterwortels bij de avondvoerbeurt.
Als ze al eens een bolle buik krijgt is die er zo weer af als ik een paar dagen wat intensiever rij, dat is geen vet maar vulling van de darmen.
Moet er wel bij melden dat ze niet makkelijk (te) dik wordt, dat maakt het wel makkelijker. Als je een paard met aanleg voor veel te dik worden hebt dan vergt het wel wat meer management. Maar dan zou ik kiezen voor zo arm mogelijk langstengelig hooi of stro. Liever altijd arm ruwvoer dan niks of heel beperkt.
Trouwens, Lucerne hebben ze veel sneller op dan gewoon hooi, dus qua tijdsbesteding is dat niet de beste oplossing.
Edit: toevoeging krachtvoer.