Vet vs spieropbouw (bouwstoffen in voer?)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: Vet vs spieropbouw (bouwstoffen in voer?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:27

In overleg met mijn dierenarts heb ik een paard die we hebben gehad en niet dik wilde worden een tijd op pijnstillers gezet. Toen is hij in een korte tijd behoorlijk aangekomen en zijn we gaan zoeken wat hem dan blijkbaar zo'n pijn deed.
Bleek om een probleem in de voorknie te gaan waar hij absoluut niet kreupel aan liep maar wat hem heel erg veel energie koste.
Misschien eens overleggen met je dierenarts of dat iets is om uit te sluiten dat hij door ergens pijn te hebben zo dun blijft.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:29

Dat is ook een rigoreuze oplossing Katja, kan me voorstellen dat wanneer je ten einde raad bent het wel een optie kan zijn.

Hoe zijn jullie uiteindelijk bij die voorknie beland?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 15:31

BrittKitt schreef:
Zijn daar geen supplementen voor eigenlijk? Verbeterde voeropname?

Heb je bijvoorbeeld ook al eens overlegd met een voerdeskundige van PAVO oid? Hoeft niks uit te komen natuurlijk, want die komt alleen met zijn eigen producten aanzetten, maar het kan misschien toch weer een andere kijk geven?

Niet in real life, ik heb wel via e-mail advies gevraagd.
Op dat moment was hij net onder het zadel, werd zo'n 3 dagen in de week een half uurtje gereden, een dag aan de longe, een dag vrijspringen, balkjes lopen, buiten gaan wandelen of loszetten of zoiets. Hij kreeg toen 2 maal daags 2 kilo PAVO basisbrok en een kwartschep sportmuesli. Van 9 tot 6 stond hij buiten en hij kreeg 2 maal daags flink hooi bij.

Het advies van PAVO was toen om de hoeveelheid hardvoer op te voeren Zij zijn groot en ik is klein!
Terwijl ik het toen al vrij veel vond voor zo'n jonkie.

Er zijn supplementen voor verbeterde voeropname maar dat is altijd gerelateerd aan een bepaald probleem (lever of nierfalen, verminderde eetlust, maagzuur en -zweren,...) en dat zijn dingen die op hem weer niet van toepassing zijn.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:32

Toen eenmaal duidelijk was dat er toch ergens pijn zat hebben we een thermografie laten maken wat bij de knie een minimale afwijking vertoonde. Toen zijn ze daar gaan scannen en hebben ze het probleem gevonden.
Was echt zoeken naar een naald in een hooiberg maar het is wel gelukt en na behandeling is dit paard goed op gewicht gekomen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 15:34

Katja schreef:
In overleg met mijn dierenarts heb ik een paard die we hebben gehad en niet dik wilde worden een tijd op pijnstillers gezet. Toen is hij in een korte tijd behoorlijk aangekomen en zijn we gaan zoeken wat hem dan blijkbaar zo'n pijn deed.
Bleek om een probleem in de voorknie te gaan waar hij absoluut niet kreupel aan liep maar wat hem heel erg veel energie koste.
Misschien eens overleggen met je dierenarts of dat iets is om uit te sluiten dat hij door ergens pijn te hebben zo dun blijft.

Poeh, ik kan het eens voorleggen, maar het lijkt me dat je dat toch ook merkt aan een paard.
Gaf dat paard bij jullie geen enkel signaal af waardoor je dacht dat hij minder happy was?
Mijn paard is al door zo ontzettend veel mensen nagekeken, de hele medische en alternatieve rambam heeft de revue gepasseerd, zelfs nog inclusief readers en dergelijke Nagelbijten / Gniffelen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:36

Dit paard was fijn te rijden, vrolijk, zag er op het magere na goed uit en kwam zelfs volledig door een klinische keuring heen zonder bemerkingen.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:42

Ik voer mijn paard een mix van vitamine E, selenium en Lysine.
Dit op aanraden van mijn instructeur. Het is niet voor het vet, mijn paard is absoluut niet te mager en heeft dit dus ook niet nodig, maar het werkt wel voor de spieren vind ik zelf. Het gaat hier alleen wel voornamelijk om de afvoering van afvalstoffen en daarnaast om de spieropbouw. Toch kan ik goed merken dat mijn paard soepeler is en gemakkelijker spieren opbouwt.
http://www.depaardendrogist.nl/index.asp?strPageType=productpagina&intHoofdgroepID=105&intSubgroepID=114&intProductID=25352

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 15:46

Ja, dat ken ik Ja
De mijne krijgt voor en na intensief trainen idd ook vitamine E om spierverzuring te voorkomen. Met de bloedtest is trouwens ook vitamine E meegenomen (weet ik omdat dat iets extra's was, maar dat was dus in orde)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 15:57

Ik heb ook even contact opgenomen met de vorige eigenaar met de vraag of hij ooit op de foto is gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 16:01

Urielle, hij is toch een luchtzuiger? Stress eet hem misschien van binnen op, dat doet mijn paard nl ook. Ik moet oppassen met plotselinge koude nachten, dan ontvet hij snel. Ik heb nog niet de oplossing, ja vers gras, maar daar mag hij van de staleigenaar maar anderhalf tot 2 uur op ivm zuinigheid van het gras Haha!

In het begin toen de wei weer open mocht zag ik hem groeien, maar als hij een dag niet op het gras is geweest zie je dat ook weer.

Sommige paarden zijn arm bespierd van nature, mijn paard dus ook, ik voer nu dus veel meer, gewoon meer dan ik ooit heb gedaan. Wel in 4 porties per dag, maar hij krijgt een kilo brok extra en een schep muesli extra, dan heeeel veel hooi en nu hebben ze ook dat geplastificeerde hooi, dat vind hij lekker en dat geef ik voor de nacht een flinke berg.

Subli EM geef ik elke dag minstens 1maatbekertje vol.

Als je niet zelf hooi inkoopt weet je nooit of je 1e snee hebt en welk gras er groeit dat is juist zo jammer, want dat bepaald je kwaliteit ruwvoer. Lucerne van hartog maakte ook wat dikker. Energiek zijn onze paarden altijd, als je maar zorgt voor genoeg beweging en als je een weekend niet gaat rijden, gewoon die brok extra weglaten.

Kortom mijn paard eet mij arm, maar meer voeren is wel een betere oplossing dan veel andere dingen. Maismeel moet je mee oppassen, is zwaar verteerbaar en kan je in principe maar 4 - 5 weken achter elkaar voeren en als je stopt valt hij weer in.

Meer spieren is ook meer voeren, hoge kwaliteit brok gebruiken, een flinke scheut zonnebloemolie erover heen voor extra vet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 16:08

Katje, daar zat ik ook aan te denken, pijn! Mijn paard heeft weer pijn in zijn hals, een paar blokkades waar ik wat mee moet doen en dat kan idd ook energie vreten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 16:16

Het is een luchtzuiger en iedereen geeft iid ook als oorzaak: stressgevoelig paard. UIt ervaring weet ik dat ik net als bij jouw paard op moet letten met kou.

Subli EM is ook al een paar keer genoemd, worden ze daar niet feller van? Het klinkt heel energiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 16:24

Nee, ik heb het weer gehaald. Vorige week was ik trots hoe vol hij begon te worden, nu is het koud geweest, minder gras gehad, althans met die regen bevat het weer veel water en hij was weer wat minder geworden. Net of je dat per dag kan zien.

Die subli zou ik even de eerste paar dagen wat minder doen, maar wel opvoeren tot een hele maatbeker (is eentje die je er bij moet vragen) per dag. Worden ze ook lekker soepel van, zet wat aan en tja wat meer vet is al heel wat, spieren misschien ook wel. Kan zijn dat de eerste dag ze wat joliger is omdat het ook olie is en dat geeft weer wat energie, maar valt wel mee. Ik doe het door het voer en hij eet het gewoon op.

Mijn paard heeft heel lang geen plek in de kudde gehad en heeft sinds kort een maatje, ik hoop dat dat ook gaat helpen.

Na een revalidatie heeft mijn paard anabolen gehad, hij werd net een hengst, ik zag de spieren per dag groeien, helaas kreeg hij ook heel veel praatjes, maar het is maar tijdelijk en dat is jammer, na 4 weken zie je er niets meer van. Bij merries doen ze het ook wel eens, misschien dat het bij jouw paard wel blijft.

Arm bespierde bovenlijn wordt ook wel eens in verband gebracht met KS. Kijk eens of het zadel niet een drukpunt heeft wat haar pijn doet tijdens het rijden of juist na het rijden. Sommige zadels hebben een te smalle boom en hebben een piekbelasting.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 16:29

Ik weet niet of de olie verschil zou maken, hij krijgt nu al zonnebloemolie. Zou hij dan toch heter worden ervan?

Gamma oryzanol is volgens mij ook een soort anabolen, of niet? Er stond iig een paard die van garnaaltje naar een beer van een paard ging en de mijne bleef garnaal Boos!

KS heeft hij niet, heeft hij ook de rugvorm niet voor (na alle Boktverhalen toch even vragen bij de fysio he Tong uitsteken ) en het zadel is in orde. Hij heeft een Wow zadel gekregen in november oid en dat is toevallig vorige week opnieuw gecontroleerd maar lag nog goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 16:32

O jee een WOW zadel, gaaf!! Waar heb je die gekocht?

Rugvorm zegt niets, alleen foto's.

Olie kan geen kwaad, het zal niet zo zijn dat hij meters de lucht in vliegt, schat ik zo en je rijdt hem wedstrijd gericht en dan moeten ze toch al meer werken en zijn ze beter aan de hulp, moet lukken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 16:36

Bij Arie Boer gekocht (Zadelboer). Kostte wel wat, maar goed, in het belang van het paardje he! Ik krijg de komende twinitig jaar geen verjaardagscadeau meer denk ik Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 16:38

Dat denk ik ook! Cool Om elke dag op je kado te zitten is ook wel wat.. Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 16:40

russel schreef:
Rugvorm zegt niets, alleen foto's.

Nou ja, ik heb het aan de fysio en aan de masseuze gevraagd en die zeiden van niet?
En zijn rug is ook al door de osteopaat gedaan.
Me dunkt dat hij dan ook spierproblemen krijgt voortkomend uit de KS, niet?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 16:57

Veel endurance-paarden hebben hier ook rap last van (tja.. arabiertjes Knipoog )
Heel veel vet (Subli EM kan je tot 150 gram per 100 kilo voeren. Dat is heel veel) en bietenpulp maken heel veel hazenwindhond-paardjes toch wat ronder.
Let wel! GEWEEKTE bietenpulp. Anders blaas je je paardje letterlijk op, niet zo'n fijne dood.
Indien je veel (GEWEEKTE!) bietenpulp gaat geven, dit te combineren met granenmeel (tarwe-zemelen), verhouding respectievelijk 3 op 1... Dit om de verhouding calcium (= bietenpulp rijk aan) -fosfor (= tarwezemelen rijk aan) goed te houden/krijgen.

Opletten met zonnebloemolie voeren. Indien ge olie gaat voeren, moet ge al snel anti-oxidanten bijvoeren in de vorm van vitamine E. Subli EM heeft echter al de juiste verhoudingen; dat is iets veiliger wat dat aangaat.

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:04

Het is misschien ver gezocht, maar kan het niet zijn dat hij iets aan z'n nieren heeft?
Mijn paard is ook niet makkelijk dikker te krijgen, en heeft een paar jaar geleden zo'n dip gehad dat ie echt te mager was.
In die tijd ben ik hem dus ook van alles gaan bijvoeren, en niks hielp.
Op een gegeven moment kreeg hij 8 scheppen voer en het maakte nog geen verschil, dit in combinatie met onbeperkt ruwvoer.

Uiteindelijk werd ik er behoorlijk wanhopig van, en heb ik er iemand
bijgehad die veearts is, maar ook homeopatisch arts plus nog wat zweverigs erbij......
Bij hem kwam er uit, dat juist door al dat krachtvoer ( en dus veel eiwitten) m'n paard een soort eiwitvergiftiging had, en z'n nieren het allemaal niet meer konden verwerken.
Dus een paar homeopatische watertjes gehad, en alleen nog maar granenmix gevoerd (2x1 schep), en hij knapte weer snel op.

Nu ik veel SGW rijd, was de granenmix niet meer voldoende, en ben ik overgegaan op dit:

Hipro Performance

HiPRO Performance is een hoogwaardige voeding voor paarden die
topprestaties moeten leveren. Bovendien is deze brok ook zeer geschikt
voor paarden die een conditie achterstand hebben of herstellen van een
ziekte.
HiPRO Performance is een volledig geëxpandeerd product en bevat
veel licht verteerbaar zetmeel en een hoog gehalte aan plantaardig vet.
€ 11,20 per 20kg

En zelfs als hij volop in training is, kan ik hem met dit voer uitstekend op gewicht houden.( met 2 tot 3 scheppen per dag)

De naam van die veearts is eventueel via PB te verkrijgen.....

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:10

Ik zou zelf ook denken aan olie, dat mag je vrij veel bijvoeren, tot thee kopje per dag, maar dat zou ik na moeten zoeken. Heb het rustig opgebouwd en goed in de gaten gehouden of hij geen dunne mest kreeg. Wat niet het geval was trouwens.

Hierdoor bleef mijn paard makkelijker op gewicht in de winter terwijl hij anders naar mager ging.

Een kennis was bodybuilder en die vertelde dat hij altijd periode had van bunkeren om maar aan te komen in vet, zodat hij het daarna om kon gaan zetten naar spieren. Bij crashdieeten verlies je niet alleen vet maar ook veel spierweefsel omdat deze te weinig voeding krijgen en dus de spieren gaan 'opeten'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:15

Stress is ook hetgene waar ik aan dacht.
Ik heb op stal een wever staan.
Kan zelfs heel erg zijn als hij niet lekker in zijn vel zit.
Hij is ook altijd geweest zoals jou foto. Kreeg bergen eten, maar zette niet aan.
Verder was hij wel vrolijk en dan dacht je, ach die stress, dat velt vast wel mee.

Hij staat nu 2 jaar hier.
Heeft rust omdat het hier niet druk is.
Hij heeft regelmaat. Vaste maatjes. En voor hem het balangrijkste hele dagen buiten.
Je merkt nu ook heel goed dat hij begint te beseffen dat hij echt naar buiten mag, echt elke dag.

maandje terug was er een andere instructrice die hem niet vanuit het verleden kende en die zei dat ze hem niet dikker wilde zien, dan werd hij te dik.
Eigenaresse en ik keken elkaar aan en schoten in de lach. Wie had nu ooit gedacht dat iemand dat zou zeggen.

Hij krijgt 500 gram brok per dag, gewone simpele basis brok.
onbeperkt hooi, maar hij eet me niet arm.
En weidegang, maar dat is afgestemd om niet eveel gras ivm kawa, die van lucht dik wordt Lachen

Hij loopt 6 dagen in de week, keer of 3 in training en de andere keren bos.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 17:20

Het vitamine E-probleem was geloof ik bij maisolie, daarom ben ik zonnebloemolie gaan voeren. Maar ik wil best eens Subli EM proberen te voeren, proberen kan altijd. Zolang ik maar niet zit met een paard wat knettergek wordt Haha!

Bietenpulp had ik idd net al in het topic wat nu op VS loopt over zitten lezen. Mijn huidige voer bevat ook al wel bietenpulp maar misschien dat er meer nodig is voor hem. Idd dan aangevuld met zemelen.

De nieren zijn met de bloedtest gecontroleerd (en via alternatieve wijzen). Nier- en leverwaarden waren gelukkig goed.

Olie krijgt hij al Skipper.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:22

Even uit nieuwsgierigheid; hoelang voer je iets als je iets nieuws probeert? Dus voordat je eventueel weer iets nieuws gaat gebruiken?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 17:23

runningkawa schreef:
maandje terug was er een andere instructrice die hem niet vanuit het verleden kende en die zei dat ze hem niet dikker wilde zien, dan werd hij te dik.
Eigenaresse en ik keken elkaar aan en schoten in de lach. Wie had nu ooit gedacht dat iemand dat zou zeggen.

Poeh, wat zou het mooi zijn als iemand dat ooit nog van mijn paardje zou zeggen! Vork

Stress is sowieso een factor, zeker weten, maar ik weet echt niet hoe ik die factor kan verlagen. Alles alles alles hakt erin bij hem. Van een langsvliegende vogel, tot een hond die over de weg loopt of wandelaars. Het is zo'n extreem gevoelig paard! En dan heb ik het nog niet gehad over geluiden en geuren, daar kan hij compleet van van zijn melk zijn.