Bietenpulp goed om dikker te worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ing

Re: Bietenpulp goed om dikker te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:34

Dat wist ik niet russel, dan moeten we dat meer eens doen om het vestopte zand eruit te wassen. Klopt idd van de koeien-verteringskanaal, paarden trekken dat in het verteringskanaal niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:52

Ik kreeg ook onlangs de tip en voer ook regelmatig bietenpulp, ik ben geschrokken van de hoeveelheid zand. Ik dacht eerst dat het donkere troebele melasse was, maar het is heel fijn zand. Als je het vergiet in een grote emmer zet en het water tot de rand van het vergiet vult, even er door heen woelt en het vergiet op tilt, moet je eens kijken hoe troebel het water is en hoeveel zand er op de bodem komt te liggen als het even stilstaat. Ik spoel wel 4 keer totdat het helder wordt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:14

russel schreef:
Ik kreeg ook onlangs de tip en voer ook regelmatig bietenpulp, ik ben geschrokken van de hoeveelheid zand. Ik dacht eerst dat het donkere troebele melasse was, maar het is heel fijn zand. Als je het vergiet in een grote emmer zet en het water tot de rand van het vergiet vult, even er door heen woelt en het vergiet op tilt, moet je eens kijken hoe troebel het water is en hoeveel zand er op de bodem komt te liggen als het even stilstaat. Ik spoel wel 4 keer totdat het helder wordt.

Maar spoel je dan niet ook een deel van de pulp zelf weg? Wij voeren het nu niet meer, hebben het ook nooit gespoeld, maar dit vind ik toch niet zo fijn om te horen Verdrietig .
Gelukkig voeren we maar heel weinig ( nog geen halve schep ( droog= geweekt een halve emmer) voor 3 paarden, maar toch...

Toch maar eens een Sand Clear kuurtje doen Boos!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:46

Als je het met heel heet water klaarmaakt is op een half uur a een uurtje klaar. Paarden eten het dan zelfs nog liever.
Mijn 34-jarige pony krijgt dagelijks een flinke portie, zij heeft dat nodig om op gewicht te blijven.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:06

Vandaag goed gekeken voor ik de pulpbrok gaf, en er zat echt geen zand in, gelukkig.
Ik heb alleen wel het idee dat het met die warmte wat zuur gaat ruiken, of ligt dan aan mij? Paard vind het nog net zo lekker...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:29

Als het lang staat met de warmte kan het zelfs gaan gisten. Als je het meteen na het weken geeft kan dat niet, maar als het bijv. 12 uur staat ( bij hoge temperaturen) is dat wel mogelijk.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:29

Bij mij ook eigenlijk geen zand, was er ook van gescrokken maar het valt allemaal mee bij mij gelukkig!

Ik heb trouwens nu gemengd met zemelken voor de verhouding, stond ergens dat dat nodig was maar waarvoor weet ik niet meer. (fosfor??)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:06

Kalk/ fosfor verhouding! In bietenpulp zit veel calcium ( kalk) en weinig fosfor ( bij lucerne is dat ook zo), in zemelen ( granen in het algemeen) daarentegen veel fosfor en weinig calcium dus dat vult elkaar prima aan.

Maar als je maar een handje bietenpulp of lucerne voert is dat op zich geen probleem, pas bij groterehoeveelheden moet je echt gaan compenseren.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:22

Oh dank je, dus toch de fosfor en kalk.
Ze krijgen van mij 's ochtens gewoon sportbrokken.
En dan maak in van een kleine halve schep bietenpulp voor 's avonds samen met nog brokken erbij.
Nu heb ik 1 zak bietenpulp en 1 zak zemelen gemix, is dat een goeie verhouding?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:26

Wij deden meestal ook ongeveer 1 op 1 en dat beviel goed. Bij kleine hoeveelheden komt het niet zo nauw, als je bijv. een paar kilo pulp zou voeren dan wel.
Trouwens prettig om te horen dat tot nu toe niemand zand heeft gevonden, ik kan het niet meer testen omdat ik geen pulp meer voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:33

Ik heb de pulp van besterlifood, zal dat verschillen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:34

ElCid schreef:
russel schreef:

Maar spoel je dan niet ook een deel van de pulp zelf weg? Wij voeren het nu niet meer, hebben het ook nooit gespoeld, maar dit vind ik toch niet zo fijn om te horen Verdrietig .
Gelukkig voeren we maar heel weinig ( nog geen halve schep ( droog= geweekt een halve emmer) voor 3 paarden, maar toch...

Toch maar eens een Sand Clear kuurtje doen Boos!

Nee, daarom gebruik ik ook het vergiet, de pulp blijft achter en het zand kan weg.

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:34

Hoi,
ik heb ook de pulpbrok van arie Blok, een halve schep op een halve liter water. Heb wel de indruk dat er iets zand tussen niet, maar niet zodat ik het na het wellen nog moet afgieten.
Het werkt super voor onze 21 jr merrie. Ze blijft mooi vol en vindt het vooral lekker

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:46

Bietenpulp kan je idd gebruiken maar hier doen wij dat absoluut niet omdat:
- scheve calcium/fosfor verhouding, dus zoals hier al besproken moet je dat weer corrigeren
- als iemand (hier komen ook kleine kinderen) per ongeluk pulpbrok droog aan paarden voert.......
- in bietenpulp zit veel melasse (vandaar dat paarden het lekker vinden) maar zo goed is melasse niet voor paarden > dat gisten van de suikers is hier ook al aangehaald, zelfde kan in de maag van het paard gebeuren (kans op koliek)
- door de melasse (veel suiker in de pulp) kan het paard insulineresistent worden

Als (met nadruk op áls, want we hebben hier geen paarden die invallen) ik hier een paard op stal krijg die wel wat mag aankomen, vervang ik het rantsoen tijdelijk door maïssilage. Wel silage gemaakt van Corn Cob Mix (CCM). Voor een betere vertering en ruwe celstof voorziening wordt dit dan gemengd met gehakseld stro. Voordelen van het voeren van maïssilage:

- zet meer vlees aan
- geeft vacht een mooie diepe glans: komen ook beter door de haren
- makkelijker voeren, makkelijk aan te komen
- hoeveelheid t.o.v. bietenpulp is meer: je mag maximaal 8 kg maissilage voeren per paard per dag, dus het paard verveelt zich niet: bietenpulp max. 2 kg
- goedkoper
- geen gedonder met scheve Ca/pH verhouding: wel zorgen dat je paard een mineralen liksteen heeft omdat maissilage weinig mineralen bevat
- betere eiwit verhouding
- geen gevaar van vergisting

Nadelen van maïssilage:
- niet voeren aan drachtige of zogende merries wegens weinig mineralen gehalte
- sommige paarden verdragen maïssilage niet, krijgen er uitslag van.
- maïssilage is beperkt houdbaar, dus niet teveel op voorraad nemen (maar in de praktijk is dat meestal geen probleem omdat je dit tijdelijk gaat voeren)

Nadat het paard weer is aangekomen is het natuurlijk belangrijk dat ie niet weer invalt: ergens is er dus iets misgegaan, dus de oorzaak van dat invallen moet je wel opsporen anders begint de ellende opnieuw: het blijven voeren van bietenpulp of maïssilage is sterk af te raden!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:51

ipv ccm kun je ook nog kiezen voor een maisbrok van de hele plant
bijvoorbeeld van agrobs,
is ook een hele fijne optie om paarden die moeilijk op gwicht te krijgen zijn , of blijven wat extra's te kunnen geven zonder al te veel eiwitten etc

is ook wel weer goed opbergen ivm het zwelgevaar als een onwetend iemand het droog zou voeren

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:34

MadamX wat doe je dan met het gegeven dat mais= koolhydraten= suikers en zetmeel is (net zoals alle andere granen) en dat paarden niet zo erg goed weg kunnen met granen?

Paarden die zetmeel gevoelig zijn doen het bijzonder slecht op mais als product om ze te laten bijkomen. Spijtig genoeg zit ik niet aan mijn eigen computer op dit moment, dus kan ik m'n documentatie niet raadplegen, heb nl een erg interessant artikel over bietenpulp waarin zelfs gesteld wordt dat je het niet hoeft te weken voor je het geeft.
Een snelle blik op mijn zak pulp geeft jammer genoeg geen samenstelling, het zou mij verbazen mocht er melasse bij de bietenpulp gedaan worden.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:37

Toevallig ergens anders mijn bron terugggevonden

Citaat:
Samenstelling en eigenschappen
Bietenpulp is het restproduct van de suikerproductie. Suiker (sucrose) wordt geëxtraheerd uit suikerbieten en wordt vervolgens gebruikt voor humane consumptie. De hoeveelheid sucrose in de resterende pulp is derhalve zeer laag. Alhoewel sommige voederproducenten melasse toevoegen aan pulp om de smakelijkheid van pulp te verhogen (gemelasseerde bietenpulp), is de hoeveelheid goed verteerbare, snel fermenteerbare koolhydraten in bietenpulp laag en dus is het risico op verzuring in de dikke darm, met alle gevolgen van dien, laag. Om een idee te krijgen: de hoeveelheid suiker in 5 kg bietenpulp is ongeveer gelijk aan de hoeveelheid suiker in een paar appels.
Daarentegen is bietenpulp rijk aan slecht verteerbare, matig snel fermenteerbare koolhydraten, zoals bijvoorbeeld pectine. Middels microbiële fermentatie in de dikke darm worden deze koolhydraten omgezet in vluchtige vetzuren en dragen in deze vorm bij aan de energievoorziening van het paard.
Tot slot is pulp ten opzichte van de energie inhoud (ca 900 VEP per kg droge stof) relatief eiwitarm (ca 8 tot 10% in de droge stof), rijk aan calcium en bevat nauwelijks tot geen fosfor, vitamine B, caroteen en vitamine D. Bietenpulp is dus rijk aan energie, rijk aan matig snel fermenteerbare koolhydraten en bevat weinig eiwit. Door deze eigenschappen is bietenpulp een geschikt product om in het dagelijkse rantsoen zowel een deel van het ruwvoer als van het krachtvoer te vervangen. Hierbij dient men wel rekening te houden met de lage gehaltes aan vitaminen en mineralen in bietenpulp; middels een rantsoenberekening is eenvoudig te bepalen of het supplementeren van mineralen- en/of vitaminen nodig is.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:39

Ik hoorde van de week van de vee arts dat bietenpulp één van de dingen is waar paarden (sneller) slokdarmverstopping van kunnen krijgen. Wij gebruiken meestal slobber naast de rest van het voer. En dat werkt prima.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:42

Ik heb mijn merrie tijdelijk geprobeerd bietenpulp te voeren, echter vond ze het helemaal niet lekker, het was dat haar brok er ook doorheen zat en ze niks anders kreeg, maar de eerste dagen heeft ze het toch echt laten staan. Schijnt vaker voor te komen met pulp. Toen ze het at hielp het wel om bij te komen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 12:14

Teigetje schreef:
Toevallig ergens anders mijn bron terugggevonden

Citaat:
Samenstelling en eigenschappen
Bietenpulp is het restproduct van de suikerproductie. Suiker (sucrose) wordt geëxtraheerd uit suikerbieten en wordt vervolgens gebruikt voor humane consumptie. De hoeveelheid sucrose in de resterende pulp is derhalve zeer laag. Alhoewel sommige voederproducenten melasse toevoegen aan pulp om de smakelijkheid van pulp te verhogen (gemelasseerde bietenpulp), is de hoeveelheid goed verteerbare, snel fermenteerbare koolhydraten in bietenpulp laag en dus is het risico op verzuring in de dikke darm, met alle gevolgen van dien, laag. Om een idee te krijgen: de hoeveelheid suiker in 5 kg bietenpulp is ongeveer gelijk aan de hoeveelheid suiker in een paar appels.
Daarentegen is bietenpulp rijk aan slecht verteerbare, matig snel fermenteerbare koolhydraten, zoals bijvoorbeeld pectine. Middels microbiële fermentatie in de dikke darm worden deze koolhydraten omgezet in vluchtige vetzuren en dragen in deze vorm bij aan de energievoorziening van het paard.
Tot slot is pulp ten opzichte van de energie inhoud (ca 900 VEP per kg droge stof) relatief eiwitarm (ca 8 tot 10% in de droge stof), rijk aan calcium en bevat nauwelijks tot geen fosfor, vitamine B, caroteen en vitamine D. Bietenpulp is dus rijk aan energie, rijk aan matig snel fermenteerbare koolhydraten en bevat weinig eiwit. Door deze eigenschappen is bietenpulp een geschikt product om in het dagelijkse rantsoen zowel een deel van het ruwvoer als van het krachtvoer te vervangen. Hierbij dient men wel rekening te houden met de lage gehaltes aan vitaminen en mineralen in bietenpulp; middels een rantsoenberekening is eenvoudig te bepalen of het supplementeren van mineralen- en/of vitaminen nodig is.

Ik had dit artikel ook al eens gevonden en dat is ook een van de redenen om het te voeren, prima paardenvoer dus, wat vooral in endurance kringen veel gebruikt wordt, om alle bovenstaande eigenschappen.
Wat de granen betreft kan ik het niet met je eens zijn! Wij voeren onze paarden al jaren alleen granen(tarwe, haver, mais en gerst), hooi en lucerne ( met een vit. suppl). Dit dieet hebben we samengesteld in overleg met een van de betere paardenartsen omdat onze paarden na verblijf op pensionstallen door het voeren van o.a. brok en kuil een nier en leveroverbelasting hadden opgelopen.
Het dieet wat wij nu voeren werkt fantastisch, de paarden zitten goed in het vlees, hebben een mooie ( natuurlijke) glans, staan perfect op de voeten en zijn superfit.
Overigens ken ik heel veel mensen die hun paarden puur granen voeren , o.a. om de vele , ongewenste, toevoegingen in brok en muesli's te vermijden. Ik heb het dan ook nog over prestatiepaarden Haha! .
Ik ken een aantal fokkers in Portugal en Amerika, en ook die voeren hun (top) paarden granen, hooi en lucerne Cool

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:07

Teigetje schreef:
MadamX wat doe je dan met het gegeven dat mais= koolhydraten= suikers en zetmeel is (net zoals alle andere granen) en dat paarden niet zo erg goed weg kunnen met granen?

Paarden die zetmeel gevoelig zijn doen het bijzonder slecht op mais als product om ze te laten bijkomen. Spijtig genoeg zit ik niet aan mijn eigen computer op dit moment, dus kan ik m'n documentatie niet raadplegen, heb nl een erg interessant artikel over bietenpulp waarin zelfs gesteld wordt dat je het niet hoeft te weken voor je het geeft.
Een snelle blik op mijn zak pulp geeft jammer genoeg geen samenstelling, het zou mij verbazen mocht er melasse bij de bietenpulp gedaan worden.

Dat artikel over bietenpulp ken ik en is afkomstig van een partij die er belang bij heeft dat het product gekocht wordt, vandaar de opgedikte positieve schrijfwijze. Bietenpulp is en blijft een afvalproduct: als het niet verkocht kan worden moet het worden weggegooid wat geld kost, dus doet men er alles aan om het te vermarkten; je kan ervan uitgaan dat bietenpulp standaard voorzien is van melasse. Daarnaast ontstaat er bij het persen warmte (70 - 75 graden C). Door deze warmte veranderd er iets aan de samenstelling waardoor het verhaal over o.a. pectine niet geheel compleet is. Appelmoes heeft ook heel andere eigenschappen en verteert ook anders dan appels, om maar een voorbeeld te noemen.
Wat de maïssilage betreft: het klopt wat je zegt over zetmeelgevoelige paarden. Daarom geef ik de voorkeur aan maïssilage en NIET aan maïsbrok of enkel alleen de maïskorrels. Juist door het fermenteren is het zetmeel omgezet in suikers en melkzuur. Deze 2 stoffen heffen elkaar op en zijn zodoende niet schadelijk voor het paard (alleen suikers zouden niet goed zijn en alleen melkzuur zou voor spierverzuring zorgen). De kwaliteit van maïssilage is natuurlijk ook belangrijk: zit er (teveel) boterzuur in dan verdragen de paarden dat niet.
Voorop gesteld dat paarden van origine eigenlijk helemaal niet gebouwd zijn om zetmeel te verteren zeg ik dan ook dat het voeren van maïssilage van tijdelijke aard dient te zijn.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:31

Laatst bijgewerkt door Ireen_ op 18-05-08 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:36

@ madamX, ik heb diverse artikelen van de zelfde strekking gevonden op bijv. Amerikaanse en Engelse websites. Ik waag te betwijfelen of die ook allemaal door belanghebbenden zijn geschreven Knipoog . Maissilage zou ik persoonlijk nooit aan mijn paarden geven ivm de hoge zetmeelwaarde, maar dat is ieder zijn persoonlijke mening, nietwaar!

http://www.shady-acres.com/susan/beetpulp.shtml , dit is ook een zeer interresant stuk over bietenpulp; in het Engels.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:40

Petra_O schreef:
De welkoop bij mij had er nog nooit van gehoord.... Die hebben het uit Meppel laten komen en vroegen wat ik er in hemelsnaam mee moest.

Bij ons bij de Welkoop hebben ze het wel.
Nou moet ik zeggen dat bij ons hier bij de Welkoop ook niet de meest deskundige mensen werken, als je advies wil kunnen ze je niet altijd even goed helpen. Ik kwam een keer voor een vitaminespuit, voreg ik waar ze lagen. Toen zei de verkoper dat ze dat niet verkochten. Ik zelf even rondgekeken in de winkel en ze lagen er gewoon Ja
(Niks ten nadele van die mensen hoor, veel werken er naast school bij en je kan natuurlijk niet alles weten)

Wij voeren een van onze merries momenteel ook bietenpulp bij. Ze moet ook wat dikker worden.
Weken is zoals gezegd belangrijk en denk er ook goed om waar je de rest bewaard. Zorg dat het bijvoorbeeld in een goed afgesloten ton zit, of in een afgesloten ruimte. Mocht er per ongeluk een paard loskomen, kan hij er niet bij. Als die van de ongeweekte pulp eten, kan dit voor grote problemen zorgen. Dus niet gewoon een aangebroken zak ergens laten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:56

MadamX sowieso bevat diervoeder veel afvalprodukten. Kijk eens op de zakken, bv slobber, louter afval, restprodukten en bijprodukten van de bakkerijindustrie?? Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Melasse wordt veel in muesli gedaan voor de smakelijkheid, maar ook gewone brok bevat het dan wordt het ook nog als kneedprodukt voor de brok gebruikt.

Pulp is idd afval, maar dan wel vezelafval, dus wellicht de geschilde hoeveelheid de mensenindustrie niet kan of wil gebruiken. Zo heb ik een stuk over bietenpulp gelezen, een medisch stuk waarin bietenpulp als vezelstructuur nog beter voor paarden is dan ruwvoer en dat oude paarden met een probleemgebit daar heel erg bij gebaat zijn, dan zorgt het ook nog voor verminderde ammoniakaanmaak, lever besparend. Heb in dat zelfde stuk gelezen dat paarden die leverproblemen hadden opgelopen met JKK bietenpulp hun lever juist hielp, zuiverend werkte.

Melasse is suiker en suiker is oplosbaar in water, stel je spoelt je pulp na dan spoel je ook het melasse weg, maar als er melasse is toegevoegd dan staat dat er ook op.

Mais derhalve is slecht verteerbaar voor paarden het lang en in grote hoeveelheden voeren is voor paarden niet goed, vaak wordt geadviseerd het ook maar een week of 4 achter elkaar te voeren. Mais heeft een laag zetmeelgehalte, maar is wel een langzame koolhydraat en na verloop van tijd zul je toch extra energie bij je paard bespeuren, als je een paard hebt die geen energieleverend voer nodig heeft, zoals de mijne, dan heb je plots een bommetje..Ik voer geen mais meer extra, in het seizoen nog wel een paar verse kolfjes voor de lekkerigheid. Ik merkte dat mijn paard slappe mest begon te krijgen met een zure reuk.