Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
russel schreef:Ik kreeg ook onlangs de tip en voer ook regelmatig bietenpulp, ik ben geschrokken van de hoeveelheid zand. Ik dacht eerst dat het donkere troebele melasse was, maar het is heel fijn zand. Als je het vergiet in een grote emmer zet en het water tot de rand van het vergiet vult, even er door heen woelt en het vergiet op tilt, moet je eens kijken hoe troebel het water is en hoeveel zand er op de bodem komt te liggen als het even stilstaat. Ik spoel wel 4 keer totdat het helder wordt.
ElCid schreef:russel schreef:Ik kreeg ook onlangs de tip en voer ook regelmatig bietenpulp, ik ben geschrokken van de hoeveelheid zand. Ik dacht eerst dat het donkere troebele melasse was, maar het is heel fijn zand. Als je het vergiet in een grote emmer zet en het water tot de rand van het vergiet vult, even er door heen woelt en het vergiet op tilt, moet je eens kijken hoe troebel het water is en hoeveel zand er op de bodem komt te liggen als het even stilstaat. Ik spoel wel 4 keer totdat het helder wordt.
Maar spoel je dan niet ook een deel van de pulp zelf weg? Wij voeren het nu niet meer, hebben het ook nooit gespoeld, maar dit vind ik toch niet zo fijn om te horen.
Gelukkig voeren we maar heel weinig ( nog geen halve schep ( droog= geweekt een halve emmer) voor 3 paarden, maar toch...
Toch maar eens een Sand Clear kuurtje doen
Citaat:Samenstelling en eigenschappen
Bietenpulp is het restproduct van de suikerproductie. Suiker (sucrose) wordt geëxtraheerd uit suikerbieten en wordt vervolgens gebruikt voor humane consumptie. De hoeveelheid sucrose in de resterende pulp is derhalve zeer laag. Alhoewel sommige voederproducenten melasse toevoegen aan pulp om de smakelijkheid van pulp te verhogen (gemelasseerde bietenpulp), is de hoeveelheid goed verteerbare, snel fermenteerbare koolhydraten in bietenpulp laag en dus is het risico op verzuring in de dikke darm, met alle gevolgen van dien, laag. Om een idee te krijgen: de hoeveelheid suiker in 5 kg bietenpulp is ongeveer gelijk aan de hoeveelheid suiker in een paar appels.
Daarentegen is bietenpulp rijk aan slecht verteerbare, matig snel fermenteerbare koolhydraten, zoals bijvoorbeeld pectine. Middels microbiële fermentatie in de dikke darm worden deze koolhydraten omgezet in vluchtige vetzuren en dragen in deze vorm bij aan de energievoorziening van het paard.
Tot slot is pulp ten opzichte van de energie inhoud (ca 900 VEP per kg droge stof) relatief eiwitarm (ca 8 tot 10% in de droge stof), rijk aan calcium en bevat nauwelijks tot geen fosfor, vitamine B, caroteen en vitamine D. Bietenpulp is dus rijk aan energie, rijk aan matig snel fermenteerbare koolhydraten en bevat weinig eiwit. Door deze eigenschappen is bietenpulp een geschikt product om in het dagelijkse rantsoen zowel een deel van het ruwvoer als van het krachtvoer te vervangen. Hierbij dient men wel rekening te houden met de lage gehaltes aan vitaminen en mineralen in bietenpulp; middels een rantsoenberekening is eenvoudig te bepalen of het supplementeren van mineralen- en/of vitaminen nodig is.
Teigetje schreef:Toevallig ergens anders mijn bron terugggevondenCitaat:Samenstelling en eigenschappen
Bietenpulp is het restproduct van de suikerproductie. Suiker (sucrose) wordt geëxtraheerd uit suikerbieten en wordt vervolgens gebruikt voor humane consumptie. De hoeveelheid sucrose in de resterende pulp is derhalve zeer laag. Alhoewel sommige voederproducenten melasse toevoegen aan pulp om de smakelijkheid van pulp te verhogen (gemelasseerde bietenpulp), is de hoeveelheid goed verteerbare, snel fermenteerbare koolhydraten in bietenpulp laag en dus is het risico op verzuring in de dikke darm, met alle gevolgen van dien, laag. Om een idee te krijgen: de hoeveelheid suiker in 5 kg bietenpulp is ongeveer gelijk aan de hoeveelheid suiker in een paar appels.
Daarentegen is bietenpulp rijk aan slecht verteerbare, matig snel fermenteerbare koolhydraten, zoals bijvoorbeeld pectine. Middels microbiële fermentatie in de dikke darm worden deze koolhydraten omgezet in vluchtige vetzuren en dragen in deze vorm bij aan de energievoorziening van het paard.
Tot slot is pulp ten opzichte van de energie inhoud (ca 900 VEP per kg droge stof) relatief eiwitarm (ca 8 tot 10% in de droge stof), rijk aan calcium en bevat nauwelijks tot geen fosfor, vitamine B, caroteen en vitamine D. Bietenpulp is dus rijk aan energie, rijk aan matig snel fermenteerbare koolhydraten en bevat weinig eiwit. Door deze eigenschappen is bietenpulp een geschikt product om in het dagelijkse rantsoen zowel een deel van het ruwvoer als van het krachtvoer te vervangen. Hierbij dient men wel rekening te houden met de lage gehaltes aan vitaminen en mineralen in bietenpulp; middels een rantsoenberekening is eenvoudig te bepalen of het supplementeren van mineralen- en/of vitaminen nodig is.
Teigetje schreef:MadamX wat doe je dan met het gegeven dat mais= koolhydraten= suikers en zetmeel is (net zoals alle andere granen) en dat paarden niet zo erg goed weg kunnen met granen?
Paarden die zetmeel gevoelig zijn doen het bijzonder slecht op mais als product om ze te laten bijkomen. Spijtig genoeg zit ik niet aan mijn eigen computer op dit moment, dus kan ik m'n documentatie niet raadplegen, heb nl een erg interessant artikel over bietenpulp waarin zelfs gesteld wordt dat je het niet hoeft te weken voor je het geeft.
Een snelle blik op mijn zak pulp geeft jammer genoeg geen samenstelling, het zou mij verbazen mocht er melasse bij de bietenpulp gedaan worden.
Petra_O schreef:De welkoop bij mij had er nog nooit van gehoord.... Die hebben het uit Meppel laten komen en vroegen wat ik er in hemelsnaam mee moest.