mag een paard sinaasappel en aardbeien?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Everytime

Re: mag een paard sinaasappel en aardbeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:40

Tong uitsteken

SpecialPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:48

Mijn pony lust geen aardbeien, erg vreemd omdat ze eigenlijk altijd alles lust Tong uitsteken..

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:52

Zo grappig allemaal, heb alleen nog maar appel wortel en banaan en mijn paard gegeven en dat lust ze.
Maar een sinaasappel, nadat die gepeld is, doen jullie het 'velletje' rond ieder afzonderlijk stukje er ook af of niet?

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:58

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:03

ooh dat ga ik eens proberen of die van mij het lusten, ze eten beide wel appel banaan mandarijn etc.. de ene is zelfs helemaal verzot op cola (niet dat hij het krijgt maar die poging doet hij wel)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:06

miibr3nda schreef:
_wildegune_ schreef:
Sinaasappels mogen ze zeker Ja
Aardbeien weet ik niet, heb het nog nooit geprobeerd.. daarnaast vind ik aardbeien ook wel wat duur om zo maar ff aan het paard te voeren Nagelbijten / Gniffelen maar dat kan aan mij liggen.

vind ook wat duur Tong uitsteken Bloos
ik bedoel iets van 250 gr aardbeiden 2,50 ofzo.

kan beter zelf opeten met slagroom Pling Haha!

En suiker Pling gister nog gehad

Maar als het zo goed is dan ga ik het ook eens proberen, een manderijn eerst maar eens, weet eerlijk gezegd niet of dat hij dat wel lekker vindt..

Eric90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:51

Tja, je moet er allemaal wat voor over hebben he.

Waarom hoor ik niemand over appels?

......

Eric90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:52

En daarbij..

Ik ben nog beginner, en heb laatst gewoon snoepjes gekocht. Kan natuurlijk geen kwaad, zijn uitsluitend voor paarden. Maar, zou de manege-eigenaar hier blij mee zijn?

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:55

Sinasappel, banaan, kiwi, mandarijn, meloen, peer enz enz geen probleem. Ik heb wel altijd begrepen dat aardbeiden niet goed zijn voor dieren (ook niet voor honden) doordat er een of ander zuur in zit??? geen idee waarom niet, maar honden mogen het iig niet dus geef ik het ook maar niet aan mijn paard (hoewel een enkele imo geen kwaad kan)

ik deed ook weleens vitamine C bruistabletten in haar waterbak. vind ze gweldig net als een gepelde sinasappel, word ze helemaal wild van!

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:58

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:29

Ing schreef:
Sinasappel, banaan, kiwi, mandarijn, meloen, peer enz enz geen probleem. Ik heb wel altijd begrepen dat aardbeiden niet goed zijn voor dieren (ook niet voor honden) doordat er een of ander zuur in zit??? geen idee waarom niet, maar honden mogen het iig niet dus geef ik het ook maar niet aan mijn paard (hoewel een enkele imo geen kwaad kan)

ik deed ook weleens vitamine C bruistabletten in haar waterbak. vind ze gweldig net als een gepelde sinasappel, word ze helemaal wild van!

Doordat aardbeien een hoog histamine gehalte hebben kunnen zij pseudo-allergische reacties veroorzaken: honden zijn daar vatbaarder voor dan paarden. Zoals ik al zei: paarden kunnen rustig fruit eten, een enkel paard kán allergische reacties vertonen, maar de meesten hebben nergens last van. Over het algemeen geldt; gewoon met mate fruit geven, dan is er ook geen kans op verzuring of vergisting van fruit in het paard.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:35

madamX schreef:
Paarden mogen fruit eten, ook aardbeien, maar sommigen lusten het niet, anderen kunnen er allergisch voor zijn. Zit overigens veel vit. C in. Grote hoeveelheden fruit (hele emmers vol) kunnen schadelijk zijn (koliek, verzuring etc.). Af en toe een paar stukken vinden ze lekker en is gezond.

Maar voor de vitamine C hoef je het niet te doen. Mensen, apen en cavia's zijn de enige dieren die zelf geen vitamine c kunnen aanmaken. Paarden hebben dat dus niet nodig. Maar voor het lekkere kan je ze een sinaasappel geven..of aardbeien.

Ik zou de aarbeien overigens liever zelf opeten..zo goedkoop zijn ze nog niet....en ik ben er dol op Vingers aflikken

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:37

NatasjavE schreef:
madamX schreef:
Paarden mogen fruit eten, ook aardbeien, maar sommigen lusten het niet, anderen kunnen er allergisch voor zijn. Zit overigens veel vit. C in. Grote hoeveelheden fruit (hele emmers vol) kunnen schadelijk zijn (koliek, verzuring etc.). Af en toe een paar stukken vinden ze lekker en is gezond.

Maar voor de vitamine C hoef je het niet te doen. Mensen, apen en cavia's zijn de enige dieren die zelf geen vitamine c kunnen aanmaken. Paarden hebben dat dus niet nodig. Maar voor het lekkere kan je ze een sinaasappel geven..of aardbeien.

Ik zou de aarbeien overigens liever zelf opeten..zo goedkoop zijn ze nog niet....en ik ben er dol op Vingers aflikken

Heb je helemaal gelijk in!

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:40

een gepelde manderijn was me vp gek op, stond tie bijna te kwijlen als een hond

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:42

madamX schreef:
Ing schreef:

Doordat aardbeien een hoog histamine gehalte hebben kunnen zij pseudo-allergische reacties veroorzaken: honden zijn daar vatbaarder voor dan paarden. Zoals ik al zei: paarden kunnen rustig fruit eten, een enkel paard kán allergische reacties vertonen, maar de meesten hebben nergens last van. Over het algemeen geldt; gewoon met mate fruit geven, dan is er ook geen kans op verzuring of vergisting van fruit in het paard.

Histamine is een stof die bij mensen (en paarden) zorgt voor het overbrengen van prikkels. Histamine zit bij mensen en dieren onderandere in mestcellen. Als een mens(of paard dus) in aanraking komt met een allergeen, de groene pitjes op de aardbeien zijn idd berucht, hekennen de mestcellen(die zitten overal in je lichaam en en helpen bij de afweer) dit als een lichaamsvreemde en gevaarlijke indringer en laten histamine vrijkomen. Dit zort voor een onstekingsreactie. In het geval van een bacterie is dit nuttig. In het geval van de groene pitjes op een aardbei is dit overdreven en spreekt men van een allergie. Net zoals bij hooikoorts.

In aardbeien zit geen histamine

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:43

en hoe zit dat met sla? mag een paard nou sla en kool enzo? en bijvoorbeeld en komkommer?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:44

Tjee wat heb ik het toch onduidelijk en vol schrijffouten neergetypt pfff

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:46

Kool zou ik niet durven...kan volgens mij wel voor problemen zorgen. Zeker weten doe ik dat niet.

Maar zeg...wat is er mis met het gewone rantsoen voor een paard? Biks, haver, hooi, kuil en lekker mals gras??

Ik geef mijn paard nooit dat soort dingen erbij.

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:03

Ik geef de bruistabletten niet voor de vitaminen hoor, net of zon beest van 500 kilo van een mensen hoeveelheid winst boekt, de smaak in haar drinkbak vind ze geweldig vandaar Knipoog

Mijn stalvriendin geeft heel veel kleine dingetjes aan haar paard, van een stukje broccoli, tot pasta of een bekertje rijst. natuurlijk spoardisch en zonder suas ed, maar gewoon als ze wat over heeft. in haar opinie is het gewoon koolhydraten en vezels en dus niet schadelijk indien het met mate is (een stukje bloemboel of wat wanders in de week). haar paard is er dol op, lust alles.. ze geeft het hem omdat ie het lekker vind, niet omdat ie het odig heeft. mijn paardje krijgt er ook weleens een hapje van, maar die is een stuk kieskeuriger!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:30

Histamine is een stof die bij mensen (en paarden) zorgt voor het overbrengen van prikkels. Histamine zit bij mensen en dieren onderandere in mestcellen. Als een mens(of paard dus) in aanraking komt met een allergeen, de groene pitjes op de aardbeien zijn idd berucht, hekennen de mestcellen(die zitten overal in je lichaam en en helpen bij de afweer) dit als een lichaamsvreemde en gevaarlijke indringer en laten histamine vrijkomen. Dit zort voor een onstekingsreactie. In het geval van een bacterie is dit nuttig. In het geval van de groene pitjes op een aardbei is dit overdreven en spreekt men van een allergie. Net zoals bij hooikoorts.

In aardbeien zit geen histamine[/quote]

Bepaalde voedingsmiddelen (tabel 3) hebben een hoge histamineconcentratie. In uitzonderlijke omstandigheden kan de inname van meestal grote hoeveelheden van dit voedsel aanleiding geven tot pathologische reacties.
Tabel 3: Histaminehoudende voedingsstoffen
groenten sporen
aardbeien 20 µg/g
tomaten 22 µg/g
spinazie 38 µg/g

Bron: Prof. Dr. W.J. Stevens
Immunologie - Allergologie
Universiteit Antwerpen

conDios

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:34

die van mij doet heel veel voor een.. druif Haha!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:00

conDios schreef:
die van mij doet heel veel voor een.. druif Haha!

ROFL ROFL ROFL

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:54

madamX schreef:

In aardbeien zit geen histamine

Bepaalde voedingsmiddelen (tabel 3) hebben een hoge histamineconcentratie. In uitzonderlijke omstandigheden kan de inname van meestal grote hoeveelheden van dit voedsel aanleiding geven tot pathologische reacties.
Tabel 3: Histaminehoudende voedingsstoffen
groenten sporen
aardbeien 20 µg/g
tomaten 22 µg/g
spinazie 38 µg/g

Bron: Prof. Dr. W.J. Stevens
Immunologie - Allergologie
Universiteit Antwerpen[/quote]

Dit is helemaal nieuw voor mij. Weer wat geleerd.
Blijkbaar ben nik er niet erg gevoelig voor want ik kan zeer grote hoeveelheden aardbeien aan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:56

bovenstaande quote klopt niet helemaal.

Nortella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:38

Noortje lust ook alle fuit
ook in winegumsmaak Vork

zijn aardappels eik goed voor paarden?