Paard 24 uur op de wei. Voeren jullie bij?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oowie

Re: Paard 24 uur op de wei. Voeren jullie bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:41

die van mij staat ook dag en nacht buiten,ze heeft nu een lekker grasbuikje,maar echt dik is ze niet hoor,en omdat ze nog zo jong is (wordt in september 2jaar) geef ik toch wat extra's bij voor de vit en min.
ze krijgt nu zo'n 50gr pavo vital per dag,met een appeltje of worteltje en een klein handje muesli,ik twijfel of het gras voldoende voedingsstoffen (en dan voornamelijk de vitamines en mineralen) bevat,en dan vooral bij een paard wat in de groei is.
ze is nu 2,5 wek bij me,toen ze kwam was ze behoorlijk mager en iel,nu begint het echt een paard te worden,ze heeft echt een groeispurt gehad de afgelopen weken!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:45

Die van mij staat zijn hele leven al buiten (hij is nu 4 jaar) en krijgt momenteel alleen maar gras (en al het andere groen wat hij opeet Haha! ) en een Pavo Summerfit per dag. Meer niet en hij doet het er super op. In de winter voer ik wel goed bij trouwens, maar zolang hij er goed uitziet en veel energie heeft, maak ik me geen zorgen. Hij heeft trouwens ook een mineralensteen tot zijn beschikking.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:04

Nee, mijn ruintje voer ik momenteel niet bij. hij staat wel 24 p/d buiten, maar er kan door een blessure niks mee gedaan worden. Het zal per paard verschillen of hij bijgevoerd met worden. het ligt er natuurlijk ook aan of hij/zij beweging krijgt.

oorklep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 18:50

ik voer de mijne ook niet bij, ze is best dik.. ze ziet er geod uit en heeft erg veel energie. Als ik haar daarin zie veranderen voer ik haar wel bij. Nu vind ik het absoluut niet nodig. Je merkt het zelf wel aan je paard denk ik..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 13:23

Mijn Tinker x Fries krusing Bonte Jaopie is nu bijna 4 jaar en staat 24/7 op de weide, wordt gemiddeld 3 x in de week een half uurtje getrained, soms 1 x per week buitenrit, soms ook half uurtje aansluitend op de training nog buitenritje. Na training krijgt hij halfom haver/muesli (net geen gele maatbeker vol). Maar.... sinds een week of twee krijgt hij zienderogen een dikkere buik, dus heb ik eergisteren het land gehalveerd. Op zijn vrije dagen krijgt hij niks bijgevoerd hoop nu dat hij weer wat afvalt, want vaker kan ik me zo'n jong paard niet trainen. Denk dat gewoon de wei met dat rijke meigras te groot was.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 13:27

Het is erg apart. Mijn fjord word dun, hij valt wat in op de flanken. Ik ga dus vanmiddag maar de zak pavo liga halen en hij krijgt er dan een kwart bij iedere dag.

Hij heeft zijn draai al gevonden in de groep, sterker nog, hij is zo te zien zelfs de baas! JMisschien dat hij daarom dus nog geen rust heeft en invalt. Ik moet even kijken wat het beste is Lachen

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:25

mijn arabier voer ik heel soms wat bij als ik flink met haar heb gewerkt maar dat is meer voor de electrolyten die ze dan krijgt. Die krijgt dan een half schepje eiwut arme muesli(op het moment die van pavo)
m'n volbloed voer ik wel bij maar dat is meer omdat ze ziek is geweest en heel wat grammetjes aan moet komen. Omdat die weer niet goed tegen te veel eiwitten kan(verzuring) krijgt ze een schep eiwitarme bix en een schep eiwitarme muesli een keer of vier in de week.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:30

Ik zit er ook over te twijfelen. Volgende week gaat mijn pony weer dag en nacht het land op, maar ze moet ook gewoon dagelijks blijven werken. Ik wil iets voeren waar ook extra vitamines en mineralen in zitten en waar ze wat energie uithaald.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:33

Tessebes schreef:
Ik zit er ook over te twijfelen. Volgende week gaat mijn pony weer dag en nacht het land op, maar ze moet ook gewoon dagelijks blijven werken. Ik wil iets voeren waar ook extra vitamines en mineralen in zitten en waar ze wat energie uithaald.

muesli met toegevoegde mineralen klinkt als iets goeds voor jouw beestje.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:43

Onze paarden (3) staan dag en nacht buiten en krijgen alleen een pavo summerfit koek. Op dit moment is de vemwaarde (voedereenheden melk) zo hoog (rond de 1000) dat het de waarde van de basisbrok overstijgt (rond de 850) Vanaf augustus loopt deze waarde terug en dan gaan we weer wat brok bijvoeren. De paarden hebben 3 ha weide tot hun beschikking, dus kunnen hun energie prima kwijt, bovendien worden ze iedere dag gereden, maar nog zei mijn instructrice dat mijn paarden "lekker rond" zijn Haha!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:56

Mijn merrie met veulen aan de voet staat 24/7 buiten en krijgt ook 2,5 kilo merriebrok erbij. Normaal (als ze geen veulen heeft dus) wordt ze veel gereden en krijgt ze dagelijks een kwart-half kilo sportbrok in t voorjaar, in het najaar als er minder in het gras zit een hele.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:59

Abel mijn bijna 3jarige kanjer staat ook 24/7 buiten en krijgt een halve kilo structuurmix en een kwartje pavo basisbrok (om af te bouwen). Inmiddels ziet hij er wat minder ondervoed uit. (het was echt heel erg)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:32

Bij ons krijgen ze alle 4 dagelijks voer op het land.
De oudste twee een klein beetje voor het idee, en de twee jongste (3 en 5 jaar) krijgen wat ruimer krachtvoer.
Het stuk land is niet extreem groot en voor dag en nacht levert het niet meer genoeg ruwvoer.
Zodra ze allemaal hun emmer brokjes hebben haal ik 1 a 2 grote (heeeeeele grote) kruiwagens met kuilvoer als aanvulling op het ruwvoer rantsoen.
De twee jongsten hebben het gewoon nodig om goed op gewicht te blijven.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:34

1tje krijgt er volop bijgevoerd in de wei en de andere krijgen een beetje voornamelijk om te rust te bewaren Clown

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:39

Hartstikke leuk, ik heb dus een kruising Tinker x Fries ruin, 4 jaar nou, die qwoprdt dus echt dik van de lUCHT. Dtrie a vier kewer in de week wordt hij echt behioorlijk getrained (zweten en alles)) Ik heb zijn weio meer dan gehalveerd,. anmderhalve week geleden, memner is nog geen GRAM< afgevllen" programma: 3 x in de week half uurtje (dressuur)rijden, ook wel s, gewoon, als er iemnd met een ander paard bij is, even half uur, tot uur, buiten rijden...... ) Zo bvet als een zeehond, verschrikkelijk! Wat mu?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:46

Ik voer elke dag een summerfit koek, een handje brokken/musli (eigenlijk omdat dat niet goed blijft tot oktober) Een droge boterham en een appel of wortel.
We rouleren op 4 weien, dus er is altijd wel gras, maar niet echt overvloedig..
Als het gras echt op is krijgen ze hooi bijgevoerd..

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 23:20

Nee, er is gras genoeg en ben haar zelfs al meer gaan 'trainen' om het een beetje binnen de perken te houden.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 07:51

Hier krijgen ze allemaal 1/2 tot 3/4 kilo brok per dag. Een merrie wordt fanatiek gereden (en die is het dikst van allemaal). En er staat nog veel gras (4 paarden op 1 ha)

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 07:53

De mijne krijgt een summerfitkoek en wat lijnzaadolie en 2 handjes muesli.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 09:38

Aangezien mijn paard een bommetje word van het hele dag buiten staan, heb ik gewoon een dikmaker gekocht gister: Pulpbrokken. Hij eet er wel van, maar niet van harte. Vanavond maar een half potje appelmoes erdoor Clown

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:43

Onze oudjes staan het hele jaar door 24/7 buiten. In de winter krijgen ze hooi bijgevoerd en de ene 2x per dag seniorenslobber, de ander brok/wortels. In de zomer krijgt de ene alleen 1x per dag seniorenslobber erbij en omdat het sneu is als de ander niets krijgt, krijgt hij wortels en een handje brok. Als het heel lang droog is geweest en het gras niet groeit krijgen ze hooi bijgevoerd, maar normaal niet.

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:43

mijn haf krijgt iedere dag 3/4 pavo summerfit koek en mijn kruisinkje 1/4 koek.
alleen als ze gewerkt heeft (die kruising want de haf is chronisch ziek en met pensioen) krijgt ze 2 handjes brok. verder krijgen ze niks. ze staan 24/7 op wei. de wei word niet gespoten en ook word er geen kunstmest gestrooid.

sasave

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:39

onze pony word bijna alle dagen gereden,ze krijgt gewoon een kwart musli +bix.
ze staat verder in de wei van 08.00 tot 16.00

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:02

mijn welsh pony's krijgen als ze gewerkt hebben wel bijgevoerd. dan voer ik strucomix pony van cavalor.

Als ze niet moeten lopen krijgen ze ook niets.
Cindy heeft nog al snel dat ze een beetje flauw wordt en dat werkt niet in mijn voordeel tijdens de dressuur.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 14:13

terpentijn schreef:
Hartstikke leuk, ik heb dus een kruising Tinker x Fries ruin, 4 jaar nou, die qwoprdt dus echt dik van de lUCHT. Dtrie a vier kewer in de week wordt hij echt behioorlijk getrained (zweten en alles)) Ik heb zijn weio meer dan gehalveerd,. anmderhalve week geleden, memner is nog geen GRAM< afgevllen" programma: 3 x in de week half uurtje (dressuur)rijden, ook wel s, gewoon, als er iemnd met een ander paard bij is, even half uur, tot uur, buiten rijden...... ) Zo bvet als een zeehond, verschrikkelijk! Wat mu?

krachtvoer helemaal schrappen en een vit/min supplement geven in brok vorm (totaal supplement )