Equifyt, wie kent het?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jakary

Re: Equifyt, wie kent het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:18

Ja, was net ook gaan kijken, ik gaf dat speciaal aan m'n oudere merrie voor de lage suikers, maar zo te zien zit er nog redelijk veel in.
Mijn oudere merrie krijgt enkel mengeling als ze gereden heeft en ik ga haar ook overschakelen op de Natural Base.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:31

Hun reclame is wat bedriegelijk, ze schrijven dat er maar 7% suiker inzit, maar ze zetten dat apart zonder het zetmeel en als je beiden samentelt, kom je tot een gehalte dat veel andere mengelingen ook hebben.

Ik overweeg Mijten Quattro voor mijn shetterkes.

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:42

Teigetje schreef:
Hun reclame is wat bedriegelijk, ze schrijven dat er maar 7% suiker inzit, maar ze zetten dat apart zonder het zetmeel en als je beiden samentelt, kom je tot een gehalte dat veel andere mengelingen ook hebben.

Heb je het hier over Equifyt of Pavo?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 19:11

Pavo Nature's Best

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:30

Teigetje schreef:

In Quattro zit wel melasse... ( mijn paard vond het super lekker, alleen de laatste zakken voer waren allemaal bedorven Boos! ( wel netjes opgelost bij de fouragehandel hoor, alleen moet ik 70 km rijden voor dat voer ))

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 13:53

Ik heb het ook een tijd gevoerd, ziet en ruikt echt prima! Alleen was m'n veulen er niet echt verzot op...
Ik denk dat het komt omdat het zo 'droog' is (geen melasse), ze moest er nogal veel op kauwen en dat stak haar snel tegen.
Momenteel sta ik op pension dus krijgen ze daar een mengeling, mssn dat ik het later nog eens probeer.
Ik voer momenteel wel Cavalor Mash & Mix bij, een lichtverteerbare slobber, ik geef het sinds een tweetal weken en hun vacht is als een spiegel geworden Haha!
Ligt volgens mij aan het lijnzaad... 't is alleszins verbluffend in vergelijking met de andere pensionpaarden Bloos

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 09:46

Sorry dat ik even niks heb toegevoegd.

Ik ben er nog niet uit met het voer.

Ondanks googlen en zoek funktie bokt, blijft het moeilijk om te vinden wat ik eigenlijk wil.

Ik zoek een voer zonder melasse (of in ieder geval heel weinig)
weinig suiker en zetmeel
en toegevoegde Llysine, selenium, magnesium etc.

Bestaat het?
Zoek ik verkeerd?
Is wat ik wil niet helemaal wat goed is voor een paard.

Inmiddels ben ik geneigd om alleen gras hooi en wortels te geven, maar dat kan toch ook niet kloppen. Knipoog

Iemand een goed idee?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:08

Equifyt is zonder melasse ...
Maar weinig suikers en zetmeel en krachtvoer gaat, volgens mij, niet samen. Dan idd beter alleen hooi en misschien een suppl erbij......

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:19

jottum schreef:
Sorry dat ik even niks heb toegevoegd.

Ik ben er nog niet uit met het voer.

Ondanks googlen en zoek funktie bokt, blijft het moeilijk om te vinden wat ik eigenlijk wil.

Ik zoek een voer zonder melasse (of in ieder geval heel weinig)
weinig suiker en zetmeel
en toegevoegde Llysine, selenium, magnesium etc.

Bestaat het?
Zoek ik verkeerd?
Is wat ik wil niet helemaal wat goed is voor een paard.

Inmiddels ben ik geneigd om alleen gras hooi en wortels te geven, maar dat kan toch ook niet kloppen. Knipoog

Iemand een goed idee?

Waarom zou dat niet kloppen????? Alle paarden hier op stal (ook de topsportpaarden (military)) krijgen voornamelijk gras/hooi/voordroog. Daarnaast af en toe bijgevuld met Equifyt herbs. Nooit problemen gehad, paarden zijn kerngezond en in zeer goede conditie. Wel is een vereiste dat het gras, hooi, voordroog van goede kwaliteit is. Voor de smaak/sappigheid krijgen ze hier af en toe wortelen/appels, maar dat met mate.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 12:41

Het gras en hooi/kuil is van goede kwaliteit. Alleen het grasland is nog maar een paar jaar oud en heeft nog erg weinig kruiden. Bovendien ben ik bang dat ze te weinig vitaminen en mineralen binnenkrijgen.
Voorjaar en najaar krijgen ze een scheutje olie per dag over voer.

Als extra geef ik ook regelmatig gedroogde rozenbottel granulaat.
En 's winters een paar wortels per dag.

Toen ik voor het eerst overging van brok naar muesli zag ik wel een verandering bij de paarden, zoals droger benen, glanzender vacht en ze leken fitter. Gedrag merkte ik niet erg veel aan.
Nu ik beter kijk naar wat ik voerde en de discussies over met name melasse meenemend, wil ik een betere keus maken.
Ik vraag me af of het mogelijk is.

De Equi Herb ga ik even opzoeken.
Is in NoordNederland niet te krijgen geloof ik (net als de Dodson&Horrell trouwens)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:48

in de equifyt zitten ook brokken, viel me een beetje tegen.. paard vind het wel heel lekker.. hoop haar over 3 weken helemaal over te kunnen zetten van de brok af..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:32

Hoezo valt je tegen dat er in Equifyt brokken zitten ? Wat is daar mis mee ? Brok of muesli is gewoon precies hetzelfde ....

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:37

nee, brok is verwerkt spul.. ik zou liever alleen zo ver mogelijk onbewerkt spul geven..

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 15:20

Chubby, dat heb ik eigenlijk ook, de behoefte aan onbewerkt spul.
Tegelijk heb ik ook de indruk dat het wel mee zal vallen met slechte kwaliteit van brok, met al die concurrentie kan dat bijna niet meer slecht zijn. Knipoog

Alleen voor de consument is het slecht te controleren.

En lijkt het nou zo, of is het ook zo, dat meeste voeders uit Belgie en ZuidNederland komen.
Verkrijgbaarheid is in Noord Nederland erg beroerd. Huilen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:27

jottum schreef:
met al die concurrentie kan dat bijna niet meer slecht zijn. Knipoog

voor honden- en kattenvoeding is er ook veel concurrentie. toch heb ik ervoor gekozen ze geen brok meer te voeren, maar zelf een menu van vlees samen te stellen. puur natuur! ik begin voor mijn paard ook kritischer te worden en zoek dus naar een natuurlijke, zover mogelijk onbewerkte voeding..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:33

Brok is niets anders dan samengeperste muesli .... Alleen kan je in muesli iets beter zien wat erin zit, verder echt niet zoveel verschil hoor. In muesli zit b.v. ook schroot.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:00

Maris schreef:
Brok is niets anders dan samengeperste muesli .... Alleen kan je in muesli iets beter zien wat erin zit, verder echt niet zoveel verschil hoor. In muesli zit b.v. ook schroot.

Die vlieger gaat niet op: ten eerste is de bewerking heel anders (persen versus expanderen). ten tweede zit er in brok meer afval (zelfs dierlijk afval, ja ik weet het, is tijd verboden geweest maar komt weer steeds meer voor, ook in paardenvoeding!) Verder is het gehalte melasse in brok hoger dan in muesli.
Het is idd beter onbewerkt voedsel te geven maar dat is niet altijd mogelijk, alhoewel..... hier krijgen de paarden alleen ruwvoer en bijna nooit krachtvoer; als ze wel iets krachtvoer krijgen is dit tijdelijk en wordt er gevoerd met Equifyt. Denk nu niet dat dit alleen maar bejaarde, gepensioneerde paarden zijn... integendeel; 3 lopen de military in de topsport...alleen op ruwvoer.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:30

Hmmm er heeft hier op Bokt ooit eens een berichtje gestaan van iemand die bij een paardenbrok/muesli fabriek werkte. Zij beweerde dat de muesli precies hetzelfde bevatte als brok. Omdat er zoveel vraag is naar muesli maken ze dat alleen veel duurder.

Biologische brok/muesli ? zie bio-ron.com ...... Is onbewerkt ( voor zover mogelijk )

Groetjes,

Maris

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:23

Voer nu bijna een jaar Equifyt balance en natural base in de verhouding 5:1 ongeveer. Hiervoor Havens draversbrok en sportmeusli. Ben op meerdere fronten tevreden. Prijs is gunstiger dan Havens en voer ook in kilo's minder. Afhankelijk van de arbeid 2 x 1/2 tot 3/4 voerschep totaal. Mijn paard loopt beter, kwam beter door de verharing, veel minder last van mok en huidschilfers op de singelplaats dan daarvoor.