Supplent voor vochtafdrijving

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Re: Supplent voor vochtafdrijving

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:21

Billy schreef:
Mijn paarden zijn er dol op. Ik gooi gewoon een knol of een stronk bleekselderij in de bak, en daar vallen ze gelijk op aan.
Ik geef liever iets natuurlijks dan druppeltjes op een stukje brood

De Drainagecompositum is puur natuurlijk Haha!

Bevat o.a.; zwarte aalbes, kliswortel, duizendguldenkruid, jeneverbes, maria distel en rode zonnebloem

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:25

ja, en alcohol, erg natuurlijk voor een paard Knipoog

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:29

Billy schreef:
ja, en alcohol, erg natuurlijk voor een paard Knipoog

Je moet het stukje brood met druppels altijd een paard minuten laten liggen en dan is de alcohol vervlogen Knipoog

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:31

maakt niet uit, knolselderij is natuurlijk, drainagetroep niet Knipoog

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:32

Billy schreef:
maakt niet uit, knolselderij is natuurlijk, drainagetroep niet Knipoog

Nagelbijten / Gniffelen 'natuurlijk' met heel veel nitraat Haha!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:51

Ja, er zijn meer nitraatrijke groenten oa andijvie en spinazie, wat heeft dat met dit topic te maken?
Komt een beetje kinderachtig over zo....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 21:11

Ik ben druk aan het googlen (en bokken) geweest en bleef uitkomen op kleefkruid en antioxidanten (zitten ook veel in kleefkruid). Voor de rest ga ik een mix voeren van zeewier, knoflook en foenegriek en een scheutje azijn. Mocht dit niet werken, dan wil ik nog thee gaan proberen (slobber maken) en bleekselderij is inderdaad ook een goede!

Groene leem gebruik ik alleen uitwendig, maar volgens de paardendrogist zou zelfs dat niet mogen bij gechipte paarden (had ik nog nooit van gehoord), omdat het lichaamsvreemde stoffen zou afdrijven. Dat klinkt niet zo onlogisch, maar het lijkt me dat een ingekapselde chip moeilijk via de oren naar buiten komt zetten ofzo.

Ga dus even kijken waar ik groene leem (onaangemaakt) kan vinden, dan ga ik dat smeren op de zwellingen.

Tot nu toe gaat het wel aardig met madame. Ze staat een uurtje per dag op de wei en dit wil ik met een uur per week gaan opvoeren (liever een leuk en kort leven dan een lang leven alleen maar op stal).

Bedankt allemaal!

* en sorry voor de vage titel, ik vroeg me ook af wat ik bedoelde met supplent Clown

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:12

Billy schreef:
Ja, er zijn meer nitraatrijke groenten oa andijvie en spinazie, wat heeft dat met dit topic te maken?
Komt een beetje kinderachtig over zo....

Ik lees nu dat je het over knolselderij had maar ik dacht eigenlijk dat we het over bleekselderij hadden en daar zit veel nitraat in!
Jij had het over 'troep' in de Drainagecompositum en ik over troep (=nitraat) in de bleekselderij.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:14

Quellian schreef:
Ik ben druk aan het googlen (en bokken) geweest en bleef uitkomen op kleefkruid en antioxidanten (zitten ook veel in kleefkruid). Voor de rest ga ik een mix voeren van zeewier, knoflook en foenegriek en een scheutje azijn. Mocht dit niet werken, dan wil ik nog thee gaan proberen (slobber maken) en bleekselderij is inderdaad ook een goede!

Groene leem gebruik ik alleen uitwendig, maar volgens de paardendrogist zou zelfs dat niet mogen bij gechipte paarden (had ik nog nooit van gehoord), omdat het lichaamsvreemde stoffen zou afdrijven. Dat klinkt niet zo onlogisch, maar het lijkt me dat een ingekapselde chip moeilijk via de oren naar buiten komt zetten ofzo.

Ga dus even kijken waar ik groene leem (onaangemaakt) kan vinden, dan ga ik dat smeren op de zwellingen.

Tot nu toe gaat het wel aardig met madame. Ze staat een uurtje per dag op de wei en dit wil ik met een uur per week gaan opvoeren (liever een leuk en kort leven dan een lang leven alleen maar op stal).

Bedankt allemaal!

* en sorry voor de vage titel, ik vroeg me ook af wat ik bedoelde met supplent Clown

Ik zou zeker niet zo maar zeewier gaan voeren. Dat kan namelijk erg belastend voor de nieren zijn!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 21:39

Zeewier was met een aantal weken terug al aangeraden (door een voedingsdeskundige hier op bokt), ivm het eten van zand Lachen

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:41

weet wel dat zeewier bij langdurig gebruik de schildklier kan aantasten door de jodium die er in zit,maar hoezo is het slecht voor de nieren dan??
is toch een algje uit de zee?
tegen zand eten werkt probiotica ook goed, veel paarden eten namelijk zand om giftige stoffen uit het voer te neutraliseren Knipoog

en quellian:

[MD] Opgezette klieren kaak

zou het niet zoiets zijn?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 21:54

Ik heb even in het topic gekeken en zag daar je foto. Op die plek is het dik, maar ook hoger (onder het oor en achter de kaak, hoger dan op je foto), het loopt zeg maar hoger op. En na het grazen is het ook bol boven haar ogen (waar normaal die kuiltjes zitten) en op het voorhoofd. De aderen zijn dan ook gezwollen (hele lichaam), maar de zichtbaarheid van de aderen in het hoofd (en die bewuste halsader) nemen af als ze het hoofd omhoog doet.

Er is mij toen verteld dat ik een emmer of zak (heb 1000gr besteld) zeewier kan opvoeren (dagelijks een schepje) en er daarna mee moet stoppen.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:59

ja dat klopt precies van die zeewier, bij langer gebruik zit je een beetje met dat jodium.
maar dat kun je zelf ook een beetje in de gaten houden.
ga voelen of je in de keel van je paard ook een verdikking kunt voelen waar de schildklier zou moeten zitten en voel tussentijds als je de zeewier geeft nog es.
mijn pony kreegd aar een bal zo groot als een tennisbal! bleek dus vergrote schildklier te zijn door de jodium, hij is er nu 2 jaar vanaf en de bal is ook weer weg Knipoog

hmm, nee geloof niet dat mijn pony het ook zo hoog dik had, was echt de plek vanaf de speekselklieren door het gras
maar ja dat zou je paard het alleen moeten hebben als ze in het gras staat en anders niet

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 22:17

is dat zo van het zeewier? Ik geef mijn paard al jaren zeewier maar merk er niks van.

dit had ik gevonden van de groene leem. http://www.praktijkparcival.nl/prakleem.html
er staat t dus dat een chip niet uit het lichaam verdwijnt.

groene leem ongemaakt is in ruitersportzaken te koop.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 22:18

De klieren aan de onderkant van de kaak waren niet opgezet, echt alleen aan de zijkanten. De DA zei dat de lymfeklieren wel opgezet waren en dat de luchtzakken gevuld waren. Over speekselklieren heb ik hem eigenlijk niet gehoord.

Hij wist dus ook niet of het kwam door een eiwit-allergie of door de hoofdhouding, maar mijn eigenlijke DA heeft eind vorig jaar al aangegeven dat het door de hoofdhouding kwam. Ik zou kunnen testen of het een eiwitallergie is door vers gras in de ruif te doen (met kippengaas eronder) en haar dan een week daarmee op stal te houden. Maar eigenlijk weet ik ook dat de luchtzakken vullen door haar hoofdhouding, want als ze een dag hooi op de grond gevoerd krijgt, dan staat ze 's avonds ook al met dikke bulten.

Misschien is het wel een combinatie geweest. Heb er al over zitten denken om haar met een graasmasker op de wei te zetten zodat ze niet gulzig kan eten, daar sluit je een speekselklier-probleem al mee uit, maar het gras is niet zo kort dat ze echt moeite moeten doen om te eten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 22:21

splash1999 schreef:
is dat zo van het zeewier? Ik geef mijn paard al jaren zeewier maar merk er niks van.

dit had ik gevonden van de groene leem. http://www.praktijkparcival.nl/prakleem.html

Dank je wel, ik ga zo de link eens bekijken.

Afgelopen week heb ik telefonisch contact gehad met de paardendrogist en vroeg ik of ik er leem op kon smeren, toen kwam zij dus met dat chip verhaal. Vervolgens ben ik op de site gaan kijken en zie ik het alleen staan bij de inwendige leem-kuur.

Mijn instructrice (die overigens zeer regelmatig op wedstrijd gaat en dus gechipte paarden heeft) zei ook al dat zij altijd leem smeert op zwellingen en dat ik dat bij Quell zou kunnen proberen.

Zal vandeweek even langs de Horseplaza rijden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 22:26

stomphorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 22:37

Als die van ons dikke benen hebben krijgen ze idd dat van dokter vogel en dat werkt super maar mijn vriendin haar paard heeft er ook last van en die geeft tussen door eens een flesje bruin bier en ik moet zeggen dat het voor haar paard super werkt.

___VV___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 23:07

Heb je gepbt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 08:00

splash1999 schreef:

Zeewier schijnt niet zo onschuldig te zijn. Als de organen van jouw paard optimaal werken zal hij er weinig last van hebben maar een paard wat niet goed werkende nieren heeft (en daar hebben veel paarden last van zonder dat dat wordt opgemerkt) is niet gebaat bij zeerwier.
Veel vage klachten hebben te maken met niet goed werkende nieren en lever!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 08:12

Ik heb mijn paarden ook eens kleefkruid gevoerd tegen zand in de darmen. Maar door een communicatiefout kregen ze 2 keer per dag de aanbevolen dosis (dus dubbele dosering). Maar mijn ene paard die toch altijd wel wat dikkere benen heeft (hij is 22 jaar), had helemaal droge benen.

Kruiden kun je ook bestellen bij: http://www.jordenshippo.nl