Paard heeft nergens zin in, iemand oplossing?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Foxy1980

Re: Paard heeft nergens zin in, iemand oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:17

Ik vind het ook een beetje een vreemd advies van beiden.

Ellepel, wat adviseer jij andersom dan om een paard aan te laten komen? Gewoon rondom voller te laten worden zeg maar?

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:24

Die van mij is 1.65m, ik kreeg wel een goed bruikbaar advies van de pavo toendertijd.
Onbeperkt hooi, grofstengelig en ze krijgt `s morgens 1 kilo haver en 1 kilo nature`s best en een volle schep lucerne. `S avnond krijgt ze 1 kilo haver, 1 1/2 kilo kruidenmuesli en schep Lucerne. En een schepje multifit vitamine van pavo.
Dit bij een gemiddelde arbeid.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:04

Mijn paard werd zeker wel dik van krachtvoer.

Dik, dus vet op de ribben is wat anders dan dik door een 'gras'buik.
Als een paard veel ruwvoer/gras eet zijn zijn darmen gevuld en lijkt het of er een dikke buik hangt. Echter als het paard een paar keer gemest heeft is dit weer weg.
Het spijsverteringsstelsel van een paard is ingesteld op het verwerken van ruwvoer, niet op het verwerken van krachtvoer. Daarom zijn er zoveel problemen bij paarden die te weinig ruwvoer krijgen. Sinds mijn paard zo goed als geen krachtvoer meer krijgt en onbeperkt ruwvoer is hij van zijn darmproblemen af iig...

Mijn paard doet het goed op veel ruwvoer en weinig tot geen krachtvoer, met een summerfit koek.
Om nou zoveel verschillende dingen te gaan voeren lijkt me ook wat overdreven, ik zou het bij brok houden met een koek.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:52

Rare adviezen van PAVO en Subli....snap het niet zo goed.
Had zelf ook advies gevraagd voor Stan, onze haf van 1.54, stevige jongen.
Kwam zelfs uit bij gewoon werk (zeg maar 4x per week drie kwartier draf/galop plus kwartiertje stappen, 3x per week 30 minuten stapwerk) 1,5 kg muesli of basisbrok.
En dat is een haf en dan ook nog veel kleiner Clown
HEb zelf een KWPN'er gehad van 1.72, die kreeg met net zo'n hoeveelheid werk toch in ieder geval 2 kg basisbrok en ook nog schep muesli plus wortels. En ik voer ze altijd zeewier plus die natuurmix van de paardendrogist bij. Als ze meer werkte, dus zeg maar 5x per week intensief dressuurtraining (Z niveau) plus 2x per week stapmolen zat ze wel op 4 / 5 kg voer per dag (mix van brok, muesli, en Subli EM)
En onbeperkt kuil Bloos
Duszzz

Mijn indruk is dat je paard wel een kilo'tje erbij kan gebruiken. Of anders goede muesli proberen ipv brok. Beetje extra iin vorm van zeewier of lijnzaad (voor het verharen) kan ook wonderen doen.

Overigens staat Stan nu op 1 schep muesli per dag (muesli zonder van Subli), doet hij het prima op. Maar goed, dat is totaal ander paard.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 05:07

ik vind het advies van subli haast nog het beste, 2kg brok en als ie meer loopt wat meer brok, gewoon simpel.

ik snap pavo wel met hun 4 verschillende dingen,je moet meer kopen dus dat leverd hen weer geld op. Haha!
gewoon normaal brok/muesli voeren.
en aanvullen met een vitaminesupplement.
klaar.voer je niet teveel rommel wat in brok zit en je dier krijgt wel alles binnen.

ter vergelijking ik heb een welshje van 16 die krijgt 2x per dag een halve schep sportmuesli van Havens.
en vanaf vandaag om de dag een schep mineralenpoeder daardoorheen.is niet dik, en loopt als een trein

om een paard aan te laten komen ga je gewoon meer ruwvoer geven.
liefst onbeperkt dat ze met hun neus in het hooi staan zoals ze dat in de zomer in het gras zouden doen Knipoog

maar misschien is het voer bij dit paard helemaal niet de oplossing?
misschien is het werk te eentonig

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 09:12

Mischien varieer je te weining kwa rijden en begint hij het ''saai'' te vinden?

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:34

Ik zou als ik jou was (en je hebt natuurlijk de mogelijkheid) afstappen van kuilvoer.
Kuilvoer is nl. niet goed voor een paard, kuilvoer is koeienvoer en bevat veel te veel eiwitten.

Eiwitten zijn voor de spieren van een paard net als gifstoffen, de spieren kunnen eiwitten sowieso moeilijk afvoeren maar als je je paard nog meer eiwitten geeft dan de natuurlijke hoeveelheid die ze nodig hebben (3 á 4 uur daags op het weiland) kunnen de spieren de hoeveelheid eiwitten niet meer afvoeren en lopen ze vast.

Daardoor kan je paard sloom worden en (logisch) vanwege de "last" in de spieren geen zin meer ergens in hebben.

Ik hoop dat je het snapt, want heel veel mensen weten dit niet (of vergeten) dit!!

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:07

ellepel schreef:
he?

7 kilo hooi of 9 kilo kuil?
minder hooi dan kuil?

dat vind ik echt heel vreemd..

Dat is helemaal niet vreemd: hooi heeft een hoger drogestofpercentage dan kuil (±80% tegen ±65%), dus als je het minimum aanhoudt van 1 kg drogestof uit ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht, kom je uit op ongeveer 7 kg hooi OF 9 kg kuil.

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:10

wiseguy15 schreef:
Ik zou als ik jou was (en je hebt natuurlijk de mogelijkheid) afstappen van kuilvoer.
Kuilvoer is nl. niet goed voor een paard, kuilvoer is koeienvoer en bevat veel te veel eiwitten.

Kuilvoer is niet per definitie slecht voor paarden... Kan zelfs beter zijn dan hooi, omdat het minder stof bevat. Wel moet je voor kuil kiezen die grofstengelig en wat droger is. Natte, fijne koeienkuil is niet geschikt, maar er kan zeker onderscheid gemaakt worden!

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:16

ken het probleem (van niet willen eten) je kan ook vitamine poeder proberen van equi gold of van de paardendrogist.
ruikt lekker en dat vinden ze meestal erg smaakvol met slobber.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:39

Probeer supplement met vitamine E + selenium. Dit hebben ze extra nodig als ze ineens moeten werken. Na 2 weken geven veranderde mijn paard weer Knipoog

Klervi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:19

als je er in gelooft... bach bloesem remedies
en er zijn vast wat kruiden die de eetlust opwekken
misschien wat appels met honing erbij