Aanpassing rantsoen voor trainingsweek?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Aanpassing rantsoen voor trainingsweek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 21:01

Hmm, zo zie je maar weer! Ik dacht dat ik wormen wel af kon strepen met mijn strenge ontwormingsbeleid maar niet dus!

Met evt. aanpassing van het rantsoen wacht ik even tot donderdag. Eens kijken wat mijn dierenarts ervan zegt. Wellicht dat die ook wel ideeen heeft van voer wat gewoon in Belgie te koop is en goed aanzet zonder dat hij gelijk staat te springen Haha!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:23

laat in ieder geval gewoon bloed trekken en volledig controleren. je kan dan zoveel uitsluiten en dan weet je zeker dat het niets medisch is (of juist wel).
toen kadinsky goed was ontwormt kwam hij snel weer bij. hij bleef wel een zorgenkindje en kon niet meer met de vrij verkrijgbare middelen ontwormt worden omdat dit dus niet afdoende bleek te zijn voor hem.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 18:05

En magnesium? Voor gestresste paarden etc wil dit nog wel eens werken.

En de trainingsweek valt wel mee. Ik ben zelf ook geweest en echt veel extra werk zal het niet worden. Je wordt gewoon begeleid in je rijden en je krijgt wat extra aanwijzingen. Tussendoor sta je soms even stil of stappen zodat je wat theorie meekrijgt. Alles is er juist op gericht dat je thuis ook nog een hele tijd vooruit kunt. Ik ging toen zelfs 's morgens ook nog even over de renbaan of het bos in.
Dus extra energie voor het werk verwacht ik niet maar het is natuurlijk wel weer een nieuwe omgeving die veel energie kan vreten. Maar wel ontzettend leuk!!! Ik ben alweer aan het sparen om nog een keer te gaan Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 18:33

Goed om te horen dat het bevallen is!

Dierenarts is vandaag geweest. Ik heb gelijk zijn gebit weer laten doen, ik voelde gisteren wat haakjes. Het was niet ernstig, maar toch goed dat het weer gedaan is.

Hij heeft ook bloed afgenomen. Woensdag krijg ik de uitslag. Hij zou ook kijken voor die stapelziekte waar ikenindi het over had, maar het leek hem heel stug in dit geval. Hij had 1 paard in de praktijk gehad die het heeft, maar dat paard had ook snel last van spierverzuring. Dat heeft de mijne verder niet.
Ik hoefde hem niet zo veel meer te voeren. Hij zei dat hardvoer toch niet echt aanzette. Dat moet van hooi en stro afkomen. Hij staat op stro en krijgt zoveel hooi als hij maar lust dus daar kan ik ook niet veel mee doen.

Nu is het even afwachten tot woensdag.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:17

ik zei niet dat jouw paard dat ook kon hebben, maar was meer als voorbeeld dat een bloedonderzoek soms extra goed is om te doen. ook al zegt je da dat je paard gezond is...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 19:19

dat begreep ik hoor Ja Maar ik heb wel gevraagd om ernaar te kijken Haha!

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:44

Lastige situatie...
Misschien zemelen? Daardoor worden de darmen gestimuleerd, en blijven de darmen in een goede conditie. Bietenpulp wil ook nog wel eens helpen. Zemelen zijn trouwens 6.95 voor 10 kg Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:16

Urielle schreef:
dat begreep ik hoor Ja Maar ik heb wel gevraagd om ernaar te kijken Haha!

ok, kd8 al... heb je toch niet voor niets bang gemaakt ??? Knipoog ben benieuwd of er iets uit komt. aan de ene kant hoop ik t voor je (heb je duidelijkheid en kun je er iets aan doen) aan de andere kant hoop ik dat er niets uit komt en dat t `niets` is. al denk ik dat het altijd wel een oorzaak heeft dat de een eerder dun blijft dan de ander... Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:30

Ik ben benieuwd wat er uit het bloedonderzoek komt. Er moet toch iets zijn waardoor hij zo dun blijft en bovendien zo stresserig is. Want al zou hij nooit de rust zelve worden zoals ik het hier lees is het best extreem.

Heb je weleens een scopie van zijn maag laten maken? Bij maagproblemen (zweren) zuigen ze vaak lucht en blijven ze bovendien mager.

Nadeell van zoveel krachtvoer is overigens ook dat ze een teveel aan vitamines en mineralen kunnen krijgen. Sommige plassen ze weer uit maar bijv. de vetoplosbare vitamines A,D,E en K niet. Teveel vitamines en een scheve mineraleverhouding kunnen ook weer voor problemen zoregn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 17:27

Ik hoop dat er iets uitkomt Ja Eigenlijk hoor ik nog liever 'het wordt nooit meer iets' dan 'geen idee wat het is'.

De stressigheid is imo gewoon echt karakter. Het is gewoon een heel sensibel dier, fysiek en mentaal. Ik vind het niet erg, want hij is superbraaf, maar voor hem zelf mag hij wel wat rustiger worden natuurlijk. Misschien dat hij vroeger wel een goeie peut heeft gehad van de een of de ander maar hij komt toch van een fijn adres af voor zover ik kon inschatten.

Maagklachten had hij niet. Ik heb voor de zekerheid toch ooit een tijd maagcompositum bij gegeven maar dat deed verder niks.

Vitamine E wordt ook getest, het gehalte. De andere weet ik niet, vitamine E was optioneel nl.

Zemelen betwijfel ik of dat iets gaat doen. Zit verder weinig in en ik ga liever niet aan zijn darmen rommelen. Het is geen koliekerig paard, integendeel, iets makkelijker aan de dunne dan verstopt, maar met dat luchtzuigen wil ik ook geen risico nemen. Ik ga nu even afwachten tot woensdag en dan heeft de DA vast een advies voor me!

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:37

Wat heel goed helpt is gebroken (dus echt de korreltjes die geplet zijn en dus niet het meel) mais bijvoeren. Dit kan je ook mixen met je musli als hij het niet eet. Maar over het algemeen vinden alle paarden het lekker.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:57

Urielle schreef:
Maagklachten had hij niet. Ik heb voor de zekerheid toch ooit een tijd maagcompositum bij gegeven maar dat deed verder niks.

Heb je werkelijk een scopie laten doen of schrijf je dit omdat je geen resultaat zag van die maagcompositum? Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 18:42

Ik heb de DA laten controleren, maar weet niet of dat scopie heet. Cerize moet dat geweekt?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:55

Urielle schreef:
Ik heb de DA laten controleren, maar weet niet of dat scopie heet. Cerize moet dat geweekt?

Als ze met zo een cameraatje in zo een lange slang via de mond naar zijn maag hebben gekeken wel Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:56

mais schijnt helemaal niet zo goed te zijn. iedereen adviseert t wel, maar t paard kan er maar weinig mee...

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 08:57

Urielle schreef:

Nee ik week het niet, het is ook geen meel, de maiskorrels zijn gebroken, maar je ziet nog duidelijk dat het mais is.
Heb het gebruikt bij een zelfde soort type als jouw paard en die is er goed van aangekomen. Ik denk inderdaad dat er verder weinig voedingsstoffen/mineralen/vitamines inzitten, ik gaf het dan ook als aanvulling op zijn dagelijkse voer. Hij vond het overigens heerlijk. Nu is hij weer goed op gewicht dus geef ik het niet meer, maar als hij in de toekomst weer afvalt ga ik het gewoon weer geven.
Ik heb vroeger gewerkt op een arabierenstoeterij in België en daar gaven ze de zenuwenpezen spelt als bijvoeding. Dat werkte ook heel goed tegen afvallen. Mooi meegenomen was ook dat ze er op de een of andere manier ook veel rustiger van werden. Ik weet eigenlijk niet of dat hier in Nederland ook te koop is, maar daar zou je je ook eens in kunnen verdiepen... succes ermee!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 13:15

De uitslag van de bloedtest is binnen. Alles binnen de normaalwaarden. Dus helaas voor mij inderdaad gewoon 'aard van het beestje'

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:30

wel fijn dat alles normaal is.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:49

Ik zou in ieder geval geen wijzigingen in het rantsoen willen hebben gedurende de trainingsweek, dus eigen krachtvoer meenemen, tenzij ze daar hetzelfde merk voeren. (het merk voer op de academy wordt vermeld in hun brief).

Pulp en lucerne zijn "dikmakers" waarvan een paard niet extra heet wordt. Mais (of voedingsmiddelen op basis van mais) zou ik afraden omdat het vitaminen en mineralen onttrekt uit de andere voedingsmiddelen; daar zou je dan weer voor moeten compenseren en dat valt niet mee. Gaf je al lijnzaadolie?

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:53

Sorry, zie net dat je er geen lucerne inkrijgt, dit moeten ze echt leren eten. Ik doe een handje door het krachtvoer, samen met (geweekte) pulp, dan maken ze meer speeksel aan en wordt de maag niet zo zuur tijdens het eten van die enorme hoeveelheid krachtvoer. Daarna heel langzaam opvoeren tot 2 handjes en dan 3 handjes. Heb een heel kieskeurige Krack C, die ik het zo toch heb leren opnemen. Pulp vinden nl. bijna alle paarden lekker.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 14:09

Lucerne heb ik ooit geprobeerd maar kreeg het zelfs door de slobber niet naar binnen, ook niet in kleine hoeveelheden. Het is nochthans geen kieskeurig paard, maar dit vond hij duidelijk te ranzig voor woorden Clown Misschien dat hij het door pulp wel lust maar ik heb de lucerne echt met alles geprobeerd wat ik had (en hij eet heel graag) maar zodra er ook maar een eetlepel doorheen zat liet hij alles staan.

Bedoel je met pulp bietenpulp of pulpbrok?

Lijnzaadolie kreeg hij nog niet, wel zonnebloemolie danwel maisolie over het voer. Heeft lijnzaadolie een voordeel hierop?

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:14

Volgens mijn stalhouder wel, die zweert erbij en die heeft al een paar broodmagere paarden dik gekregen.
Pulpbrok, na weken ziet het eruit als bietenpulp. (Dus volgens mij is het hetzelfde?)

Ik zou er in ieder geval naar streven dat hij verplicht wordt veel speeksel aan te maken tijdens het eten van die kilo's krachtvoer. Pulp erdoor kan helpen, overige mogelijkheden zijn hierboven al genoemd (zemelen b.v.).

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:46

Met zemelen zou ik eerlijk gezegd niet beginnen als je geen koliekerig paard hebt, zeker niet als hij vanzelf al wat "van de dunnere" is... Ik heb Falco een hele tijd zemelen moeten voeren (koliek) en daar werd alles alleen maar dunner van: zowel zijn uitwerpselen als zijn buik... Dus aankomen betwijfel ik erg. Ik voer hem nu maisvlokken bij en daardoor komt hij lichtjes bij. Falco is ook een stresskipje en krijg ik ook niet dik. Je voelt zijn ribben en soms zie je ze ook, al was hij volgens de da laatst wel goed qua gewicht.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:32

over olie zou je eens bij vs moeten kijken. daar loopt er een topic over... staan interessante dingen in Knipoog

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:45

Ik weet niet of het al genoemt is, maar afgezien van de tips hiervoor, zou het misschien kunnen helpen als je hem iets gaf tegen de hetigheid? Mijn paard is zelf ook een enorme heethoofd, en dit hij heeft af en toe buien waarin er weinig tot niks mee te beginnen is. In die periodes geef ik hem Pavo NervControl. Hiervan wordt hij niet sloom, alleen wat meer rust in zijn hoofd. Wellicht helpt het iets.