Ik heb wel zo mijn vraagtekens bij dit verhaal. Ik geloof wel dat er een kern van waarheid in zit hoor. Er is zeker veel veranderd de afgelopen 15 jaar. Zoals, vroeger kwamen de paarden meer buiten (er waren in verhouding minder recreatiepaarden en meer weilanden) en werd er veel minder commercieel voer gevoerd. En paarden op stal werden volgens mij vaker op een dag gevoerd. Tegenwoordig lijkt twee keer per dag voeren al 'veel' (ik vind het echter veel....en veels te weinig).
Als ik alleen al kijk hoeveel recreatie paarden/-pony's in mijn omgeving sportbrok krijgen... Dan geloof ik ook dat er verkeerd (bij)gevoerd wordt.
En ik snap ook best dat het verhaal van Pavo ingewikkelder is dan hier wordt neergezet. Maar het is een bedrijf en het zal graag uitkomsten zien van zijn eigen onderzoek die gewenst zijn. 
sonjim schreef:Wat blijkt nu, het ruwvoer is door de mestquota's en dergelijke van veel mindere kwaliteit geworden. De verhoudingen zijn verkeert en dus krijgen de meeste paarden door het ruwvoer een verstoorde mineralen huishouding. (sommige bedrijven produceren inmiddels speciaal paardenhooi, met een analyse van mineralen erbij zodat je weet wat je voert, maar dat is de minderheid).
Ohhhh, wat handig
dan 'moet' je dus bijvoeren om je paard gezond te houden.
Maar wat zijn de grondstoffen van krachtvoer ook al weer? Ehhh, granen. Waar komen die vandaan? Nederlandse bodem?
sonjim schreef:Het krachtvoer is echter nog gebaseerd op het ruwvoer van 15 jaar geleden en biedt dus verhoudingen die niet passen bij de verhoudingen in het ruwvoer.
Behalve dat van Pavo natuurlijk.
Nee ik geloof echt niet dat er in 15 jaar niets veranderd is in de samenstelling van de krachtvoeders. Als ik kijk naar wat er in de honden- en kattenvoer wereld gebeurd dan lijkt het me stug dat de paardenvoerfabrikant niet mee gaat in zijn tijd. Het zijn commerciële bedrijven...
sonjim schreef:Problemen die bijna systematisch te verklaren zijn door een verkeerde mineralisering van het voer zijn, spierproblemen, hoefbevangenheid, het afkomen van veulens en het slecht verlopen van de geboorte van het veulen, moeder mist de kracht, ook peesletsel en dergelijke is door goede mineralisering te beperken tot een minimaal risico.
Noem alle aandoeningen in één adem en we rennen met zijn allen naar de winkel. Iedereen kent immers wel een of meer paarden die aan een van bovenstaande 'groepen' aandoening lijdt/heeft geleden.