Magnesium tekort bij paarden zorgt voor problemen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: Magnesium tekort bij paarden zorgt voor problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:15

ja, dat had ik ook begrepen. het is immers een tekort dat in t voer zit tegenwoordig. dat wil zeggen dat het vroeger gewoon in het voer zat en dat dat beter was. dan kan je het toch gewoon standaard een beetje geven?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:47

Hoe kan je erachter komen of het dier te kort heeft aan magnesium.

Zo'n hooi analyse is best intressant maar ik sta op pension en als ik daar over begin krijg ik standaart te horen 'mankeert niks aan het hooi'.

Met mijn fjord ben ik nog steeds aan het zoeken naar goed voer, momenteel krijgt ie 3/4 sportmuesli van havens, 1/4 haver en een half bekertje vit. brokjes van pavo. Hij lijkt nu wel fitter te worden maar ik ben nog niet helemaal tevreden. Zou ie ook megnesium te kort kunnenn hebben?
Paarden staan op dit moment 24/7 op het gras.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:11

zal je wel aan kunnen tonen in het bloed Knipoog

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 22:13

ikenindi schreef:
zal je wel aan kunnen tonen in het bloed Knipoog

Wanneer een magnesium tekort aan te tonen is in het bloed ben je al veel te laat. In het bloed wordt pas op het laatste duidelijk dat er een magnesium probleem is. De magnesium wordt als eerste uit de spieren gehaald waardoor ze stijf worden.

Dat de bloedwaarde voor magnesium goed is wil dus niet zeggen dat ze geen tekort hebben!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 22:14

ok... maar stijve spieren wil niet persee zeggen dat er een magnesiumtekort is...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 09:09

Lekker dubbel inderdaad. Bij de lezing werd wel geadviseerd om bij twijfel een bloedonderzoek te laten doen, mede omdat hun ervaring was dat een zeer groot percentage van de paarden in het bloed een te kort had.

Als op je pensionstal hooi meteen in een grote partij wordt ingekocht en van een boer komt, kun je misschien wel zelf een pluk hooi mee naar huis nemen en opsturen voor een analyse, eventueel zamen met andere pensioneigenaren de kosten delen.

Even een vraag die ons ook gesteld wordt, welke paardeneigenaar bemest met mest met magnesium. Ik toevallig wel, maar de meeste pakken de goedkoopste mest en krijgen daardoor een graszode die weinig vitamine en mineralen bevat. Dit zijn zaken die je makkelijk eens langs de neus weg kunt vragen zonder aanvallend te worden op je stal. Desnoods vraag je waar mesten jullie mee, ik moet mijn tuin mesten en ik twijfel wat ik het beste kan pakken.

Ikenindi: Stijve spieren kunnen denk ik ook andere oorzaken hebben, maar magnesium zorgt wel voor de ontspanning van spieren dus ziektes als spierbevangenheid, zijn aantoonbaar gerelateerd aan het magnesium gehalte en Vit. E (antioxidant die zorgt voor afvoer van afvalstoffen) en selenium(nodig voor de optimale werking van vit.E).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:12

Ik bemest met dierlijke mest, nooit met kunstmest, dus idd niet apart magnesium.
Gooi ik er ook nog kunstmest op heb ik echt veel te veel gras.
Waar ik dan het meeste van baal is dat het wel in voer zit, maar je er meteen zoveel van moet geven om de dagelijkse aanbevolen hoveelheid te halen.
In in de pavo koeken zit het weer niet veel.

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:16

Ik geef mijn paard voer van Marstall, ongeveer 2200 gram per dag (kwpn 167 behoorlijk in training) en daarbij het supplement piano van Marstall en voor de rest hooi en hooi, dus de hoeveelheid brok valt zo denk wel mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:18

als ik wil dat ze meer in de lucht hangen dan op de grond blijven moet ik ze 2 kg voeren Lachen
Ze krijgen hier 400/500 gr per dag. (en pavo vital voor de vitamine)
Maar zijn dan ook niet in training

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 09:20

Daar loop ik ook altijd tegenaan, de verhoudingen zijn voor een paard op rust (haffie) en shetlanders die werken voor mijn gevoel volledig zoek in de meeste voeders. Ik heb naar aanleiding van deze lezing, nog eens mijn zakken voer bekeken en vergeleken met andere merken en ik ban erachter dat ik wel een zeer mineraalrijk bijvoer geef. Marstall optimaal, daar mag je ook niet te veel van voeren. er zit bijna geen energie in maar juist veel vitamine en mineralen. De shetten krijgen daarnaast indien nodig een aanvullend voer, waar meer energie inzit.

Mijn haf loop ook op een halve kilo per dag. Maar van dit voer durf ik ook meer te voeren want ze wordt er niet dwaas van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:26

klinkt goed, maar ook daar niet veel magnesuim of wel?
Daar moet je dan de piano voor extra bij geven vermoed ik

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:30

Dat laatste vind ik ook. Het is steeds de afweging wat doet het paard. Een sporter heeft andere dingen nodig dan een recreant. Een drachtige merrie heeft weer andere dingen nodig. Zo ook hengst of veulen enzovoort.

Je kunt niet gemiddeld stellen dat ze zoveel mineralen nodig hebben.
Het lastige met magnesium is dus ook dat je niet kunt meten hoeveel je eigen paard nodig heeft.
Het enige wat tot nog toe bekend is dat paarden die veel werken en paarden die aan stress onderhevig zijn meer magnesium nodig zijn, maar dan nog is lastig vast te stellen hoeveel meer ze nodig hebben.

Ik sluit me aan bij de Marstall mensen, daar is (al eerder dan door Pavo) rekening gehouden met in Nederland chronische tekorten aan magnesium. Ne als selenium dat in onze weilanden ook vrijwel niet meer voorkomt.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 09:33

OPTIMAAL
I http://www.marstall.nl

Ingrediënten: winter zomer winter zomer
Ruw eiwit (RE) 10,5% 10,0% calcium 0,90% 1,20%
Verteerbaar ruw eiwit (VRE) 7,2% 7,0% fosfor 0,50% 0,40%
Ruw vet 4,0% 3,8% chloor 0,90% 0,80%
Ruwe celstof 7,0% 7,0% magnesium 0,50% 0,56%
Ruwe as 9,0% 10,0% natrium 0,80% 0,80%
Energie EWpa 0,87 0,87 Energie MJ 12,0 12,0

Toevoegingen per kilo: winter zomer
vitamine A 45.000 IE 30.000 IE
vitamine D3 2.100 IE 1.800 IE
vitamine E 720 mg 700 mg
vitamine K3 10,0 mg 9,5 mg
vitamine B1 40,0 mg 30,0 mg
vitamine B2 18,0 mg 17,0 mg
vitamine B6 22,0 mg 20,5 mg
vitamine B12 80,0 mcg 78,0 mcg
vitamine C 160,0 mg 150,0 mg
biotine 670,0 mcg 600,0 mcg
foliumzuur 13,0 mg 13,0 mg
Ca-pantothenaat 32,0 31,0 mg
nicotinezuur 59,0 57,0 mg
choline 550,0 mg 530,0 mg
pantotheenzuur 29,0 mg 26,0 mg
ijzer 400,0 mg 390,0 mg
koper 64,0 mg 65,0 mg
zink 320,0 mg 330,0 mg
mangaan 295,0 mg 295,0 mg
cobalt 1,0 mg 1,2 mg
jood 5,3 mg 5,0 mg
selenium 0,9 mg 0,8 mg
lysine 0,41% 0,37%
methionine 0,14% 0,12%
cystine 0,13% 0,12%
threonine 0,40% 0,40%

Er zijn dus twee versies een zomer en een winter meusli, aangepast aan de behoefte per seizoen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:47

ik voer nu dit:

ruw eiwit (RE) 10,6%
verteerbaar ruw eiwit (VRE) 6,8%
ruw vet 7,2%
ruwe celstof (RC) 19,0%
ruwe as 7,1%
Energie 11,0 MJ EWpa 0,8
calcium 0,7%
fosfor 0,3%
natrium 0,4%
magnesium 0,3%
lysine 0,5%
methionine 0,2%
zetmeel 6,8%
rest suiker 3,9%
Toevoegingen per kilo:
vitamine A 23.000 IE
vitamine D3 1.000 IE
vitamine E 560 mg
vitamine C 55,0 mg
vitamine B1 18,0 mg
vitamine B2 6,5 mg
vitamine B6 9,0 mg
vitamine B12 35,0 mcg
vitamine K3 4,1 mg
biotine 530 mcg
foliumzuur 22,0 mg
choline 225,0 mg
Ca-pantothenaat 12,5 mg
nicotinezuur 23,0 mg
ijzer 225,0 mg
koper 30,0 mg
zink 135,0 mg
mangaan 150,0 mg
kobalt 0,45 mg
jood 0,90 mg
selenium 0,60 mg

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:50

Ik heb wel zo mijn vraagtekens bij dit verhaal. Ik geloof wel dat er een kern van waarheid in zit hoor. Er is zeker veel veranderd de afgelopen 15 jaar. Zoals, vroeger kwamen de paarden meer buiten (er waren in verhouding minder recreatiepaarden en meer weilanden) en werd er veel minder commercieel voer gevoerd. En paarden op stal werden volgens mij vaker op een dag gevoerd. Tegenwoordig lijkt twee keer per dag voeren al 'veel' (ik vind het echter veel....en veels te weinig).
Als ik alleen al kijk hoeveel recreatie paarden/-pony's in mijn omgeving sportbrok krijgen... Dan geloof ik ook dat er verkeerd (bij)gevoerd wordt.

En ik snap ook best dat het verhaal van Pavo ingewikkelder is dan hier wordt neergezet. Maar het is een bedrijf en het zal graag uitkomsten zien van zijn eigen onderzoek die gewenst zijn. Tong uitsteken

sonjim schreef:
Wat blijkt nu, het ruwvoer is door de mestquota's en dergelijke van veel mindere kwaliteit geworden. De verhoudingen zijn verkeert en dus krijgen de meeste paarden door het ruwvoer een verstoorde mineralen huishouding. (sommige bedrijven produceren inmiddels speciaal paardenhooi, met een analyse van mineralen erbij zodat je weet wat je voert, maar dat is de minderheid).

Ohhhh, wat handig Knipoog dan 'moet' je dus bijvoeren om je paard gezond te houden.
Maar wat zijn de grondstoffen van krachtvoer ook al weer? Ehhh, granen. Waar komen die vandaan? Nederlandse bodem? Tong uitsteken

sonjim schreef:
Het krachtvoer is echter nog gebaseerd op het ruwvoer van 15 jaar geleden en biedt dus verhoudingen die niet passen bij de verhoudingen in het ruwvoer.

Behalve dat van Pavo natuurlijk.

Nee ik geloof echt niet dat er in 15 jaar niets veranderd is in de samenstelling van de krachtvoeders. Als ik kijk naar wat er in de honden- en kattenvoer wereld gebeurd dan lijkt het me stug dat de paardenvoerfabrikant niet mee gaat in zijn tijd. Het zijn commerciële bedrijven...

sonjim schreef:
Problemen die bijna systematisch te verklaren zijn door een verkeerde mineralisering van het voer zijn, spierproblemen, hoefbevangenheid, het afkomen van veulens en het slecht verlopen van de geboorte van het veulen, moeder mist de kracht, ook peesletsel en dergelijke is door goede mineralisering te beperken tot een minimaal risico.

Noem alle aandoeningen in één adem en we rennen met zijn allen naar de winkel. Iedereen kent immers wel een of meer paarden die aan een van bovenstaande 'groepen' aandoening lijdt/heeft geleden. Pling

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 17:11

Helemaal waar Hippologic! Natuurlijk zijn vrijwel alle voedermerken in de loop der jaren aangepast.

Wat betreft die granen van Nederlandse bodem, dat weet ik niet zo zeker.
Volgens mij komt een groot deel van het graan niet uit Nederland, maar dat zou ik es na moeten vragen.
(Net als vlees enzo.onze produkten worden geexporteerd en wij importeren weer de grondstoffen voor onze fabrieken.Ja economie blijft iets raars)

En ik kan helemaal meegaan in het verhaal dat een (wetenschappelijk)onderzoek utgevoerd door een fabrikant altijd in het voordeel van de fabrikant zal uitpakken. Tenslotte is het niet meer dan een hypothese aannemelijk maken.

Ikheb dan erg weinig geloof in wetenschappelijke onderzoeken wanneer die gesponsord wordt. Haha!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 17:35

Oke wat dat betrefd ben ik het helemaal met jullie eens, als je verteld dat alle voer slecht is gaat iedereen meer krachtvoer geven. Echter wat hierbij aan ons uitgelegd werd, door de pavo man is dat het niet de bedoeling is dat mensen meer gaan voeren, of suplementen gaanvoeren, maar eerst goed naar hun hooi (ruwvoer kijken en dan bijvoeren naar behoefte) Namelijk te veel is ook niet goed. De pavo man erkende ook dat pavo ook niet aangepast is op dit probleem, ze hebben wel een sportbrok speciaal uitgebalanceerd op dit probleem, maar dat is geen geschikt voer voor alle paarden. Verder heeft hij ook aangegeven suplementen zonde van het geld te vinden aangezien hier vaak verkeerde verhoudingen in voorkomen, waardoor het niet opgenomen kan worden door het paard.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 08:00

Ik heb vandaag en eerder van de week gekeken wat voor voer hij krijgt. Het is een kruidenmuesli zonder haver van het merk h...... [?] Het begon in ieder geval met een h.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:40

Havens?

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:04

Nee.. het was iig een heel lange naam.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:09

hippo nogwat? maargoed daar gaat t hier niet over. laten we het over magnesium houden Knipoog

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:29

Volgens mij is het inderdaad hippo nogwat Huilen van het lachen

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:32

Hippostar Lachen ?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:36

Goed stukje, maar hoe kom je erachter dat een paard iets te kort heeft als hij er super uit ziet?
Een voorbeeld mijn 2jarige staat overdag buiten in de wei of paddock. HIj eet gemiddeld 3 balen hooi per week en krijgt elke dag een appel. Hij krijgt pavo podo suply en een kwart tot half muslie van havens.
Je zou toch zeggen dat hij dan genoeg krijgt?
Laatst bijgewerkt door Wesco op 13-04-08 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:38

Allejandro schreef:
Hippostar Lachen ?

LOL ja volgens mij wel ja Huilen van het lachen En nu weer ontopic Nagelbijten / Gniffelen