Graaskorf hoe en wat?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesRixt

Re: Vraagje over graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:08

Ook Kuik heeft een graaskorf omdat ze aan een stuk door eet en zich dus uiteindelijk hoefbevangen eet. Sinds vorig jaar heeft ze een muilkorf en dat jaar is ze niet bevangen geweest. We hebben nu een nieuwe (zo'n zelfde als die je op het plaatje van TS ziet.) Ik hoop dat het ook dit jaar weer goed gaat! Haha!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:26

anniee schreef:
Plus dat niet iedereen altijd tijd/geld/ruimte heeft om een gezelschapspony erbij te nemen...

Wij zweren erbij, voor ons geen zomer zonder graaskorf meer!
De merrie is nogal een merrie tegen de anderen Knipoog
Dus bang dat ze aan haar graaskorf gaan hangen ofzo hoeven we niet te zijn. Er komt deze zomer nog een shet bij die ook vaak hoefbevangen is, voor hem zouden we ook nog kunnen kijken naar een graaskorf als hij deze past tenminste. Zijn er trouwens ook graaskorven speciaal voor shetlanders (zit niet zo in het mini-wereldje Knipoog )

Ik heb die van imperial riding maatje XS en die past bij mijn shet Ja

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:58

ik heb een korf van natuurlijk ruiterschap en die past mijn mini met bitmaat 8,5 cm Haha!
zeer inieminie dus

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:17

Macy heeft hem ook alweer om. Ik dacht dat het nog wel mee viel me het gras, maar helaas ging ze alweer erg gevoelig lopen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:28

hier is ie nog niet om
staat nog te weinig gras op de wei

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:47

Ons shetje werd er zo boos Duivel om toen ze hem omhad.... dat heb ik 2 dagen aangezien. Het was echt vreselijk. Ze stampte steeds tegen haar hoofd, ging schuren met dat ding tegen de paaltjes, sloeg haar hoofd tegen het schuurtje. Ze was echt heel, heel boos. Ze was niet bevangen maar wel veel te dik.
Ik heb er zoeen geprobeerd van de paardendrogist, daar kon je ze toen huren, weet niet of ze dat nog doen. Als proefperiode.
Ben blij dat dat kon, ik heb hem dus weer teruggebracht.
Heb haar daarna af en toe een dagje apart gezet van de groep. Was ze ook boos, maar liep ze lekker te drentelen langs de afrastering. Dan kreeg ze haar beweging ook nog.
En ik ben vaker met haar gaan wandelen / aan de fiets.
Weet niet of ik nog langer had moeten volhouden maar haar hele hoofdje ging dus kapot door haar gedoe Verdrietig

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:26

Mijn shet heeft 5 minuten geprobeerd om hem af te krijgen, daarna had ze er vrede mee.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 08:29

mijne liet het zich gewoon gebeuren en ging meteen door met "proberen" te eten Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:08

mijn zusje heeft een haflinger met hoefbevangenheidsrisico die veel te dik is en moeilijk afvalt. we zijn bezig met dit allemaal te onderzoeken, aangezien zij de enige is in een kudde van 6 paarden (waaronder nog twee haflingers) die zo dik blijft. sinds mijn zusje haar heeft zijn er al verschillende diëten geprobeerd maar het slaat allemaal niet zo snel aan, en omdat ze bij ons in kuddes lopen en dus een hoop eten hebben staan hebben we de korf nu aangedaan.

in het begin at ze er niet mee (drinken ging heel gemakkelijk, de korf is gewoon open van onder dus als ze met hun lippen op waterhoogte zitten staat de korf gewoon tot daar vol met water), het lukte niet dus ze had hem steeds maar een paar uur om omdat ze anders te lang droog zou staan. als ze hem dan omhad deed ze hem ook af. inmiddels heeft ze geoefend en kan ze gewoon mee eten met de anderen maar wel in kleinere hoeveelheden en het grazen gaat bij haar langzamer. ze doet hem ook niet meer af nu ze ermee kan eten. ze begint heel ietsje af te vallen maar we denken dat zij ook tekorten heeft aan bepaalde stoffen (magnesium bijv.) en dat moet dus onderzocht worden.

bij ons is in de paddock geen optie, mijn paard heeft juist wel veel voer nodig om dik te blijven, dus die twee paarden zijn geen geschikte combinatie om samen apart te zetten voor het dieet, en mijn paard is de enige optie, aangezien de andere paarden in de kudde niet van ons zijn.

ik heb twee paarden meegemaakt met ernstige hoefbevangenheid, en dat wens ik Mone gewoon niet toe. een graaskorf vind ik voor haar een prima oplossing, ze kan lekker in haar eigen kudde en heel de dag eten, zonder er ziek van te worden. ze heeft er ook geen last (irritatie) meer van nu ze heeft geleerd hoe ze ermee kan eten.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:01

ik wilde net bij piafferuitersport die graaskorf aanschaffen, zag ik dat je geen maat kon selecteren,
heb ze net gemaild en ze zeggen dat ze maar 1 maat hebben, waar hebben jullie de graaskorf besteld?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:54

ik zal eens vragen, wij hebben voor de haf maat cob en maat full maar de full is ruimer en past beter. bij de cobmaat begon het haar van de kin te schuren nl. door de kauwbewegingen.

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 23:03

Voor mijn haf heb ik een M tessii

Die van mij heeft em vooral 's winters om, omdat hij erg veel zand eet en hierdoor heel snel koliek krijgt (2 jaar achter elkaar gehad, waarvan 1 keer voor de dood weggehaald door operatie in de kliniek). Hierdoor kan hij wel buiten, maar geen grote hoeveelheden zand binnenkrijgen. Ideale oplossing!!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 23:13

tessii1991 schreef:
ligt het nou aan mij of lijkt dat gaatje dat erin zit veeeeeeel te klein om nog iets binnen te krijgen?

Ligt aan jou ja !
M'n paard krijgt er genoeg doorheen en kan er ook mee drinken..

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 23:15

tessii1991 schreef:
ik wilde net bij piafferuitersport die graaskorf aanschaffen, zag ik dat je geen maat kon selecteren,
heb ze net gemaild en ze zeggen dat ze maar 1 maat hebben, waar hebben jullie de graaskorf besteld?

Gewoon gekocht in een ruitersport zaak in de buurt.. Overigens draagt de mijne er 1 voor zn eigen veiligheid (lees: zandkoliek) zelfs op zeggen van de dierenarts

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 23:21

Zijn er ook andere varianten van deze korf? Ik heb deze namelijk gezien waarvan ik de prijs nog wel mee vond vallen, maar vind het gat wat klein en die van de paardendrogist vind ik wel erg prijzig... Ik zit er voor mijn eetgrage shet naar te kijken om er voor haar een aan te schaffen.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 23:23

Jah hoor er zijn er zeker meer van.. 1 is een bak.. vind k zelf niet wat en de ander zo ff geen idee

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 23:27

Hoewel de graaskorf veel voordelen heeft, zijn er ook een aantal nadelen.

1. Sociaal gedrag wordt een beetje lastig. Een paard communiceert voor een deel ook met de mond / lippen, maar die zijn voor een ander paard nu niet te zien. Daarnaast is even terughappen naar een vervelende weidegenoot er nu niet bij. En lekker bij elkaar kriebelen wordt ook lastig.
2. Als de graaskorf af gaat (sommige paarden zijn erg creatief) is de kans groot dat je paard zich gaat overeten. Je paard krijgt dan in korte tijd veel meer gras binnen, waardoor je bij bv hoefbevangenheid veel meer risico loopt.

Daarnaast lijkt het mij nogal frustrerend en beperkend. Maar ik ben geen paard, en hoe dat voor een paard is weet ik natuurlijk niet Clown

Ik heb ook een hoefbevangen pony, maar die gaat op een heel kaal weitje (zijn ook de meningen over verdeeld trouwens, maar dat is een andere discussie), zonder graaskorf. Zo krijgt ie ook niet zoveel binnen, maar kan wel gewoon sociaal contact hebben met zijn vriendje. Dat vind ik toch ook wel belangrijk.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 23:27

dit is er 1 van.. niet heel duidelijk maar heb je misschien een idee van de muil/gras korf
Afbeelding

en deze
Afbeelding
Mja in mijn ogen kunnen ze hier nog heel veel doorheen halen..
Er zijn vast nog wel een paar soorten Lachen

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 23:29

Ik dacht dat die onderste meer voor luchtzuigers is toch?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 23:32

WesseLady schreef:
Hoewel de graaskorf veel voordelen heeft, zijn er ook een aantal nadelen.

1. Sociaal gedrag wordt een beetje lastig. Een paard communiceert voor een deel ook met de mond / lippen, maar die zijn voor een ander paard nu niet te zien. Daarnaast is even terughappen naar een vervelende weidegenoot er nu niet bij. En lekker bij elkaar kriebelen wordt ook lastig.
2. Als de graaskorf af gaat (sommige paarden zijn erg creatief) is de kans groot dat je paard zich gaat overeten. Je paard krijgt dan in korte tijd veel meer gras binnen, waardoor je bij bv hoefbevangenheid veel meer risico loopt.

Daarnaast lijkt het mij nogal frustrerend en beperkend. Maar ik ben geen paard, en hoe dat voor een paard is weet ik natuurlijk niet Clown

Ik heb ook een hoefbevangen pony, maar die gaat op een heel kaal weitje (zijn ook de meningen over verdeeld trouwens, maar dat is een andere discussie), zonder graaskorf. Zo krijgt ie ook niet zoveel binnen, maar kan wel gewoon sociaal contact hebben met zijn vriendje. Dat vind ik toch ook wel belangrijk.

Of je pony gaat de kleine stukjes gras eten en neemt zand mee.. Vandaar dat ik hem om had.. Asra heeft zwaar zandkoliek gehad.. De weide's waren slecht en toch wilde hij eten.. Daardoor kwam veel zand mee.. Daar droeg ie dus na zijn koliek aanval een muilkorf/graaskorf whatever..

Nu zijn we verhuist en de weide's zijn daar dicht omdat die staleigenaren tenminste het gras de kans geven te groeien.. Dus zou Asra ook niet snel een korf meer om krijgen hier..

Het comuniceren ben ik met je eens Ja vond het wel sneu als Asra zn jonge weigenoot hem aan het happen was en Asra niks kon.. Maar hij had ook dagen dat ie dan zonder korf mocht en dan deed ik hem iets extra "zandweg" in het voer..

Dat overeten.. Tja als die 24 uur op het land staat? Daarbij is die kans niet heel groot

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 23:33

ChirooHeleen schreef:
Ik dacht dat die onderste meer voor luchtzuigers is toch?

Mij werd verteld dat deze ook op de wei als muil/graskorf werd gebruikt..
Volgens mij werkt ie niet heel goed tegen luchtzuigen... Lijkt me die 2 riemen achter de oren beter werken..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 07:44

WesseLady schreef:

Dan moet je wel nog een pony hebben die op een kaal weitje moet staan.. De meeste eigenaren met gezonde paarden willen dat niet, logisch ook. Ik kan Evita misschien wel op een kaal weitje zetten als ik dat met de staleigenaar zou overleggen, maar dan komt ze alleen te staan en dat wil ik niet.

Sociaal contact, ja dat ben ik met je eens.. Hoewel ik wel heb gelezen dat sommige paarden elkaar gewoon staan te kriebelen met graaskorf. Maar met beide andere opties die ik heb (alleen staan of op stal), heeft ze helemaal geen sociaal contact. De andere paarden gaan namelijk gewoon het land op.

Ik ben overigens niet van plan om Evita de hele dag met graaskorf te laten lopen. Het gaat bij haar om hoefbevangenheid preventie (ze is nooit bevangen geweest, maar heeft een ernstig verhoogd risico). Waarschijnlijk zal ze hem alleen om krijgen op de momenten dat het fructaan hoog is. In het voorjaar/najaar dus meestal 's ochtends (dan staat ze 's nachts nog binnen) en in de zomer als het warm genoeg is kan hij waarschijnlijk helemaal af.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 07:56

mijn pony heeft meer sociaal contact met de graaskorf, anders staat hij alleen op stal met ene uitloopje, nu staat hij met z'n vriendje op de wei Knipoog
welke maar zal ik nodig hebben voor onze haf? E pony?
Ik d8 cob maar iemand zij dat voor een haflinger full beter is ivm kauwbewegingen?
niet dat ik straks de verkeerde koop Knipoog

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:02

Je kunt zijn neus even opmeten, soms staan de maten erbij vermeld. In ieder geval wel op de site van best friend. Als ze kauwen moet er nog ruimte over zijn.

Evita heeft maat cob, maar ze heeft een redelijk fijn snuitje voor een haf. Ik heb de korf van best friend, overgenomen van een bokker.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 10:31

Ik heb volgens mij wat losgemaakt bij de bokkers, volgens mij kan dit beter verplaatst worden naar de HK, toch?