Waar (heet) paard dikker mee krijgen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Waar (heet) paard dikker mee krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 09:47

Om je paard wat 'dikker' te krijgen is de enige goede keus: meer hooi of kuil (ruwvoer) voeren. Dat is beter voor het darmstelsel dan de gift van brok of muesli verhogen. Olie zoals hierboven aangeraden werd, moet je zeker niet in zo'n grote hoeveelheid geven - olie is een enorme energieleverancier ( 9000 kc/liter). Bovendien kleven aan grote oliegiften ook nog wel wat andere bezwaren.

Dat je schrijft dat je bang bent voor 'eiwitten'' is complete onzin - vooral omdat je schrijft dat je je paard 3 kg brok/muesli per dag geeft. Daarmee krijgt het paard al meer eiwit binnen dan een dikke plak extra hooi.
Maismeel, Bietenpulp etc. voor een paard dat spierbevangen kan raken... niet doen!

Hou het gewoon op extra hooi.

De belangrijkste vraag is echter: waarom wordt een paard dat 20 uur per dag op stal moet staan mager?
Degene die dat het best kan beoordelen ( via een simpel bloedtestje) is je DA.
Een mogelijkheid is ook de jaarlijkse verharing: als je paard een echte wintervacht zou hebben en hij gaat deze verliezen willen paarden ook nog wel 's wat schraal worden.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 09:48

koop een paar pakken hooi?
goedkoper dan krachtvoer,zit geen spul in waar je paard nog heter van word.

is goed tegen verveling en daar worden ze ook dikker van Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:09

VSW --> VS.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:15

Jannepauli schreef:
Om je paard wat 'dikker' te krijgen is de enige goede keus: meer hooi of kuil (ruwvoer) voeren. Dat is beter voor het darmstelsel dan de gift van brok of muesli verhogen. Olie zoals hierboven aangeraden werd, moet je zeker niet in zo'n grote hoeveelheid geven - olie is een enorme energieleverancier ( 9000 kc/liter). Bovendien kleven aan grote oliegiften ook nog wel wat andere bezwaren.

Dat je schrijft dat je bang bent voor 'eiwitten'' is complete onzin - vooral omdat je schrijft dat je je paard 3 kg brok/muesli per dag geeft. Daarmee krijgt het paard al meer eiwit binnen dan een dikke plak extra hooi.
Maismeel, Bietenpulp etc. voor een paard dat spierbevangen kan raken... niet doen!

Hou het gewoon op extra hooi.

De belangrijkste vraag is echter: waarom wordt een paard dat 20 uur per dag op stal moet staan mager?
Degene die dat het best kan beoordelen ( via een simpel bloedtestje) is je DA.
Een mogelijkheid is ook de jaarlijkse verharing: als je paard een echte wintervacht zou hebben en hij gaat deze verliezen willen paarden ook nog wel 's wat schraal worden.

Sorry maar er zijn meerdere mogelijkheden een paard dikker te krijgen dan met hooi.
Als een paard echt schraal is en je wilt dit redelijk snel op peil krijgen dan zul je wat anders moeten verzinnen dan hooi. Ook aan kuil kleven nadelen en niet ieder paard reageert goed op grote hoeveelheden kuil. Aan olie kleven nadelen zoals dat het darmstelsel "lui" kan worden. Zorg voor voldoende ruwvoer. 200 ml voor een normaal paard is het maximum. Sommige doen het al prima op 50ml per dag. Olie wordt bijgevoerd tot op het punt dat het paard goed op gewicht is. Daarna is het onderhouden met het normale voer.

Een dik plak extra hooi geeft niet de energiewaarde van brok of muesli. Je zal dus héél veel extra hooi moeten gaan voeren. Dan zit je met je maximale drogestof opname. Bij echt schrale paarden ga dan in de problemen komen.

Overleg met je dierenarts wat in jouw geval het beste is. Hij kent je paard en de omstandigheden.

Diyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:16

slobber mash van havens werkt gegarandeerd.
Of anders producten met gepofte mais erin.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 12:36

Oke bedankt allemaal!

Wil ten eerste even zeggen dat mijn paard NIET mager is. Hij is imo altijd zo geweest maar volgens mensen in de omgeving mag er wat meer vlees op.
vandaar ook mijn vraag.

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:49

Ik heb niet alle antwoorden doorgelezen, dus als de tip er al staat: sorry Lachen

Mijn paard kan is wel 1x mager geworden doordat hij haken op de tanden had. Hij maakte geen proppen van zijn voer, knoeide niet, en de mest zag er ook normaal uit. Nadat de DA de tanden gevijld had, nam hij ook weer toe in massa.

Maar hij blijft aan de schrale kant. Op aanraden van de DA voer ik olie door zijn krachtvoer. Ronnie de Pony kan heet zijn (volbloed arabier) en voer met haver is geen optie. Het is juist de bedoeling om de rust erin te houden. Olie geeft geleidelijk energie aan het lichaam (sorry voor de dumbo-uitleg) waardoor het paard ook gelijkmatiger is qua energie-niveau.

Hij krijgt nu dagelijks ca. 1 kg basisbrok, verdeeld over 4 porties per dag. Daarbij krijgt hij 4x per dag 25cc zonnebloem-olie erdoorheen.

2x per dag ruwvoer.

En als hij hard moet werken, krijgt hij muesli (zonder haver, wel met redelijk % eiwitten voor de opbouw van de spieren - ander topic) en een flinke scheut olie.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:16

Voor de mensen die niet weten waar je paardenmeel kan kopen. Sommige hebben met al een pm gestuurd. Ik heb het gewoon bij een boer gekocht die ook bix, hooi, sto, muesli, haver en van alles verkoopt. Voor de zuid hollanders: het is de molen in wateringen. en ik betaal voor 25 kilo 14 euro maar doe er wel heel lang mee. nogmaals het werkt echt super!!!

groetjes tamara

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:34

wjerdo schreef:
Oke bedankt allemaal!

Wil ten eerste even zeggen dat mijn paard NIET mager is. Hij is imo altijd zo geweest maar volgens mensen in de omgeving mag er wat meer vlees op.
vandaar ook mijn vraag.

Heb je toevallig een foto van je paard?
Overigens ben ik doorgaans wel van mening dat een gemiddeld paard te dik is!
Ben wel heel benieuwd hoe je paard er uit ziet.. dat is voor ons ook makkelijker beoordelen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:56

Gebroken Mais!

Daar kwam de mijne ook vrij snel van aan!

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 18:13

Afbeelding

Een echt duidelijkere foto heb ik niet. zal eens kijken of ik die vanavond kan maken.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:29

marstal heeft bij mij goed geholpen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:38

Persoonlijk vind ik je paard er goed uit zien op die foto.
Het is gewoon een fijn paard, beetje een bloedtype, klopt dat?
Die zijn doorgaans wat smaller..

Ben benieuwd naar wat betere foto's..

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:39

Een aantal van mijn wat schrale en heete paarden krijgen het volgende in de wintermaanden:

- hooi hooi hooi(of kuil uiteraard)
- 1 summerfitkoek. alle vitamintjes en mineralen. echter geen energie.
- hele mais(goed voor het slijten van de tanden en kiezen)
- bieten(voeder)

geen gewone biks o.i.d. de koeken verpulver ik en krijgen ze in 2 beurten gevoerd.

andere paarden krijgen wel normale biks en uiteraard hooi!

zomers krijgen de schrale paarden na het arbeid ook een koek. de "normale" paarden gewoon biks. en uiteraard het gras op de wei!

ladybullet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:50

Ik vind hem helemaal niet zo schraal hoor er zou wat meer bespiering op mogen.

Maismeel werkt idd goed en hooi of voordroog ook.

saphira21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:00

Luzerne is ook een goede optie.