Wat geven jullie je paard na het rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fannetje

Re: Wat geven jullie je paard na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 18:34

die van mij krijgt ook voer op maat, dus veel werk , veel voer, weinig werk weinig voer, Hij wordt 2 x dgs gevoerd en ik doe het 1 x dgs zelf, na het rijden, maar tussen het rijden en voeren zit vaak minimaal half uur tot uur, want ik mest eerst uit, dan kan hij nog even uitlopen in de stapmolen, dan even borstelen en dan terug op stal met voer.

Simoon__

Ik geef hem/haar altijd een wortel na het rijden! Haha! , is gewoon standaard geworden.

Needje

Als m'n paard op het land staat krijgt ie niets van me tussendoor. Hij krijgt nu puur omdat een paardenmaag niet zo lang zonder vulling kan.
Bij ons op stal zet je zelf je voer klaar, dus ik kan dat dagelijks aanpassen aan de arbeid.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:24

Een paar wortelen en/of paardensnoepje(s).
Groetjes
Plotie

Tense

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:30

Ik geef mijn paard na de les (als ik m'n spullen heb opgeruimd enzo) meestal een schepje muesli, appeltje, worteltje, broodje - soort mix dus Knipoog -. Ook doe ik daar nog een bepaald poedertje overheen (ben de naam even kwijt), wat het paard bepaalde extra dingetjes [vitaminen enz] geeft. Als ik de naam weet, zet ik 't ook even hier neer. Lachen
Naar mijn idee maakt het niet heel veel uit of je je paard wat extra's toestopt of niet. Mag je natuurlijk zelf weten, als ze maar een paar x op een dag gewoon hun krachtvoer krijgen!

Sietez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:47

Meestal geef ik wel wat! Een beetje haver of biks, en wat fruit er tussen (appel/komkommer)

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:50

schepje biks en kruidenmelange met wat appels, brood en wortelen. Ik geef ze biks omdat stalhouder biks voert wat erg vet is, weinig energie bevat en ik een paard heb dat al dik wordt van de lucht en de ander veel energie verbruikt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:55

-> VSW

Resi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:45

de tinkers:
1/4 biks of muesli

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:48

Mijn haf krijgt over het algemeen erg weinig kracht voer op een dag en meer ruwvoer.
Als hij goed heeft gewerkt krijgt hij een gedroogde boterham en een pavo koek met zijn medicijnen

_Eskimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:30

Bij mij krijgen ze eerst een appeltje en als ze op stal staan een beetje muesli en wat wortelen..

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:40

Na het rijden krijgen ze 9 van de 10keer een wortel, paardensnoepje of een beetje muesli na het rijden en daarna lekker op de wei of op stal met een beetje hooi of kuil.
Laatst bijgewerkt door Freedom007 op 25-03-08 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Gea_Fille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:44

Needje schreef:
Tita:
Citaat:
Belonen
Een paard kort na een inspanning met wat voer belonen lijkt goed, maar feitelijk doet u het paardenlichaam geen plezier en belast u het dier. Tijdens het sporten bouwt een paard afvalstoffen op (verzuring). Deze verzuring is een soort afvalproduct van eiwitten en suikers. Het lichaam heeft tijd nodig om hiervan te herstellen. Ook gemakkelijk verteerbaar voer verergert die verzuring. Het is beter om uw paard op een andere manier te bedanken en wat later - na circa één uur rust - voer te verstrekken.

Sporten en voeren
Wacht na het voeren minimaal een uur met rijden (werken). En andersom, wacht na het rijden ongeveer een uur met voeren. Reden: als een paard voer gaat verteren, onttrekt het bloed uit de spieren om voedingsstoffen naar de organen te transporteren. Daardoor heeft een paard vlak na het eten te weinig bloed in de spieren om te sporten en treedt er verzuring op. Na ongeveer een uur is het bloedtransport weer op normaal niveau.

En hoe wil je dat gaan doen als je paard dag en nacht op de wei staat en dus de hele dag door eet? Lijkt me een beetje onlogisch om hem een uur eerder uit het weiland te halen Knipoog

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:48

Die van mij krijgt een dikke knuffel en soms een boterham of een stukje wortel. Ik vind het niet zo nodig om haar altijd wat te geven. Als ik haar gewoon op haar hals klop en knuffel vind ze het ook goed (knuffelpaard Tong uitsteken).

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:53

ja dat ligt er aan hoeveel je ze geeft lijkt mij.....maar geloof dat dit topic eerder gaat over wat je ze na een training geeft als beloning. halfje brok slobber wortel etc... lijkt mij echt geen probleem hoor. En trouwens ik vind dat paarden verder gewoon overdag of dag en nacht als mogelijk... buiten horen te lopen. Paarden die alleen maar met werken naar buiten komen of 2 uurtjes in een paddock of weitje... dan kan ik me voorstellen dat het een ander verhaal is, omdat een paard van nature de hele dag en nacht door kleine beetjes eet....
En ach volgens mij zo te horen heeft verder niemand problemen gehad met zijn paard dus het zal allemaal wel ok zijn...
Ik weet wel dat mijn pony's het heerlijk vinden om een wortel ofzo te krijgen na het rijden!!

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:54

en een dikke knuffel is ook erg ok

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:02

BonneLove schreef:
En hoe wil je dat gaan doen als je paard dag en nacht op de wei staat en dus de hele dag door eet? Lijkt me een beetje onlogisch om hem een uur eerder uit het weiland te halen Knipoog

Ik neem aan dat dit niet over gras gaat, maar over krachtvoer. Knipoog

Ilse25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:44

Ik geef mijn paard na het rijden altijd slobber en een schepje vitamine en twee schepjes selenium voor spierherstel.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:45

Mijn paard krijgt na het rijden een paar snoepjes Haha!

annitavier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:45

Meusli met wortels of appeltjes!

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:49

Meestal wortels of appels en brok hangt af wat voor brok bij echt zwaar werk doe ik prestatiebrok en bij normaal werk muesli. Ze krijgt ook nog basisbrok is verdeeld over de hele dag.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:33

Meestal na het rijden, als ik helemaal klaar ben met afzadelen en opruimen etc, krijgt ze afwisselend een peentje, snoepje, appel of brood.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:13

Je geeft geen krachtvoer na het rijden als beloning maar wel om terug energie & mineralen aan te vullen.
Ik geef na het rijden een emmer met 0,5kg structuurmuesli + 0,5kg sportmuesli & een appeltje.

xxKayleigHxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:29

ik geef meestal een halve emmer zemelen of haverloze musli dat vind ze heerlijk

_Ivana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:09

Ik geef mijn paard enkel een aai na het rijden Haha!

Ik ben van mening dat je paard het 'braaf gewerkt hebben' niet direct kan koppelen aan extra voer oid. Verder zoals iemand anders al zei, is voeren vlak voor of na een intensieve training niet goed voor een paard.

Verder pas ik mijn voerschema natuurlijk wel aan, naar de hoeveelheid arbeid. Maar dit gebeurd geleidelijk, gezamenlijk met de opbouw van training.