Veel wortels erg?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Eskimo_

Re: Veel wortels erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:32

Marshaha schreef:
behalve TEvreden Schijnheilig

Daar staat het er niet voor, das een woord Huilen van het lachen

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:37

ik zou niet weten hoeveel wortels.. maar ik voer nooit meer wortels aan mijn pony.. ze is er gek op, ze kreeg ook altijd 2 kleine worteltjes na het rijden.. de volgende dag stuiterde ik er altijd af.. toen hoorde mijn vader van een mevrouw die een manege heeft met pensionpaarden en manegepaarden dat paarden gek worden van wortels. ze gaf altijd de pensionpaarden wortels bij. iemand anders had gevoerd en de manegeponys hadden wortels te eten gekregen, de volgende dag lagen alle kinderen er in de les af.. dus sindsdien voer ik geen wortels meer.. Lachen

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:45

Ik geef mijn paarden ook een wortel of 8 per dag per paard!
Lijkt me niet dat het schadelijk is, in die hoeveelheid toch?
En ze zijn er zo gek op samen met hun halfje horseflox!

Dreaa_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:50

Ik weet in zo verre dat wortels niet slecht zijn, Mijn dierenarts raadde het zelfs aan omdat mijn pony gevoelig is voor koliek

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:24

Waar kan je die wortels kopen? Woon in Groningen

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 19:55

klumpertje schreef:
ik zou niet weten hoeveel wortels.. maar ik voer nooit meer wortels aan mijn pony.. ze is er gek op, ze kreeg ook altijd 2 kleine worteltjes na het rijden.. de volgende dag stuiterde ik er altijd af.. toen hoorde mijn vader van een mevrouw die een manege heeft met pensionpaarden en manegepaarden dat paarden gek worden van wortels. ze gaf altijd de pensionpaarden wortels bij. iemand anders had gevoerd en de manegeponys hadden wortels te eten gekregen, de volgende dag lagen alle kinderen er in de les af.. dus sindsdien voer ik geen wortels meer.. Lachen

Dat ze er gek van worden? Nog nóoit gemerkt bij onze paarden hoor, zijn totaal niet gek, haha! Knipoog

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:31

ja mijn pony wordt er op de een of andere manier gek van.. dus ik voer ze maar niet meer.. terwijl ze er ook maar 2 of 3 kreeg. ik ga er niet op zitten als ik weet dat ze wortels heeft gehad Tong uitsteken maar elk paard/pony reageert weer anders Knipoog

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:00

_Eskimo_ schreef:
Marshaha schreef:
behalve TEvreden Schijnheilig

Daar staat het er niet voor, das een woord Huilen van het lachen

haha je hebt gelijk
1-0
Haha!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:08

Annemeik schreef:
*edit* Wortels zijn niet goed tegen wormen, dat is echt de grootste onzin dat ik ooit heb gehoord. Als je wat wilt voeren tegen wormen moet je knoflook voeren. Dat helpt tegen wormen. Maar als je gewoon om de 6 tot 8 weken ontwormd maakt dat helemaal niets uit.

En van knoflook mag je weer niet al te veel voeren, omdat paarden er bloedarmoede van kunnen krijgen. Dat kun je het beste twee weken wel, en dan twee weken niet voeren. Nooit geweten dat dat dan iets tegen wormen doet, daarvoor kun je idd het beste een goede wormenkuur kopen.

Ik denk wel dat van alle lekkernijen, wortels de minste suikers ed. bevatten. Toen mijn paard jaren geleden bevangen was, mocht zij van de DA wel wortelen, maar geen appels en boterhammen omdat daar veel meer suikers en koolhydraten in zitten.

Maar goed, waarom zóu je dagelijks een hysterische hoeveelheid wortelen voeren? Tenzij de DA het aanraadt natuurlijk, bijvoorbeeld om te laxeren.

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:15

Bodan schreef:
Waar kan je die wortels kopen? Woon in Groningen

Wij kopen zakken van 20 kilo bij de Welkoop.

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:21

en bij de aveve in belgie, soort boerenbond

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:40

Annemeik schreef:
*edit* Wortels zijn niet goed tegen wormen, dat is echt de grootste onzin dat ik ooit heb gehoord. Als je wat wilt voeren tegen wormen moet je knoflook voeren. Dat helpt tegen wormen. Maar als je gewoon om de 6 tot 8 weken ontwormd maakt dat helemaal niets uit.

Knoflook werkt niet tegen wormen. Vorige eigenaar van mijn paard dacht dat ook. Bloedonderzoek toonde een fikse wormbesmetting aan.

En elke 6-8 weken ontwormen is niet nodig. Als je geen mestonderzoek wil laten doen kan je ook 3x ontwormen, nl begin weideseizoen, midden en eind. Dan gaan ze schoon de wei op en schoon eraf. In de winter is het te koud voor de larven om zich te verspreiden en het gras is te kort dus geen beschutting.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:46

Knoflook werkt niet tegen wormen, wortels ook niet. Knoflook zal hooguit een enkel steekbeest op afstand houden, maar is ook geen wondermiddel en kan schadelijk zijn bij grote hoeveelheden...

Mijn paard krijgt véél wortelen. Elke dag een voerbak vol. Ik twijfel nog steeds of dit wel oké is, maar haar mest is perfect (terwijl ze voorheen nog wel vaak dunne mest had) en ze is perfect te hanteren (waar ze normaal nog weleens erg druk kon zijn).

Toch twijfel ik omdat ze niet vol te krijgen is, terwijl ze naast wortelen en biks praktisch de hele dag goed hooi krijgt. En omdat ik het idee heb dat ze meer last heeft van rasp/ mok...

Ik twijfel nog even verder Bloos

Diyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:03

Te veel wortels is niet goed.
Ze bevatten veel suikers die de darm niet kan verwerken.
Dus grote kans op koliek ed

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:18

Chubby schreef:
Toch twijfel ik omdat ze niet vol te krijgen is, terwijl ze naast wortelen en biks praktisch de hele dag goed hooi krijgt. En omdat ik het idee heb dat ze meer last heeft van rasp/ mok...
Bloos

Huh, meer last van mok omdat ze wortels krijgt?

Ik heb ook altijd nog gelezen dat ze merendeels uit water bestaan en niet dat er veel suikers in zitten.

Onze paarden krijgen een stuk of 10 wortels per dag ('s avonds bij het laatste hooi voeren). Doen het er prima op, geen gekke beesten Clown . Gek op wortels ja Clown

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:23

Mijn wortelen worden door vriendlief meegebracht van de markt. 2 echte grote winterpenen per dag. Vind het meer dan genoeg.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:24

Odessa1 schreef:
Huh, meer last van mok omdat ze wortels krijgt?

Weet niet of het van de wortels is, maar ze krijgt mínder muesli e.d. maar heeft wel meer rasp/ mok..

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:26

Het is een groot misverstand dat er in wortels zoveel suikers zitten! Wortels zijn heel gezond en bestaan vnl uit water! Als je wortels niet bevroren zijn geweest of gekookt, daar ontstaat wel veel suiker in, is er niets aan de hand.

De voedingswaarde van 100 gram verse peen is:

Energetische waarde 125 kJ (30 kcal)
Koolhydraten 6 gram
Eiwit 1 gram
Vet 0,2 gram
Vitamine C 5 mg
Caroteen 6 mg
Vitamine B1 0,07 mg
Vitamine B2 0,03 mg
Calcium 40 mg
IJzer 0,5 mg

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:16

wortelen zijn iig minder 'schadelijk' dan appelen en brood dus

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:55

Bij ons krijgen ze ook dagelijks een halve voerbak vol, enkele kilo's toch al snel, en ze doen het er alle goed op. Ze vinden het bovendien enorm lekker dus da's natuurlijk heel mooi meegenomen Lachen

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 13:10

Die van mij heeft ook een periode veel wortelen gehad, maar vond ze op het laatst niet zo lekker meer. Nu maar weer eens een appeltje of een plakje brood en zien of de trek in wortelen weer terug komt.

DanielleR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 09:57

ik zou gewoon wortels voeren, maar dan met mate. Het is toch ook niet nodig om zoveel te voeren?
In het normale krachtvoer zouden alle voedingsstoffen moeten zitten. En daarnaast kun je een wortel of appel geven.