olie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: olie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 19:40

ik wil juist dat ze er iets van gaat groeien Knipoog dus als dat echt werkt zou het mooi meegenomen zijn. maar hoe komt het dat die van jou van omega olie niet aanzet? dat is dan toch ook vet?

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:12

AngelsDitch schreef:
Ik geef geen zonnebloemolie en olijfolie, want die van mij groeit daar enorm van.

Wel geef ik de omega olie en lijnzaad... hier reageert ze beter op.

Wat zit er in die 'omega'?
Bedoel je trias van Groene Os?
Als dat zo is, dan zit er toch ook olijfolie in?
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25393

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:13

Ik gebruik de omega olie van naf... zit geen olijfolie in...

Het komt meer van de zonnebloemolie dat ze aan zet en waarom ze van lijnzaadolie en omega minder aan komt, weet ik niet... weet wel dat ze er goed op reageert (ook kwa zomer eczeem)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:13

Van de Trias-omga olie van de Groene Os hoef je maar een eetlepel per dag te geven. Hier komen ze niet van aan!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 10:05

maar lijnzaad geef je wel wat meer van toch?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:12

Van lijnzaadolie geef je meer.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 10:20

en daar zetten ze niet van aan?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:30

Ik heb altijd geleerd dat ze van olie, bij normaal gebruik, niet aankomen.

Is dat de enige reden om olie te geven dan? Het lijkt me dat er dan nog wel andere opties zijn?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 10:31

nee is niet de enigereden, maar ik verbaas meer over dat de ene olie wel aanzet en de andere niet. is toch beide puur vet?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:41

ikenindi schreef:
nee is niet de enigereden, maar ik verbaas meer over dat de ene olie wel aanzet en de andere niet. is toch beide puur vet?

Ik kan je niet precies vertellen hoe dat zit.Kun je daar niets over vinden op internet? Maar ik denk dat als het in de juiste samenstelling wordt gegeven dat het lichaam deze stoffen 'verbruikt' en niet omzet in vet.
Ik zou iig om 'aan te komen' geen olie geven maar meer ruwvoer aanbieden.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:50

Hey ,,

Ik zou graag wat olierijker voer aan mijn merrie wil geven omdat ze moeilijk op gewicht te houden is & toch wel een vrij 'heet' paardje is. En aangezien olie de goede eigenschap heeft van energie te geven die toch controleerbaar is, lijkt me dit het beste.
Kan iemand voermerken noemen die veel plantaardige oliën bevatten ?
Ik weet dat Pavo er heeft. En veel mensen zullen wel Pavo Kruidenmelange antwoorden maar deze is voor mij geen optie want die bevat dat weer te veel suikers.
Dus liefst voer dat ook niet te veel suikers & melasse bevat. Pavo Sportmengeling is er zo één van maar ik zou toch nog even verder willen rondkijken voor ik beslis.
Ook heb ik een vraagje over de Cavalor voeders. Wie voert deze & wat zijn jullie ervarigen ? En zijn deze olierijk ? Ik zat er aan te denken om misschien de Endurix te voeren maar er staat bij dat deze voor langdurige prestaties is zoals de endurance & mennen enzo ...maar volgens mij is deze dan ook geschikt voor dressuur ? Dressuur is toch ook een langdurige prestatie ? Toch ...?
Ze krijgt nu Omega Olie over haar voer. Ben ik wel tevreden van maar ik zou toch graag een muesli hebben die veel plantaardige olie bevat.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:05

Reform kruiden muesli van Havens (bevat wel melasse).

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 19:33

ik heb wel cavalor gevoerd, en is opzich goed voer. ik denk dat je even op internet moet zoeken naar hun site, dan staat daar wel wat er in zit en of er dus olieën in zitten denk ik?

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:42

ikenindi schreef:
ik heb wel cavalor gevoerd, en is opzich goed voer. ik denk dat je even op internet moet zoeken naar hun site, dan staat daar wel wat er in zit en of er dus olieën in zitten denk ik?

Ja heb net even gekeken Knipoog & er zit idd veel olie in & niet te veel suikers (hangt ook af van welke zak).
Misschien dat ik dan over stap op Cavalor.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 19:44

welke? kijk ik namelijk ook gelijk even;)

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:56

ikenindi schreef:
welke? kijk ik namelijk ook gelijk even;)

De strucomix zit niet veel suikers in. En op de pagina over Cavalor stond een hele uitleg waarom Cavalor hun voeders zo veel plantaardige olie bevatten.
De Perfomix & Endurix zitten geloof ik iets meer suikers in maar nog altijd niet zo veel (vind ik). In ieder geval niet zo veel als in die van Pavo ...
Haha! Knipoog

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:50

Persoonlijk vind ik bij Cavalor de vitaminering tegen vallen.
Die vind ik bij de Hartog dan weer veel beter.
Die hebben ook een soort van energy controll.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 00:20

die van mij moet juist wat meer energie krijgen opt moment...

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:45

avaluna schreef:
Persoonlijk vind ik bij Cavalor de vitaminering tegen vallen.
Die vind ik bij de Hartog dan weer veel beter.
Die hebben ook een soort van energy controll.

De vitaminering vind ik wel goed hoor.
Hartog heeft idd een muesli 'Energy Special' die geen explosieve energie geeft maar wel langzaam vrijkomenede energie uit plantaardige olie & de muesli bevat geen haver zodat de paarden niet fel gaan reageren.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:48

ikenindi schreef:
die van mij moet juist wat meer energie krijgen opt moment...

Ik ben net even op de site van Pavo geweest ...
Ze hebben een nieuwe muesli ...Sportsfit noemt ie.
Die staat ook heel hoog in gehalte plantaardige olie & heeft maar 32% suikergehalte (in tegenstelling tot andere voeders die hebben meestal ongeveer 37-40% suiker). En het calciumgehalte ofzoiets is erin verhoogd door dat ze vast stelden door onderzoek dat veel paarden tekort aan calcium hebben ...nu ja alles staat op www.pavo.net ...
Ik vond het wel interessant ... Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 12:01

ik ga eens kijken. wel apart. heb laatst contact gehad met pavo en mijn situatie (nouja, die van indi) uitgelegd, en ze hebben die niet genoemd... kzal eens kijken;)

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:24

ikenindi schreef:
ik ga eens kijken. wel apart. heb laatst contact gehad met pavo en mijn situatie (nouja, die van indi) uitgelegd, en ze hebben die niet genoemd... kzal eens kijken;)

Nee maar volgens mij staat die nieuwe muesli er nog maar zo'n 2 dagen op de site ...
Want ik ga ook bijna dagelijks op hun site ...het is echt nieuw nieuw ! Haha!
O ja & het is een verhoogd magnesiumgehalte ...niet calcium ... Tong uitsteken

EmMetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:53

ikenindi schreef:

Vet is niet altijd ongezond en een dikmaker. Vooral verzadigd vet is slecht. De onverzadigde vetten zijn juist heel waardevol en zelfs onmisbaar (ook wel essentiële vetzuren genoemd). Ga je een vloeibaar vet industrieel vervormen naar een vast vet dan krijg je transvetten en deze zijn ook slecht. Er is dus weldegelijk onderscheid in vet.

Essentiële vetzuren verhogen de snelheid van de stofwisseling en het energiepeil, er worden dus meer caloriën verbrand. Dus je paard zet niet aan.

Kortom er is weldegelijk verschil in vet. Zorg dat je een goede onbewerkte olie geeft en je paard heeft daar veel meer aan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:06

Sinds een maand ofzo geef ik mijn paard elke dag 20ml lijnzaadolie over zn voer. Ik heb nog niet zoveel gemerkt aan zn vacht, wel zijn zn uitwerpselen veel glimmender geworden? Hij is er zeker ook niet slechter van geworden. Heeft dit eigenlijk nut of kan ik beter overstappen naar zonnebloemolie of de hele olie gewoon laten? (hij staat 24/7 op weide met gras + krijgt de hele dag door hooi en wat wortels, verder gewoon een schep recreatiemengeling)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 20:13

EmMetjes schreef:
ikenindi schreef:

Vet is niet altijd ongezond en een dikmaker. Vooral verzadigd vet is slecht. De onverzadigde vetten zijn juist heel waardevol en zelfs onmisbaar (ook wel essentiële vetzuren genoemd). Ga je een vloeibaar vet industrieel vervormen naar een vast vet dan krijg je transvetten en deze zijn ook slecht. Er is dus weldegelijk onderscheid in vet.

Essentiële vetzuren verhogen de snelheid van de stofwisseling en het energiepeil, er worden dus meer caloriën verbrand. Dus je paard zet niet aan.

Kortom er is weldegelijk verschil in vet. Zorg dat je een goede onbewerkte olie geeft en je paard heeft daar veel meer aan.

valt zonnebloemolie daar onder?