voeding gebasseerd op lijnzaad

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: voeding gebasseerd op lijnzaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 15:29

die paardenbrok excelent klinkt ook goed, maar ik zie nergens de waardes die er in zitten? :s

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:32

stuur je ze een mail?
dan krijg je wel antwoord denk ik.

had je dit ook al bekeken?
http://www.mijten.be/_ln/start.php

ben even aan het googlen gegaan met de woorden lijnzaad en paard, en kreeg toch best wat info

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:32

Je kunt ook een voedingssupplement erbij geven, bijv. Diamond Omega, hier zit o.a. lijnzaad- POEDER in en Omega 3-6-9, MSM en uiteraard een aantal extra vitamine. Voor eventueel precies product omschrijving pb me maar. Prijs is ook heel interessant Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 15:39

maar ik zie nergens een mailadres? ik kom ook niet op de hoofdpagina. denk dat dat het probleem is;)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 15:40

ellepel schreef:
stuur je ze een mail?
dan krijg je wel antwoord denk ik.

had je dit ook al bekeken?
http://www.mijten.be/_ln/start.php

ben even aan het googlen gegaan met de woorden lijnzaad en paard, en kreeg toch best wat info

dan mag ze geen sprietje gras binnenkrijgen? gaat moeilijk worden, dus dat gaat al niet door...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:42

ohw haha dat had ik niet gezien,maar ze hebben meerdere voeders he van mijten, en wat ik er van weet is het best heel goed voer.
probeer dit es
http://www.mulder-pot.nl

links onder staat wel contact Knipoog

ik gaf je de goede link van mijten niet.
dit is wel de goede.
http://www.mijten.be/_ln/paarden.php
staat ook een overzicht op

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 15:51

pfff ik vind het maar moeilijk hoor, al die merken en soorten...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:54

haha nou ik ben er zo langzamerhand al helemaal simpel van geworden.
daarom voer ik gewoon een muesli, en wat ik denk dat de mijne tekort komt dan haal ik wel een supplement.
vind al die verschillende voeders zo onoverzichtelijk he.
de een belooft dit en de ander dat.. Knipoog

maar ja supplementen zijn er tegenwoordig ook zoooooo veel.
en wat is goed en wat niet?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 16:03

ja daarom ga ik toch eens kijken of de pavo liga gebeuren niet wat voor mij is. maar daar wordt ze niet dikker van. nu denk ik dat ze van de zomer dik wordt van het gras, maar aand e anderee kant zou ze dan nu ook genoeg moeten hebben aan al het hooi...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:07

maar je wilde voor indi toch ook iets wat meer energie gaf?
die pavo liga zit ook weer heel veel suiker en zetmeel in en melasse
Knipoog

van subli is er nu subli zonder,ik ben geen subli fan maar ik hoor toch best goede berichten over dat voer
http://www.subli.nl/frame_assortiment.html

even klikken op speciale producten

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 16:08

ik wil geen subli meer;)
en ik wil idd iets dat meer energie geeft.

dat er melasse enzo in de liga zit wist ik niet? iedereen zegt altijd dat dat zo goed is en vrijwel alleen maar uit mineralen bestaat?

demn, ik ga straks gewoon grasbrok met veel olie geven geloof ik. haha. wordt ze ook dik van;)

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:10

ik maak zelf altijd lijnzaad, 3x per week want mijn paarden eten vermoedelijk ook wel eens zand (heeft koliek gehad en sinds dien ben ik met voeren begonnen), een zak lijnzaad halen op de vogelafdeling bij de boerenbond, 1 koffiekopje lijnzaad in t pannetje doen en 3 koffiekopjes water, laat maar koken, blijven roeren en als het een beetje pappig word is het klaar. dan nog even laten afkoelen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:12

wat ik persoonlijk heel fijn voer vind is de muesli van Havens.
ik heb maar een poownie Haha! die momenteel zowat niks doet,hij krijgt dagelijks een driekwart schep van de reformmuesli.
daar zitten dubbele vitamines in.
dus kun je minder voeren met meer effect, en ze worden er niet dik van Knipoog

http://www.paardenvoeders.nl/page11.html
kijken bij reformmuesli, het is gewoon een compleet voer dus je hoeft er niks bij te geven.
misschien een idee?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 16:14

nahja wel hooi denk ik;)

die muesli van havens heb ik inderdaad al eerder gevoerd. beviel wel, maar is moeilijk te krijgen hier. maar weet nu dat ik het ook via een gebeuren hier kan bestellen en dan daar ophalen... maakt niet uit welk merk. kweet alleen nog niet hoe duur het dan wordt;)

maar tis zoooo lastig om nou te beslissenw at wel en niet goed is...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:17

vind ik dus ook,helemaal omdat je zoveel berichten hoort. melasse is niet goed,suiker is niet goed zetmeel is niet goed...pff wat is nog wel goed dan?

nee patat mayonaise is ook niet goed voor mij, maar ik word vast wel 80 Clown

daarom denk ik zelf dat als je maar voldoende ruwvoer geeft het allemaal wel een beetje meevalt.
gewoon voeren gaan waarvan jij denkt dat t goed is voor indi,ze is nog jong he?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:24

Je zegt ergens dat je geen subli meer wilt, waarom eigenlijk niet? Niet dat ik zo kapot ben van subli, maar ik geef nu mijn ijs seniores priores, niet omdat ze zo oud is maar omdat ze bevangen is, weliswaar niet door de voeding, maar ik ben toch voorzichtig. Nu is ze ook niet bepaald dik en ik wil dus iets 'veiligs' bijvoeren.Het voordeel is dat er heel weinig suiker en zetmeel in zit. Het enige wat zou kunnen gebeuren is dat je paard dan minder hooi wil eten, omdat het tegelijkertijd ook bedoeld is als ruwvoer vervanger. Die van mij eet evengoed haar hooi gewoon. Ik doe er trouwens nog een scheutje lijnzaadolie door. Enige nadeel: moet 6 uur weken.
Nog even voor de lijnzaadgevers: Lijnzaad kun je gekookt geven, dan moet het een half uurtje koken. Eerst het water aan de kook brengen, dan pas het lijnzaad er bij doen. Je kunt het ook droog geven, maar dan moet je zorgen dat er geen restjes in de bak blijven liggen, m.a.w. die bak binnen 20 minuten weghalen, als ze niet alles opeten. (info van da, zo doen ze het in Utrecht ook)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 16:26

ellepel schreef:
vind ik dus ook,helemaal omdat je zoveel berichten hoort. melasse is niet goed,suiker is niet goed zetmeel is niet goed...pff wat is nog wel goed dan?

nee patat mayonaise is ook niet goed voor mij, maar ik word vast wel 80 Clown

daarom denk ik zelf dat als je maar voldoende ruwvoer geeft het allemaal wel een beetje meevalt.
gewoon voeren gaan waarvan jij denkt dat t goed is voor indi,ze is nog jong he?

jup ze is nog jong. ben nu net aan het inrijden en dat vergt veel van haar daarom wil ik wel passend voer geven. gewoon omdat ik merk dat ze afgevallen si.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 16:27

mysa schreef:
Je zegt ergens dat je geen subli meer wilt, waarom eigenlijk niet? Niet dat ik zo kapot ben van subli, maar ik geef nu mijn ijs seniores priores, niet omdat ze zo oud is maar omdat ze bevangen is, weliswaar niet door de voeding, maar ik ben toch voorzichtig. Nu is ze ook niet bepaald dik en ik wil dus iets 'veiligs' bijvoeren.Het voordeel is dat er heel weinig suiker en zetmeel in zit. Het enige wat zou kunnen gebeuren is dat je paard dan minder hooi wil eten, omdat het tegelijkertijd ook bedoeld is als ruwvoer vervanger. Die van mij eet evengoed haar hooi gewoon. Ik doe er trouwens nog een scheutje lijnzaadolie door. Enige nadeel: moet 6 uur weken.
Nog even voor de lijnzaadgevers: Lijnzaad kun je gekookt geven, dan moet het een half uurtje koken. Eerst het water aan de kook brengen, dan pas het lijnzaad er bij doen. Je kunt het ook droog geven, maar dan moet je zorgen dat er geen restjes in de bak blijven liggen, m.a.w. die bak binnen 20 minuten weghalen, als ze niet alles opeten. (info van da, zo doen ze het in Utrecht ook)

ki weet niet. voer nu subli kruidenmuesli. dat is het enige dat mij van hun merk aanspreekt end aar zit heel veel melasse en dus suiker in...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:32

In die seniores priores zit dus weinig suiker en zetmeel.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:56

Needje schreef:
Het is idd een aanvullend voeder. Ik vind echter de waardes veels te hoog! 19,5% eiwit en maarliefst 22%! vet. Er wordt gezegd dat voer niegt meer als 7% vet mag bevatten....

Je mag maar maximum 100g per 100kg levend gewicht geven en dan spreken we over dekhengsten, fokmerries, super sportpaarden enzo.
Neem een paard van 500 kg en neem de bovenstaande waardes, stel dat je 500g zou geven dan moet je die waardes al allemaal delen door 2.
Je voeding bevat dan geen 11% vet want je geeft er nog ander voer bij. Stel dat je een krachtvoer geeft van een vetpercentage van zo'n 3% en daar geef je 2kg van, dan is die Linamix maar 1/5 van het aandeel vetten en gaat het totaal een stuk naar beneden.