Wat geven jullie je paard voor soepele spieren en gewrichten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuusJj_tommy

Re: Wat geven jullie je paard voor soepele spieren en gewrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:44

Beweging is: veel weidegang
Goede warming-up en cooling-down.
En daarnaast is je training erg belangrijk om je paard soepel te krijgen en te behouden. Daar kan echt geen supplement tegen op!

Helemaal mee eens!
Daar kan niks tegenop,
geen poedertje of dingetje!
Succes

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:40

Beweging is het aller belangrijkste. Een schepje aintree per dag kan ook helpen.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:53

koeke schreef:
Easy Going is bedoeld voor 'innerlijke rust', dus dat lijkt me hier niet het aangewezen middel. Ik zou gaan voor een supplement met glucosamine. Gebruik daarvoor zelf NAF Equiflexion van de Paardendrogist. Merkte binnen een week verschil.

sorry, verkeerde naam, easy action heette het Clown

was eff in de war Bloos

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 08:52

SuusJj_tommy schreef:
En daarnaast is je training erg belangrijk om je paard soepel te krijgen en te behouden. Daar kan echt geen supplement tegen op!

Helemaal mee eens!
Daar kan niks tegenop,
geen poedertje of dingetje!
Succes

Tja helaas is dit alles soms niet voldoende en moet je je paard een klein beetje ondersteunen door een goed supplement.

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:49

xThalyx schreef:
Ik zal jullie mijn verhaal een beetje uitleggen.
Ik heb een 7,5 jarige kwpn merrie die eigenlijk altijd al erg gevoelig is geweest op dr spieren. Ook loopt ze in de winter altijd een stuk stijver dan in de zomer.
Ik geef haar vitamine E + selenium sinds een jaar, hier merk ik zeker verschil bij. Ik ben al bij vele dierenartsen, fysiotherapeuten, oesteopaten enz geweest, maar niks wil echt helpen. Wel voelt ze elke keer weer een stukje beter aan.
Mijn paard komt er 2 of 3 keer per dag uit, 1x in de molen, 1x keer stappen aan de hand/paddock, en 1x rijden of longeren. Ze krijgt dus erg veel beweging. In de zomer staat ze ongeveer 5-6 uur per dag op de wei + rijden of longeren.
Met rijden heeft ze veel moeite om los te worden, dit gaat wel beter naarmate je rijdt. Ze is ook erg kort in dr bewegingen.
Omdat mijn paard hier al een langere tijd last van heeft en het elke keer terug keert, wil ik haar graag iets anvullends geven voor de gwirchten.
Sorry voor mijn lange verhaal, maar kon het niet korter verwoorden..

Jij noemt 3 keer per dag uit de stal komen veel beweging. Ga eens na hoeveel uur ze nu daadwerkelijk op stal staat in de winter.
Ik denk toch dat je de oplossing moet gaan zoeken in meer (vrije) beweging voor je paard en niet in een potje.....

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:23

owi schreef:
xThalyx schreef:
Ik heb een 7,5 jarige kwpn merrie die eigenlijk altijd al erg gevoelig is geweest op dr spieren. Ook loopt ze in de winter altijd een stuk stijver dan in de zomer.
Ik geef haar vitamine E + selenium sinds een jaar, hier merk ik zeker verschil bij. Ik ben al bij vele dierenartsen, fysiotherapeuten, oesteopaten enz geweest, maar niks wil echt helpen. Wel voelt ze elke keer weer een stukje beter aan.
Mijn paard komt er 2 of 3 keer per dag uit, 1x in de molen, 1x keer stappen aan de hand/paddock, en 1x rijden of longeren. Ze krijgt dus erg veel beweging. In de zomer staat ze ongeveer 5-6 uur per dag op de wei + rijden of longeren.
Met rijden heeft ze veel moeite om los te worden, dit gaat wel beter naarmate je rijdt. Ze is ook erg kort in dr bewegingen.
Omdat mijn paard hier al een langere tijd last van heeft en het elke keer terug keert, wil ik haar graag iets anvullends geven voor de gwirchten.

Jij noemt 3 keer per dag uit de stal komen veel beweging. Ga eens na hoeveel uur ze nu daadwerkelijk op stal staat in de winter.
Ik denk toch dat je de oplossing moet gaan zoeken in meer (vrije) beweging voor je paard en niet in een potje.....

je vergeet 1 ding , dat is dat niet iedereen de luxe en de tijd heeft om hun paard zoveel beweging etc. te geven Clown

( hoe graag ze dat ook wel zouden willen ) Knipoog

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:34

Ik vind dat alleen geen luxe maar noodzaak *LOL*

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:59

owi schreef:
Ik vind dat alleen geen luxe maar noodzaak *LOL*

is het ook zeer zeker, maar niet iedereen heeft die mogelijkheid,
als jou paard in pension staat en je werkt zelf de hele dag bijv?

vele beesten die op die manier gehouden worden zouden blij zijn met 3x per dag hun stal uit komen... Clown

ken er zat die er net 2 uur per dag uit komen of minder... dus wat dat betreft is de topic starter niet heel fout bezig Knipoog

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:49

Dilayla krijgt Corta-Vet.. Wel wat prijzig..

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 11:31

pasdedeux schreef:
Als je paard op kuil staat en biks zou je ook kunnen proberen het paard op hooi en granenmix te zetten. Wellicht is ze gevoelig voor suikers. Bij mijn 15jarige ruintje scheelde dit enorm, die ging van een stijf naar soepel paard binnen een maand (zonder supplementen)

Mijn paard heeft bronchitus en mag dus alleen maar kuil omdat ze anders gaat hoesten.
Ik geef haar nu zelf 2x per dag nat hooi en ze krijgt 2x per dag kuil ( omdat ze op vlas staat en dus niks te eten heeft..)

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 11:33

AaronYve schreef:
Simicur.nl
Een bezoekje van de da zelf is ook niet te duur.
Spiergel, gewrichtsgel of voor pezen. alles in homeoptisch en het werkt echt!

Zoals je in één van mijn vorige berichtjes in dit toppic kan lezen ben ik al bij verschillende dierenartsen geweest. Ik smeer haar benen momenteel in met Cole's liniment, dit doe ik na het rijden. Ook haar rug en schoft smeer ik hier mee in.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 11:36

owi schreef:
xThalyx schreef:

Ik denk zelf dat ze genoeg beweging krijgt, ze is er bijna de hele dag uit, het is niet zo dat ik ff kom en dr maar een half uur uit dr stal haal.. Ze is gemiddeld per keer 3 uur er uit, ze staat dus de nacht stil. Ik denk dat mijn paard er het meeste uitkomt bij mij op stal, waar gemiddeld 35 paarden staan, dus ik denk dat ze aardig wat beweging krijgt. (de da zegt ook dat dit voldoende is)

Daarop wil ik nog even toevoegen dat de hele dag kou op de spieren van het buitenstaan denk ik ook niet echt bevorderlijk is.. Hierdoor krijgen veel paarden juist last van hun spieren/gewrichten.

wpb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:57

wizewo schreef:
Die van mij krijgt een cominatie van MSM/glucosamine, maar laatst zijn een wat oudere meneer in de straat dat levertraan, mijn paard weer helemaal op de been zou helpen...geloof ik eigenlijk niet zoveel van. Artrose geneest niet, maar als het helpt/verzacht, wil ik het wel proberen. Iemand daar ervaring mee?

levertraan is voor heel veel goed ik geef het altijd in de winter als ondersteuning voor ziektes en verkoudheid
is echt goed voor ze

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 17:15

Ok, bedankt voor de tip. Ik ga het even opzoeken op internet.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:37

xThalyx schreef:
[Ik zal jullie mijn verhaal een beetje uitleggen.

Hartstikke herkenbaar, mijn paint merrie heeft precies hetzelfde! Zij zit ook heel zwaar in d'r bespiering, heeft jouw paard dat ook? Dat maakt de problemen nog eerder zichtbaar.

Op advies van de DA heb ik haar ook een tijdlang dagelijks vitamine E/selenium gegeven, daar had ze wel baat bij. Omdat ik het idee heb dat ze echter ook in haar gewrichten nogal stijf is en ze bovendien HKO heeft (een vorm van artrose in de voorvoeten en het aannemelijk is dat de artrose op nog meer plaatsen zit) ben ik nu sinds een week begonnen met Proflex (dat is hetzelfde als Equiflexion maar dan ook met het pijstillende duivelsklauw). Ik heb het idee dat ze het daar wel goed op doet, al is een week natuurlijk nog wel kort om veel verbetering te zien. Ben even gestopt meet de vitamine E/selenium omdat in de Proflex ook nog meer ingredienten zitten die dezelfde werking hebben en ik anders ook niet goed kan beoordelen of dit echt gaat werken.

De verbetering zie ik vooral in het feit dat ze (met name al aan de longe) veel langer achter elkaar kan draven en soepeler aangaloppeert. Wel is ze nog steeds stijf in het begin, maar dat zal wel blijven gezien de artrose, dat wordt natuurlijk nooit helemaal beter.

Verder heb ik haar de afgelopen tijd, naast de vitamine E/selenium ook Easy Action bijgevoerd, een kruidensupplement, in het kader van baat het niet dan schaadt het ook niet en ik had het idee dat dat ook wel werkte (als ik het niet gaf vond ik haar stijver).

Maar deze tijd van het jaar is ook altijd moeilijk, koud, vochtig, dat geeft sowieso een andelig beeld bij dit soort paarden.
Laatst bijgewerkt door simodi op 05-02-08 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:41

Een paard met stijve spieren en gewrichten doe je volgens mij ook echt geen goed om die met dit weer hele dagen in de wei te zetten! Veel te koud en te vochtig. Ik ben het helemaal eens met het 'beleid' van de TS, meerdere keren van dag afwisselende beweging lijkt me prima en zo kun je goed zien wat je paard die dag aan kan, want dat verschil dagelijks bij dit soort paarden.

Ik geloof niet dat voor alle paarden standaard geldt dat zoveel mogelijk weidegang de beste optie is. Dan zou je een stal met uitloop moeten hebben, maar die luxe is niet voor veel mensen weggelegd, dus moet je de een-na-beste oplossing zoeken.

En helpen met een supplement waardoor je paard zich fijner voelt en beter kan bewegen is niks mis mee!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:17

SuusJj_tommy schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik vind persoonlijk dat er tegenwoordig wel heel snel naar poedertjes e.d. wordt gegrepen. Als je een goed basisrantsoen hebt, hoeft daar geen enkel supplement aan te pas te komen. Dus ook geen likstenen oid.. Ik vind dat wij als ruiter veeel te snel naar het paard en zijn problemen wijzen en niet naar onszelf.

De toename in afspraken met osteopaten, fysiotherapeuten etc etc vind ik ook schrikbarend toenemen. Eerst rijden we zelf onze paarden kapot, dan moet er ingegrepen worden door bovenstaande, en vervolgens rijden wij weer lekker door.. Maw onze rijstijl wordt niet aangepast dus blijven bovenstaande mensen komen...

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:19

Ostoflex! Echt een wondermiddel!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:53

Vitamine E selenium is idd ook voor spieren.

Ik voer mijn paard Muscle Saver / Muscle protect. Die is ook wat ouder en herstelt wat moeilijker na een dag hard werken. Nu met dit supplement gaat t een stuk beter, en is ze een stuk losser door haar lijf Lachen

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 23:02

Bedankt voor de reacties.
Ik geef haar nu idd vitamine E, sinds het weer warmer is, merk ik gelijk verschil..
Bij mijn paard is er nooit artrose geconstateerd, ik wil haar dus geen pijnstillende middelen geven als ik niet weet wat ze heeft, maar een hulpje bij de spieren en gewrichten kan denk ik nooit echt kwaad (tenzij je het in een te hoge dosis geeft)
Ik kijk het nog ff aan, als ze zo blijft, dan hou ik het bij de vitamine E + selenium

Lombardia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 23:03

Er is ook speciale lotion voor oa de gewrichten die je moet gebruiken als ze daar last van hebben en bijv stijf en vermoeid zijn. Volgens mij heette het Thermaflex maar dat weet ik niet zeker.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:54

CarpeDiem schreef:
Vitamine E selenium is idd ook voor spieren.

Ik voer mijn paard Muscle Saver / Muscle protect. Die is ook wat ouder en herstelt wat moeilijker na een dag hard werken. Nu met dit supplement gaat t een stuk beter, en is ze een stuk losser door haar lijf Lachen

Mijn ouwetje van 27 is ook heel gevoelig qua spieren, ze krijgt van mijn ook vitamine E en selenium... je ziet het echt werken.
Wanneer ze het een weekje niet krijgt (is twee keer voorgekomen omdat het product iets te laat werd geleverd)
Merk je dat ze na zware inspanning veel moeilijker hersteld en kramperig wordt.

Stram worden van op het land staan vind ik eigenlijk onzin... warina is juist lekker soepel als ze de hele dag in de oude-mutsen kudde heeft gestaan Clown Ze loopt niet veel dan... maar wel genoeg om alle afvalstoffen uit haar spieren af te voeren.
Tuurlijk bij artrose is kou en vocht een factor die kan mee werken aan stramheid... maar het paard kan nu wel vrij bewegen om de spieren in beweging te houden... in tegenstelling tot in stal Lachen
Maar helaas is het niet voor iedereen mogelijk om het hele jaar door weidegang te hebben, bij ons in de regio is er ook geen tot weinig weidegang, zeker in de wintermaanden Scheve mond
Ik gooi ze dan zo veel mogelijk in de bak... s'ochtends vroeg is die van ons altijd vrij en dan lopen ze daar meestal een uurtje of 2 in Haha! Daarnaast ook nog rijden en stapmolen (of even lekker aan de hand wandelen)

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:55

owi schreef:

_Nann_ schreef:
je vergeet 1 ding , dat is dat niet iedereen de luxe en de tijd heeft om hun paard zoveel beweging etc. te geven Clown

( hoe graag ze dat ook wel zouden willen ) Knipoog

@Nan: Eigenlijk vind ik dan dat mensen die hun paard dat (veel beweging en weidegang) niet kunnen bieden, ook geen paarden zouden mogen houden.

Je neemt immers ook geen hond als je nooit tijd hebt om 'm uit te laten, of geen geld hebt om 'm te kunnen voeren....

Legaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:46

Ivon krijgt Easy action, nu sinds 2 weken. Heeft altijd goed voor haar gewerkt, met name in het winterseizoen