Veulens door specifieke brok O.C.D vrij?..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Veulens door specifieke brok O.C.D vrij?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 12:24

De vraag is waarom je het moet voeren tot 2.5 volgens de arts, paarden groeien toch langer? of heeft het met de ontwikkeling van het skelet te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:39

Ik denk dat dat vooral met de ontwikkeling van de botten te maken heeft.
Persoonlijk zou ik het vooral voeren als je paard wat groter word of harder groeit als normaal.Ik denk dat dit bv voeren aan shets of pony's weinig zin heeft.

Mijn paard heeft het puur als voedingsuplement gekregen,net zoals mijn kinderen nu een vitamine pil krijgen omdat het winter is en de groente minder vers Haha!

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:46

De sperma kwalteit van een shetdekhengst kun je anders aardig beïnvloeden door hem goed te voeren (met bijv merriebrok)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 12:47

owi schreef:
De sperma kwalteit van een shetdekhengst kun je anders aardig beïnvloeden door hem goed te voeren (met bijv merriebrok)

Zie nu heel verwijfd hengstje door de wei paraderen... Clown

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:14

Bij ons is er verder eigenlijk ook geen keuze (tenminste, ik heb het niet gezien). Pavo PodoGrow is de enige brok voor jonge paarden die hier in de schappen ligt (Ranzijn, ruitershops...)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:12

silvana schreef:
Ik denk dat je het product ook niet als medicatie moet zien,ik vind dat dit artikel dat een beetje doet.
Het is een voedingssuplement zoals biotine en vit.E.Ik geloof best dat een paard zonder kan.Maar soms wil je net iets meer voor je paard en waarom dan niet geven?

het is idd geen medicatie oid
het is gewoon een brok ontwikkeld op de behoeftes van het jonge opgroeiende paard met speciale aandacht voor de skelet opbouw en ontwikkeling (denk hierbij aan calcium/fosfor )
en het supplement is hetzelfde , alleen dan alleen de vit/min+sporenelementen

en eingelijk heeft iedere voerboer wel een brok voor dit doel of een supplementje
vaak liggen de verhoudingen tussen d everschillende merken bekeken niet eens zo ver uiteen
alleen Pavo heet een hele goeie marketing afdeling en weet zich op een hele sterke manier in de media te vertegenwoordigen

en is ontzettend makkelijk verkrijgbaar

maar feit blijft dat je het met goede voedign alleen niet red
het beging bij de moeder en vaderkeuze
de opfok, bewegings vrijheid etc

wat betreft het "waarom maar tot 2,5 jaar"
sja het spul is schijnbaar gebaseerd op de behoeftes van dieren tot die leeftijd
op/na 2,5 jaar zal de behoefte kwa voedingstoffen waarschijnlijk veranderen omdat een dier op den duur minder in de hoogte gaat groeien en juist wat uit gaat zwaren en het skelet niet zozeer ontzetten gebouwd moet gaan worden, maar vertserkt

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:00

Het allerbelangrijkste voor een veulen is toch beweging?

24/7 op de wei met mama en andere veulies, daar krijgen ze sterke gewrichten van. Als ze daarbij genoeg mineralen binnenkrijgen maakt het merk brokken verder niet uit.

Veulens op stal houden, daar komt al die OCD vandaan> Daar zal dat dure Pavovoer geen oplossing voor zijn. Stop je geld liever in het huren van een weide.

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 11:08

Ik heb mijn veulen (dit jaar wordt ze drie) in de tijd ook Pavo PODO gegeven en de merrie tijdens de dracht merriebrok met Podo. Mijn veulen heeft de stal zeer weinig gezien (dus alle dagen weidegang). Toch heeft ze OCD ontwikkelt. Op zes maand oude leeftijd begon ze te manken en is OCD vastgesteld aan één van haar knieën.
Ze was toen als veulen behoorlijk aan de maat (zag er op zes maand oud uit als jaarling). Nu is ze niet uitzonderlijk groot meer, zo'n 1.65m. De dierenarts gaf de groeispurt mee op als mogelijke verklaring. En erfelijkheid natuurlijk.

Podo is dus een stap in de goede richting maar zeker niet heilig... Spijtig genoeg. Mijn paard is ondertussen geopereerd en doet het nu heel goed.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:47

hey allemaal,
ik zit dit een beetje te volgen omdat het wel van toepassing is op mij. ik heb een veulen van bijna 8 maanden. ze heeft sinds een maandje een vochtbultje aan de binnenkant van haar spronggewricht en ik ben zo bang dat het ocd is.als ik alles bekijk hebben we misschien ook best veel fout gedaan. toen ze nog bij haar moeder stond, stonden ze veel buiten maar toen ze afgespeend werd heeft ze vrij veel op stal gestaan en werd ze door de gene die zorg voor haar droeg ook royaal gevoerd. toen kreeg ze dus die vochtophoping. nu staat ze weer aan huis en staan ze van sochtends vroeg tot savonds buiten.

ik kan me er ook zo lekker druk om maken!!! wat denken jullie ervan??? ze loopt verder wel helemaal zuiver.

xxxxxxx

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:39

DA eens om raad vragen. Goed dat je ze nu wel regelmatig hebt buitenstaan. Is echt superbelangrijk voor zo'n jonkie.