lucerne

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: lucerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:55

gelukkig is zijn poep minder dun,dat is al heel wat!!!sterkte verder!!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 12:33

ja vandaag nog steeds schoon, maar afwachten want het is al eens vaker even weg geweest en is weer teruggekomen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 14:48

Het gaat nog steeds erg goed terwijl hij nog steeds aan het wisselen is.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:55

Heb je 'm nu alleen op de luzerne staan of geef je er nog wat bij? Toevallig staan er bij ons op stal momenteel een paar beestjes die veel te mager zijn en vreselijk aan de schijterij dus we zijn druk bezig om die ook weer snel in orde te krijgen. De luzerne werkt bij hun gelukkig prima.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 17:14

Hij krijgt 1 keer per dag de lucerne en verder gewoon hooi, langzaam geef ik ook af en toe weer een wortel.
Eerst niet want dat bevordert de diarree.
Maar hij nu al vanaf ik de lucerne geef diarree-vrij.
Echt blij, want hij is nog steeds aan het wisselen dus blijf dit nog even doen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:06

Ik heb de rest van de reacties nog niet gelezen, misschien zeg ik iets dubbel Lachen
Je zou eens kunnen kijken op de Subli site, daar hebben ze lucerne met plantaardige olie.
Er staat uitgebreid waarvoor het is en wat het is!

succes!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 09:38

Ja dat klopt en er zit geen og minder melasse in, maar ik heb die hele grote zak van hartog nou aangebroken staan en het gaat goed zo.

_Ravel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:50

ElCid schreef:
Citaat:
Gras-mix en Lucerne-mix bevat geen pure melasse maar is verrijkt met een klein percentage Molashine. Molashine is een mengsel van melasse en plantaardige olie. Dit mengsel zorgt voor een verhoogde energiewaarde, een glanzende vacht en heeft als positieve eigenschap dat het bladstof uit het product wordt gebonden. Hierdoor zijn deze mixen uitermate geschikt voor allergische paarden.

Suikerpercentage

Gemiddelde
Standaarddeviatie

Hartog Lucerne-mix
7 %
-

Hartog Gras-mix
11 %
-

Hartog Compact Gras
8 %
-

Vers gras
12 %
8 – 14 %

Hooi
11 %
8 – 15 %

Kuilgras
9 %
7 – 11 %

Bron: Dairy one Laboratory, New York

Ook is Lucerne-mix rijk aan essentiële eiwitten die volledig verteerbaar zijn en de lever niet onnodig belasten.

De "suikers" die hier steeds genoemd worden in de Lucerne-mix zitten er dus vrijwel niet in!

Hoi,

Het type "suiker"is belangrijk om naar te kijken, melasse is voornamelijk sacharose terwijl de suikers in vers gras voornamelijk uit fructans bestaat. Paarden verteren/fermenteren verschillende "suiker"soorten op verschillende snelheden. Dus de suikergehalte die jij hier geeft is een indicatie maar zegt nog niet veel over de verschillende suikers die in het rantsoen kunnen voorkomen. Maar zoals ik al aangaf, melasse wordt vaal alleen als smaakmaker gebruikt in lucerne en is niet om extra koolhydraten (suikers) toe tevoegen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:42

De melasse in lucerne wordt, niet in 1e instantie, als smaakmaker gebruikt. Is ook niet nodig, paarden vinden het zonder melasse net zo lekker Haha! . De melasse en olie worden gebruikt om het lucerne meel te binden, dit kan nl. nogal gaan stuiven en dat vind niet iedereen even prettig. Er zit wel veel voeding in dat meel. Pure lucerne is nogal broos en daardoor brokkelt/ verpulvert het heel snel. Zie verder de site van bijv.Hartog over de hoeveelheid melasse/ olie en het effect en reden van gebruik daarvan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 19:30

Dat is allemaal een moeilijk verhaal als je weinig weet over verscillende voedingswaarde, maar 1 ding weet ik wel dat het werkt.
Sinds ik lucerne aan hem voer poepte hij steeds beter en na een paar dagen tot de dag van nu poept hij mooie harden drollen.
Ik ga er nog even mee door want hij is nog steeds aan het wisselen.

_Ravel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:28

ElCid schreef:
De melasse in lucerne wordt, niet in 1e instantie, als smaakmaker gebruikt. Is ook niet nodig, paarden vinden het zonder melasse net zo lekker Haha! . De melasse en olie worden gebruikt om het lucerne meel te binden, dit kan nl. nogal gaan stuiven en dat vind niet iedereen even prettig. Er zit wel veel voeding in dat meel. Pure lucerne is nogal broos en daardoor brokkelt/ verpulvert het heel snel. Zie verder de site van bijv.Hartog over de hoeveelheid melasse/ olie en het effect en reden van gebruik daarvan.

"Voor kalveren wordt regelmatig gebruik gemaakt van onze Lucerne-mix, een mengsel van luzerne, alexandrijnse klaver en groen geoogste snijhaver in zakken van 20 kg voor de paardenhouderij die geleverd wordt bij onze verkooppunten verspreid over heel Nederland. Door de toevoeging van melasse is het product smakelijker en bedrijfstechnisch kunnen kleinverpakkingen handiger zijn. Meer informatie: Lucerne-mix" http://www.hartog-lucerne.nl/lucerne.html

Paarden zullen het ook wel eten zonder melasse. Het is een extra toegevoegd product smakelijk of binding het gaat om de lucerne!!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:29

Mijn merrie heeft ook heel lang darmproblemen gehad (dunne mest), en ze heeft moeite met eten (weinig kiezen, ze is 24). Na van alles proberen gaat het nu goed en dat komt door 2 dingen:

Ik ben lucerne van Hartog gaan voeren. Dat kan ze eten en daar neemt ze meer voedingsstoffen uit op. Overigens is de lucerne van Subli veel grofstengeliger en dus niet geschikt voor een moeilijk etend paard, mijn merrie kon dat niet goed eten en verteren.

En ik geef haar Colonflora van Primeval. Dat zijn probiotica voor paarden. Dit werkte al na 3 dagen!!! Ongelooflijk, na maanden diarree dan na 3 dagen vaste mest! Ik ben er zo blij mee! En het blijft goed. Ik heb eerst een kuur van zo'n 10 dagen gedaan, daarna afgebouwd naar om de andere dag en nu geef ik het zo'n 1 a 2 x per week (1 schepje door het voer).

Verder niet teveel wortels (1 a 2 grote per dag), dat werkt ook laxerend.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:30

kasparonda schreef:
Dat is allemaal een moeilijk verhaal als je weinig weet over verscillende voedingswaarde, maar 1 ding weet ik wel dat het werkt.
Sinds ik lucerne aan hem voer poepte hij steeds beter en na een paar dagen tot de dag van nu poept hij mooie harden drollen.
Ik ga er nog even mee door want hij is nog steeds aan het wisselen.

Grappig he, dat je elke dag het stro in duikt en zo blij kunt zijn met een hoop mooie drollen!!! Haha! Bloos

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 19:40

Ja idd, zeker omdat hij in de loopstal staat ben je echt blij als die poept en die is mooi zoals die hoort te zijn.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:26

_Ravel_ schreef:
Paarden zullen het ook wel eten zonder melasse. Het is een extra toegevoegd product smakelijk of binding het gaat om de lucerne!!

Sterker nog, die van ons vinden het zonder toevoegingen veel lekkerder Vork Maar het ziet er ook smakelijker uit en ruikt veel beter dan het spul uit de zakken. De lucerne uit de balen is grasgroen en ruikt naar bloemen Haha!