En de schil kan dus alleen kwaad als er chemische zooi op zit? anders ook niet.. en afspoelen zou dat helpen of heeft dat geen nut
Ik schil de mandarijnen en sinaasappels altijd. Ken een verhaal van een paard dat vergiftigingsverschijnselen over had gehouden aan de schillen, waar behalve bestrijdingsmiddelen ook kleurstof/verf op zat. Omdat oranje sinaasappels namelijk beter zouden verkopen dan exemplaren die nog wat groenig zijn........
de monsters hier lusten eigenlijk alle fruit. mandarijnen was ik eerst om de ergste prut eraf te wassen(bestrijdingsmiddelen) Verder krijgen ze wortelen uit eigen tuin, peren van eigen boom (die voor ons alleen te eten zijn als stoofpeer, maar de paarden zijn er dol op) Als er te veel aardbeien in de tuin staan, krijgen ze daar de overtollige ook van en zelfs de eetbare pompoenen vinden ze heerlijk. Nu moet ik ook wel zeggen dat de shetten en mijn dames echte vuilnisbakken zijn, die luister alles. Ziek zijn ze er nog nooit van geworden maar alles met mate!
Mijn paardje is niet super dol op mandarijnen of sinaasappels, maar met banaan doe je d'r inderdaad een groot plezier Niet te vaak natuurlijk, 1 in de week max. Schijnt ook goed te zijn vanwege de magnesium die er in zou zitten
Ik geef mijn verzorgpony ook wel mandarijnen soms met schil en soms delen we hem. Hij vind ze erg lekker. Ik ga voor de zekerheid maar voortaan zonder schil geven denk ik. Nooit over de chemicalien enz nagedacht:S
Ik geeft mijn paard van alles, sinasappel, appel, peren, banaan, aarbeien ( net wat ik zelf bij heb, eerlijk zullen we alles delen ). Wel uiteraard alles netjes zonder schil . Beetje afwisseling vinden ze vaak wel lekker.
In al dat fruit zit een behoorlijke lading aan suikers, daarom smaken ze zo heerlijk zoet. Pas daar wel mee op. Het kan namelijk hoefbevangenheid veroorzaken.
Kan je gewoon geven hoor. Ik gaf mijn paard in de winter namelijk elke dag 1 sinaasappel (soms een bloedsinaasappel/grapefruit als ik in mijn haast de verkeerde had meegnomen) of mandarijntjes. En ik moet zeggen dat mijn paard nooit in de winter hoestbuien, snotneuzen, koliek of iets dergelijks heeft gekregen. Wel altijd even schillen
Als mn verzorgster voor Belle komt, dan heeft ze altijd wel een manderijn of een sinaasappel mee.. Dat weet Belle dondersgoed.. Ze is het 1x vergeten, toen was Belle chago naar haar toe.. Ze was toen beledigd dat mn verzorgster niets heeft meegenomen..