Kuil of hooi?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

inib

Re: Kuil of hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:22

Paardenkuil is later gemaaid, de stengels zijn dus langer en het blijft langer op het land om te drogen, wij doen ruim twee weken met een baal en er komen nog geen schimmel plekken in, koeienkuil is veel natter en schimmelt ook veel sneller.
Als jouw paarden genoeg hooi krijgen is het geen probleem als ze niets stengeligs binnenkrijgen, ik geef het er meer bij zodat ze wat te doen hebben, ze zijn er erg druk mee om het uit te zoeken, wat ze niet op eten gaat als stal bedekking en dan zoeken ze het nog een keer uit.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:20

Up_to_Date schreef:
Ik sta op een pensionstalling dus heb weinig te zeggen wat dit betreft.
Wij zijn vorig jaar over gegaan op kuil.
Eigenlijk was het er hier niemand mee eens maar ze hadden al erg veel ingeslagen.
We zagen er een beetje tegenop vanwege de eiwitten.
Nu zijn hun zo aardig geweest om het hooi en kuil te laten testen op de eiwitten.
Het verschil was nihil! Uitslag hebben we zelf gezien (dus geen fabeltjes).
We voeren het al een tijdje en er zijn nooit klachten gekomen.
Elk paard (15stuks) doet het er goed op.

Alleen soms zit er een beschimmeld stuk tussen en dat word dan weg gegooid.
Ik vind het voordeel dat het niet stoffig is. Mijn paard is er wat gevoelig voor.
Nadeel: die pikkels Clown

het vershcil is ook niet de gehaltes eiwit, maar de opneembaarheid
eiwit in voordroog (kuil is koeienvoer, voordrooggras is het paardenvoer )
is makkelijker opneem baar dan eiwit uit hooi, geld ook voor fructaan etc in de beide producten
dieren die gevoelig zijn voor eiwit of fructaan overschotten (denk aan koliek en hoef en spierbevangen problemen)
daar moet je heel voorzichtig zijn wat betreft makkelijk opneembare stoffen
zo ook voor dieren die snel last hebben van spekvorming (denk sobere rassen)

voordroog is voor ene hele grote groep dieren ook niet onbeperkt te voeren , terwijl goed paardenhooi daar voor het grootste gedeelte wel voor geschikt is

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 13:53

Bedankt voor deze leerzame reactie!
Nou ga ik dus maar op zoek naar een nieuwe hooi-leverancier!

Bedankt!

Lisa003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:37

persoonlijk zou ik voor hooi kiezen. Mijn paard krijgt het allebei Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:03

Judje schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

Maar nou had ik nog twee vraagjes:
- Wat is nou het verschil tussen paarden- en koeienkuil?
- Mijn paarden staan niet op stro (maar vlas) en krijgen dus naast het hooi niks stengeligs binnen, kan het dan ook geen kwaad?

Koeienkuil is vroeg gesneden en kort gedroogd op het land en zet daarom sterker om in het pak. Koeienkuil is vaak behoorlijk bruin van kleur en heeft een sterke geur.
"Paardenkuil" is wat ook wel voordroog wordt genoemd. Het wordt gesneden als het gras uitgegroeid is en droogt een dag of drie/vier tot het bijna droog is voor het in het pak gaat. Dit is vaak heel licht van kleur en heeft nauwelijks zurig in de geur zitten, geurt maar een beetje.

Veel paarden vinden het inderdaad prettig om ook wat stevige vezels te eten, dus naast voordroog is het prettig als het paard ook wat stro te knabbelen heeft. Eventueel kun je het paard ook wat takken geven van bijvoorbeeld (knot-)wilgen.

Persoonlijk ben ik geen fan van voordroog als paardenvoer, er zijn vrij veel paarden die er wat problemen mee hebben. Dit kan zich uiten in opgelopen benen, dunne poep, maar ook hyper gedrag. Dit zijn de duidelijk waarneembare gevolgen van voordroog, maar ik vraag me dan ook af wat er verder voor gevolgen zijn die je niet direct ziet.
Hooi heeft wat mij betreft altijd de voorkeur en als opslag het probleem is, je kunt ook hooi inpakken in plastic. Je moet dan zorgen dat het bij het inpakken echt helemaal kurkdroog is, dus ook geen ochtenddauw erin, dan kan die omzetting niet op gang komen. Zo'n ingepakte baal hooi heeft ook geen neiging tot schimmelen, dus je hoeft hem niet binnen 10 dagen op te voeren.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 22:17

Bedankt voor je reactie!

De opslag is hier niet echt makkelijk, maar ik kan hier 24 balen tegelijk kwijt, dus dat scheelt nog wel redelijk.
Ik ben dan ook van plan om het hooi steeds in kleine partijen te halen, wat ik tot nu toe ook heb gedaan.