Waarom sopt mijn pony elke hap hooi in het water?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Up_to_Date

Re: Waarom sopt mijn pony elke hap hooi in het water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:08

Paard van m'n vriendin doet dat ook.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:13

Onze ruin doet het ook, die verplaatst zijn hele berg kuil van de ene kant van de stal naar de andere waar zijn drinkbak zit. Daar ligt aan het eind van de dag een hele berg kuil en stro. Alles er onder ook helemaal nat van het soppen .... Hij eet vrij langzaam, kauwt op zijn gemakje.

Misschien idd wel handig om ook zijn gebit weer eens te laten checken.

Hij is overigens sowieso een rommelaar: hij legt ook stro in zijn voerbak. Soms ligt die vol stro en moet ie de biks er weer tussen uit zoeken na het voeren Haha! !

Gianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:18

Mijn haflinger doet dat ook. die pakt elke keer een grote hap legt ze in haar bak en dan nog ff een antal keren goed onder duwen en ETEN maar!!! Vork

En ze is bij de tandarts geweest en alles is dik in orde!!

MAARRE misschien is het wel omdat ze wilt afvallen want bij sommige dieeten moet je toch ook na elke hap eten ene slok water nemen... hahahahah misschien zit ze er wel mee dat ik haar dikkie noem.... Haha!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:23

De oorzaak van dit gedrag is vaak moeilijk te achterhalen maar het is wel iets wat je liever niet hebt.
Om ruwvoer goed te verteren is het belangrijk dat het lang genoeg met speeksel vermengd wordt voor het in de maag komt paarden die soppen produceren vaak veel minder speeksel waardoor het hooi minder goed verteerd wordt en de zuurgraad van de maag omhoog gaat.

Ucorazon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:18

Die van mij doet het ook altijd, maar dan met haar kuil.
Ik heb dus ook geen idee waar het vandaan komt.
Wel ken ik mensen die aan 'soppers' maagcompositum geven van de paardendrogist... dit helpt de zuurtegraad van de maag weer wat lager te krijgen en ondersteunt de maagwerking.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 09:45

Bedankt allemaal. Weer een stuk wijzer geworden.

Ze gaat regelmatig naar de tandarts, dus ik denk niet dat ze scherpe randen of haken heeft.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:08

Ir111 schreef:
Doet de mijne ook, ik heb wel eens iemand horen zeggen dat paarden die dit doen een maagzweer zouden hebben. Geen idee waar dat op gebaseerd is.

Dat van die maagzweer zou best eens waar kunnen zijn,het paard wat ik kende en het ook deed was ook een luchtzuiger dus misschien staat het wel met elkaar in verbinding?!!

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:28

lijkt me sterk, want Romy is laatst nog helemaal onderzocht door de DA maar ze had helemaal niks, dus een maagzweer lijkt me onlogisch...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:27

Mijn paard heeft dit ook altijd gedaan, ze doet het trouwens niet met elke hap.
Wat ik heb gedaan is een speciekuip gevult met water naast het hooi zetten. Zo kan ze lekker het hooi erin dopen als ze dat wilt Lachen

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 00:57

Paarden die "soppen" maken te weinig speeksel aan om te kauwen. Vaak schrokken ze hun eten naar binnen. Als een paard weinig speeksel aanmaakt kan hij eerder last van een maagzweer krijgen omdat het speeksel het maagzuur neutraliseerd. Sommige veulens zien dit gedrag van moeder en apen het na. Het gevolg van dat deppen is dat de spijsvertering slechter is als die van een paard dat rustig en goed kauwt. Ook wordt de stal veel natter omdat er veel meer vocht (pis) en nattere mestballen geproduceerd wordt. En vaak wordt de stal ook nog eens smerig door dat geklieder met water. Een goede metode om het te minderen is de waterbak aan de ene kant en het hooi of kuil in een hooinet aan de andere kant van de stal. Na een tijdje zijn ze dat heen en weer gedrentel van het hooi naar de drinkbak zat. Je kunt ook een uurtje de waterbak dicht draaien of een steen onder de lepel leggen. Aleen het gevaar hiervan is dat je na een uur nooit mag vergeten de waterbak weer aan de praat te maken. Het is dus niet zo dat het deppen goed voor ze is ......alleen het kauwt makkelijker met water dan zelf speeksel aanmaken Knipoog

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 01:07

Mmm, mijn paard sopt dus ook. Tandarts komt binnenkort, wellicht dat dat iets helpt. Hij krijgt 2x daags het hooi aan de andere kant vd stal dan waar de drinkbak hangt. Hij sleept het altijd de stal door naar de drinkbak toe. Vertrapt daarbij de helft van het hooi en ploegt zijn hele stal om. Als ik het onder de drinkbak leg is die hoek zeiknat van het water. Om gek van te worden in deze dure stro / hooi tijden...

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 15:24

Mijn verzorgpaard sopt ook altijd met zijn hooi in het water... Met zijn tanden heeft het niks te maken (pas nog bij de tandarts geweest Tong uitsteken). Ook heeft ie geen maagzweer ofzo... Hij heeft wel last van zijn maag maar dat komt door een bacterie... (en die zat niet in zijn hooi,water of voer...). Heb ook geen idee waarom hij het doet Verward.

nicolaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:49

Hier soppen ze alleen als ze last hebben van de tanden (haken, wisselen of groeien).
onze shet sopte vorige jaar heel erg. Die bleek last te hebben van haken. Toen de dierenarts die weg had gefijld heeft hij niet meer gesopt.