Kerstboom voeren aan paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Re: Kerstboom voeren aan paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:10

Hoe weet je nou of een kerstboom ooit bespoten is?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:16

Dát vraag ik me nou ook af.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:23

Ik heb geleerd dat (bijna) alle groenblijvers giftig zijn, dus die krijgen ze bij mij niet.

Ik denk ik niet dat je kan controleren of hij bespoten is of niet.

Als we aan het snoeien zijn gaat er wel veel eerst het land op zodat we het later helemaal gestipt terug halen (scheelt een hoop afval Knipoog ).

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:26

marieke84 schreef:
de westerse levensboom (Thuja accidentalis), vaak ook een spar genoemd is wel giftig. Als je googeld zal die je wel bekend voorkomen, maar het is geen kerstboom...
in mijn cursus toxicologie die ik nu aan het blokken ben Boos! vind ik geen kerstboom terug, dus heel erg giftig zal ze wel niet zijn

de meeste kerstbomen zijn sparren...

Eigenlijk klopt het liedje dus ook niet... ow sparreboom....enz

edit: bedoelen ze met bespoten niet met nepsneeuw en zilverspray e.d.? wortels, appels enzo zijn ook bespoten, maar tegen insecten en onkruid

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:12

Een onbespoten kerstboom is naar mijn idee een boom zonder zilver/goud of sneeuw spray.

sjanetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:14

hmmzzz apart voer

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:16

Het eerste wat ik dacht toen ik de titel las was; ben je wel goed bij je hoofd?

Ja een kerstboom is giftig en waarom zou je het risico nemen om hem aan je paard te gaan geven?

StefPiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:21

Wie gaat er nou kerstbomen voeren aan haar/zijn paard??? Er zijn zoveel andere dingen die je wel aan je paard kan geven..

En ja volgens mij zijn ze ook giftig...

Bolxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:37

runningkawa schreef:
Kerstbomen voeren?

brrr....
Giftig, bijna alle groenblijvers zijn dat.
Maar ik zie geperforeerde darmen en zo door de naalden...

Het idee beangstigd me echt Ja

Hihi, gelukkig zit er dus nog een maag voor die de boel tot een zachte substantie maakt Knipoog Dat maakt de weg naar buiten iets meer 'smooth'.

Heeft iemand wel eens een drol ontleed op aanwezigheid van dennenaalden na het voeren van kerstboom? Clown Ben wel benieuwd of er nog sporen te vinden zijn.

Ben benieuwd of er ergens onderzoek bekend is over de giftigheid van dennenaalden.
Verder is een argument 'voor' dat paarden het in de natuur ook eten. Het instinct zal misschien wel wat afgenomen zijn door de andere leefomstandigheden van het paard als 'huisdier', maar het zal zeker niet weg zijn lijkt mij.
(maargoed, dat is een visie gebaseerd op 'eigen logica'. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wetenschappelijke onderbouwing!)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:42

Ik zou het niet doen, hoeft niet giftig te zijn maar bij takken extra uitkijken. Niet alles wat onder de noemer kerstboom of denneboom verkocht wordt, is dat ook. Taxus lijkt verdacht op sommige soorten denneboom, zie jij het verschil op het eerste oog? Ook als je alleen een tak voor je hebt wat bijv in een kerststukje is gebruikt?

Nog niet zo heel lang geleden is er een topic geweest over paarden die zijn overleden door vergiftiging met Taxus. Alleen daarom zou ik het niet doen.

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:44

Kleinere beesten zoals honden, katten en knaagdieren worden ziek na het eten van spar; braken e.d. Ik kan me voorstellen dat een paard behoorlijk wat spar in één keer gegeten moet hebben voordat ie er werkelijk ziek van wordt, maar ik kan me daarnaast ook voorstellen dat kleinere beetjes ook niet goed zijn voor de maag van het paard. Terpenen kunnen ten slotte de maagwand aantasten en zo na vaker eten van sparren wel maagzweren of -bloedingen geven. Dan hoeft het paard er niet ziek uit zien bij het eten van sparren, de gevolgen kunnen toch groot zijn....

Mijn paarden krijgen het iig absoluut niet!

Bolxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:19

Hier een link naar een overzicht van giftige planten.
http://www.ars.usda.gov/Main/docs.htm?docid=10086
Ik weet niet of de lijst uitputtend is en daarbij is de lijst toegespitst op de flora en fauna van de VS, maar toch erg informatief.

De planten zijn ingedeeld op de gevolgen die het innemen ervan met zich meebrengt. Ik vind hier alleen de denneboom die we in het bos vinden (Ponderosa Pine of Pinus ponderosa) en die niemand ooit in huis zou willen hebben (tenzij in kerstbak?). Het gif van de naalden van deze boom kan abortus veroorzaken.
(Dit is de boom die veel voor timmerwerkzaamheden wordt gebruikt en waar zaagsel voor in de stal uit wordt gewonnen. Naar ik nu begrijp gaat het giftig zijn dus alleen om de naalden van deze soort.)

Taxus staat er inderdaad ook bij ('yew', helemaal onderaan bij de 'Miscellaneous Poisonous Plants').
Ik ben er nu alleen nog niet achter of taxus een overkoepelende naam is of echt een bepaald type van het soort. Een andere site lijkt het laatste te zeggen. De taxus is iig te herkennen aan de naalden die op blaadjes lijken. Die in ieder geval niet voeren dus!
Tegen de gewone kerstboom heb ik nog geen argumenten kunnen vinden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:21

voor zover ik wet zijn ze giftig voor paarden

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:39

Wij hadden in de tuin coniferen staan, daar aten de paarden ook wel eens van, toen we ze allemaal omgehakt en gehakseld hadden, was een flinke berg, waren 180 grote coniferen van 5 m hoog, 1,5 meter breed, heb ik aan de da gevraagd wat te doen, omdat ik het wilde uitgooien over de wei, ik heb het toen op advies van de da een half jaar laten wegrotten, dat alle groen weg is, daarna uitgegooid, de da vertelde dat conifeer alleen giftig is als ze er TE veel van binnen krijgen, dus een hap niet, alleen als het vers en gehakseld op de grond ligt dan eten ze er waarschijnlijk te veel van. Denk dat dat met een spar ook is, als ze een hap nemen niks aan de hand maar teveel wel, maarja alles waar te voorstaat is niet goed.
En wat velen hier zeggen dat het gevaarlijk is, omdat de naalden prikken vind ik onzin, mijn paarden eten ook distelen en brandnetels, dus ik bedoel maar.
Zou de da om advies vragen, hoef je toch alleen maar te bellen?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:42

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:44

De eerste gedachte die door me heen schoot was: "ben je gek? Verward"

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:58

Bolxy schreef:
De planten zijn ingedeeld op de gevolgen die het innemen ervan met zich meebrengt. Ik vind hier alleen de denneboom die we in het bos vinden (Ponderosa Pine of Pinus ponderosa) en die niemand ooit in huis zou willen hebben (tenzij in kerstbak?). Het gif van de naalden van deze boom kan abortus veroorzaken.
(Dit is de boom die veel voor timmerwerkzaamheden wordt gebruikt en waar zaagsel voor in de stal uit wordt gewonnen. Naar ik nu begrijp gaat het giftig zijn dus alleen om de naalden van deze soort.)

Voor zover ik mij herinner van het jaar bosbouw dat ik in Wageningen gestudeerd heb, bestaat ons Nederlandse dennenbos uit Pinus Silvestris (en een beetje P. Nigra); volgens mij is dit niet giftig. Er heeft zelfs ooit in de Freizeit im Sattel gestaan dat het juist goed is om een paar takken van deze boom in de wei te leggen voor de paarden.
Mijn pony neemt tijdens het rijden regelmatig een hapje naaldboom (behalve Taxus natuurlijk!) en is kerngezond - maar dit is natuurlijk geen argument om paarden dan maar hele bomen ineens te voeren!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:03

Mijn fries probeert altijd een hap uit de dennenbomen te nemen als ik haar naar de wei breng, ze vindt het dus erg lekker, maar ik wil het niet hebben, ik vind het toch een beetje eng altijd. En hele bomen voeren zou ik al helemaal niet voor kiezen.

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:06

Mijn haflingertje trok deze week de kerstboom om... Tong uitsteken

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:10

Van de week hadden ze bij ons ook kerstbomen erin gegooid. Omdat ik erover twijfelde, heb ik de bomen er maar uitgehaald, maar ik ben inderdaad wel benieuwd of mijn gevoel nou juist was, maar een eenduidig antwoord lees ik hier nog niet.

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:27

VeerenAshley schreef:
Bolxy schreef:

Voor zover ik mij herinner van het jaar bosbouw dat ik in Wageningen gestudeerd heb, bestaat ons Nederlandse dennenbos uit Pinus Silvestris (en een beetje P. Nigra); volgens mij is dit niet giftig. Er heeft zelfs ooit in de Freizeit im Sattel gestaan dat het juist goed is om een paar takken van deze boom in de wei te leggen voor de paarden.
Mijn pony neemt tijdens het rijden regelmatig een hapje naaldboom (behalve Taxus natuurlijk!) en is kerngezond - maar dit is natuurlijk geen argument om paarden dan maar hele bomen ineens te voeren!

In Nederland worden als kerstboom vooral de fijnspar en blauwspar (beiden Picea soorten) en de Nordmann (abies) gebruikt. Dus dat de pinus silvestris niet giftig is is dan niet zo belangrijk. Het zou dan vooral belangrijk zijn of deze soorten al-dan-niet giftig zijn.....iemand een antwoord hierop???

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 18:01

Narya schreef:
Van de week hadden ze bij ons ook kerstbomen erin gegooid. Omdat ik erover twijfelde, heb ik de bomen er maar uitgehaald, maar ik ben inderdaad wel benieuwd of mijn gevoel nou juist was, maar een eenduidig antwoord lees ik hier nog niet.

Nee he, ik ook niet Haha!

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:04

ik heb wel vaker gezien dat paarden met kerstbomen spelen als de kerst voorbij is en aan ze knagen.... zou niet denken dat het schadelijk is (onbespoten dan he)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:07

Voor zekerheid google inderdaad even op Picea of Abies...dat zijn de twee 'kerstboomsoorten' die gebruikt worden in Nederland.

Kerstgroen uit stukjes zou ik inderdaad niet voeren.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:24

http://en.wikipedia.org/wiki/Abies_balsamea is volgend mij hetzelfde als de Nordmann spar, het wordt in het wild gegeten door o.a. elanden, dus het zal hier niet om een giftige boom gaan. Anders ouden die elanden wel beter uitkijken Knipoog
Ondanks dat zou ik er zelf mee oppassen.