Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
marieke84 schreef:de westerse levensboom (Thuja accidentalis), vaak ook een spar genoemd is wel giftig. Als je googeld zal die je wel bekend voorkomen, maar het is geen kerstboom...
in mijn cursus toxicologie die ik nu aan het blokken benvind ik geen kerstboom terug, dus heel erg giftig zal ze wel niet zijn
runningkawa schreef:Kerstbomen voeren?
brrr....
Giftig, bijna alle groenblijvers zijn dat.
Maar ik zie geperforeerde darmen en zo door de naalden...
Het idee beangstigd me echt
Bolxy schreef:De planten zijn ingedeeld op de gevolgen die het innemen ervan met zich meebrengt. Ik vind hier alleen de denneboom die we in het bos vinden (Ponderosa Pine of Pinus ponderosa) en die niemand ooit in huis zou willen hebben (tenzij in kerstbak?). Het gif van de naalden van deze boom kan abortus veroorzaken.
(Dit is de boom die veel voor timmerwerkzaamheden wordt gebruikt en waar zaagsel voor in de stal uit wordt gewonnen. Naar ik nu begrijp gaat het giftig zijn dus alleen om de naalden van deze soort.)
VeerenAshley schreef:Bolxy schreef:De planten zijn ingedeeld op de gevolgen die het innemen ervan met zich meebrengt. Ik vind hier alleen de denneboom die we in het bos vinden (Ponderosa Pine of Pinus ponderosa) en die niemand ooit in huis zou willen hebben (tenzij in kerstbak?). Het gif van de naalden van deze boom kan abortus veroorzaken.
(Dit is de boom die veel voor timmerwerkzaamheden wordt gebruikt en waar zaagsel voor in de stal uit wordt gewonnen. Naar ik nu begrijp gaat het giftig zijn dus alleen om de naalden van deze soort.)
Voor zover ik mij herinner van het jaar bosbouw dat ik in Wageningen gestudeerd heb, bestaat ons Nederlandse dennenbos uit Pinus Silvestris (en een beetje P. Nigra); volgens mij is dit niet giftig. Er heeft zelfs ooit in de Freizeit im Sattel gestaan dat het juist goed is om een paar takken van deze boom in de wei te leggen voor de paarden.
Mijn pony neemt tijdens het rijden regelmatig een hapje naaldboom (behalve Taxus natuurlijk!) en is kerngezond - maar dit is natuurlijk geen argument om paarden dan maar hele bomen ineens te voeren!
Narya schreef:Van de week hadden ze bij ons ook kerstbomen erin gegooid. Omdat ik erover twijfelde, heb ik de bomen er maar uitgehaald, maar ik ben inderdaad wel benieuwd of mijn gevoel nou juist was, maar een eenduidig antwoord lees ik hier nog niet.