alleen granenmix/mengeling ipv brokken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Re: alleen granenmix/mengeling ipv brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 09:49

Ik zelf voer momenteel de Performance en de Reliance van HiPro. Dat is een geexpandeerd voer waardoor je in verhouding minder kunt voeren omdat de stoffen beter opgenomen worden door de paaerden. Wederom wel gemaakt van granen met toegevoegde vitaminen en mineralen maar geen overbodige stoffen.
De paarden doen het er prima op, de ruin van mij die M1 loopt was altijd een veelvraat maar doet het nu met drie maal daags 800 gram.

Nu terug op de granenmixen dat is prima. Je kunt ook bijvoorbeeld zelf haver en gerst voeren, dit vermengen met een beetje zonnbloem olie en wel toereikend lees voor een paard volop in het werk 12 kilo normaal droog hooi. Ook nog een kilo wortelen per keer voeren. Op het landesgestut in duitsland voeren ze dat aan de dekhengsten en die doen het prima erop. Krijgen drie maal daags een kilo haver, kilo wortelen en totaal twaal kilo hooi.

Geen kuilvoer, voordroogkuil en dergelijke voeren want dit soort ruwvoer is vanwege de balasstoffen slecht voor paarden,lees schimmels en dergelijke.De paarden kunnen dan eerder ziek worden, bijvoorbeeld met longen, koliek en dergelijke.

En ook nooit te veel voeren een paard is een sober dier en als je goed voert zul je verbaasd zijn met hoe weinig ze toe kunnen.
Sucses.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 09:52

ik voer Subli Zonder, bevalt erg goed en wordt goed gegeten.
Een ander paardje bij ons op stal krijgt Subli Granenmix, omdat hij wel net iets feller mag.

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 08:41

Kafue: bedankt voor de info!
Vanaf maandag ben ik overgestapt! Mijn sportpaard krijgt nu 2 x een schep gerstemix van Myten en 1 x een schep Herbamix ook van Myten. (dat laatste kreeg ie al naast zijn brokken)
Ik meng daar zelf 2 handjes luzernemix door heen; dat is een eigen prduct van mijn ' voerboer' en dat bestaat uit een mengsel van luzerne, strosprietjes, wat zemelen en mais.
Ik meng er dat doorheen zodat ze goed kauwen! Lijkt me wel zo belangrijk met granen! Ik heb gekozen voor deze mix omdat er geen melasse door heen zit.

Vwb mijn fokmerrie durf ik niet goed om te schakelen; die geef ik nu merriebrok en gerste mix.....

Myten zet op de site wel dat alles geschikt is voor een drachtige merrie, maar..........brrrrrr!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:48

Hey
Ja mijn merrie staat sinds kort ook op een granenrantsoen ...
Ervoor voerde ik een muesli maar hier zat ook brok in & ze had allemaal van die witte schilfertjes in haar vacht ...en ook moest ik mijn best doen om haar in conditie te houden.
Sinds ze op een granenrantsoen staat, heeft ze een mooie glimmende vacht, heeft niet meer zo snel de neiging om mager te worden & heeft genoeg energie. Ze krijgt / 3 voerbeurten een halve schep gerst+ mengeling van aveve en een halve schep fiber mengeling van aveve (voor de structuur & zit ook geen brok in). In beide muesli's zitten de nodige vitaminen & mineralen. Ook krijgt ze 4 plakken hooi & 2 plakken voordroog / dag verdeeld over verschillende voerbeurten & heeft ze een mineralen liksteen in haar stal hangen. Ze staat ook 11u/ dag op de wei.
Hier doet mijn merrie het goed op & ik merk ook dat ze gwn beter in haar vel zit. Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:48

Met drachtige merries heb ik geen ervaring, dus dat zou je uit kunnen proberen.
Op granen kauwen ze best wel goed. Zie het maar als het eten van een volkoren brood ( de granen) en een plak witte brood ( de musli of brokken).,

Meestal weten goede voerleveranciers precies het hoe of wat.
Musli is een modeverschijnsel, wij eten musli dus het paard ook. Maar ze hebben het niet nodig het is slechter dan pure granen.
Ja ik weet ik wilde er ook nooit aan. Maar de paarden doen het bij ons super op het HiPro voer ik haal het rechtstreeks bij de fabriek met de vrachtwagen op en het voert perfect.

Je zult het verschil straks bij je paard zien. Sucses en voor de merrie even overleggen met de leverancier en de dierenarts of met fokkers in de buurt of op bokt.
Mischien nieuwe topic openen en gewoon vragen.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:13

Ik lees even mee, want zit eraan te denken om mijn jonge paard ook alleen maar muesli/ granen te gaan voeren Lachen Ik vind alleen bij granen het een nadeel dat die er vaak ook weer heel uitkomen Nagelbijten / Gniffelen

_fiona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:18

Ik voer mijn paard 5-granenmix van Stubli, hij loopt hier erg fijn op. Dat is zijn volledige voer, dus geen brokken, hij krijgt 3 kilo per dag.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:20

Piaffe schreef:
Ik vind alleen bij granen het een nadeel dat die er vaak ook weer heel uitkomen Nagelbijten / Gniffelen

Volgens mij gebeurd dat met brok ook, alleen valt dat minder op.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:25

Dat zou idd kunnen needje. Ik zie alleen wel altijd bij ons, dat als de 5 paarden in de bak staan, de vogeltjes alleen in de mest rommelen van de 2 paarden die granen krijgen. De rest laten ze liggen. Moeilijk te vergelijken.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:41

Interessant topic.

Ik ben na heel wat geklooi met mijn paard wat de brok niet meer wou eten op advies van mijn instructrice overgestapt op granen.

Ik voerde altijd Hippostar sportbrok aangevuld met een kruidenmuesli.
Van de een op de andere dag at meneer het niet meer.
Zak had ik net opengemaakt, dus terug naar de leverancier, andere zak meegekregen, maar ook deze at hij niet.

De muesli was wel lekker en langzaamaan zijn we overgegaan op het voeren van granen.

Zoals Kafue zegt is je paard veel minder nodig.
Voor mij was het ook uitzoeken hoeveel de paarden moesten hebben.
Ik heb een shetlander en twee d's die de meeste tijd niets doen en een sportpaard die vrijwel elke dag een uur arbeid verricht.
Daarbij hebben ze alle vier weidegang en 's nachts op stal.

Per dag gaat er 1.5 baal hooi doorheen.
Ze krijgen genoeg ruwvoer.

Dan de granen.

Na lang gepuzzel heb ik ervoor gekozen om een mix te geven van:

0,5 kg Subli Granenmix
0.5 kg Havens gepunte haver
0,5 kg mix van gerst, haver en muesli van de Raiffeisen uit DLD.
6 tabletjes Vitamine C60-suikervrij van de kruidvat
4 tabletten Vitamine E van de kruidvat
1 schep mineralen van De Oude Molen uit Veenoord(Drenthe) (25kg voor 18,60)
6 pompjes zonnebloemolie (heb ik in een schoongemaakte zeeppomp gedaan)

Dit voer ik 's ochtends en 's avonds.
De pony;s krijgen van alles een handje op de shetlander na, die krijgt alleen een handje mueslimix
Wel krijgen ze alledrie ook vitamines en mineralen en zonnebloemolie

In de wintermaanden vul ik het aan met een half uur na de laatste voerbeurt suikerbietenpulp bij te voeren.

4 scheppen gaan in een emmer, daaroverheen kokend water totdat alles onder water staat.
Deksel erop en in laten weken, lauw wordt dit aan alle paarden gevoerd, ze zijn er gek op.
Het is ter compensatie voor het gras wat geen voedingsstoffen bevat in dit jaargetijde.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:37

ik voer ook bewust geen brok. Hij krijgt 5 granenmix van subli (2 maal daags door de stalhoudster) en zelf voer ik daar 's avonds nog kruidenmusli van havens bij. Doet het er prima op!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:40

Ik wil ook over gaan stappen op granenmix van Subli Ja