hoe krijg ik mijn paard dikker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EquiNatura

Re: hoe krijg ik mijn paard dikker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:03

Luzerne en onbeperkt ruwvoer gaat zeker wel helpen.

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:49

heeft hij een deken op??

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:54

staat het paard op stro of op vlas?
als het op vlas staat zou je kunnen vragen of er stro in de stal kan komen te liggen.
dan heeft je paard toch heel de dag wat te knabbelen.
mijn paard was ook altijd aan de magere kant en nu staat ze op een stal waar ze op stro staat en je ziet echt dat ze dikker is geworden Knipoog

okeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:40

Goed met lucerne voeren en de sportbrok laten staan.
Geef ipv 3 kg sportbrok eens 3 kg lucerne,
maar 1 'schep' is geen kilo lucerne!!,
1 kg lucerne is ong 4 scheppen!!!! (van de normale voerscheppen)
Dus al snel een emmer van 10 liter
Weeg het maar eens af op de keuken weegschaal.

Ik heb hier sinds kort een paard op stal die was echt broodmager "zoals bij brook hospital" hij staat hier nu een maand krijgt 3 kilo lucerne per dag en ik denk dat ie al 150 kg is aangekomen. Met voldoende ruwvoer natuurlijk. en een paar keer per week slobber met maismeel. Je ziet hem groeien echt ongelovelijk goed spul dat lucerne

En wat ook belangrijk is om hem een deken op te doen om hem warm te houden!
dan hoeft hij daar geen energie aan te verspillen
Laatst bijgewerkt door okeee op 06-11-07 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

annemiek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:50

jenniiferr schreef:
ik weet niet of dit topic hier goed staat

De titel zegt het al. hoe krijg ik mijn paard dikker?
ik heb een paard een holsteiner toen ik haar vorig jaar kreeg in augustus kwam ze van het land af en was ze lekker dik en rond. Natuurlijk ging die grasbuik eraf maar ze werd ook steeds dunner totdat je haar ribben kon tellen. Ze kreeg op stal 3x 1kilo sportbiks per dag en 2x daags hooi. Nou heeft ze deze zomer 4maanden op het land gestaan (snachts op stal) en is ze lekker aangekomen hier kreeg ze 2 kilo per dag. We hebben daar ook gewoon gereden. Nu zijn we ongeveer 1,5 maand terug op de manege (waar ze dus niet het land opgaat) en je kan alweer haar ribben zien terwijl ze toch 3kilo voer per dag krijgt. Ook krijgt ze een halve kilo maismeel waar ze ook wat dikker van zou moeten worden.

Weten jullie meschien een manier om haar wat aan te laten komen?

ik zal hem slobber gaan voeren en wat ik nu geef werkt ook heel goed dat is summer fit van de pavo. dat zijn grasblokken en die geven het extra voer wat ze nu niet meer uit de weides halen. en 3x daags voeren en toch iets meer hooi.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:54

annemiek21 schreef:
ik zal hem slobber gaan voeren en wat ik nu geef werkt ook heel goed dat is summer fit van de pavo. dat zijn grasblokken en die geven het extra voer wat ze nu niet meer uit de weides halen. en 3x daags voeren en toch iets meer hooi.

Pavo summerfit is volgens mij juist niet bedoeld als dikmaker; het bevat vnl. vitamines en mineralen.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:00

summerfit voer je inderdaad aan paarden die juist weinig krachtvoer krijgen, om toch aan de vitaminen en mineralenbehoefte te voldoen. Daar worden ze niet dik van, de mijne tenminste absoluut niet. Het is maar ca. 300g per koek.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:09

Ik denk dat voor dit paard onbeperkt ruwvoer al heel veel doet ik zou niet meer krachtvoer geven.
Anders breng je hem maar naar mij, dan voer ik hem wel met mijn voertik. hahaha
Zie: ik voer te graag.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:12

Merriebrok geven, is voor merries die ook voor het veulen zorgen moeten dus met veel vitaminen en eiwitten enz. wij gebruiken het ook bij ruinen hengsten en te magere pony's werkt goed!

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:26

Hierboven staan al veel goede tips. Merriebrok werkt super. Lucerne is een mooie kruising tussen ruw en krachtvoer. Vaak wil een eetlepel (zonnebloem)olie over het voer ook helpen evenals een wormenkuur maar toch.

Al het bovenstaande heb ik getest en het werkte maarrrrrrrrrrrrrrrrrrr...................

Toen mijn paard op een chique pensionstal stond was ze ook altijd mager behalve als ze overdag een paar uur de wei op mocht. Dan zag ze er wel goed uit. Ze stond daar op ruim stro en kreeg 2x per dag hooi en 3x per dag brok (6 kg sportbrok per dag). Regelmatig was ik er tijdens het voeren dus ik weet 100% zeker dat ze het kreeg.

Nu heb ik haar thuis staan. Ze krijgt geen 2x maar 3x per dag een flinke portie hooi. Ander hooi trouwens dan op die stal. Een uur daarna krijgt ze haar bix. Nu 4.5 kg per dag maar wel het zelfde sportbrok.

Alleen is er wel wat veranderd. Nu is ze echt mooi. Niet te dik en niet te mager

Mijn conclusie is dat ze voorheen gewoon een te kort had aan ruwvoer! Wat absoluut niet viel aan te vullen met brok.

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:30

VSW -> VS

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:33

mijn paard is heel moeilijk op gewicht te houden. heb vanalles geprobeerd.

wat ik nu voer en wat helpt:
2x per dag veel hooi.
2,5 schep slobber per dag. dat vermengt met 3 scheppen muesli per dag (natuurlijk verdeeld over de ochtend en avond.)

muesli kun je natuurlijk ook vervangen door brok, maar mijn paard is nogal een heethoofd en ik heb dan ook alles zonder heetmakers.

lucerne heb ik ook een tijdje gevoerd maar dat hielp niks. slobber in combinatie met veel hooi is echt het enigste wat bij mijn paard goed helpt.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:58

mijn paardjes (2 ijslanders en 2 grote shetlanders) staan sinds een week op een andere stal en zijn allemaal in die tijd zo'n 10 kilo afgevallen. Bloos! Het zal deels door de stress van de verhuizing zijn en deels doordat er eigenlijk geen gras meer staat. Er werd al behoorlijk voordroogkuil bijgevoerd, maar dat blijkt niet genoeg.
De pensionhoudster zit er bovenop en gaat per direct nóg meer ruwvoer bijgeven én deels betere kwaliteit. De allerdunste krijgt dagelijks een kilo brok bijgevoerd.
Uiteraard wordt de verandering langzaam doorgevoerd, want niemand zit te wachten op ook nog eens dunne mest. Volgende week gaan we de paarden weer opmeten.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 17:40

Ik heb ooit een zogende merrie (arabier) gekend, die veel te dun was. De eigenaars snapten er niets van, want ze kreeg toch echt 6kg. brok per dag. Paard een paar maanden naar een vette wei ergens in Friesland gebracht, en was in korte rijd weer op gwicht. Conclusie: ruwvoer is de beste dikmaker! (Maar je hoeft geen groot licht te zijn om dat te snappen als je iets weet van het verteringsgestel van een paard Knipoog )

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:36