Brigitte moet aankomen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Brigitte moet aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:09

Dat de broer van de eigenaar veearts is wil niet zeggen dat dit paard medische zorg gehad heeft. De vrouw van de tandarts heeft het slechtste gebit, ik weet niet of je dat spreekwoord kent?
En als er niets met het rantsoen of het paard aan de hand was, zou ze er niet zo uitzien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:12

Nog niet zo heel lang geleden zijn er dieren in beslag genomen van een veearts die heel erg verwaarloosd waren. Het feit dat er een DA in de familie zit betekend toch echt niet dat de dieren ook de medische zorg krijgen die ze nodig hebben.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:15

Wij wéten dat ze medische zorg krijgt, we zijn er vaak genoeg bij...

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:17

Ze heeft trouwens problemen met haar baarmoeder (is heel ernstig geweest), misschien dat ze hier nog steeds van aan het aansterken is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:17

Medische zorg is niet gelijk aan GOEDE medische zorg.
En dat jij moet ingrijpen omdat het dier te mager wordt...tja.....

linda_walter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:23

zo kanonen ze is echt mager
maar het is al wat beter dan hoe ze eerst was toen had ze echt een enge kont bah!!

hopen maar dat ze lekker dik wordt Haha!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:34

Ik vind het paardje ook echt beestachtig mager, dat sommige hier zo fel reageren kan ik ook wel begrijpen, sorry meid niet tegen jou gericht maar dit is dierenmishandeling, je hebt zelfs op haar gereden, gelukkig heb je het beste met haar voor maar dit is echt niet normaal meer.
Toch lees ik dat de meeste hier niet boos op jou zijn maar op de eigenaar.
Ik heb het ook druk maar nooit te druk voor de verzorging van de dieren.
De eigenaar van dit paard moet zich kapot schamen, het paardje mag blij wezen dat jij er bent en je best doet.
Ik heb zelf ook een tuigpaard staan en nee de kontjes worden niet rond maar wel mooi gevuld, mits ze voldoende eten krijgen.

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:36

ziet er al veel beter uit! heeft ze een scheur in haar rechter oor? of zie ik dat nou verkeerd? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:38

Heb er echt respect voor dat iemand zoiets doet Ja Echt super van je ! Lastige beslissing, maar hopen maar dat ze weer flink dik mag worden Ja
Succes !
Xx

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:42

Ik kan me eigenlijk alleen maar aansluiten aan wat eerder is gezegd. Hoe kun je dit pas gaan zien als je een foto bekijkt. Dat arme ding is echt volledig uitgemergeld.

Als ze zo dun blijft ondanks medische zorg zou je haast denken dat er toch wat mis is. En past je zadel eigenlijk nog wel op dit paard of rij je zonder? Ook daar zou ik even naar kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:43

Ik zou er eerst helemaal niet op rijden, er zit geen bespiering op.

Barbara1970:Ik heb in het hele topic nog geen boze reactie gezien maar goed.

Wat is nu je plan met dit paard?

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:45

WOW die is mager , wormkuurtje, vitaminestoot en slobber wil ook nog wel helpen om haar wat dikker te krijgen. Veel succes, ik vind dat je er goed mee bezig bent maar ze kan nog wel 150 dikker ondanks dat het een oudje is mag ze er niet zo uit zien.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:46

PP -> VS

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:47

ik ga mee met de rest, dit paard is veel te mager!
idd niet rijden..

wat is d'r met d'r oor gebeurd? Het is nl gespleten..

Tessaa_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:53

Ik zie dat ze bij de koeien staat! Koeien krijgen meestal iets te ete waar mais enz.. in zit, ik weet niet of ze dat daar ook krijgen, iets van mais en kuilgras enz.... Anders zou je ze dat kunnen voeren, ze zal in het begin wel even moeten wennen aan het eten, maar uiteindelijk zal ze het lekker gaan vinden, en ze komt er goed door aan!! Mijn paard krijgt het ook, en ze is sinds ze bij mij staat al erg bijgekomen!!

Wel vind ik het een beetje raar dat je nu pas door hebt dat ze zo mager is, je zag heel haar ribben etc... Natuurlijk snap ik ook wel dat je die uitstekende botten nooit helemaal weg zult krijgen, maar ook een paard van 24 kan gewoon een beetje vol eruit zien!! Ik zou haar verder ook nog wel wat beweging blijven geven, zet haar niet ineens stil, maar longeer haar een paar rondjes, of ga een stukje met haar wandelen zodat haar spiertjes nog een beetje soepel blijven!

Veel succes met je verzorgpaard, en ik hoop dat ze er snel nog wat beter uit gaat zien;)!!

Harvumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:57

DeniseES schreef:
Wij wéten dat ze medische zorg krijgt, we zijn er vaak genoeg bij...

Waarschijnlijk toch niet goed genoeg, en misschien dat dit paard wel in goede conditie is, kwa ziektes etc. maar dit is gewoon te mager, we vallen jou niet aan jij bent slechts de verzorgster (alhoewel je dit eerder had moeten zien dan op de foto) maar dit is gewoon te mager voor een paard! Ik weet dat je het beste voor hebt met het paard, anders zou je dit niet plaatsen, maar kijk verder dan je neus lang is en spreek de boer erop aan, schakel zo nodig de dierenbescherming in.
Je zei zelf al dat de boer er geen tijd voor had omdat hij het te druk had met boer zijn, waarom neemt hij dan in godsnaam een paard!? Dit moet serieus veranderen binnen aanzienlijke tijd anders komt het niet goed. Succes

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:03

Sorry hoor maar ik vind dit paard nog altijd schrikbarend mager! Daar heeft haar leeftijd zelfs niets mee te maken; ze is gewoon véél te mager!
Dit paard heeft een aangepast dieet en aangepaste beweging nodig. Ga aub niet zelf lopen experimenteren maar zoek hiervoor hulp. En met hulp bedoel ik niet de "veearts" die er nu naar kijkt Verward maar iemand die verstand van zaken heeft!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:08

[***] schreef:
Ik zou er eerst helemaal niet op rijden, er zit geen bespiering op.

Barbara1970:Ik heb in het hele topic nog geen boze reactie gezien maar goed.

Wat is nu je plan met dit paard?

Ja schreef inderdaad boos, maar ik bedoelde de felle reacties, dus inplaats van advies geven.
Wat ik zelf dus eigenlijk ook verkeerd deed, wel reageren maar geen advies geven terwijl ze juist daarom vroeg.

Even opnieuw dus, allereerst zou ik direct de dierenarts erbij halen, meschien heeft ze inderdaad problemen mat haar gezondheid, bv hart of longproblemen, als ik naar de foto kijk zie ik ook dat ze een doffe uitstraling in haar ogen heeft, kan natuurlijk ook aan de foto liggen maar paarden, ook oude moeten een heldere blik hebben. Dan een goede wormkuur en het liefst over 2 weken nog een keertje herhalen.
Is ze nagekeken door de dierearts, dus is ze gezond, zijn haar tanden goed, begin dan met het voeren van krachtvoer, bv mais meel, mais meel zitten geen eiwitten in dus mag je het langzaam opvoeren , biks is ook goed maar ook langzaam opvoeren, bij paarden die zo mager zijn en niet werken is er altijd het gevaar dat ze hoefbevangen wordt.
In principe moet het met goed hooi (liefst verdelen over de hele dag) en voldoende ruwvoer binnen de kortste keren weer wat vlees op komen.
Nu de tijd van dekens weer aanbreekt kun je haar ook best een deken opdoen zodat ze geen energie hoeft te verspillen om warm te blijven, overigs zou ik haar niet buiten laten staan, ze is zo mager en heeft waarschijnlijk niet eens energie om warm te blijven.
In principe is ieder voer goed voor haar, bv bietenpulp, slobber enz maar doe het voorzichtig voer haar niet hoefbevangen, in ieder geval succes.
Laatst bijgewerkt door berpie op 27-09-07 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:11

Sorry voor mijn harde reactie, maar ik vind dit echt schandalig.

Je zegt dat je het pas echt zag op deze zwemfoto's, maar dat komt denk ik mede doordat dat ook nadrukkelijk gemeld werd in jullie zwemtopic.

Dit dier is graatmager en niet zoals jij zegt aan de dunne kant. Dat je hier nog op rijdt vind ik echt ongelofelijk. Is inderdaad erg slecht van de eigenaar, maar ook van jullie. Iedereen kan zien dat dit paard fel over been is en dat je daarmee nog gaat rijden en zwemmen in koud water is wel erg.

Weet je hoe het zit met de wormenkuren? Veel goed hooi geven, mais, vitaminespuit etc. En ik zou er een deken op leggen. Ze heeft nu echt te weinig vet om zichzelf warm te houden.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:12

Je zou kunnen overwegen om 'natuurlijk' voer te gaan geven, Hyppolyt heeft senior, ik geef sinds kort ook hyppolyt aan mijn paardje en ik meen wel verschil te zien.

Wij weten verder niet genoeg van de rest van de omstandigheden, zoals: krijgt ze hooi of kuil erbij of staat ze 24/7 op de wei, wat voor voer en hoeveel krijgt ze nu, etc?

Op dit moment zit er op weides waar de hele zomer al paarden op hebben gelopen niet meer genoeg in alleen gras dus je zou kunnen overwegen om /hartog erbij te gaan voeren.
Hartog heeft lucerne, gedroogd gras en baaltjes samengeperst gras.
De mijne eet niet graag lucerne maar dat gedroogde gras lust ie wel.

In plaats van rijden zou je ook wat grondwerk kunnen gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:14

Ik meng altijd wat granenmix door de luzerne, en wat olie, een paar voerwortels erbij en dan eet ze het wel graag op, anders laat ze het inderdaad ook soms staan.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:19

Pas met de olie wel op. Lijnzaadolie is heel erg goed en zelfs gewone zonnebloemolie maar je loopt wel het gevaar dat je paard diarree krijgt, voor een sterk paard niet zo erg maar voor jou paard kan het net even te veel zijn.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:27

Goed van je dat je dit paard wilt gaan verzorgen! Maar ze moet echt veel meer aankomen hoor. Wat voor voer krijgt ze nu?
Je kan het beste vitaminebrok voeren, 2x per dag en 2x per dag kuil. Daarnaast 1x per dag longeren met de teugel eraan om haar rugspieren op te bouwen.
Voor de tijd verpest je echt haar rug als je erop gaat, haar hele wervel staat naar buiten en ze heeft totaal geen bespiering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:48

Vitaminebrok? Daar komt een paard niet van aan. Ruwvoer moet erin.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:28

Bedankt voor de reacties Knipoog hier kunnen we veel meer mee! Ik zal ook nog even iets wat onduidelijk is duidelijk maken voor enkelen, ik ben niet de TS, maar ken haar en wilde wat dingetjes rechtzetten.

Wat er nu verder gebeurd is aan haar, maar dat is natuurlijk wel duidelijk. Ze komt ook 's winters in de stal te staan, na de zwemfoto's zagen we zelf ook al dat het té mager was, daar hebben we niemand anders voor nodig gehad, ze is altijd niet de dikste geweest, en als je elke dag er bent valt het echt niet zo op als het wat minder wordt, maar nu stonden we er echt van te kijken (en zoals jullie gelezen hebben, hebben we er wat aan gedaan en zijn we daar nog mee bezig), over haar gespleten oor, ik weet dat dat gebeurd is toen ze jong was, de details weet de TS wel. Wormkuren krijgt ze netjes en ze wordt kuil, hooi, mais (idd wat de koetjes ook krijgen Knipoog), biks en lekkere dingetjes van ons gevoerd. (en zolang het nog kan gras). Ze heeft ook een lekker dekentje die ze opkrijgt als dit nodig is.