Wilgentakken als extra voor mijn paard!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pensionnetje

Re: Wilgentakken als extra voor mijn paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:51

Mogen paarden ook berken takken? Dat wist ik niet. Wilgen en eiken worden hier volledig gesloopt.... Haha!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:51

Ilzjuh schreef:
Het schijnt inderdaad goed te zijn voor je paard.

En ik moest een beetje lachen om jouw "terreurwilg". Clown Het is een treurwilg. Tong uitsteken

Hahahaha idd, nou zie ik een boom met een bom om de stam heen voor me ROFL

Ontopic: Ik ga ook maar eens kijken of hier wilgen groeien, gezien de positieve reacties..

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:53

De periode van wilgen knotten komt er weer aan. Wij zijn hier thuis onze wilgen (7) ook al weer aan het knotten. Particulieren gooien dit meestal gewoon weg (denk aan groen afdeling van de gemeentelijke afval stort) en dus zullen ze het meestal geen probleem vinden als je het vraagt om het voor de paarden te gebruiken!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:54

Wij geven de paarden ook wilgentakken. Ze vinden het heerlijk om de schil eraf te eten en de
bladeren eten ze op. Geweldig tijdverdrijf voor de avonden. Verder wist ik inderdaad ook dat er
een stof in zat vergelijkbaar met asprines Lachen Ik geef de wilgentakken op advies van de fouragehandelaar
die vertelde dat het goed voor de paarden is. Knipoog Wij zagen ze uit het bosje naast ons weiland of
bij een bevriende boer.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 17:50

Dat is bij mij nog wel een probleem. We hebben een heel bos maar nog geen knotwilg gevonden in de buurt van de stal...raar eigenlijk. Berk kon je je dus ook geven? Die met de witte bast is dat toch? EN Populier ook maar ja...ik weet niet hoe een populier eruit ziet ahahah moet nog eens goed googlen straks geeft ik ineens een giftige boom aan mijn paard lijkt me niet handig....Maar mijn paardje vond 2x wilgen takken vorig jaar te gek dus dit jaar weer proberen. Die kwamen toen helemaal uit Enkhuizen waar mijn schoonouders wonen terwijl we zelf in Helmond wonen ahaha..dus dichtbij huis zou wel fijn zijn.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 20:34

Gevaarlijke wilgen joh, die van jou. Haha!
Haha, maar nu even serieus, mijne krijgen ook wel eens wat wilgentakken, ze zijn er gek op.
Knabbelen er lekker aan, spelen ermee, het is dus niet alleen gezond maar ook erg goed tegen verveling op stal bijvoorbeeld.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 22:14

Ja daar kwam ik ook achter ahahah dat het helpt tegen verveling ahaha mijn beestje wilde zijn tak niet afgeven toen ik het wilde verplaatsen tijdens het poetsen ahaha hij is gaan touwtrekken met mij om de tak te houden ahaha ik stond gewoon in de weg! Erg leuk dus..ga proberen weer ergens wilgen takken te vinden want...helaas zit er bij mij in de buurt niet echt veel.....moet echt zoeken dus...naar goede wilgentakken en dan ook nog stiekum snoeien ahaha.

Legaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:47

Heb gehoord dat het rustgevend werkt omdat er valeriaan in schijnt te zitten. Heb er zelf geen ervaring mee maar van een kennis gehoord

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:51

c_alsemgeest schreef:
Bij ons staan ook aan het laantje achter de stal een hele rij wilgen, knotwilgen.
Ik hang ook soms een bosje in stal voor de avonduurtjes Lachen

ik heb het nog nooit geprobeerd ik heb er zelfd nog noit van gehoord

Guess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:01

Ik geef het ook op advies van een voedingsdeskundige (universiteit v wageningen) Zit inderdaad een gelijksoortige stof in als in asperine. Werkt heel kalmerenend bij maagpijn b.v. maagzweer. Ik zie het ook gelijk als tijdverdrijf.

Guess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:04

Je kunt ook de asla van je houtkachel leeg gooien in de stal. Dit werkt ook kalmerend op de maag. Net als norrit voor als jezelf buikpijn hebt. Lekker voordelig al die grootmoeders middeltjes. (hihi) Kent iemand er nog meer?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 00:17

Het is voor mij paard een puur tijdverdrijf als hij op stal staat! Hij heeft zijn hooi altijd binnen 2 uurtjes op en dan heel de nacht in de stal..zonder iets te doen..daarom deze takken!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:41

Mijn paarden krijgen absoluut geen wilgentakken. Ik heb er eentje die er allergisch voor is. Er zijn heel veel paarden allergisch voor.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 17:52

Wat zijn de herkeningspunten voor een allergische reactie op wilgentakken? Want dat wist ik niet en heb nog niets raars gemerkt aan mijn paard, maar die heeft pas 2 x een portie gehad en dat is alweer even geleden. Kun je vertellen hoe je het kan herkennen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:14

Tijdens een storm tijd terug was hier een halve treurwilg afgewaaid, die is in stukken gezaagd, en de dames hebben een tijdje lekker kunnen knabbelen aan takken als ze in de bak stonden. Wel niet teveel in 1x, steeds een uurtje in de bak met een flinke tak en als die 'op' was kwam er weer een nieuwe in.
Nu zijn ze al een tijdje kaal, en nog blijven ze er wel aan knabbelen. Heerlijke afleiding voor als ze een tijdje in die saaie bak staan. Ze vinden het echt HEERLIJK. Kwamen altijd aandraven als ik met een nieuwe aankwam lopen (ondanks dat hij best eng was vonden ze) en altijd maar ruzie maken Tong uitsteken

Mijn vosje heeft door waar de boom nu staat, en als ze de kans krijgt sleurt ze me zo mee naar de boom om stiekem een hapje te nemen als we er langs lopen en hij weer blaadjes heeft Nagelbijten / Gniffelen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:19

Mijn paard zat van boven tot onder onder de bulten. Dikke bulten van ong 5 cm doorsnee. Het zag er niet uit.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:57

Oh, dat wist ik ook niet dat paarden alergisch konden zijn voor wilgentakken.
Gelukkig hebben mijn paarden nergens last van Nagelbijten / Gniffelen

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 23:10

Oke ik ken die bulten vaak ook ergens anders van...van de steekvliegen als je paard vaak genoeg er door geprikt wordt dan kan hij zich niet meer verweren tegen het gif en krijgt hij ook bulten welke zo groot kunnen worden. Maar ik zal er er zeker op gaan letten op het moment dat ik weer wilgentakken ga voeren of het dan tevoorschijn komt. Hij krijgt ze als afwisseling en niet elke dag..en als hij allergisch is hoop ik dat je dat snel kunt zien en niet na 20 keer voeren elke dag?

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 00:20

Pas geleden zijn hier de populieren en knotwilgen ook gesnoeid. Hebben de lange takken van zo'n 3m nu voor het eerst in de paddock gelegd voor de shets om op te knagen. Nou binnen een vloek en zucht waren die takken kaal. Vork Vooral voor de veulens is het leuk speelmateriaal, lekker knagen en spelen met de losse stukken bast.
Overigens eten ze nog geeneens alles op. Soms scheuren ze alleen de bast eraf maar eten het dan niet op.

marenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 00:23

Ze schijnen het erg lekker te vinden ja. Ik heb het nog nooit geprobeerd, kan geen terreurwilg vinden Haha!

Annekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:26

Jep mijne krijgt ook regelmatig een wilgentak om lekker op te knabbelen, in de paddack probeert hij ook altijd wat van de wilgen bomen te pikken Tong uitsteken

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:29

Dat kun je vrij snel zien. De mijne heeft er geeneens van gegeten. Maar hij stond in bloei (in februari). En het is ws gekomen door de pollen in de lucht.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:32

ik ken het principe dat je het in de voerbak legt zodat ze niet zo schrokken met hun krachtvoer... zelf nooit gedaan, want indi eet traag zat;)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:35

Pensionnetje schreef:
Mogen paarden ook berken takken? Dat wist ik niet. Wilgen en eiken worden hier volledig gesloopt.... Haha!

Die van mij is trouwens allergisch voor Wilg, Berk en Hazelaar. En dat schijnen er tamelijk veel te zijn maar de meeste mensen weten het niet. Ik voer het dus aan geen enkele van mijn paarden.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:44

ik heb een paar weken geleden onze knotwilgen gesnoeid, en een bosje takken in de paddock gehangen.
(ze staan nu continu in de paddock-met-schuilstal omdat ik anders geen weide meer over houd)
dit was vooral bedoeld om verveling tegen te gaan, ze hebben verder altijd hooi ter beschikking.
ze schijnen de takken verder wel lekker/leuk te vinden, wel leuk om te weten dat het ook nog goed voor ze is.

aan de terreurwilg heb ik me niet gewaagd, over de kurkentrekkerwilg heb ik nog getwijfeld maar lijkt me gevaarlijk als er een fles wijn in de buurt is Clown