Gemaaid gras voeren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

karmo

Re: Gemaaid gras voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 18:54

Weet iemand hoe lang je hooi moet laten 'besterven' voordat het gegeven mag worden.
Ik hoor verschillende reacties van mensen. Het varieert van 4 weken tot 8 weken.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 20:47

Als het niet geprest wordt kan je het onmiddellijk voeren, geloof mij Lachen mijn pony leeft nog en eet nu gewoon mooi gedroogd hooi die niet gepresst is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 20:51

Hooi moet je idd altijd laten besterven, het liefst 6 weken, maar langer is beter. 4 weken is idd minimaal.

Geprest bedoel je zeker geperst mee? Overigens maakt het al dan niet persen geen verschil uit hoor. Het gras moet sowieso nog 'besterven'. Wat jij door elkaar haalt, is dat geperst hooi kan gaan broeien Lachen (oftewel gisten). Dat is bijvoorbeeld het geval als het geperst is terwijl het vochtig en warm is.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:27

Vriendin van mij heeft gezegd dat je ook net afgemaaid gras (en die dan gedroogd is in de zon voor 5 dagen) gewoon kan voeren, mijne krijgt het ondertussen al bijna een maand en heb nergens last van hoor! En ow ja sorry, hier zeggen we pressen, maar dat is inderdaad persen Haha! Ja die belgjes Clown

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:32

En met afgemaaid gras bedoel ik lang gras hoor, geen gazondings, het was heel lang en is afgemaaid met de bosmaaier en ziet er uit als gewoon hooi uit een baal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:29

Net afgemaaid lang gras kan je idd gelijk voeren. Maar, dan is het dus geen hooi, maar dan is het vers gras Lachen

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:33

Gohja, het is droog en ziet eruit als hooi Haha!

karmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:16

Bedankt Maya voor de uitleg. Maakt de duur van het besterven het ook nog uit of het wel of niet in plastic gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:33

Nee. Wel of niet plastic heeft weer wel te maken met het fermentatieproces / gisten ookwel. Bijv. voordroog in plastic dus heeft dan een andere samenstelling aan voederwaarde dan hooi. Maar voor het besterven op zich niet.

karmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:36

Dank je wel. Het is net verpakt. En aan de lucht te zien net op tijd, het wordt al behoorlijk donker. Dat is wel ideaal van het verpakken in plastic. De race tegen de regen stopt zodra het plastic eromheen zit en niet pas als het onder dak ligt. Ik heb kleine baaltjes laten persen. Ze zijn bijna vierkant van ca. 90 cm. Ben benieuwd hoe dat bevalt. Die grote balen kunnen we niet hanteren en krijg ik niet op tijd opgevoerd als er 1 open is gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:38

Grote balen op tijd opgevoerd bedoel je dan als het in plastic zit? Want 'gewoon' geperst (dus enkel met touw). Heb je geen maximale voertijd ofzo Lachen

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:02

mijn merrie krijgt van de boer gemaaid gras(de lengte van hooi, maar dan gras) door een maaier achter de trekker.
hij maait een hele hoop en legt dit vervolgens in de stal, om elke dag de paarden(incl. mijn merrie) extra gras te geven.
Kan dit kwaad? het ligt er dus wel langer...

viviannev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 16:54

Als je het meteen voert kan het (aan de reacties hier te zien) niet zo veel kwaad, maar als het langer ligt is het volgens mij niet goed.

Hoe zit het dan met kuilgras? Ik heb gehoord dat het te rijk is voor de paarden. (of hoe je dat dan ook noemt) en dat ze er dik van worden! Die Tinker waar ik mee rijd krijgt dat wel eens en is dan ook dik, maar dat komt meer doordat hij heel weinig gereden werd en de wei veel te groot was voor haar en het andere paardje wat er bij stond.