Beïnvloeding kleur

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wranglerbutt

Berichten: 10400
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Beïnvloeding kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:34

Ik heb verschillende keren gehoord van paarden die uit zichzelf kippeneieren aten, dus helemaal tegennatuurlijk zal het niet zijn Lachen

Wat betreft 'kleurversterkende' supplementen:
Black-As-Knight is een in Amerika veel gebruikt supplement Ja (ook middeltjes voor palomino's, vossen, e.d.). Paprikapoeder schijnt ook voor een mooiere vachtkleur te zorgen. Ik geloof zelfs dat er een smaakloze variant paprikapoeder verkrijgbaar is, speciaal voor paarden Knipoog

Verder is de zon de grootste verbleker van vachtkleur; hou je je paard uit de zon ('s nachts of onder deken op de wei) dan zal je paard donkerder van kleur blijven.
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 10-08-07 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: Beïnvloeding kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:37

Denk niet dat voeding direct invloed heeft op de kleur, wel op de kwaliteit van de vacht waardoor de kleur anders lijkt!! Een doffe vacht ziet er vast anders uit dan een mooie glanzende! Ook veel paarden hebben in de zomer een andere kleur dan winter, door de zon.

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Beïnvloeding kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:45

Ik moet toe geven dat ik mijn zwartjes af spoel als ze gezweet hebben(iig voor de keuring). Dan blijven ze zwarter dan waneer je ze bezweet op het land zet. Maar ik ga niet met dekens of binnen zetten aan de gang.
Bij mijn vosschimmeltje, bruine en palomino maakt het niet zo heel veel uit, die glimmen mooi en of die een tint lichter of donkerder zijn maakt mij niet uit.

Wranglerbutt

Berichten: 10400
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Beïnvloeding kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:47

@Dennis: Zweet is idd ook een 'blekende' factor Ja

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Beïnvloeding kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:57

En strond en pis ook Tong uitsteken.

Mijn zwartje heeft bij de hengst niet echt mooi gestaan (heb haar wel in 1x drachtig, prachtig glimmend en mooi in conditie terug gekregen) en is echt bijna helemaal (licht)bruin uit geslagen, vooral haar benen en buik. Maar die is afgelopen maand zonder er veel aan gedaan te hebben (alleen het gebruikelijke, af en toe afspoelen na het rijden, goed voeren en dat was het) veel zwarter gekregen. Maar pik zwart is ze nog lang niet. Van de winter maar weer Tong uitsteken.