Geen krachtvoer beter voor je paard??

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:41

Ik sluit me aan bij Kjoetje en Lenneke.

Ik denk ook dat het vooral gaat om de manier van voeren en natuurlijk ook welk soort/type voer.
heb genoeg simpele recreatie paarden(5 uurtjes per week werken) gezien die een sportbrok kregen.

Daarnaast staat het gros van de paarden hele(zomers halve) dagen op stal dat betekent een mindere darmwerking dus eerder problemen. Ook vind ik de aanbevolen hoeveelheden op de verpakking erg overdreven want als ik de verpakking moet geloven moet mijn haflinger die niks doet 1,5 kg biks hebben.

Verder geven mensen eerder een schep brok bij dan een paar plakken hooi...Fout!

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:44

Lenneke_ schreef:
Hoeveel pensionstallen zijn er waar alle paarden 's ochtends en 's avonds een schep brokken krijgen? Ongeacht leeftijd en het werk dat ze verrichten.


Ik zie deze uitspraak nou zo vaak staan op bokt, maar ik heb werkelijk nog nooit op een stal gestaan waar het er zo aan toe gaat. En ik heb op veel verschillende stallen gestaan, in verschillende delen van het land. Of heb ik dan maar puur geluk gehad.
Er werd overal gekeken naar het paard zelf, en de wensen van de eigenaar. Op mijn huidige stal ook. De één geeft (bijna) geen krachtvoer en voert een baal hooi per dag, de andere doet het in andere verhoudingen. Er wordt altijd onderhoudsbrok gevoerd, nooit sportbrok, er wordt dan eerder gekeken naar een granenmix oid. Als een paard een dag niet traint, of een blessure heeft, of langer of op een vollere wei heeft gestaan, wordt het voer aangepast in overleg. En zo is het eigenlijk altijd, waar ik ook sta. Ik vraag me toch echt af wie er dan zo voert? Misschien een boer die denkt dat paarden net als koeien gevoerd moeten worden ( al heb ik geen verstand van koeien Knipoog )

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:45

Ik heb het altijd zo mee gemaakt als ik het beschreef

amen

Berichten: 5042
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:48

ceasario schreef:
james100 schreef:
@Erleyne, ook dat spreken ze tegen, zelfs bij zware arbeid wordt geacht geen kracht voer te geven.. ik vind het nogal wat.. er schijnt een storing in het systeem van het paard te komen.. vaag hoor nog nooit van gehoord.


Zware arbeid....Wat is dat eigenlijk?

Een paard dat voor de ploeg stond kreeg een halve pak hooi per dag ( 8-10 kg) ,
4-5 scheppen /dag haver en extra mineralen en werd gestrooid op gerste/tarwe stro.



maar een paard wat moet trekken, is hele andere arbeid, dan onder zadel...


dat gezeur over vroeger.....

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:51

Ik denk dat dat gezeur over vroeger nog niet eens zo gek is.

Vroeger hadden ze nog gewoon nuchter verstand over het houden van paarden. tegenwoordig worden paarden behandelt als my little ponies met allerlei soorten voertjes, poedertjes dekentjes en noem het maar op.

Commercie speelt een grote rol in de paarden wereld en we zijn er allemaal gek op.

amen

Berichten: 5042
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:53

mijn paarden krijgen minimaal krachtvoer....en onbeperkt hooi of kuil.


mijn paard die ik onder zadel heb, krijgt kwart kilo bix en kwart kilo muesli per dag..... dit is wanneer ik rijd, als hij een vrije dag heeft , word het krachtvoer gehalveerd...

mijn oude lacterende merrie, die vol in het gras staat, savonds onbeperkt kuil in haar box krijgt,,. staat op ruim 2 kilo merriebrok per dag.....gaat dit jaar netjes....heb haar ook wel eens op 5 a 6 kilo gehad , met veulen......

ze is niet dik.....maar ook niet te mager....

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:56

Cowgirl schreef:
Vroeger hadden ze nog gewoon nuchter verstand over het houden van paarden. tegenwoordig worden paarden behandelt als my little ponies met allerlei soorten voertjes, poedertjes dekentjes en noem het maar op.

Commercie speelt een grote rol in de paarden wereld en we zijn er allemaal gek op.


Dat ben ik helemaal met je eens. Als je ziet wat voor blikken en dozen poeders er bij ons worden aangesleept voor die beesten. Ik kan me niet voorstellen dat ze daar nou zoveel gezonder van worden. Gelukkig hebben wij een nogal nuchtere pensionhouder. Alle haar eigen paarden staan gewoon op brok en hooi ( en gras natuurlijk) . En het zijn de paarden met de minste kwaaltjes. Mijn paard precies hetzelfde, onderhoudsbrok, hooi en gras. Al die dure zooi komt er echt niet in, bij een goede voeding krijgt je paard ales binnen wat hij nodig heeft. Al die extra's verdwijnen regelrecht door de plasbuis naar buiten ( als ze niet eerst nog meer kwaads dan goeds aan richten, wij hebben hier al een gevalletje overdosis vitamine E mogen meemaken helaas).

amen

Berichten: 5042
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:59

er zijn nu ook nog zat mensen die nuchter zat zijn....

dat zijn waarschijnlijk de mensen die ook weten dat melk van een koe komt, en een ei uit een kip......

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:01

Anouar loopt niet klasse 3 endurance. Ik ga hem voor, tijdens en na de wedstrijden wel elektrolyten geven (heeft hij echt nodig heb ik bij de laatste wedstrijd ondervonden) en ben aan het kijken welk krachtvoer voor hem geschikt is.
Maar ik vraag ook echt wel wat van hem. Tot nu toe heeft hij het gedaan met hooi (heel veel hooi) en gras

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:14

erleyne schreef:
Cowgirl schreef:
Vroeger hadden ze nog gewoon nuchter verstand over het houden van paarden. tegenwoordig worden paarden behandelt als my little ponies met allerlei soorten voertjes, poedertjes dekentjes en noem het maar op.

Commercie speelt een grote rol in de paarden wereld en we zijn er allemaal gek op.


Dat ben ik helemaal met je eens. Als je ziet wat voor blikken en dozen poeders er bij ons worden aangesleept voor die beesten. Ik kan me niet voorstellen dat ze daar nou zoveel gezonder van worden. Gelukkig hebben wij een nogal nuchtere pensionhouder. Alle haar eigen paarden staan gewoon op brok en hooi ( en gras natuurlijk) . En het zijn de paarden met de minste kwaaltjes. Mijn paard precies hetzelfde, onderhoudsbrok, hooi en gras. Al die dure zooi komt er echt niet in, bij een goede voeding krijgt je paard ales binnen wat hij nodig heeft. Al die extra's verdwijnen regelrecht door de plasbuis naar buiten ( als ze niet eerst nog meer kwaads dan goeds aan richten, wij hebben hier al een gevalletje overdosis vitamine E mogen meemaken helaas).


totaal mee eens. Als je een goede kwaliteit brok voert en goede kwaliteit ruwvoer, en kijkt naar ieder paard als individu, kom je een heel eind. Ik ben ook niet zo van de poedertjes enzo, het meeste werkt volgens mij idd niet of nauwelijks. Maar om mijn tweejarige alleen op ruwvoer te zetten, als ik zie wat dat dier wegbunkert (want ze staat ook nog hele dagen op de wei (nou ja, tot 5 uur ivm exceem) denk ik dat ik een graatje paard overhou als ik haar brok uit het rantsoen schrap (want naast de weidegang krijgt ze ook in de zomer heel veel ruwvoer!). En gezien haar groeien en ontwikkelen lijken me die extra mineralen en vitaminen ook bepaald geen overbodige luxe.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:19

sigrid1182 schreef:
er zijn nu ook nog zat mensen die nuchter zat zijn....

dat zijn waarschijnlijk de mensen die ook weten dat melk van een koe komt, en een ei uit een kip......


Citaat:
dat melk van een koe komt

En melk voor een kalf is. Haha!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:32

paardnatuurlijk is ook naar mijn idee een beetje een gekleurde site.. er staan hele goede dingen op , maar niet alles is op ieder paard en in iedere situatie toe te passen ...

het stukje vroeger... ja je gaf je paard hooi en krachtvoer wta meestal een graan etc
nu gaat er voordrooggras, lucerne melasse, sportbrok zonder dit en met dat , mueslie met kruiden , een supplementje vor de hoeven, vit/min supplement etc in
kan nooit gezond zijn
overdosering vit/min is niet goed , lichaam moet het wel allemaal verwerken ...dus belastend...
de hoeveelheden ballast stoffen in in zover bewerkte krachtvoeren als brok, moet ook allemaal verwerkt worden ...

Kath_

Berichten: 1909
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Lelystad

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:31

Elk paard kan een maximale hoeveelheid eten verwerken per dag. Dit heeft te maken het het ds(droge stof) gehalte en nog wat andere dingen. Per kilo droogvoer zit er ook een bepaalde hoeveelheid eiwitten en energie ed in.

Als jou paard geen arbeid verricht hoeft hij zelfs minder dan het maximale te eten om rond te komen.
Zodra het paard lichte arbeid verricht zal hij meer moeten eten.

Train je bijvoorbeeld een drachtig paard heel zwaar dan zit er niet genoeg energie in de maximale hoeveelheid ruwvoer die hij kan eten. Dan zal je dus echt ander voer moeten bijvoeren. Dit kan van alles zijn. Muesli, brok, haver etc.

Ik ben nu niet thuis, maar als ik thuis ben zal ik de tabellen uit dat boekje laten zien. (Mits hier intresse in is? )

Tabbellenboek veevoeding 2005

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:38

Kath_ schreef:
Ik ben nu niet thuis, maar als ik thuis ben zal ik de tabellen uit dat boekje laten zien. (Mits hier intresse in is? )

Ja Ja Ja

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:49

Hier nog een! Pling

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 17:22

Ik vind het wel leuk om eens in zo'n tabel te kijken, maar zal er heus niet anders om gaan voeren.
Stel dat uit zo'n tabel blijkt dat jij gemiddeld meer of minder voer zou geven dan dat iemand berekend heeft dat nodig is. Ga je dan bij een paard dat er gezond uitziet, glanst en het werk met plezier doet het voer aanpassen omdat 'moet' volgens een tabel? Lijkt me zinloos.
Ik geloof totaal niet in standaard. Een fjord is gewoon totaal niet te vergelijken met een volbloed of een groniger. Dan speelt karakter ook nog eens een rol. Een dominante flegmatiek ruin zal gemiddeld meer vet aanzetten dan een wat schuchtere drukke merrie.
Als ik zelf volgens de voedingstabel ga eten kun je me ook wegblazen over een maand. Nu eet ik gemiddeld wel een zak chips of drop per dag bovenop een ruime hoeveelheid brood en avondeten. Dat hoeft bijvoorbeeld mijn broertje niet te proberen, die zakt dan binnenkort door zijn stoel.
Met mijn konijnen zie ik hetzelfde. Ik heb 1 konijn die eet maar met mate en blijft daarbij perfect op gewicht. Hij stopt dus zelf met eten na een aantal happen. Mijn tweede konijn vreet door todat alles op is, maar is eigenlijk nog slanker dan de eerste, ik had nog een ander en die was op hetzelfde rantsoen zo vet als een varken. ga daar maar eens eentabel op maken.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 17:30

Sizzle schreef:
Stel dat uit zo'n tabel blijkt dat jij gemiddeld meer of minder voer zou geven dan dat iemand berekend heeft dat nodig is.

Berekend door een onafhankelijk persoon of door een fabriekant, vertegenwoordiger of leverancier?

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 17:35

Lenneke_ schreef:
Sizzle schreef:
Stel dat uit zo'n tabel blijkt dat jij gemiddeld meer of minder voer zou geven dan dat iemand berekend heeft dat nodig is.

Berekend door een onafhankelijk persoon of door een fabriekant, vertegenwoordiger of leverancier?


Maakt me niets uit, onafhankelijk is eerlijker maar voor mij geen reden om me daar perse aan te houden. (ja ja ik ben erg eigenwijs Clown )

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 17:43

IlsjePilsje schreef:
Sizzle schreef:
Tja, paardnatuurlijk kan wel willen dat ik 20 kg geef, maar ik geef onbeperkt en meer dan 4 a 5 plakken krijgt ze toch heus niet weg. Kan dan wel een hele baal gaan geven maar dan hoef ik niet meer op te strooien, beetje zonde.


Dat bedoel ik, dus ze kan dat niet verstouwen, dus krijgt ze te weinig binnen. Maar er staan nog wat andere voedingsmiddelen op de lijst (bv bietenpulp), dus ik denk dat het in principe wel zou kunnen, maar je moet wel de middelen tot je beschikking hebben (ik kan snappen dat je bijvoorbeeld niet voor 1 paard bietenpulp laat komen).

Mijn fjord snoept zo 5 plakken (van kleine hooibaaltjes dus ongeveer 1 kg per plak) in een ochtend weg... kan je voorstellen hoe verschillend paardjes kunnen zijn Knipoog

Grappig nooit aan gedacht Pling Mijn paard staat nu 24/7 op het land en in de winter op stal/paddock. Daar kan ze heel de dag kuil en stro eten maar ze eet er beduidend minder van als de andere paarden. Nu ook op het land heb ik het vanaf het begin van het weideseizoen weten te redden zonder bijvoer. Nu is ze weer mager aan t worden Huilen Moet ze weer brok en kuil bijvoeren. De andere paarden op stal zijn eerder te dik om frusti van te worden zou liever zonder bijvoer willen maar ja.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 17:47

Anouar eet ook weinig en is gauw te dun.
Krachtvoer eet hij heel slecht. Dan moet ik hem zo onderhand met z'n hoofd in z'n voerbak houden, anders gaat hij andere dingen doen.

Hebben ze een nieuw stuk gras, lekker, eten eten eten. Kom ik een uurtje later. Staan ze alweer te slapen onder de boom

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 17:49

Zo'n tabel ben ik ook wel benieuwd naar, vooral als hij gemaakt is door een onafhankelijk persoon. Mijn pony (arabier die nauwelijks iets uitvoert) moet volgens de Pavo adviseur 1,5 kg hooi per 100 kilo paard, wat in zijn geval neerkomt op ongeveer 7.5 kilo per dag. Dat is echt hééél weinig... Van ons hooi zo'n 4 plakken.
Ik ben benieuwd of iemand die niks met een voerleverancier te maken heeft zo'n zelfde advies geeft Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door A0000 op 02-08-07 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 17:50

erleyne schreef:
Lenneke_ schreef:
Hoeveel pensionstallen zijn er waar alle paarden 's ochtends en 's avonds een schep brokken krijgen? Ongeacht leeftijd en het werk dat ze verrichten.


Ik zie deze uitspraak nou zo vaak staan op bokt, maar ik heb werkelijk nog nooit op een stal gestaan waar het er zo aan toe gaat. En ik heb op veel verschillende stallen gestaan, in verschillende delen van het land. Of heb ik dan maar puur geluk gehad.
Er werd overal gekeken naar het paard zelf, en de wensen van de eigenaar. Op mijn huidige stal ook. De één geeft (bijna) geen krachtvoer en voert een baal hooi per dag, de andere doet het in andere verhoudingen. Er wordt altijd onderhoudsbrok gevoerd, nooit sportbrok, er wordt dan eerder gekeken naar een granenmix oid. Als een paard een dag niet traint, of een blessure heeft, of langer of op een vollere wei heeft gestaan, wordt het voer aangepast in overleg. En zo is het eigenlijk altijd, waar ik ook sta. Ik vraag me toch echt af wie er dan zo voert? Misschien een boer die denkt dat paarden net als koeien gevoerd moeten worden ( al heb ik geen verstand van koeien Knipoog )

Ik heb op 1 stal gestaan waar als volgt gevoerd werd:
pony's 2 plakken hooi en kilo biks per dag
paarden 2 plakken hooi en 2 kilo biks per dag Clown
Was het er uiteraard niet mee eens.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 17:55

rommie schreef:
Zo'n tabel ben ik ook wel benieuwd naar, vooral als hij gemaakt is door een onafhankelijk persoon. Mijn pony (arabier die nauwelijks iets uitvoert) moet volgens de Pavo adviseur 1,5 kg hooi per kilo paard, wat in zijn geval neerkomt op ongeveer 7.5 kilo per dag. Dat is echt hééél weinig... Van ons hooi zo'n 4 plakken.
Ik ben benieuwd of iemand die niks met een voerleverancier te maken heeft zo'n zelfde advies geeft Nagelbijten / Gniffelen


lijkt me sterk: 1,5 x 300 kg is 450 kg hooi per dag Tong uitsteken
Zal wel per 100 kg zijn toch? Haha!
Of 4 plakken weinig is hangt af van je paard. Ik ken er zat die dat amper opeten en het maar een beetje door de stal lopen. Ik ken er ook een hoop die er inderdaad binnen een uur doorheen zijn. Ik hou met hooi in principe onbeperkt aan tenzij een paard de neiging heeft tot overeten.

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 17:56

Oh oepsie Haha! Per 100 kilo paard Clown Ik zal het even aanpassen Clown

Voor die van mij is 4 plakken echt heel erg weinig, hij krijgt alleen 's avonds al ruim 2 plakken (voor de nacht). We hebben nauwelijks gras (niet noemenswaardig in ieder geval) dus hij moet echt alles doen van zijn ene schep muesli per dag en verder hooi.

Tanja_dB

Berichten: 1800
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Bommelerwaard

Re: Geen krachtvoer beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 23:44

Kath_ schreef:
Ik ben nu niet thuis, maar als ik thuis ben zal ik de tabellen uit dat boekje laten zien. (Mits hier intresse in is? )

Tabbellenboek veevoeding 2005


Daar staan idd interessante tabellen in.

Ik heb nog een tip voor de echte geinteresseerden onder ons Knipoog Het boekje Paard en Voer van Andrea Ellis (ISBN 978 90 75280 58 6) geeft een heldere beschrijving van hoe je een goed voederrantsoen kan samenstellen. Er staan tabellen in over de behoeften van paarden en verschillende voedermiddelen. Ik moest 'm aanschaffen voor school (HAS), en vind het echt een aanrader!!

Op school krijgen wij ook veel les in voeding, en ik kan me alleen maar aansluiten bij de meesten in dit topic. Een paard moet in principe op ruwvoer kunnen leven, tenzij er op hoog niveau gepresteerd moet worden. Brok is ideaal om te voorzien in de mineralenbehoefte, maar daarvoor kan je ook een liksteen gebruiken. Het grote nadeel van brok vind ik de grote mate van belastende stoffen. Alleen al het middel waarmee de hele handel aan elkaar geplakt zit (meestal melasse) is troep. Mijn paard kon er iig niet tegen.