max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:34

Moderatoropmerking:
Zoals TS al aangeeft gaat het hier om de discussie over de stelregel of max 2kg per voerbeurt wel of niet klopt. SVP dus niet offtopic gaan met wat je eigen paard(en) te eten krijgen

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:37

wow wow wow rustig zeg...... ik zie net dat het, het verkeerde topic is.....

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:52

@_angela_ : ik denk dat de nu gevoerde voerwijze in kilo's te maken heeft met het aantal VRE of hoe die afkortingen voor voedingswaarden ook zijn Haha! . Die relateren aan het voer per kilo.

De ene maatschep voer zal dus idd iets zwaarder op de maag liggen als de andere Lachen (zowel letterlijk als figuurlijk ) Clown

dorientjuh

Berichten: 7256
Geregistreerd: 19-01-05

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:09

Ik heb even al mijn paardenboeken doorgekeken, en daar kwam uit dat een lege paardenmaag ongeveer even groot is als een rugbybal. Nu heb ik de gegevens van een rugbybal opgezocht:

De Rugbybal

De rugbybal: lengte 28-30cm, omtrek (lengte) 76-79 cm,
omtrek (breedte) 58-62 cm, gewicht 400-440 gram.

De afmetingen en eisen waaraan een rugbybal volgens het Engelse boekje moet voldoen zijn:

Hij moet ovaal zijn en gemaakt uit 4 stukken
Een gewicht hebben van 400-440 gram
De lengte (recht) is: 280-300 mm
De omtrek in de lengterichting is: 760-790 mm
De omtrek in breedterichting is: 580-620 mm
De druk in de bal moet zijn: 0.6697-0.7031 kg per vierkante cm


Dus nu even een wiskunde iemand die aan de hand van deze gegevens het volume van een rubybal kan berekenen, en dan heb je denk ik je antwoord!

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:17


dorientjuh

Berichten: 7256
Geregistreerd: 19-01-05

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:23

O, nog meer info!
De maaginhoud van een paard variereerd natuurlijk met de grootte van het paard, maar is niet zo erg groot (zeker vergeleken bij een koe, die een eenorme voormaag heeft). Een volwassen paard van 500 kg. heeft een maaginhoud van ongeveer 15-20 liter. Bij een pony is dit ongeveer 10 liter.

Maar ja, dan lijkt het me nog niet gezond om een paard in een keer helemaal vol te stoppen met krachtvoer, vanwege de eiwitten ed. Dus dan heb je eigenlijk nog geen goed antwoord haha.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:48

Als een paardenmaag 15-20 liter inhoud heeft, dan lijkt me de hoeveelheid van 2 scheppen (zo'n 3 liter) niet bijster veel.
Maar het kan nog steeds zwaar op de maag liggen Lachen

Nu is het natuurlijk ook zo dat wat er aan de voorkant de maag binnenkomt dat dat vrij snel doorstroomt de darmen in, zéker als er dus teveel in 1x gevoerd wordt.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 08:56

En dan krijg je dus vervolgens dat de helft maar slecht verteerd wordt, en het dus geen zin heeft om zoveel te voeren, aangezien maar een deel van de voedingsstoffen wordt opgenomen.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:08

Idd en daarom is het dus ook niet goed om eerst brok te voeren en meteen daar achter aan het hooi.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 09:27

misschien heeft de hoeveelheid daar ook mee te maken. Als je hooi geeft, is het grootste deel van de maag al vol, en kan er dus nog maar een kleine hoeveelheid (2 of 3 liter) bij. Geef je minder of geen hooi, dan verteerd de brok te snel en is het zinloos het te voeren, aangezien de energie niet wordt opgenomen door het lichaam (??)

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:40

Nee zo werkt het niet Lachen
De maag verteerd ook niets, dat is alleen maar een 'voorkneedvat'. Door het maagzuur wordt het toegangkelijk gemaakt om af te breken en de voedingsstoffen er uit te filteren. Dit gebeurt in de darmen.
Als de maag dus wordt overvoerd (te grote hoeveelheden op een te klein oppervlak) dat gaat het de darmen in voordat het genoeg 'gekneed' is. De darmen kunnen dan niet de voedingsstoffen er uit halen en het wordt weer afgevoerd zonder dat het paard er iets aan gehad heeft.
Méér voeren om een paard dikker te krijgen helpt dus niet, alleen vaker kleinere porties voeren.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 09:47

Ik weet dat het voedsel pas in de darmen verteerd wordt. Maar het hooi/gras zorgt er toch ook voor dat het krachtvoer er langer over doet om de darmen door te komen, waardoor er dus ook meer voedingsstoffen opgenomen kunnen worden?? Of heb ik dat ooit verkeerd begrepen??

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:50

Als je bedoeld dat het beter is om eerst hooi en dan krachtvoer te geven dan klopt dat.
Maar meer opnemen als er in zit kan natuurlijk niet Haha!

Overigens heeft elk paard zo zijn eigen doorvoersnelheid, ervan uitgaande dat de mest in orde is (dus niet aan de dunne).
De ene doet er 24 uur over voor het er aan de achterkant uit komt en de ander misschien wel max. 48 uur.
Dit hoeft niet te betekenen dat die van 48 uur het eten beter verteerd c.q. er meer voedingsstoffen uithaalt.
De darmen kunnen gewoon sneller of langzamer werken.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 09:55

DubbelDun schreef:
Als je bedoeld dat het beter is om eerst hooi en dan krachtvoer te geven dan klopt dat.
Maar meer opnemen als er in zit kan natuurlijk niet Haha!


Idd, maar minder wel... ik bedoel: je geeft je paard voor het krachtvoer hooi, hij neemt op die manier (bijv)100% van de voedingsstoffen op. Je geeft geen (of te weinig) hooi: het krachtvoer kan het paard te snel verlaten (omdat de darmen langer doen over het verteren van hooi als van krachtvoer) en het paard neemt (bijv) maar 50% van de voedingsstoffen op.

Zo heb ik het altijd begrepen, of zie het het verkeerd??

En omdat je je paard (mede om die reden) genoeg hooi moet geven, kan er ook maar een paar liter aan krachtvoer in de maag bij (die immers al volzit met hooi)???

Anoniem

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:02

Maar krachtvoer wordt ook omgezet in droge ruwe celstof, dus als ze al 10 kg krachtvoer krijgen,is dat, hoe dat berekend wordt weet ik niet, x kg ruwe celstof. Dan maar hopen dat het dier ook genoeg hooi krijgt.

Hoe groot het paard is weet ik niet, maar tegenwoordig heb je van die slagschepen. Sommige paarden hebben een snelle darmpassage.

5kg per keer is wel veel, maar hoe snel eet het paard het op? Sommige paarden doen een eeuwigheid met hun voer. Ik dacht dat de maag van een paard 15 kg per keer kan bevatten. Hoe snel voer door de maag de darmen in komt weet ik ook niet.

Het is veel, maar als het dier voornamelijk op stal staat heeft hij wel genoeg te eten.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:11

_angela_ schreef:
Je geeft geen (of te weinig) hooi: het krachtvoer kan het paard te snel verlaten (omdat de darmen langer doen over het verteren van hooi als van krachtvoer) en het paard neemt (bijv) maar 50% van de voedingsstoffen op.

De darmen zijn geen snelwegen waarin bepaald voer het andere voer kan passeren Lachen. Alles wordt netjes op zijn beurt afgehandeld en doorgevoerd afhankelijk van hoe veel werk het is om te verteren. Grof hooi zal er weer langer over doen als fijn hoor. Brok is weer makkelijker te verteren als muesli.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 10:13

Nee, maar dan houdt hooi/gras het krachtvoer toch op?? als dat hooi er niet zou zijn, dan gaat het krachtvoer te snel door het darmensysteem heen, of niet???

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 10:14

(wil niet lastig zijn, maar het alleen goed begrijpen Haha!)

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:15

_angela_ schreef:
Nee, maar dan houdt hooi/gras het krachtvoer toch op?? als dat hooi er niet zou zijn, dan gaat het krachtvoer te snel door het darmensysteem heen, of niet???

Als je eerst hooi voert en dan brok dan houdt het hooi idd het krachtvoer wat op.
Zou je alleen brok voeren dan werken de darmen gewoon op hun eigen snelheid de krachtvoer er door heen.
Geef je eerst brok en dan hooi, dan jaagt het hooi het krachtvoer te snel door de darmen anders zou er een opstopping kunnen ontstaan (en dus koliek).
Alleen in het laatste geval zou de brok in de darmen dus niet ten volle benut worden.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 10:40

oke, dank je DubbelDun! Duidelijk Ja

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:52

Wat nog een belangrijk verschil is wáár al het voedsel verteerd wordt..
Krachtvoer (suikers, zetmeel ed) vooral in de dunne darm, ruwvoer in de blinde en dikke darm dmv de bacteriën. Als er teveel krachtvoer (onverteerd) in de dunne darm komt heeft als minst erge gevolg dat het paard er niet zoveel voedingsstoffen uithaalt. Erger is dat de darmflora erdoor verstoord kan worden met problemen van dien. Koliek, diarree, hoefbevangenheid, enz.

Een paard wat gedurende de hele dag ruwvoer tot zijn beschikking heeft of iig heel regelmatig (om de paar uur) zal minder last hebben van een aardige portie krachtvoer ineens dan een paard met regelmatig een lege maag + darmen...

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:31

liliputter schreef:
In de topsport worden de paarden ook maar 3 a 4 x gevoerd per dag, dan krijgen ze ook niet maar 1 kilo Knipoog gaan ze het niet op volhouden als dat zou moeten....


Onzin.
Topsportpaarden worden zeer nauwkeurig gevoerd. Op sommige stallen hebben ze daarvoor 6-8 voerbeurten, andere stallen 3-4 voerbeurten, met krachtvoer. Zelfs bij die 3-4 voerbeurten is mijn ervaring dat de paarden per keer rond de 1 tot 1,5 schep voer krijgen, maximaal!
Het gaat niet om de hoeveelheid voer, maar om de geconcentreerde waarde van het voer. Die paarden krijgen uiteraard geen basisbrok, dan zou je inderdaad 4 scheppen brok per keer moeten geven om aan genoeg voedingswaarde te komen.

Ontopic: ik denk dat ik weet om welk topic het TS in de beginpost ging Haha!
Het lijkt mij ook dat het om het volume gaat en niet om het gewicht. De maag heeft immers een maximale inhoud en geen maximale draagkracht Haha!

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:39

Djilan schreef:
Wat nog een belangrijk verschil is wáár al het voedsel verteerd wordt..
Krachtvoer (suikers, zetmeel ed) vooral in de dunne darm, ruwvoer in de blinde en dikke darm dmv de bacteriën. Als er teveel krachtvoer (onverteerd) in de dunne darm komt heeft als minst erge gevolg dat het paard er niet zoveel voedingsstoffen uithaalt. Erger is dat de darmflora erdoor verstoord kan worden met problemen van dien. Koliek, diarree, hoefbevangenheid, enz.

Een paard wat gedurende de hele dag ruwvoer tot zijn beschikking heeft of iig heel regelmatig (om de paar uur) zal minder last hebben van een aardige portie krachtvoer ineens dan een paard met regelmatig een lege maag + darmen...


Toevallig kwam ik vorige week informatie over het voer van Fytohorse tegen Lachen
Zij hebben informatie op de website staan die ik wel interessant vind.... Hier een stukje gecopieërd van www.fytohorse.nl

Brok of mengeling?
Belangrijk om te weten bij het maken van uw keuze is het volgende: Om het verteringsstelsel optimaal in werking te zetten, is het belangrijk dat het paard goed kauwt. Bij het kauwen komen enzymen vrij in de mond die het begin van de vertering vormen. Hierdoor worden de maag- en darmsappen aangemaakt. Bij het voeren van een mengeling wordt het paard gedwongen om meer te kauwen. Bovendien zijn alle grondstoffen duidelijk waarneembaar, zodat u kunt zien dat de gebruikte grondstoffen van top kwaliteit zijn.
Het paard moet bij een mengeling zèlf voor de fysische èn chemische afbraak van grondstoffen tot opneembare voedingsstoffen zorgen, waardoor het gehele verteringsapparaat actief en gezond blijft.

Hoe vaak voeren?
Van nature zijn paarden urenlang bezig met de zoektocht naar grassen en kruiden. Een paard heeft een relatief kleine maag. Voer uw paard dus niet alles in één keer, maar verdeel het dagrantsoen over 3 of meer porties per dag. Op deze manier wordt "overladen" van de maag voorkomen en neemt de kans op koliek af. Bovendien wordt het voer efficiënter opgenomen als uw vaker voert. D.w.z. dat uw paard met minder voer uit de voeten kan als u het over meerdere kleine porties verdeelt.
Voer het paard zoveel mogelijk op vaste tijden. Het spijsverteringssysteem van uw paard functioneert zo het beste.

Hoeveel voeren
De hoeveelheid voer is wellicht het meest besproken item omtrent paardenvoeding. Onze ervaring is dat uit angst voor het te fel worden van paarden, uit angst voor verzuring of uit angst om het 'droge beenwerk' te verliezen vaak te weinig krachtvoer wordt verstrekt. Echter bij een voer dat in balans is, met een relatief laag koolhydratengehalte en met vet als belangrijkste energiebron zullen deze problemen zich niet (als gevolg van het voer) manifesteren.
Onze stelregel bij het voeren van Fyto Horse-voeders is per dag bij 1 uur arbeid, per 100kg lichaamsgewicht 750 tot 1000 gram Fyto Horse-voeder en 1kg ruwvoer in de vorm van hooi en/of stro te verstrekken. Verstrek minder bij minder activiteit en meer bij meer activiteit. Houdt altijd de conditie van het paard of de pony in de gaten.

Volgorde krachtvoer ruwvoer
Vaak wordt er gezegd: "eerst ruwvoer (hooi), dan pas krachtvoer". De achterliggende gedachte hierbij is dan het paard bij het eten van hooi meer moet kauwen en daarbij meer speeksel produceert.
Speeksel zorgt ervoor dat het voer makkelijk doorgeslikt kan worden. Speeksel is bij een paard enzymarm en zorgt zelf dus nauwelijks voor vertering. Wel creëert het speeksel een basisch milieu in de maag waardoor melkzuurbacteriën in de maag makkelijker verteerbare koolhydraten en zetmeel kunnen afbreken.
Als u een mengeling verstrekt (bijvoorbeeld FYTO GOLD of FYTO FORM) dan is de volgorde niet belangrijk. De mengelingen van FYTO HORSE bevatten hele granen en ook hierop zal het paard goed moeten kauwen in tegenstelling tot brokken.

Rijden
Wacht minstens een uur met het rijden (werken) na het voeren. Ook is het raadzaam om na het rijden nog minimaal een half uur te wachten met voeren.
De reden hiervan is het volgende: Als een paard voer gaat verteren, onttrekt hij bloed uit zijn spieren omdat het bloed nodig is om voedingsstoffen te gaan transporteren naar de organen. Als je met een paard gaat sporten vlak na het voeren dan komt het paard bloed te kort in zijn spieren waardoor er verzuring optreedt. Wacht daarom na het voeren een uur met sporten dan is de bloedtransportatie weer op normaal niveau.

Beloning na het sporten.
Het verstrekken van lichtverteerbaar voedsel (met bijvoorbeeld veel gevlokte granen) kort na het sporten, raden wij sterk af. Bij het sporten bouwt het paard altijd afvalstoffen op (verzuring). Deze verzuring is als het ware een afvalproduct van eiwitten en suikers. Het lichaam heeft tijd nodig om van deze verzuring te herstellen.
Als het paard na het sporten een zeer licht verteerbaar voer krijgt (makkelijk opneembare eiwitten) dan zal de verzuring zelfs eerst nog verergeren.


Tekst: Garvo bv.
Deze tekst is vrij van copyright. Overname is toegestaan, mits "bron: www.garvo.nl" wordt vermeld.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:59

Jammer dat ik het stuk mis over het verteringsproces in de darmen, want dat is wel degelijk van belang.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:06

Er staan nog meer info op, ik heb slechts een gedeelte gecopieërd, sorry Bloos