Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
luwaniej1 schreef:Mijn merrie is ook snel aan de magere kant. dit is wat ze te eten krijgt.
2 x per dag 1,5 kilo biks. 1 x per dag 1 kilo slobber en 2 x per dag kuilgras. wat bedoelen jullie met onbeperkt kuilgras gewoon mega veel geven??
wsundayl schreef:@luwaniej1, inderdaad zou het beter zijn om 3 a 4 x per dag kuil te krijgen. Weet je ook hoeveel kuil het is. Ruwvoer moet minimaal 60% van het totale voer zijn, dus in jouw geval moet ze zeker 6 kilo hooi krijgen. Als er kuil wordt gevoerd moet dit nog meer zijn (kan even de berekening niet zo gauw vinden maar een kilo of 2 meer) daar er in kuil minder droge stof zit.
Mijn vorige paard was ook heel moeilijk op gewicht te houden, weidegang 24/7 was alleen maar mogelijk met bijvoeren, terwijl de andere op de wei niks extra's nodig hadden.
Naast maismeel helpt gehakseld mais ook goed. Hier zijn de meeste paarden ook nog heel erg gek op. Dit kan je ook gewoon zo voeren.
wsundayl schreef:Le Brick leek mij ook geweldig alleen Nusca lustte dat natuurlijk weer niet. de pavosite gaat volgens mij wel uit van hooi, dus kuil zou dan nog wat meer moeten zijn.
Is het niet mogelijk voor je om haar 's middags ook hooi te geven of is dit door school niet elke dag te doen. Anders zou je haar beter 's middags die Le Brick kunnen geven (of iemand laten doen) zodat het meer verspreid is over de dag wat ze binnenkrijgt (weet niet hoe laat ze het laatste hooi krijgt, in mijn herrinnering zo rond 8 uur was dat?)
Ik dacht juist dat er in maismeel helemaal niks zat behalve dat het dikker maakte, weet wel dat je met gehakseld mais moet uitkijken dat het niet is gaan gisten anders heb je een dronken paard.
Vroeger werd er altijd gezeg dom aardappelschillen te geven om ze dikker te krijgen, wel schoongewassen natuurlijk. Schijnt vol zetmeel te zitten, maar weet niet meer of dit nou wel zo gezond was.
Dennis schreef:Ik geef wel af en toe een gekookte aardappel, maar de meeste lusten dit niet. Schijnt nogal aan te zetten.
Net als brood.
Maar dat zijn allemaal dingen die wel eens als extra'tje kunnen, maar ik niet echt serieus in grote hoeveelheden zou willen voeren.
Brood hielp bij mijn hengst wel altijd goed. Hij heeft een tijdje bij een boer gestaan die er gewoon 2 broden bij gooide omdat hij 'zo mager' (lees: heel ietsje schraal door het dekken) was. Maar als je shet in knie hoog gras staat en er nog rustig 2 broden bij krijgt(terwijl hij toen niets meer te dekken had) groeit hij vanzelf dicht.
Ik vind energiekern mix van Subli geweldig. Al mijn pony's krijgen het voor de keuring een beetje bij, en de gene die slecht op gewicht te houden zijn krijgen het het hele jaar door.
PS. mijn 3 jarige kleuter waar ik het op de 1e pagina op had is overleden. Het 'virusje' bleek droes te zijn wat naar binnen is geslagen (geen bekende bult gezien bij haar, bij 5 van de 6 ziek geweeste pony's niet!).
Djilan schreef:Bietenpulp, maisproducten en zelfs foene griek helpen bij het aankomen