Veel te dik paard, iemand tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luominen

Re: Veel te dik paard, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:17

Ik volg dit topic. Ik was namelijk van plan om zelf een topic te openen. Mijn paard is namelijk ook te dik. Hij staat dag en nacht op de weide, en heeft een enorme grasbuik. Hem van de weide halen is geen optie, maar ik vind zijn buikje nu toch echt wel té rond. Tips mogen per PB gegeven worden. Dat magnesium, dat werkt daadwerkelijk?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 07:12

Ja, bij mijn paard is het DE uitkomst geweest. (de magnesium)
Maar Indiana was wel dik, maar die had in combinatie daarmee een enorme speknek, cellulitisbillen en een vette schouderpartij. Het was dus niet dat ze een grasbuik of hooibuik had, ze had gewoon vet wat niet weg wou. Niet door meer bewegen, niet door (nog) minder voer.
Volgens mijn veearts kan magnesium bijvoeren ook geen kwaad.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 12:47

Mijn paarden staan ook 24/7 op het weiland. Één van mijn paarden is al over de 20 dus die mag best een buikje hebben Ja. Maar het andere paard is 14 en heeft nu een klein half jaar stilgestaan wegens astma en die is ook aardig rond geworden, Je zou het buikte eraf moete trainen met het rijden of misschien je wei afzetetn (dus in stukken verdelen) en zo je paard telkens ergens anders neerzetten Lachen Dit helpt ook erg goed!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 14:43

Ik heb ook zo'n vetkwabbel staan, die krijgt nu ook magnesium. En hij werkt nu een stuk meer. En eindelijk valt hij een beetje af. Lastig hoor Haflingers, doe hoeft maar naar het gras te kijken en dan wordt ie al dik.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 14:55

Maar gaat met magnesium ook het honger gevoel weg? Heb er nu ook een staan die minder moet eten, paard is daar totaal niet tevreden mee. Is zuur en gemeen aan het worden.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 12:01

Nee dat hongergevoel gaat alleen maar weg door voldoende ruwvoer. Mijn paard krijgt ongeveer 8 tot 10 kilo hooi per dag (even uitgaande van de winter als ze niet op het gras staan.) Het gaat om een quarter van ca. 1.53 meter, dus dat is best veel. En toch is ze met die hoeveelheid hooi, in combinatie met de magnesium flink afgevallen.

Ik kreeg het voedingsadvies om haar 4,5 kilo hooi per dag te voeren. Het is normaal gesproken een heel fijn paard, maar met zo weinig ruwvoer, ging ze allemaal dingen doen die niet door de beugel konden. Toen heb ik besloten dat ze ook paard moet kunnen zijn. Er is niets aan als je de hele dag tegen een ontevreden paard aan moet kijken.

Shawny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 21:21

staat hij buiten ?
verde mischien nog wat aandacht geven aan zijn beweeging.
vooral als hij dus binnenstaat.

die van mij word ook van de lucht alleen al dik. Nagelbijten / Gniffelen

xRamonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 21:31

ik volg dit even.

mijn pony is ook veels te dik.
en na jullie advies, zit ik er aan te denken om toch maar magnesium te voeren.
hoeveel zou ik dan moeten geven ?

Shawny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 21:35

xRamonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 21:38

bedankt!! Knipoog

Shawny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 21:39

hoop dat je dr wat aan hebt Knipoog

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:23

Hier nog zo'n vet kwabbel. HEt is de laatste tijd echt steeds erger geworden, terwijl ze echt niet veel krijgt. Magnesium klnkt opzich wel goed, maar ik vind het een beetje eng om zomaar dingen te gaan voeren. Er staatook op de site dat je niet zomaar moet gaan voeren, maar enkel als het echt nodig is. Nu hou ik het wel in mijn hoofd, omdat het, als ze nog dikker wordt, het echt de verkeerde kant op kan gaan. Ze heeft al een ingeslonken ruggegraat en een geslpeten achterhand zal maar zeggen, en 'vet' strepen op haar manenkam..... Dat terwijl ze juist is aangekomen sinds we weer aan het werk zijn, na een rustperiode.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:28

Eerlijk gezegd vraag ik me of wat gevaarlijker is: of een supplement voeren waar je je twijfels over hebt of je paard nog dikker laten worden voordat je ingrijpt.
Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd, maar als ik een aantal jaren geleden was begonnen met magnesium, dan was mijn paard en mij waarschijnlijk een hoop pijn, ellende en geld bespaard gebleven.

Volgens mijn veearts kan magnesium bijvoeren ook helemaal geen kwaad.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:34

Ook wij hebben te kampen met te dikke paarden...en ze krijgen helemaal niks extra's...alleen weidegang.
2 van de 4 krijgen hebben het niet zo extreem en reageren goed op extra beweging...maar die andere 2 lijken te groeien van de lucht. Eentje rijdt zelfs 4 a 5 x in de week en ze wordt steeds dikker.

Ook ik ga vanmiddag een magnesium-chelaat halen vanmiddag.

Echter waar ik een ieder even voor wil "waarschuwen". Niet alle magnesiumverbindingen zijn goed. Heb me er goed in verdiept en je moet de ORGANISCHE magnesiumverbinding hebben en NIET de anorganische verbinding.
Zoek even bij de paardendrogist.nl...en je vind daar precies de verbindingen die je wel moet hebben.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:45

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:25

Citaat van Paardnatuurlijk:

Citaat:
* Anorganisch magnesium
Hieronder vallen magnesium-oxide, -sulfaat, -citraat, -carbonaat, - chloride, -fostaat, etc. De opname van deze magnesiumbindingen varieert van redelijk tot slecht. De slechter opneemvare vormen (zoals magnesium-fosfaat) hebben bijwerkingen en werken vaak laxerend, en zachte mest zorgt nou juist voor een groter magnesium-verlies! Ook kunnen deze bindingen de pH in de darmen veranderen. De slechte opname kan niet worden gecompenseerd door de dosering te verhogen, mede vanwege de ongunstige bijwerkingen.
* Organisch magnesium
Dit zijn de magnesium-chelaten, bindingen tussen magnesium en een organische stof (aminozuur). Hieronder vallen verbindingen als magnesium-alphaketagluconate, -aspartate, -glycinate, -lysinate, -orotate, -taurate, etc. De opname van deze magnesiumbindingen is zeer goed en ze hebben weinig tot geen bijwerkingen. Wel zijn deze preparaten wat duurder dan de anorganische preparaten.

Magnesium chelaat is dus idd de goed opneembare soort.
Je kunt het bestellen bij Paardnatuurlijk. Je kunt ook bij de Welkoop een emmertje Feelgood30 kopen, de 'gedrag' variant. (paars, kalmerend supplement)
Hierin zit ook magnesiumchelaat.

Bij de paardendrogist hebben ze volgens mij alleen magnesium oxide. (kan me vergissen, tijdje geleden voor het laatst gecheckt)

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:27

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:28

precies Franka....dat stukje bedoelde ik

sultannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:32

Volgens mij werkt magnesium nogal op de darmen(dunne poep). Lijkt me dus niks.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:33

sultannetje schreef:
Volgens mij werkt magnesium nogal op de darmen(dunne poep). Lijkt me dus niks.

stukje van Franka even goed lezen Knipoog !!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:45

Mijn paard heeft nooit dunne ontlasting! En dan zeg ik weer: liever dunne ontlasting dan de enorme pijn de mijn paard in 2005 heeft gehad.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:14

Mijn paard was ook te dik.
Hij had zelfs beginnende insulineresistentie. Uitgewezen door bloedonderzoek.

Remedie: hooi van lang, uitgegroeid gras, 6 dagen per week beweging en magnesium.
Resultaat: bloedwaardes weer goed en een slank paard. Hij valt nog steeds af.
Inmiddels staat hij 8-10 uur per dag in de wei.
Begonnen in januari, in maart kon je duidelijk verschil zien en waren de bloedwaardes ook weer normaal.

Hij heeft nog nooit dunne mest gehad.
Mijn DA vertelde dat je een paard niet snel een magnesium overschot kunt geven. Hij vond het een heel goed idee. Heel veel paarden hebben magnesiumgebrek, ook doordat onze paardeweides door verkeerde bemesting te weinig magnesium bevatten.

Het is dus echt ongevaarlijk, en ik zweer er ook bij! Hij krijgt elke dag 1 schepje Feelgood30 van de Welkoop.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:18

Ik heb zojuist Feel Good kalmerend gehaald.
In de variant van Pavo zit inderdaad magnesiumoxide, dus die kan dan weer niet?
We hebben nog een emmer E-plus staan van Pavo.
Dat werd gegeven bij behoorlijk fysieke inspanning. Ik vond toen wel dat de paarden er mooi droog uitzagen en een lekker dun velletje hadden.

Ik ben benieuwd.
Zodra de merriebrok op is, gaat ze over op een heel klein beetje muesli zonder haver, het veulen is nu 3,5 maand oud en eet inmiddels volop veulenbrok.
Ik zit met smart op het moment te wachten dat hij letterlijk zijn moeder leeg trekt. Maar dat zal pas gebeuren als Pasen en Pinksteren op één dag vallen.
Als ze 's nachts op stal staan krijgt de merrie 1 kg merrie brok per dag, het veulen een halve tot hele kilo veulenbrok.
Verder krijgen ze veel weidegang en indien ze 's nachts binnen staan een plukje hooi.

Beweging krijgt ze op dit moment niet, vanwege een blessure van mij.

Zal de magnesium toevoeging ook helpen bij mensen met overgewicht?

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:51

Franka_Vosje schreef:
Het is dus echt ongevaarlijk, en ik zweer er ook bij! Hij krijgt elke dag 1 schepje Feelgood30 van de Welkoop.

1 schepje????
Heb zojuist 2 emmertjes gehaald maar de dosering is 40 gram per paard per dag...dus 2 schepjes.
Heb jij aldoor maar 1 schepje gedaan of doe je nu gewoon 1 schepje als onderhoudsdosis??
Hoe zwaar is jouw paard dan??

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:10

romeorowan schreef:
Eerlijk gezegd vraag ik me of wat gevaarlijker is: of een supplement voeren waar je je twijfels over hebt of je paard nog dikker laten worden voordat je ingrijpt.
Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd, maar als ik een aantal jaren geleden was begonnen met magnesium, dan was mijn paard en mij waarschijnlijk een hoop pijn, ellende en geld bespaard gebleven.

Volgens mijn veearts kan magnesium bijvoeren ook helemaal geen kwaad.

Daar heb je wel gelijk in, maar heb hiervoor ngo nooit van dat magnesium gehoord, laat staan om paarden te laten affvallen. Ik heb al even gezocht op bokt, maar eigenlijk ben jij de enige die het echt heeft gedaan en ook echt resultaat heeft gehad, maar verder kan ik er weinig over vinden... vandaar dat ik wat twijfel. Is het wel zo goed, of heeft het gewoon voor jouwn paard super gewerkt?