Hartog Gras-mix??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

morelia

Re: Hartog Gras-mix??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:25

Dit ziet er erg goed uit zeg en het is niet stoffig toch? Voer je het ook in de zomer? Voer je het als vervanger van hooi of kuil? Ik denk dat ik misschien ook wel zo'n pallet wil bestellen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:30

Ik voer het altijd, ik heb geen noemenswaardige weidegang, dus voer altijd hooi (nooit kuil).
Het is in inprincipe niet stoffig (zoals hooi kan zijn), maar ik merk wel dat als ik het in te smalle hoge emmers voer, dat ze door het uitademen/blazen wel eens deeltjes in de neus krijgen en dan wat proesten. In een metselkuip en de brede vaste/lage voerbakken hoor ik dat nooit.
In de smalle hoge (onbreekbare) bakken maak ik het dus tegenwoordig ietsjes nat.

Ultimodiona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 23:01

goedenavond! Knipoog

ik was even aan het rond neuzen en kwam hier terecht.

ik heb een haflinger van 13 jaar diehoest, en vrij kortademig is tijdens het lopen/ rijden.
ze heeft aan de zwaarste medicatie gezeten,maar hoets nog steeds bij het draven, al moet ik zeggen dat het erg minder was tijdens onze buitenrit vanmiddag, ook al heb ik nauwelijks gedraaft.
wel vind ik haar nog kortademig klinken.

ik voer haar nat hooi ( dit dompel ik even onder zodat het meeste stof er uit is) maar nu lees ik ook over vervangers van hooi... wat je in zakken kan kopen> gasmix??? nu vraag ik m af hoeveel ik haar moet voeren? nu krijgt ze een handje basis brok 2 maal daags en halve schep musli zonder haver en met vitamine erin> dit omdat ze te dik is ( erg te dik ) en 2 maal daags een hooi net vol nat hooi.

als k dit ga aanschaffen moet ikdan ook zon bak erbij kopen f kan het op har hooi plek ( afgezet stuk in haar stal )?

wie o wie helpt me hierbij

thx groetjes en paardenhoefjes

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 17:11

Ik denk dat je het ook in een grote plastic emmer of iets dergelijks kunt doen. Je kunt bijvoorbeeld van die grote flexibele emmers met handvaten kopen. De speciale voerbakken zijn natuurlijk ook heel geschikt. Een groot voordeel van dit ruwvoer is dat je je geen zorgen hoeft te maken over stof of JKK. Nadeel is dat er wel weer melasse in zit. Het voer advies is het zelfde als voor hooi minimaal 1 kilo per 100kg lichaamsgewicht.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 14:02

morelia schreef:
Het voer advies is het zelfde als voor hooi minimaal 1 kilo per 100kg lichaamsgewicht.

Mits je de hoeveelheid krachtvoer hierop aanpast.

Citaat:
Om in de ruwvoerbehoefte van uw paard te voorzien dient u 1 kg ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht per dag te voeren. Door de hogere voedingswaarde in vergelijking met hooi en kuil kunt u in krachtvoer reduceren.

Mijn paard krijgt +/- drie kilo grasmix per dag. Minder dus dan wordt voorgeschreven, omdat hij gewoon dezelfde hoeveelheid krachtvoer krijgt. De leverancier zei ook dat ik hier goed aan deed. Lachen

jeaninex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:23

we wilde het gaan voeren.. maar het is nergens verkrijgbaar..

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 01:19

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 19:06

Hoi, ik ben voor school bezig met het ontwikkelen van een ideaal paardenruwvoer. De grasmix van Hartog is een product wat daarmee vergeleken kan worden. Dit product heeft volgens mij voordelen, maar ook zeker nadelen:

Voordelen: gecontroleerde teelt, je hoeft weinig te voeren.
Nadelen: het bevat melasse, het lijkt mij niet gemakkelijk voeren (met de luzerne knoei ik tenminste altijd Tong uitsteken )

Nu wilde ik jullie vragen wat verder de voor en nadelen zijn die jullie ervaren!! Brand los!

@TS, ik hoop dat jij aan deze vragen ook iets hebt...? Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:56

WesseLady schreef:
Hoi, ik ben voor school bezig met het ontwikkelen van een ideaal paardenruwvoer. De grasmix van Hartog is een product wat daarmee vergeleken kan worden. Dit product heeft volgens mij voordelen, maar ook zeker nadelen:

Voordelen: gecontroleerde teelt, je hoeft weinig te voeren.
Nadelen: het bevat melasse, het lijkt mij niet gemakkelijk voeren (met de luzerne knoei ik tenminste altijd Tong uitsteken )

Nu wilde ik jullie vragen wat verder de voor en nadelen zijn die jullie ervaren!! Brand los!

@TS, ik hoop dat jij aan deze vragen ook iets hebt...? Knipoog

sja, het voordeel dta je er maar weinig van hoeft te voeren , zie ik juist als een groot voordeel
ik voer hooi om verschillende redenen
paarden zijn grazers, grazen van nature een 12 tot 16 uur per dag , doormiddel van een hogere ruwvoergift wil ik dit zoveel mogelijk simuleren zodat de dieren wat te doen hebben
en ten tweede vraagt het verteringstelsel van een paard om veel droge stof/vezels, wat ook weer gerealiseert word door een flinke gezonde ruwvoergift in verhouding met de behoefte van het verterings/darmstelsel

de Melasse is in mijn ogen ook een groot nadeel , waardoor voeders als lucerne van hartog en verschillende andere merken
en heel veel mueslies etc etc etc afvallen

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:17

heeft er al iemand van dat compact grass gevoerd ?
Ik wil het graag deze winter aan onze paarden voeren. Dan hoef ik geen voorraad hooi aan te leggen en bovendien is het van uitstekende kwaliteit (als je de fabrikant kunt geloven; wat ik ook wel doe).
Vroeger heb ik zelf hooi "gemaakt" maar dat is zo'n werk en altijd wanneer het heet is. Je moet dan iedereen die je kent optrommelen en het blijft ook altijd een risico met het weer.
Het compact grass ziet er heel goed uit en bovendien op palets verkrijgbaar wat makkelijk is om de stockeren. wel dubbel zo duur als "normaal" hooi maar door de hoge voedingswaarde zal je ook iets minder moeten voeren denk ik.
Heeft iemand ervaring mee met compact grass ? Pas voorradig in september....

Ik heb ook de "Pre Alpin Wiesencobs" van St Hippolyt gevoerd en geef dat nog altijd aan een paar pony's. Zo krijgen ze 's avonds als ze binnenkomen een beetje van deze hooibrokken (weken in water) met een paar Semper Cubes (mineralen, sporenelementen en vitaminen). De pony's worden niet gewerkt en onze weiden zijn erg voedzaam (polders). Ben heel tevreden over dat Alpengras.
Je moet maar eens naar de site van St Hippolyt gaan : www.hippolytshop.com
Super voer !

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 23:49

draumpje schreef:
sja, het voordeel dta je er maar weinig van hoeft te voeren , zie ik juist als een groot voordeel
paarden zijn grazers, grazen van nature een 12 tot 16 uur per dag , doormiddel van een hogere ruwvoergift wil ik dit zoveel mogelijk simuleren zodat de dieren wat te doen hebben
en ten tweede vraagt het verteringstelsel van een paard om veel droge stof/vezels, wat ook weer gerealiseert word door een flinke gezonde ruwvoergift in verhouding met de behoefte van het verterings/darmstelsel

de Melasse is in mijn ogen ook een groot nadeel , waardoor voeders als lucerne van hartog en verschillende andere merken

Ik neem aan dat je hier 'nadeel' bedoelt? Knipoog Ik zie dat punt idd om dezelfde reden wel als nadeel. Het idee voor het hooi wat ik wil gaan ontwikkelen is dan ook dat het juist minder voedzaam is, en veel ruwe celstof bevat. Op die manier kan je onbeperkt hooi voeren, zodat de dieren zich niet hoeven te vervelen en ze beter in hun vel zitten. Met het huidige hooi valt dat toch wat tegen. Het is volgens mij vaak te rijk, of iig niet onderzocht. Je weet dus eigenlijk nooit precies wat je voert. Mijn pony wordt tenminste van hooi nog veel te dik, dat is niet echt handig.

@ just2see, bedankt voor de link! Dat ga ik eens bestuderen Tong uitsteken

biancbelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 01:05

hallo,klein vraagje.zie dat vele van jullie het een nadeel vinden dat er melasse door zit.ik ken dat niet,wat is het nadeel van melasse(klinkt als iets suiker achtigs,misschien niet geschikt voor snel bevangen of hete paarden?).groetjes

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 08:52

Melasse is idd een vorm van suiker, net als fructaan
Er zijn paarden die daar erg gevoelig voor zijn.
Over de nadelen van Melasse is genoeg op Bokt te vinden, van fructaan is bekend dat het (in gras) voor hoefbevangenheid zorgt.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:41

just2see schreef:
heeft er al iemand van dat compact grass gevoerd ?
Ik wil het graag deze winter aan onze paarden voeren. Dan hoef ik geen voorraad hooi aan te leggen en bovendien is het van uitstekende kwaliteit (als je de fabrikant kunt geloven; wat ik ook wel doe).
Vroeger heb ik zelf hooi "gemaakt" maar dat is zo'n werk en altijd wanneer het heet is. Je moet dan iedereen die je kent optrommelen en het blijft ook altijd een risico met het weer.
Het compact grass ziet er heel goed uit en bovendien op palets verkrijgbaar wat makkelijk is om de stockeren. wel dubbel zo duur als "normaal" hooi maar door de hoge voedingswaarde zal je ook iets minder moeten voeren denk ik.
Heeft iemand ervaring mee met compact grass ? Pas voorradig in september....

Ik heb ook de "Pre Alpin Wiesencobs" van St Hippolyt gevoerd en geef dat nog altijd aan een paar pony's. Zo krijgen ze 's avonds als ze binnenkomen een beetje van deze hooibrokken (weken in water) met een paar Semper Cubes (mineralen, sporenelementen en vitaminen). De pony's worden niet gewerkt en onze weiden zijn erg voedzaam (polders). Ben heel tevreden over dat Alpengras.
Je moet maar eens naar de site van St Hippolyt gaan : http://www.hippolytshop.com
Super voer !

Ja ik heb het de hele winter gevoerd todat het niet meer voorradig was. De kwaliteit wisselde nog weleens sommige balen waren onwijs stoffig! Anderen waren heel goed van kwaliteit. Ik voerde toch wel een halve baal per paard per dag hoor. Het voordeel van dit spul is dat de paarden het heerlijk vinden en dat je het kunt voeren in speciale bakken waardoor ze wat langer bezig zijn. Ook kwa opslag is het ideaal het neem niet veel ruimte in beslag neemt. Ik ga het deze winter weer voeren. Tenmiste als Hartog niet gaat bedenken dat hier ook maar weer melasse door heen moet straks. Op het moment staan de paarden op het land en krijgen ze daarnaast lucerne zonder melasse.

sunniebunnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 10:26

Ik voer het mij kreupele pony!
Ik vind het heel fijn spul en ga zeker mee door Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:42

WesseLady schreef:
draumpje schreef:

Ik neem aan dat je hier 'nadeel' bedoelt? Knipoog Ik zie dat punt idd om dezelfde reden wel als nadeel. Het idee voor het hooi wat ik wil gaan ontwikkelen is dan ook dat het juist minder voedzaam is, en veel ruwe celstof bevat. Op die manier kan je onbeperkt hooi voeren, zodat de dieren zich niet hoeven te vervelen en ze beter in hun vel zitten. Met het huidige hooi valt dat toch wat tegen. Het is volgens mij vaak te rijk, of iig niet onderzocht. Je weet dus eigenlijk nooit precies wat je voert. Mijn pony wordt tenminste van hooi nog veel te dik, dat is niet echt handig.

@ just2see, bedankt voor de link! Dat ga ik eens bestuderen Tong uitsteken

juist , ik bedoel nadeel Tong uitsteken....foutje Haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:45

WesseLady schreef:

je kunt met gewoon hooi absoluut voldoen aan onbeperkt voeren
maar je moet idd wel het juiste hooi hebben
absoluut geen eerste snede, maar een tweede, of beter nog derde snede....
gewoon flink uitgebloeid gras wat eingelijk te lang heeft gestaan

probleem is idd dta het niet echt onderzocht word, je kunt wel zelf wat steekproeven doen bij aankoop en het laten onderzoeken , zodat je precies weet wat je voert, maar het zou ideaal zijn als er bekend is wat er kwa voeding in je hooi zit als je het aankoopt

kwa dta het huidige hooi vaak te rijk is , ik ben bang dat je daar toch een punt hebt
het meeste hooi is toch van koeienland, of land wat voorheen koeienland is geweest , dus goed voor een lekker vette melkproductie of vleesaanzet
voor paarden is dta gras al snel veel te vet en zorgt het voor problemen
of je ruwvoer gift moet omlaag waardoor een paard eingelijk weer te weinig ruwvoer binnenkrijgt

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:46

Tja als het daarover gaat....

Ik heb destijds toen het net op de markt was gebeld met Hartog, om te vragen van welke grassoort de compactgras was gemaakt.
Antwoord: Italiaans raaigras.
Dat is nou niet bepaald gras voor paarden. Het is hoog-productief, hoog in fructaan en wordt gebruikt voor land waarvan gras wordt geoogst (dus niet begraasd want daar kan het slecht tegen).

Ondanks dat ik ook best enthiousiast ben over dat Compact gras, (heel handig systeem en de paarden smullen ervan, geen melasse zoals bij die grasmix) is het niet bepaald de juiste grassoort.

Als ze het echt goed zouden willen doen, dan moeten ze eigenlijk de grassoorten gebruiken die goed zijn voor paarden.
Zoals timothee, grote vossestaart, kropaar, rood zwenkgras en veldbeemdgras.
Ook als je daarvan hooi maakt heb je supervoer voor paarden.

Maar ja, bijna alle weides staan vol met Engels raaigras (ook niet bepaald ideaal voor paarden, maar je moet toch wat) , omdat dit nou eenmaal een supersterke grassoort is en zware beweiding verdraagt...en dat kun je van die bovenstaande soorten niet zeggen.

Maar om alleen hooiland te maken met die goeie soorten zou wel de oplossing zijn.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:57

Ben het helemaal met je eens Franka_Vosje!! En als je dan behalve de grassen die je noemde ook nog kruiden toe gaat voegen, heb je helemaal een mooi product. Kunnen alle voedingssupplementen ook meteen de deur uit Knipoog Ik denk wel dat het moeilijk is om een goed weiland voor paarden te maken. Zoals je al zei, engels raaigras is 1 van de weinige soorten die tegen kort afgrazen kan. Maar hooiland moet zeker te doen zijn!!

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 14:09

Dat zou mooi zijn inderdaad, maar lastig in praktijk te brengen. wanneer je een land inzaait met al die paardengrassen neemt onkruid vaak snel weer de overhand. In compactgras zitten verschillende soorten raai gras, engels en italiaans is mij verteld door Hartog. Maar wie weet komt er ooit nog zo'n product op de markt ik ben meteen klant dan Knipoog