Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
morelia schreef:Het voer advies is het zelfde als voor hooi minimaal 1 kilo per 100kg lichaamsgewicht.
Citaat:Om in de ruwvoerbehoefte van uw paard te voorzien dient u 1 kg ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht per dag te voeren. Door de hogere voedingswaarde in vergelijking met hooi en kuil kunt u in krachtvoer reduceren.
jeaninex schreef:we wilde het gaan voeren.. maar het is nergens verkrijgbaar..
WesseLady schreef:Hoi, ik ben voor school bezig met het ontwikkelen van een ideaal paardenruwvoer. De grasmix van Hartog is een product wat daarmee vergeleken kan worden. Dit product heeft volgens mij voordelen, maar ook zeker nadelen:
Voordelen: gecontroleerde teelt, je hoeft weinig te voeren.
Nadelen: het bevat melasse, het lijkt mij niet gemakkelijk voeren (met de luzerne knoei ik tenminste altijd)
Nu wilde ik jullie vragen wat verder de voor en nadelen zijn die jullie ervaren!! Brand los!
@TS, ik hoop dat jij aan deze vragen ook iets hebt...?
draumpje schreef:sja, het voordeel dta je er maar weinig van hoeft te voeren , zie ik juist als een groot voordeel
ik voer hooi om verschillende redenen
paarden zijn grazers, grazen van nature een 12 tot 16 uur per dag , doormiddel van een hogere ruwvoergift wil ik dit zoveel mogelijk simuleren zodat de dieren wat te doen hebben
en ten tweede vraagt het verteringstelsel van een paard om veel droge stof/vezels, wat ook weer gerealiseert word door een flinke gezonde ruwvoergift in verhouding met de behoefte van het verterings/darmstelsel
de Melasse is in mijn ogen ook een groot nadeel , waardoor voeders als lucerne van hartog en verschillende andere merken
en heel veel mueslies etc etc etc afvallen
just2see schreef:heeft er al iemand van dat compact grass gevoerd ?
Ik wil het graag deze winter aan onze paarden voeren. Dan hoef ik geen voorraad hooi aan te leggen en bovendien is het van uitstekende kwaliteit (als je de fabrikant kunt geloven; wat ik ook wel doe).
Vroeger heb ik zelf hooi "gemaakt" maar dat is zo'n werk en altijd wanneer het heet is. Je moet dan iedereen die je kent optrommelen en het blijft ook altijd een risico met het weer.
Het compact grass ziet er heel goed uit en bovendien op palets verkrijgbaar wat makkelijk is om de stockeren. wel dubbel zo duur als "normaal" hooi maar door de hoge voedingswaarde zal je ook iets minder moeten voeren denk ik.
Heeft iemand ervaring mee met compact grass ? Pas voorradig in september....
Ik heb ook de "Pre Alpin Wiesencobs" van St Hippolyt gevoerd en geef dat nog altijd aan een paar pony's. Zo krijgen ze 's avonds als ze binnenkomen een beetje van deze hooibrokken (weken in water) met een paar Semper Cubes (mineralen, sporenelementen en vitaminen). De pony's worden niet gewerkt en onze weiden zijn erg voedzaam (polders). Ben heel tevreden over dat Alpengras.
Je moet maar eens naar de site van St Hippolyt gaan : http://www.hippolytshop.com
Super voer !
WesseLady schreef:draumpje schreef:sja, het voordeel dta je er maar weinig van hoeft te voeren , zie ik juist als een groot voordeel
ik voer hooi om verschillende redenen
paarden zijn grazers, grazen van nature een 12 tot 16 uur per dag , doormiddel van een hogere ruwvoergift wil ik dit zoveel mogelijk simuleren zodat de dieren wat te doen hebben
en ten tweede vraagt het verteringstelsel van een paard om veel droge stof/vezels, wat ook weer gerealiseert word door een flinke gezonde ruwvoergift in verhouding met de behoefte van het verterings/darmstelsel
de Melasse is in mijn ogen ook een groot nadeel , waardoor voeders als lucerne van hartog en verschillende andere merken
en heel veel mueslies etc etc etc afvallen
Ik neem aan dat je hier 'nadeel' bedoelt?Ik zie dat punt idd om dezelfde reden wel als nadeel. Het idee voor het hooi wat ik wil gaan ontwikkelen is dan ook dat het juist minder voedzaam is, en veel ruwe celstof bevat. Op die manier kan je onbeperkt hooi voeren, zodat de dieren zich niet hoeven te vervelen en ze beter in hun vel zitten. Met het huidige hooi valt dat toch wat tegen. Het is volgens mij vaak te rijk, of iig niet onderzocht. Je weet dus eigenlijk nooit precies wat je voert. Mijn pony wordt tenminste van hooi nog veel te dik, dat is niet echt handig.
@ just2see, bedankt voor de link! Dat ga ik eens bestuderen
WesseLady schreef:Ik neem aan dat je hier 'nadeel' bedoelt?Ik zie dat punt idd om dezelfde reden wel als nadeel. Het idee voor het hooi wat ik wil gaan ontwikkelen is dan ook dat het juist minder voedzaam is, en veel ruwe celstof bevat. Op die manier kan je onbeperkt hooi voeren, zodat de dieren zich niet hoeven te vervelen en ze beter in hun vel zitten. Met het huidige hooi valt dat toch wat tegen. Het is volgens mij vaak te rijk, of iig niet onderzocht. Je weet dus eigenlijk nooit precies wat je voert. Mijn pony wordt tenminste van hooi nog veel te dik, dat is niet echt handig.