Goede dikmakers voor oudere pony gezocht. !SPOED!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanneshadow

Re: Goede dikmakers voor oudere pony gezocht. !SPOED!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 21:36

Slobber voeren, meer hooi, bietenpulp, maismeel geloof ik ook, veel op de wei zetten....

Loena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 22:00

calice schreef:
dank jullie wel voor de tips Lachen seniores priores is hier dus niet in de buurt te verkrijgen (waar ik gigantisch van baal)
wel is er een andere senioren brok te verkrijgen dus misschien dat ik dat dan maar een keer moet gaan proberen

Zal het eens navragen bij ons op stal want Laura van Gipsy geeft het ook dus het is wel verkrijgbaar.. Ik laat het nog wel weten!

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 22:06

Hier ook goede ervaringen met sen priores van de welkoop. Ik meng er afentoe ook wat lucerne door dan zijn ze lekker lang bezig.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 13:31

wij voeren ons pensionpaardje die nauwelijks kan malen lucerne (2 keer daags halve emmer) en mais/zemelenpap hele emmer en in de winter 4 kilo brok/muesli alle merken werken eigelijk wel, we hebben namelijk verschillende geprobeert maar weinig verschil.
Eens per week en in de winter 2x krijgt ze nog extra slobber een kwart emmer, dit vervangt een kwart emmer mais/zemelen pap.
Als we worelen hebben of voerbieten krijgt ze dan ook, maar wortelen zorgt geloof ik voor spierafbraak, maar goed de pony kan verder weinig eten, geen hooi/kuil/stro.

Loena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:28

Het is inderdaad verkrijgbaar bij Welkoop in Zevenhuizen!

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:10

Ik lees hier nu een paar keer dat verschillende paarden/pony's ook proppen maken van het hooi. Dan ga ik toch denken dat er echt iets niet goed is met het gebit.

De meeste dierenartsen (uitzonderingen daargelaten) zeggen al gauw bij oudere paarden dat het gebit nu eenmaal minder wordt en dat er verder niets hoeft te gebeuren. Terwijl dat dus in de meeste gevallen wel degelijk mogelijk is.

Laatst had mijn man een pony van ruim 40 jaar (!) die steeds magerder werd en waarvan de DA ook had gezegd dat er verder niet zoveel met het gebit aan de hand was (ja, gewoon ouderdom).
Deze pony bleek dus o.a. 2 gigantische haken te hebben die gewoon in het tandvlees staken, erg pijnlijk natuurlijk. Het gebit was verder zodanig dat de pony niet eens meer de kiezen op elkaar kon doen. Na behandeling gaat het nu een stuk beter met de pony. Hij kan zelfs weer gras/hooi eten!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:08

Niet alle pony's hebben haken. Die van ons hebben geen kauw profiel meer en kunnen dus niet meer malen, dan is lang stengelig voer dus niet meer geschikt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 23:47