Hoeveel brok/eten per dag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Re: Hoeveel brok/eten per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:08

Amo en Amica staan dag en nacht buiten op de uitloop met schuilstal. Ze werken ongeveer 4 keer per week.
Ze krijgen de hele dag door hooi, en elke dag samen een schaaltje biks. De biks is meer voor de lekker, ze redden het prima! Lachen Nog wat brood en appeltjes tussendoor en ze zijn tevreden. Ja

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:10

Malenka schreef:
Ik vind het persoonlijk weer niks die brokjes en muesli's.
Mijn paarden (een haflinger, een appaloosa en een nps/quarter) krijgen met zijn 3en zo'n 18 kilo droge kuil (of ingepakt hooi)op een dag en allemaal een halve aurakoek (vitaminen en mineralen: http://www.pavo.nl/specials.html ) voor de vitaminen en mineralen. Ze staan dag en nacht op het weiland.
de aurakoeken zou ik liever ook weg laten. Maar dat kan niet aangezien een mineralenliksteen nu verregent.

Citaat:
Als een sportpony tè dik is, zou ik juist het hooi terug halen, en het krachtvoer voldoende houden.

Nooit minderen op hooi als ze niet kunnen grazen! Het is voor een paard zeer belangrijk om gevulde darmen te hebben.

Maar een pony wat 5 dagen per week volop in training staat, kan niet zijn kracht uit ruwvoer halen. En aangezien ik het idee krijg dat zij het krachtvoer terughaalt om de pony af te laten vallen, zie ik liever dat je het hooi gaat minderen, dan de brok. En wie zegt dat de pony niet kan grazen?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:13

Het is winter... dan is het gras niet voldoende in de meeste weides... als dat bij haar wel zo is dan is dat echt een uitzondering.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:19

Verplaatst van VSW naar VS (klein verschil Knipoog )

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 12:49

haha, net na het verplaatst berichte kwam ik er achter waar ik het wel neer had moeten zetten.. erg scherp van mezelf maar niet heus Bloos

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:52

Mijn paard ,1.65, M1 dressuur, 5x per week rijden, krijgt per dag:
4 plakken hooi
2 kilo biks (op dagen dat ik niet rij 1,5 kilo)

Als de wei goed is de hele dag weidegang en 2 plakken hooi `s avonds, + de biks.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:56

Merrie van 1.72 m
6 x per week onder het zadel zowel dressuur en springen (prive les dressuur)

krijgt 2 kilo sport brok in de morgen
2 kilo sportbrok in de avond.
in de middag aardige baal kuilgras
en na het rijden 3 kwart kilo kruiden muesli ivm haar luchtwegen.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:02

Ik denk dat je redelijk veel krachtvoer geeft, maar ligt eraan hoe intensief je rijdt en dat is moeilijk te beoordelen.

Bij ons is het zo:
paard, (1.75), vrijwel iedere dag gereden, best intensief: krijgt veel hooi, verder 2 kilo basisbrok (we gaan binnenkort naar sportbrok en dan 1.5 kilo denk ik) een halve schep maisvlokken en een kwart schep muesli.
pony's (1.32) krijgen ook hooi, maar wel minder. Verder geen krachtvoer. (wel liksteen) een hiervan wordt 2/3 keer per week bereden B-niveau. de andere wordt 3/4 keer per week gelongeerd/lange lijnen/gemend.

ze komen allemaal wel buiten, maar halen nu vrijwel niks meer uit het gras. In de zomer krijgen ze meer gras en minder hooi.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 16:32

Malenka schreef:
Ik vind het persoonlijk weer niks die brokjes en muesli's.
Mijn paarden (een haflinger, een appaloosa en een nps/quarter) krijgen met zijn 3en zo'n 18 kilo droge kuil (of ingepakt hooi)op een dag en allemaal een halve aurakoek (vitaminen en mineralen: http://www.pavo.nl/specials.html ) voor de vitaminen en mineralen. Ze staan dag en nacht op het weiland.
de aurakoeken zou ik liever ook weg laten. Maar dat kan niet aangezien een mineralenliksteen nu verregent.

Citaat:
Als een sportpony tè dik is, zou ik juist het hooi terug halen, en het krachtvoer voldoende houden.

Nooit minderen op hooi als ze niet kunnen grazen! Het is voor een paard zeer belangrijk om gevulde darmen te hebben.

dat van hooi is echt waar hoor, had mijn pony ook.

Bij vorige eigenaar kreeg die echt mega veel hooi en dat was z'n buik aan te zien, nu krijgt hij gewoon voldoende en de buik is al heel eind weg

en staat ook terug halen niet volledig weg halen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:36

Mij is altijd geleerd dat de meeste paarden meer dan voldoende energie uit hooi kunnen halen.

Dat hij een dikke buik had kan ook heel goed komen omdat hij veel moest verteren. Dan zetten zijn darmen wat meer uit en word zijn buik dikker.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 16:42

ja oke dat is wel waar, maar ik denk dat die beestjes van tegenwoordig zo aangepast zijn dat ze niet meer zo veel hooi nodig hebben om de darmer op gang te houden zodat het beest gezond blijft...

en lijkt me kuil beter dat ze er meer uit kunnen halen en je er dus minder van voeren hoeft, maargoed dat is maar hoe ik erover denk Haha!

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:44

ik heb een 3kleurige kwpn -paint 1.60 en ik train 3 tot 4keer in de week intensief , rij wat buiten en longeer. Hij komt elke dag buiten. Buiten het kuilvoer en bieten leeft hij op 1 kilo brok per dag..halve kilo smorgens en savonds

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:46

Nibbit schreef:
Mijn paard ,1.65, M1 dressuur, 5x per week rijden, krijgt per dag:
4 plakken hooi
2 kilo biks (op dagen dat ik niet rij 1,5 kilo)

Als de wei goed is de hele dag weidegang en 2 plakken hooi `s avonds, + de biks.

Biks = sportbrok Vingers aflikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:00

Mijn paard (bijna 4jarige, 1.60), lichte arbeid) krijgt naast onbeperkt hooi en een aantal supplementen een kleine 250gram muesli (Strucomix).

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:52

Malenka schreef:
.

Citaat:

Helemaal mee eens! Mijn merrie loopt ook voor een meter als ze een lege maag heeft, dan is ze niet vooruit te branden, terwijl ze normaal altijd wil lopen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:05

Het is zelfs zo dat als het paard te weinig ruwvoer krijgt hij last kan krijgen van maagzuur. Dit is ook een reden om te gaan luchtzuigen voor een paard. Dit aangezien ze het overtollig maagzuur niet kwijt kunnen door over te geven (dit kan door de bouw van een paard niet). En inderdaad een ronde buik duid alleen maar op gevulde darmen. Dat is dus niet slecht, maar juist goed! Een paard heeft van nature altijd wat in de maag en darmen. Dit omdat het een dier is dat de hele dage en nacht kleine beetjes eet.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:11

Ja, maar ik heb het ook helemaal niet over een lege maag, of lege darmen. Ik bedoel dat constant hooi eten niet echt bevorderlijk is voor de conditie van een sportpaard. Als een paard in de wei loopt, en hij graast continu, dan krijgt hij zeker 1/3 binnen dan wanneer hij coninu hooi krijgt. Hooi is veel langer, makkelijker naar binnen te werken, etc. Maar goed, het is een meningsverschil. En ik ben van mening dat sportpaarden niet 24/7 hooi moeten eten. Kun jij met een volle maag, en dikke buik presteren?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:22

Ik niet nee, moet er niet aan denken, maar mijn pony zoals gezegd wel! Zij kán echt niet fijn lopen met een lege maag. (Nu is er wel een verschil tussen leeg en leeg: ik bedoel niet dat ze per sé moet eten tot het moment dat ze een bit in d'r mond krijgt, en ook niet dat ze haar hele buik vol moet hebben met hooi, maar ze moet zeker een uur van tevoren hooi hebben gehad, of gewoon lekker hebben gegraasd.)

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 20:53

Malenka schreef:
Het is zelfs zo dat als het paard te weinig ruwvoer krijgt hij last kan krijgen van maagzuur. Dit is ook een reden om te gaan luchtzuigen voor een paard. Dit aangezien ze het overtollig maagzuur niet kwijt kunnen door over te geven (dit kan door de bouw van een paard niet). En inderdaad een ronde buik duid alleen maar op gevulde darmen. Dat is dus niet slecht, maar juist goed! Een paard heeft van nature altijd wat in de maag en darmen. Dit omdat het een dier is dat de hele dage en nacht kleine beetjes eet.

dan doen die darmen er verdomde lang (maanden) over om weer in te krimpen Knipoog

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:56

2x daags 1 kilo. ( basis of sportbrok ( ligt aan de training op dat moment)
onbeperkt hooi.
en verder wortels, brood, bieten, slobber etc etc.

Love_Mistral

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 15:28

Mijn pony krijgt als ik heb gereden een schepper biks, en als ik niet rij een paar handjes, tijdens het poetsen ofso
Het paard krijgt een halve schepper na het rijden (omdat ze wat te dik is)
Verder krijgen ze gemalen bieten, wortels, appels enz

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 15:32

mijn paard van 1.60 krijgt nu 1,5 kilo brok per dag
een halve kilo musli,wortels en 3x daags kuil.

Sirius1804

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:52

Het beste is om je paard meerdere malen per dag kleine beetjes voer te geven, zo worden ze niet te dik en blijven ze bezig.
Het nadeel is dat dit niet altijd haalbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:41

Voerschema iets gewijzigd; Halve schep Equiral Qi nu.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:08

Mijn pony krijgt 1.5 kilo sportbrok en een schep muesli per dag LachenVerder wortels/appels en natuurlijk hooi