Hoeveel voeren jullie je 2 jarige?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLaus_

Berichten: 10253
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Wageningen

Re: Hoeveel voeren jullie je 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 07:53

hooi en een klein handje mueslie
en dag en nacht op de wei Ja

bergkraai

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-08-05

Re: Hoeveel voeren jullie je 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 08:21

Mijn 2,5 jarige die regelmatig gelongeerd word krijgt

s'ochtends 1 kilo muesli en 1 kilo basisbrok + hooi & weidegang (niet dat weidegang op dit moment iets qua voeding bijteld)

smiddas's hooi

s'avond 1 kilo muesli en 1 kilo basisbrok + later op de avond hooi

Klinkt heel erg veel maar is altijd al grote eter geweest en zodra er minder gevoerd word begint hij mager te worden, dit hebben we in overleg met de dierenarts gedaan..

Zo blijkt wel weer, elk paard is verschillen en je kunt niet aan leeftijd koppelen wat een dier nodig heeft..

felicity

Berichten: 11281
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Hoeveel voeren jullie je 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:10

Mijn 2.5 jarige e. Krijgt 3/4 meusli verdeeld over 2 porties en onbeperkt hooi. Staat overdag op het land maar is niet veel meer te halen. Hij heeft tot voor kort helemaal niks gehad behalve wat wortels en een liksteen. Maar nu hij op stal staat tussen de andere paarden krijgt hij ook wat.

Mariska_28

Berichten: 10540
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Hoeveel voeren jullie je 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:44

Mijn 2,5 jarige staat samen met mijn veulen en 2 volwassen merries in de wei en krijgt onbeperkt voordroog in de schuilstal, soms wat wortelen en `s avonds krijgen ze allemaal wat geweekte pulpbrok met wat onderhoudsbrok erdoorheen. Verder hangt er een zoudblok in de schuilstal.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Hoeveel voeren jullie je 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:38

De mijne krijgt 2X een kilo basis brok en kuil. Hij gaat ook de weide op maar daar staat eigenlijk nauwelijks iets te eten dus dat telt niet. Verder krijgt hij elke dag zijn papje, dwz een half pond slobber met glucasomine er door.

dry

Berichten: 493
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Betuwe

Re: Hoeveel voeren jullie je 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:46

De mijnes krijgen een beetje haver en per pony een 1 a 2 plakken hooi. Er staat gelukkig nog aardig wat gras.

vrijevogel
Berichten: 52
Geregistreerd: 13-08-06

Re: Hoeveel voeren jullie je 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:49

haha mijn krijgt niet so veel eten op zulke vaste tijden
hij staat nu in de wei en krijgt elkedag verschil van tijd een plak hooi en een halfe kilo basisbrok. meer niet.
soms wel is een dag niet.
maar nu gaat hij op stal en krijgt hij wel bijna de heledag hooi.
IS HET NODIG OM OP BEPAALDE TIJDEN TE VOEREN DAN? dat wil ik wel weten eigelijk want dat krijgt hij nooid.!

kimmie261

Berichten: 19245
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Hoeveel voeren jullie je 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:52

ze krijgen hier 3 kilo sportbrok op een dag en onbeperkt voordroogkuil....

dry

Berichten: 493
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Betuwe

Re: Hoeveel voeren jullie je 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:13

@vrijevogel: Ik denk dat als je zorgt dat hij altijd eetbaar hooi heeft, dan maakt het niet zoveel uit. Hij moet natuurlijk wel voldoende contact hebben met andere paarden en een schone stal.

daNiielle_

Berichten: 7345
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Hoeveel voeren jullie je 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:05

mirijam schreef:
De vraag staat er al.

Hoeveel voeren jullie je 2 jarige en op welke tijden.

Mijn bijna 2,5 jarige krijgt tussen 5 en 6 een halve kilo veulenbrok en een halve kilo mueslie.
Verder onbeperkt hooi en 's avonds tegen 8 uur kuil.


wij hebben alleen 1 jarigen. maar wij doen ze 1 bakje brokken en een handje mueslie en 3 uur per dag in de wei

Dorien05
Berichten: 11
Geregistreerd: 12-10-06

Re: Hoeveel voeren jullie je 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 02:33

's ochtens 1 kilo basis brokken en een kleine bol hooi en dan 's avonds nog eens 1 kilo basis brok en een flinke berg kuil om de nacht goed door te komen Vork

joedith

Berichten: 81
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Nrd Brabant

Re: Hoeveel voeren jullie je 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:46

Die van mij is 1 1/5 en hij krijgt:

's Morgens -> 1kg sportbrok en 1/4 schep muesli, en ligt eraan hoelang hij nog binnen moet staan 1 of 2 plakken hooi.

Als ze dan buiten staan met z'n 2en onbeperkt hooi.

's Avonds weer 1kg sportbrok en 1/4 schep muesli, en 2 plakken hooi. Heeft hij dit 's avonds rond 11 uur op dan krijgt hij er nog wat hooi bij.

's Morgens kan de tijd nogal eens verschillen hoelaat hij eten krijgt.. omdat ik soms om 6 uur 's morgens al weg moet, en dan pas rond 4 uur thuis ben. Maar soms ben ik overdag ook vrij en dan sta ik natuurlijk niet om half 6 op haha. Maar dan heeft ie voor die tijd gegeten, en staat ze buiten. 's Avonds gaan ze altijd tussen 5 en 6 naar binnen.

Ik vind goed ruwvoer zeker zo belangrijk als brokken! Daarom krijgt hij het ook bijna onbeperkt.

Machie

Berichten: 16042
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Hoeveel voeren jullie je 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 08:23

Goed ruwvoer is eigenlijk nog belangrijker dan brok Clown

vrijevogel
Berichten: 52
Geregistreerd: 13-08-06

Re: Hoeveel voeren jullie je 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 19:36

ooow mooi
ik hbe hem vandaag maar weer voor vast op stal gedaan hij loopt de weilanden toch kapot , en hij staat tich altijd te wachten tot hij opgehaald word.
nu krijgt hij heel veel ruw voer. en sóchtends krijgt hij van de stal baas halfe kilo brok en als ik kom ook .!!1 en ik denk dat dat wel voldoende is ...
bedankt voor jullie reacties

mayday

Berichten: 1439
Geregistreerd: 12-11-05

Re: Hoeveel voeren jullie je 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 19:44

Machie schreef:
Goed ruwvoer is eigenlijk nog belangrijker dan brok Clown

Dat is zeker waar, maar omdat ze nog best wel flink kunnen groeien hebben ze toch echt brok nodig, groeien kost ook veel energie, na hun derde jaar groeien ze veel minder en gebruiken ze de brok weer voor de sport, zodoende hoeft de voergift met hun derde jaar echt niet enorm omhoog Knipoog

Spaikey

Berichten: 1308
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Hoeveel voeren jullie je 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:22

Tjee wat voeren sommige van jullie veel krachtvoer.Een tweejarige heeft echt nog niet zoveel krachtvoer nodig. Zorg er voor dat ze onbeperkt hooi hebben en voer je niet arm aan het kracht voer. Wat moeten ze in godsnaam krijgen als ze volwassen zijn en dagelijks arbeid moeten verrichten.
Sommige tweejarigen krijgen nog meer als mijn 7 jarige die L2 loopt en iedere dag intensief wordt getraind...

Mijn 2.5 jarige rijpony merrie staat 24/7 op de wei en krijg per dag een halve kilo pavo all-sports + hooi en tevens elke dag nieuw stukje gras niet dat daar nu veel in zit maar ze is beslist niet mager... eerder te iets te dik....

Charaz

Berichten: 24385
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Hoeveel voeren jullie je 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:08

@Spaikey, misschien een idee om de post boven je eens te lezen. Jouw 7-jarige die L2 loopt gebruikt zijn voer niet om van te groeien.

unner

Berichten: 742
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Stein

Re: Hoeveel voeren jullie je 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 16:29

Het ligt er natuurlijk ook maar helemaal aan wat je voor een paardje hebt he. Er is echt een gignatisch verschil qua voeren tussen bv een arabier oid en een ijslander.

Mijn paardje is een Camargue en die hebben, net als een IJslander, niet zo heel veel nodig. Hij is nu 4, maar twee jaar geleden kreeg hij het volgende:

's ochtends: hooi en voederbiet
's avonds: hooi, voederbiet en halve kilo muesli gemengd met veulenbrok. Die kreeg ie tot ie ongeveer 3 was, daarna alleen muesli.

In de zomer kreeg hij alleen gras en 's avonds zijn brokken.

mirm

Berichten: 862
Geregistreerd: 22-11-06
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Hoeveel voeren jullie je 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 16:35

Toen mijn paard 2 en een half was, kreeg ze 3 kilo biks en zoveel hooi als ze lustte. Nu is ze 12 en krijgt nog maar 1 3/4 biks en nog steeds veel hooi! Ik vind nu het ruwvoer belangrijker dan de brok, al krijgt ze wel een buikje van het hooi. Ze doet het hier super op. Als ze de zomermaanden in de wei loopt en s'nachts op stal komt krijgt ze maar een half schepje per dag en veel hooi.

_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Re: Hoeveel voeren jullie je 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 16:39

vrijevogel schreef:
IS HET NODIG OM OP BEPAALDE TIJDEN TE VOEREN DAN? dat wil ik wel weten eigelijk want dat krijgt hij nooid.!


Paarden zijn ontzettende gewoonte dieren. Ze willen dagelijkse dingen zoals voer het liefst op dezelfde tijd. Anders gaan ze de hele dag schooien. Maar als die van jou het gewend is maakt het niks uit.

Rozzy

Berichten: 1612
Geregistreerd: 16-08-06

Re: Hoeveel voeren jullie je 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 16:41

ik had een mailtje naar de pavo gestuurd om te vragen hoeveel ik mijn veulen van 6 maanden zou moeten voeren. Ze zeiden daar 2,3 kilo brok per dag, en ze staat heel de dag in de wei + onbeperkt hooi.. Ik vind dit ook erg veel, want wat moeten ze dan wel niet krijgen als ze ouder zijn? maar omdat ik veulebrok voer kun je het later weer afbouwen werd mij verteld en mocht mijn veulen er teveel van aankomen dan kan ik het supplement bij gaan voeren als aanvulling, dit werd mij verteld Knipoog

Machie

Berichten: 16042
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Hoeveel voeren jullie je 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 17:24

Goed voeren is eigenlijk erg moeilijk Lachen

Spaikey

Berichten: 1308
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Hoeveel voeren jullie je 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 22:49

@Charos; Tja natuurlijk begrijp ik dat mijn 7 jarige het voer niet gebruikt om te groeien., behalve in de breedte....Maar evengoed vind ik dat sommige mensen hun jonge paard erg veel geven. Het aller belangrijkste is dat ze voldoende ruwvoer van goede kwaliteit krijgen zoals hierboven al meerdere malen is gemeld.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Hoeveel voeren jullie je 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 10:00

ik voer nu iedere dag een halve kilo musli gemengd met brok. verder onbeperkt hooi en ze staat 24/7 op de wei.
ook krijgt ze (hoe heet t ook alweer!?) brokjes waar een hoop vitaminen en mineralen in zitten. krijgt ze 100 gram per dag van. is een soort kuur. zit in n emmertje...

verder krijgt ze 2 sneetje brood per dag met daarop haar medicijnen. soms krijgt ze wortels er bij.

tis n kruizing draver (wss met tinker) van 2,5 jaar waar niet mee wordt gedaan op t moment.

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: Hoeveel voeren jullie je 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:39

Mijn twenter krijgt nu 2 keer per dag eten, 's ochtends 1/3 basisbrok en 1/3 muesli (voor alle voedingsstoffen) een plak hooi en wat wortels, dit hetzelfde 's avonds. Hij staat dag en nacht buiten nog tot nu toe, het begint nu wle erg koud te worden dus denk ik dat ik hem binnenkort 's nachts op stal ga zetten. Hij heeft verder wel beschutting van een heuvel om de halve weide heen die de wind tegenhoudt en hij heeft een dikke wintervacht.

Ik begrijp mensen niet die hun twenter al heel veel brok geven per dag, hoeveel moeten ze dan wel niet krijgen wanneer ze in training staan? In hooi zit namelijk al erg veel wat die paardjes nodig hebben, ze werken immers niet, en de meesten staan 's nachts op stal.

@TS: Een twenter is geen veulen meer, waarom geef je hem veulenbrok?