melassevrije muesli

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re: melassevrije muesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 07:41

ach hier in de buurt is Pavo Liga weer moeilijk te verkrijgen, moet ik 3 dorpen verderop voor.....

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 08:52

de Equisanum Puur Natuur is samengesteld (en aanbevolen uiteraard Tong uitsteken ) door paardentandarts Ted van Houten.
Er zijn volgens mij inderdaad geen vitaminen toegevoegd. Ik doe er Pavo Vitalkorrels bij.
Als je wilt wordt het bij je thuisbezorgd.

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:47

Ik heb gisteren eindelijk de Marstall melassevrije muesli opgehaald Haha!
Het ruikt heerlijk en ik ben zeer benieuwd.
Ik heb er een goed gevoel bij.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:49

hoi,

Ik heb Marstall gebeld en die vertelden dat het zetmeel gehalte van Melassevrij 51 % is.
En zetmeel wordt weer omgezet in suiker dus ...
In Pavo Nature's best zit volgens mij geen knoflook. In Marstall Vito wel maar volgens de leverancier in zodanige hoeveelheden dat het niet schadelijk is.
Ben zelf ook al tijden op zoek naar eiwit/suiker en zetmeel arme muesli, erg moeilijk.
In Pavo Nature's Best zit 2 % suiker en 30 % zetmeel.
In Marstall Vito 3,9 % suiker en 6,8 % zetmeel én knoflooksnippers.
Wat er dan beter is ? Geen idee ..
Hou me dus ook aan bevolen voor andere opties
Even bij Equisanum Puur Natuur gekeken maar daar is het zetmeel suiker percentage ook 42 %
http://www.equisanum.nl/html/paarden02.htm#

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 13:57

zetmeel wordt in lichaamseigen suikers dus energie omgezet bedoel je zeker? of wordt zetmeel in fructoses omgezet?

leuk laura, ben benieuwd Ja

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:06

Goh, ik wordt echt niet goed Rolleyes
Ik vind namelijk dat je als leek (dat ben ik namelijk Bloos ) ervanuit mag gaan dat als je een melassevrije muesli koopt dat er ook geen melasse in zit.
Dus zetmeel is eigenlijk gewoon melasse als ik het goed begrijp?
Het kan toch niet waar zijn dat een suikervrije meusli voor 51 % uit suiker bestaat??
Suiker is toch melasse?
Zetmeel is dan dus suiker dus melasse?

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:32

Laura,

Dat heb ik nou ook (ben leek en wordt er niet goed van ...)
Maar mij is verteld dat zetmeel omgezet wordt in suiker.
En bij Marstall zei die man net tegen mij "als suiker het probleem is moet u geen melasse vrij voeren maar vito". Snap zelf niet waarom ze dan iets melasse vrij maken als er 51 % zetmeel in zit.
En of het dan omgezet wordt in lichaams eigen suikers of fructoses (wist niet dat er verschil in zat)
geen flauw idee.
Heb laatst alle leveranciers die ik ken (Pavo/Havens/Hartog/Subli/Marstall/Equiral) een mailtje gestuurd en daar kwam Pavo Nature's Best uit met het minste suiker/zetmeel %. (2+30 % ) Maar nu is er dus die nieuwe Vito.
Wil nog steeds de waardes van Dorrel en Hodsons (ofzo) weten ...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:34

Voer gewoon kippenvoer Haha!

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:15

Ik heb net ook naar marstall gebeld...
Ze zeiden precies hetzelfde, als je een voer met weinig suikers en eiwitten wilt moet je de Vito nemen.
Maar in de vito zit wel melasse....hmmm, ik weet het niet meer.
Ik had zo'n goed gevoel bij die melassevrije.
Die man van Marstall kon mij niet goed uitleggen hoe het zat met zetmeel dat suiker wordt, het was dus wel melassevrij.
Wie kan mij uitleggen hoe het zit?

Citaat:
Suiker is toch melasse?
Zetmeel is dan dus suiker dus melasse?

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:45

Melasse is een bijproduct van de suikerindustrie.
Het is een soort stroop, die wordt gebruikt om paardenvoer lekkerder en stofvrij te maken.
Het zit ook vaak door kuilvoer, ook voor de smakelijkheid.

Ook door luzerne zit heel vaak melasse, ook weer minder stuiven en lekker zoet.

Melasse heeft een slechte naam gekregen omdat het dus suiker is, en daarvan wordt steeds meer vermoed (of zelfs bewezen) dat het heel slecht kan zijn voor een paard.
Maar suiker is niet altijd melasse.
Suiker zit ook in appels en wortels. Dat is puur natuur, jawel, maar er zit wel degelijk suiker in. En teveel is dus ook niet goed voor een paard.

Suiker is op zijn beurt een koolhydraat. Ook zetmeel is een koolhydraat.
En koolhydraten in het algemeen, zeker als het de snelle koolhydraten zijn, zijn niet goed voor een paard. Die kunnen hoefbevangenheid en insulineresistentie veroorzaken.
Zetmeel wordt als het is gegeten omgezet in suikers.

Dus als je een muesli zoekt met weinig koolhydraten, dan kun je het beste eentje nemen die zowel weinig suiker als zetmeel bevat.
Die Marstall Vito is dan dus (volgens mij) de beste keuze. Er zijn bijna geen andere soorten te vinden waarin beiden zo laag zijn.
Granen zijn dus, als je laag in koolhydraten wilt, geen goeie keuze. Want granen bevatten veel zetmeel.

Ik vermoed dus dat die melassevrije muesli behoorlijk wat granen bevat.
Dan heb je een leuk verkoopargument (melassevrij) maar de koolhydraten zijn dus wel heel hoog.
En dan schiet je dus je doel voorbij.

Dus samenvattend:

Melasse= bijproduct suikerindustrie
Suiker= alle suikers, zowel geraffineerde als natuurlijke, hoewel die laatste natuurlijk minder kwaad kunnen, maar het blijft suiker
Koolhydraten= suiker en zetmeel

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:50

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:59

Duidelijk uitgelegd Franka_Vosje.

Ik probeer ook nog even uit te zoeken wat de waardes in Dodson & Horrell Safe & Sound zijn.
Alleen nog een engelse site kunnen vinden Dodson&Horrell Safe&Sound daar staat een eiwit gehalte van 8,5 (ook laag) starch (zetmeel ?) minder dan 10 procent en laag in fructaan.

In Melasse vrij zitten inderdaad veel granen waaronder gerst en mais en die zijn volgens Pavo ook niet goed voor hoefbevangen paarden.

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:18

Bedankt voor de duidelijk uitleg Franka_Vosje OK dan! .
Ik ga meteen de links bekijken.
Weet iemand of de vito een compleet voer is net zoals de melassevrije muesli?
Of is het een aanvulling?

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 19:04

Mijn paarden zijn gevoelig voor zomereczeem en reageren niet goed op voer met melasse. Wél goed op equisanum Puur Natuur. Er zit uiteraard wel zetmeel in, maar omdat je er ook maar ontzettend weinig van hoeft te voeren valt de hoeveelheid zetmeel wel heel erg mee.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:27

xlaurax schreef:
Bedankt voor de duidelijk uitleg Franka_Vosje OK dan! .
Ik ga meteen de links bekijken.
Weet iemand of de vito een compleet voer is net zoals de melassevrije muesli?
Of is het een aanvulling?

Graag gedaan Haha!

Als je hier kijkt kun je zelf bepalen of er voldoende van alle vitaminen en mineralen inzitten...hangt er ook vanaf wat je met je paard doet.
Als ie geen enorme prestaties hoeft te leveren dan is dit volgens mij voldoende...
Uiteraard in combinatie met ad lib ruwvoer...

http://www.marstall.nl/pdf/Vito.pdf

Trouwens wel jammer dat uitgerekend de producent van dit voer niet kan uitleggen hoe het zit... Scheve mond

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:29

jetm schreef:
een eiwit gehalte van 8,5 (ook laag) starch (zetmeel ?) minder dan 10 procent en laag in fructaan.

Starch betekent zetmeel idd.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:36

Morrie schreef:
ander forum, heeft iemand het helemaal uitgespit

Citaat:
in alle reacties mis ik een belangrijk ding.
waarschijnlijk vallen er nu een hoop over me heen maar meld het toch even.
je zegt ik voer hem knoflook en hij heeft een lage weerstand.tja das niet zo gek knoflook voert een aanval uit op de rode bloedlichaampjes en dus krijg je minder weerstand.knoflook is familie van de ui en is samen met de ui giftig voor paarden(ook voor honden)
de gunstige werking is nog NOOIT wetenschappelijk bewezen.
ik heb dit niet zelf verzonnen.
het komt van holistisch dierenarts e laarakkers die mij waarschuwde voor het gevaar van knoflook.

mijn paardje was elke winter ziek ik ben gestopt met knoflook niks meer aan de hand.

ps kijk ook uit met meusli's daar zit ook vaak knoflook in bv pavo nature best .

Ik heb contact gehad met PAVO en volgens hen zit er GEEN knoflook in Natures best en Cerevit. Dus hoe deze dame aan deze wijsheid komt? Verward

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 18:46

wauw franka-vosje, heldere uitleg over de koolhydraten, zetmeel en suikers. ik laat het ook even lezen aan de verkoopster waar ik de melassevrije mueli heb besteld, op haar aanraden, terwijl ik zelf ook op de Vito gokte Gestoord oliebol dus.

lenneke, je kippenvoer is oké maar als je daarnaast toch iets meer wilt voeren dan alleen granen zul je verder moeten kijken. Lachen

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:50

Ik ga voor de Dodson & Horrell Safe & Sound.
Eiwit gehalte is lager dan van Marstall Vito, Zetmeel gelijkwaardig (7%) Suikers (Fructoses) worden niet echt gespecifieerd (kon de leverancier die ik gebeld heb helaas ook niet aangeven) maar zeer laag. Verder zit er helemaal geen knoflook in. Vond ik ook raar dat ze bij Marstall zeiden "hoezo is knoflook slecht voor paarden ?"
Het schijnt (vertelde de leverancier mij) dat het ontwikkeld is i.s.m. de engelse en amerikaanse universiteit. Het is in ieder geval voor hoefbevangen paarden. Klinkt goed allemaal.
Ben benieuwd of het er goed uitziet en of de paardjes het lekker gaan vinden.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:36

Pellie schreef:
wauw franka-vosje, heldere uitleg over de koolhydraten, zetmeel en suikers. ik laat het ook even lezen aan de verkoopster waar ik de melassevrije mueli heb besteld, op haar aanraden, terwijl ik zelf ook op de Vito gokte Gestoord oliebol dus.

Ha! Haha! Heel goed, ben benieuwd wat de reactie is.
Misschien kunnen ze dan ook meteen even uitleggen hoe het kan dat in de productinformatie over Vito uitdrukkelijk staat dat daar geen melasse inzit (zie die pdf, 1e alinea, 2e zin).
Waarom dan nog een Melasse Vrij muesli ?

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:09

@ Billy: dat is voor mij ook al een hele geruststelling en .. ik durfde het eerder niet te schrijven ( Bloos ) ... ik ruik ook geen knoflook als je die Natures Best zakken opendoet, ik zie ook geen snippers o.i.d. maar goed soms zegt dat helemaal niks
Bedankt voor het bellen!!!

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 10:43

Citaat:
Pellie schreef:

wauw franka-vosje, heldere uitleg over de koolhydraten, zetmeel en suikers. ik laat het ook even lezen aan de verkoopster waar ik de melassevrije mueli heb besteld, op haar aanraden, terwijl ik zelf ook op de Vito gokte oliebol dus.

Ha! Heel goed, ben benieuwd wat de reactie is.
Misschien kunnen ze dan ook meteen even uitleggen hoe het kan dat in de productinformatie over Vito uitdrukkelijk staat dat daar geen melasse inzit (zie die pdf, 1e alinea, 2e zin).
Waarom dan nog een Melasse Vrij muesli ?

Dat is nou precies wat ik mij ook afvraag, waarom dan nog die melassevrije muesli?
Ik wil nu graag de vito gaan proberen (nadat de volle zak melasse vrije muesli op is Rolleyes ), alleen het enige nadeel vind ik toch wel dat er knoflook in zit.

@jetm: Ik vind de site van Dodson & Horrell niet echt overzichtelijk, mijn engels is beroerd Bloos , weet jij nu wat er allemaal in dit voer zit?
Fijn dat je nu een keuze hebt gemaakt.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:28

Dit is ook waarom ik eigenlijk muesli's helemaal niet fijn voeren vind... Vind de paarden die op muesli staan er vaak een beetje 'vadsig' achtig uitzien, alsof ze een laagje spek vlak onder de huid hebben, net niet helemaal strak zeg maar. Het ruikt allemaal wel heerlijk en ziet er lekker uit, maar dat is meer vanuit mensenoptiek gezien geloof ik dan vanuit het paard. Hoe beter het eruit ziet en ruikt, hoe sneller wij geneigd zijn om het te kopen. Ze spelen dus in principe gewoon in op het gevoel van de baasjes met al die 'lekkere' soorten voer.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:37

jetm schreef:
.
Eiwit gehalte is lager dan van Marstall Vito, Zetmeel gelijkwaardig (7%) Suikers (Fructoses) worden niet echt gespecifieerd (kon de leverancier die ik gebeld heb helaas ook niet aangeven) maar zeer laag. Verder zit er helemaal geen knoflook in.

@xlaurax
Eiwit 8,5% (Marstall Vito 10,5 Ziek
Zetmeel 7,2 (Marstall Vito 6,8 Ziek
Suiker niet echt bekend dus maar "zeer laag" (Marstall Vito 3,9 Ziek

Verder zit er geen knoflook, geen mais of gerst in. Ik heb het nog niet gezien (achterkant zak ook niet) maar het schijnt een beetje fiber-achtig te zijn. Ik heb er wel vertrouwen in.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 12:33

Subli heeft ook weer een nieuwe muesli, Muesli Zonder. Zonder haver, zonder melasse en zonder GMO-produkten. Laatst een proefzakje meegenomen, maar volgens mij viel het niet echt in de smaak Knipoog
Maar dit dus ter info voor degenen die er belangstelling voor hebben Vork