Wat voeren om mijn paard aan te laten komen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Greentea01

Re: Wat voeren om mijn paard aan te laten komen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 14:36

Mijn 4 jarige was ook veelste mager toen ze kwam (gewoon ondervoed) Ik heb haar 6 maanden op maismeel gehad. Gewoon te halen bij de ruitersport zaak en aanlengen met water tot een papje. Ik vond het super werken

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 10:46

op vele foto's lijkt mijn merrie niet mager.. maar dat is de techniek van het fotomaken..Ze is absoluut niet dik en er mogen wat meer vetjes aan en ja spieren gaan met de tijd ook komen.
Ze gaat straks als ze terug is de hele dag weer op het land met bijvoeren van hooi. ( 1 baal hooi per dag voor 1 paard en 2 pony's) Ik denk dat ik haar maismail ga bijvoeren zie daar veel positieve berichten over. Wel leuk die vele reactie's er bedankt. zal even een foto er bij doen waar je wel ziet dat het niet veel voorstel.
Ze is al geheel onderzocht door de DA en gezond. We hebben haar ook extra ontwormt.. Dit was ook allemaal in orde..

Het woord mager is misschien overdreven maar ze mag wel dikker zijn..
Ze is wat aan de schrale kant...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ze krijgt nu kuil gras gevoerd daar op stal en ze is al wat aan het aankomen gelukkig..

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 10:49

Gewoon sportbrok, zet ook goed aan.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 10:53

ze krijgt al brokken pavo

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 12:52

Maar de basis of de sport?
Dit kan namelijk nog wel eens verschil maken!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:01

Wat mij altijd verteld is, is dat Brok geen dikmaker is, maar puur een aanvulling voor werkende paarden. (ben even nieuwsgierig) De mijne kreeg gewoon een flinke dosis hooi en 1 schep maismeel per dag (1 schep in een emmer en daarna aanlengen met water en wat musli voor de smaak er door) Na 5 maanden waren alle ribben die je kon tellen verdwenen Haha!

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:36

in principe wil sportbrok wel helpen. basisbrok zit eigenlijk niks in. maismeel is een goede dikmaker, maar let erop dat je niet teveel ervan geeft op een dag.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 16:19

Maismeel zorgt voor een vetlaag rond de ribben en als je je paard op een gezonde manier wat dikker wilt maken: onbeperkt hooi! Ik ben helemaal geen tegenstander van maismeel want bij paarden die serieus veel te mager zijn en ondervoed, zoals die van mijn stalgenoot Marcella_e, is het een heel mooi middel om ze snel wat meer vet en weerstand te geven. Zo een mager paar dmoet ook heel veel energie steken in het op peil houden van zijn lichaamstemperatuur.
Ik heb ook altijd geleerd dat brok geen dikmaker is, misschien zet sportbrok meer aan als basisbrok maar ik vind het niet de manier om zo een probleem aan te pakken.
Met maismeel vind ik dat je op moet passen omdat sommige paarden er ontzettend hitsig van kunnen worden. Ook zit er in maismeel aardig wat fosfor, dat het magnesium uit de rest van het voer trekt. Als je langdurig grote hoeveelheden maismeel voert moet je hier rekeniing mee houden.
Zoals de TS zegt krijgt ze al meer kuil en begint ze aan te komen dus ik zou zeggen: meer/onbeperkt hooi of kuil!

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 16:34

Ik voer zelf toch liever paardenmeel i.p.v. maismeelom ze wat dikker te laten worden.Verzorg een merrie waar je geen gram vet op krijgt en heb haar eerst een tijd maismeel gevoerd. Ik zag helemaal geen verschil, ben toen overgestapt op paardenmeel (een tip van een vriendin). En sindsdien ze dit eet komt ze al aardig wat aan. Verder krijgt ze onbeperkt hooi, 2x daags structuurmix en meusli en staat ze zon 3 uur per dag op de wei. Als ze verder gezond is, geen wormen of haken op de kiezen e.d. zal je na een aantal maanden wel een beetje verscil moeten gaan zien. Je moet ook echt niet denken dat je ze na 2 weken al dikker ziet worden Knipoog Succes

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:42

maismeel gaan voeren wel wat nat maken, een jong paard moet je niet direct te zwaar gaan trainen het kan namelijk zijn dat je paard nog in de groei is en daarom zo iel lijkt.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:57

Slobber is volgens mij nog niet genoemd? Lachen
En idd is het ook belangrijk om eventueel andere/medische oorzaken uit te sluiten.
En zo op de foto's gezien, valt er ook nog wel wat spier op te kweken Lachen

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:26

Is er niet ergens een goede site over het voeren van paarden?

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 09:51

jen schreef:
Ik voer zelf toch liever paardenmeel i.p.v. maismeelom ze wat dikker te laten worden.Verzorg een merrie waar je geen gram vet op krijgt en heb haar eerst een tijd maismeel gevoerd. Ik zag helemaal geen verschil, ben toen overgestapt op paardenmeel (een tip van een vriendin). En sindsdien ze dit eet komt ze al aardig wat aan. Verder krijgt ze onbeperkt hooi, 2x daags structuurmix en meusli en staat ze zon 3 uur per dag op de wei. Als ze verder gezond is, geen wormen of haken op de kiezen e.d. zal je na een aantal maanden wel een beetje verscil moeten gaan zien. Je moet ook echt niet denken dat je ze na 2 weken al dikker ziet worden Knipoog Succes

paardenmeel? ik kan dat nergens vinden! waar heb jij dat gekocht?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:20

Ik was ook altijd voor meer hooi als dikmaker, maar toch op aanmoediging van een stalgenoot meer brok gaan voeren.
Ik ben van 1 kg naar 3 kg op een dag gegaan, en het resultaat is aanzienlijk! en een kilo muesli per dag erbij
Ze krijgt ook uiteraard nog heel veel paardenkuil Knipoog maar daarvan wordt ze gewoon niet dikker Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 18:26

Het is ook nog een jong paard. Wellicht zit ie midden in een groeispurt.

Dan zou ik zelf gewoon een schep meer biks geven en natuurlijk meer hooi/kuil.

sjanetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:22

Hoi...

Wivonne, had ik ook bijna gekocht ! Maar was toch voor een ander paard gegaan..

Maar omdat mij paardtje ook niet zo snel dik wou worden heb ik haar Lucerne gevoerd en onbeperkt kuilgras..

Nu is ze wat ronder gaan worden..

succes !

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:26

zet haar een maandje bij mij en ze is tonnetje rond Haha! hahaha ik krijg alle paarden te dik Bloos
ik zou zeggen onbeperkt hooi/kuil en dan per dag meer brok of muesli... ligt er natuurlijk ook aan of je paard goed tegen voer kan, want mijn pony gaat springen in der stal als ze teveel brok krijgt Clown muesli is best wel een goede dikmaker vanwege de suikers die er in zitten, en toch ook weer gezond Haha!

yvitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 15:45

Geef hem bieten en brood of zemelen daar komt je paard allemaal van aan.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 15:45

Onbeperkt hooi/kuil is een goede oplossing, ÀLS je paard daar ook gebruik van maakt.
Mijn paard is ook wat schraaltjes (vooral in de herfst/winter) en je krijgt er ook bijna geen grammetje vet bij. Ik geef haar wel mooi onbeperkt hooi en kuil (goed spul), maar ze laat best veel liggen. En nee, ze heeft niets met de tanden of wormen en is regelmatig op bloed onderzocht door de dierenarts. Daar kwam ook geen tekort oid. uit.
Ze is alleen lekker vol als ze in het voorjaar, als de weide weer enigszins vol met gras staat (ze komt in de winter ook gewoon buiten in het grasland, alleen maar 3 uurtjes. In de zomer staan ze soms wel 12u overdag in de wei).

Ik dacht voor mij zelf aan iets wat best 'dikmakend' is, maar waar paarden niet zoveel van hoeven op te nemen om dat effect ook te krijgen. Of misschien iets eetlustopwekkends.
Probleem van mijn paard is dat ze naast haar niet al te grote eetlust ook nog ongelovelijk kieskeurig is (ik ben blij dat ik haar geen medicijnen of andere suplementen/toevoegingen hoef te geven). Daarnaast is het ook aardig stressig int hoofd.