Recept nodig voor wormkuur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Recept nodig voor wormkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 09:55

Nee dat is waar Knipoog Dat moet er nog eens bijkomen Tong uitsteken ze zijn al duur genoeg die paarden

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 12:07

Ik heb dit ook gehoord! Ik weet wel dat ik dan voor zover de wormenkurtjes houdbaar zijn wormenkuurtjes ga inslaan!

Ik vind het belachelijk.....eerst betalen voor de DA wat vaak niet mis is en dan ook nog een wormekuurtje kopen! aan de andere kant wel beter voor al die mensen die hun paard niet ontwormen omdat ze er niet genoeg van af weten e.d

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:21

Tja, of het is voor die mensen dan al helemaal teveel moeite Rolleyes

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 20:20

Ja maar dat word nu toch eigenlijk een beetje verplicht of niet?

Ik moet het allemaal nog maar even zien en er moet duidelijkheid over komen nu is het alleen nog maar speculeren!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:07

Belachelijk, als je zelf goed rekening houd met het resisten worden van wormen, en dus gebruik maakt van verschillende werkzame stoffen zie ik het probleem niet.

Het gaat op deze manier allemaal alleen maar meer geld/tijd kosten, waardoor er nóg meer mensen niet gaan ontwormen.. en dat lijkt me nou ook niet bepaald de bedoeling..

Nou, eind van het jaar inderdaad maar even het een en ander inslaan.

oukje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:43

hoi

ik heb gelezen dat wormenkuur op recept is uitgesteld tot 1 oktober 2007.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:39

Ja dat las ik ook. Stond in de Paard & Sport (nummer 22, 4 november 2006)

Paard & Sport schreef:
Ontworming op recept
Uitgesteld tot 1 oktober 2007

Voor de derde keer is de receptplicht voor onder andere wormmiddelen voor paarden uitgesteld. De overheid, met name de EU, wil de medicijnverstrekking aan dieren tot in details in kaart brengen. Vooral van de groep dieren waarvan het vlees in de voedselketen voor mensen terecht kan komen. Medicijnen kunnen namelijk reststoffen achterlaten die de volksgezondheid in gevaar kunnen brengen. Paarden vallen in eerste instantie onder de groep slachtdieren; de meeste wormmiddelen laten resicuen achter. Vóór 31 maart 2007 moeten de EU-lidstaten, waaronder dus Nederland, nu een lijst stamenstellen van medicijnen die volgens de individuele landen niet onder de receptplicht zouden hoeven vallen. De zogenaamde nonPOM-lijst (POM staat voor Pescription Only Medicine).
De Nederlandse overheid zal trachten enkele medicijnen voor dieren van receptplicht te vrijwaren. "Maar ik vermoed dat die vrijwaring niet voor wormmiddelen voor paarden zal gelden", antwoordt Max Siemelink, beleidsmedewerker van het ministerie van Landbouw Natuur en Voedselveiligheid (LNV). "In die beslissing speelt ook de resistentieontwikkeling tegen enkele werkzame stoffen in wormmiddelen een belangrijke rol".
Met deze uitspraak geeft LNV aan dat zij de EU-regelgeving mogelijk aangrijpt om controle te krijgen over de hoeveelheid en frequentie van werkzame stoffen die paarden via wormmiddelen binnenkrijgen om zo de hand te krijgen aan de resistentieontwikkeling. Recepten mogen volgens de EU-verordening alleen worden uitgeschreven door een 'gekwalificeerd persoon'. Dat zal de dierenarts zijn. Na 31 maart 2007 volgt een overgangstermijn tot 1 oktober 2007 om de receptplicht voor de POM-medicijnen in onder andere Nederland te implementeren.MB

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:42

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:11

Heb voor twee jaar ingekocht. Na wat ik vernomen heb uit betrouwbare bron zouden bedrijven als agradi, divoza enz. niet meer teveel inslaan aan wormkuren zodat het einde van het jaar bij hun op is. Dus verstandiger om alvast in te slaan.