Waarom al die supplementen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Voer jij supplementen?

nee
23 (36%)
ja
37 (58%)
ik zit aan te denken om het te voeren
3 (4%)

Totaal aantal stemmen: 63

beantsje

Re: Waarom al die supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 20:45

In de zomer, als mijn tinker geen of bijna geen biks krijgt, krijgt ze pavo vital erbij zodat ze geen vitaminetekort krijgt.
Ik heb voor Pavo vital gekozen omdat het in brokvorm is en dus gemakkelijk te geven is, ookal krijgt ze geen biks.
In de winter krijgt ze meer biks, dus haalt ze daar haar vitamines en mineralen wel uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:04

marjolein80 schreef:
Maar wie zegt dat je paard dit ook allemaal nodis heeft?

In overleg met DA oke maar verder.....

Voor de oudjes kan ik me ook nog wel iets voorstellen..

Dat leuke gebabbel dat alleen gras/hooi voldoende is is niet zo Knipoog
Maar paard kan niet tegen veel krachtvoer, dus vul ik het aan.
De kruiden voor de luchtwegen waren voor der hoest, deze kuur
heeft wel degelijk aangeslagen, want ze hoest niet meer.
En een extraatje als een schepje kruiden heeft bij mijn paard zichtbaar effect.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:09

Hoi,
Eigenlijk zelfde idee als beantsje, ik voer alleen in de zomer Pavo summerfit aan mijn paard. In de zomer staan ze in de wei en krijgt hij nauwelijks of geen krachtvoer. Zodra hij weer meer dan een kilo krachtvoer per dag krijgt stop ik met de summerfit. De shetlander krijgt geen summerfit, die hebben meer dan voldoende aan het gras zij moeten juist sober voer krijgen, soms krijgt hij wel een klein afgebroken stukje voor het hebben.
Summerfit is in 5 grote plakken die elk in 6 of 7 stukken te breken zijn, hij krijgt 1 zo'n stuk per dag. doe dan ongeveer 4 a 5 week met een doos a 10,95.
Ze krijgen overigens wel regelmatig een appel of een banaan of een wortel, kun je ook beetje zien als vitaminetoevoeging Tong uitsteken

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 09:10

Ja, wij geven electrolyten bij 1 merrie tijdens een bepaalde wedstrijdperiode (veel wedstrijden achter elkaar). De anderen die meegaan krijgen het niet, hebben het niet nodig. Onze pony's worden begeleid door een voedingsdeskundige en DA, en met gewoon voer kun je uirgebalanceerd voeren, zonder supplementen bij te geven. Het is wel zo dat bijna alle pony's ander voer krijgen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 09:41

Ik geef mijn paard alleen lijnzaadolie zodat ie wat beter verhaart, lekker glanst en zn manen en behang goed groeien (tis n tinker Lachen ) en zodat alles wat beter doorstroomt en hij minder snel verstoppingen kan krijgen.
En verder voer ik sinds een maand ofzo kerabol, dat zou goed zijn voor de hoeven en ook voor de vacht. En als de hele fles op is over nog drie maanden dan zie ik wel of het geholpen heeft en of ik ermee door ga.
Verder zijn tinkers sobere paarden, dus hij krijgt verder alleen hooi, een himalaya steen, klein handje tinkerbrok en af en toe een wortel, halve appel, banaan, peer ofzo. En na het rijden wat kruidenmusli.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:39

Welke kruidenmuesli geef jij je Tink?

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 18:17

Heeey!
Mijn paard kreeg de volgende "supplemeneten":
Fene-Knoflook Mix: tegen hoesten en vliegen
Lijnzaadolie: voor zijn vacht, hielp tegen het verharen.

Gr.
Naatje

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 19:23

ik moet wel suplementen voeren. Mijn paard is nu al 16 en je begint het toch aan zijn spieren te merken .... hij krijgt nu e-plus van pavo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 19:33

Maar moet je paard ook zo hard werken dan?
Want E plus is toch voor hard werkende paarden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 19:35

Miirthe schreef:
Welke kruidenmuesli geef jij je Tink?

Ik geef hem de kruidenmusli van de boerenbond, daar zit weinig eiwit in en geen haver Lachen Het merk weet ik niet zo uit mn hoofd, kan ik altijd even nakijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:58

Oh oké, weinig en geen haver. Dacht ik al. Heb zelf een Fries namelijk en zit een beetje rond te kijken hoe of wat. Bedankt in ieder geval Lachen

MyHappyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:01

ik geef die van mij ook extra zoiezo mueslie met haver en een soort dextro met vitaminen, omdat ze nog niet zo gek lang geleden botulisme heeft gehad en totaal geen weerstand meer heeft. de DA zij ook dat ik dan om de dag zo'n zakje moet geven en iedere dag een kilo muesli..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 22:02

Miirthe schreef:
marjolein80 schreef:
Maar wie zegt dat je paard dit ook allemaal nodis heeft?

In overleg met DA oke maar verder.....

Voor de oudjes kan ik me ook nog wel iets voorstellen..

Dat leuke gebabbel dat alleen gras/hooi voldoende is is niet zo Knipoog
Maar paard kan niet tegen veel krachtvoer, dus vul ik het aan.
De kruiden voor de luchtwegen waren voor der hoest, deze kuur
heeft wel degelijk aangeslagen, want ze hoest niet meer.
En een extraatje als een schepje kruiden heeft bij mijn paard zichtbaar effect.

een paard heeft in preciepe genoeg aan gras. als je een paard op een GOEDE wei zet met juist gras. kunnen ze daarvan leven tenzei je paard hoger in de dresuur loopt ong M hebben ze wat extra's nodig. anders kunnen ze het makkelijk redden.

MyHappyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 22:09

de meeste bij ons krijge maar een handje biks en wat hooi en wortels sommige alleen hooi, omdat ze constant op de wei staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 06:39

[qoute]een paard heeft in preciepe genoeg aan gras. als je een paard op een GOEDE wei zet met juist gras. kunnen ze daarvan leven tenzei je paard hoger in de dresuur loopt ong M hebben ze wat extra's nodig. anders kunnen ze het makkelijk redden.
[/quote]

Tja, als je ingezaait kruidenweitje hebt voor paarden...... en die zie je niet zoveel Knipoog
Uitzonderingen daarbij gelaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 06:39

Miirthe schreef:
Oh oké, weinig en geen haver. Dacht ik al. Heb zelf een Fries namelijk en zit een beetje rond te kijken hoe of wat. Bedankt in ieder geval Lachen

Moeilijk typen, weinig eiwit; geen haver bedoel ik dus. Clown

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 12:15

Ik voer geen rare fratsen bij en zeker niet prefentief.
Als ik zie dat mijn paard een echt verminderde weerstand heeft geef ik haar een vitamine injectie.

Maar al die Pavo-fratsen daar doe ik niet aan, tenzij het me voorgeschreven is door een DA.

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 14:32

Ik geef mijn paard muesli voor het lekkere tussendoortje en hij kreeg vit-e+selenium omdat hij bij zijn vorige eigenaar veel intensiever werd gereden dan bij ons. Hij kreeg daardoor nogal eens last van stijfheid in zijn achterbenen ondanks goed opwarmen en afkoelen. Hij deed het daar prima op. In de winter geef ik hem een volledig supplement om hem gewoon fit te houden en als je het verantwoord doet, dus niet overdoseren kan het geen kwaad.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 14:37

Ik gebruik supplementen voor mijn paard wegens medische redenen. Anders krijgt ze nooit supplementen oid, maar ze heeft problemen met haar spieren

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 08:15

@ runningkawa ... mijn paard loopt zeker een uur per dag . Hij werrkt niet mega hard maar heeft snel last van zijn spieren dus vandaar.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 08:27

de mijne ( 19 ) krijgt in de winter een scheut lijnzaadolie door z'n eten, om verstopping in de darmen te voorkomen, op aanraden van de DA. Voor de spat en artrose , krijgt hij tot opheden niets ( op aanraden van de hoefsmid), omdat hij dat nu niet nodig heeft, mocht het zo zijn dat dat wel het geval zal worden, krijgt hij het gewoon. Hij loopt elke dag ruim 1.5u waarvan een half uur tot driekwartier stevig trainen.
Heb wel sinds gisteren een liksteen in de wei liggen, omdat ie met dit weer enorm zweet, en verder wordt hij niet bijgevoerd, hij loopt 24/7 in een volle wei en heeft energie genoeg.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:57

ik ben nu een tijdje bezig met bodybuilder en nerv control zoals ik hierboven al vermeld had.

ik merk duidelijk dat het wel een goede werking heeft, mijn paard heeft soepelere spieren, weinig tot geen spierpijn en krijgt zijn spieren al weer wat terug.

ook merk ik het verschil met of zonder nerv control heel erg goed, hij heeft zijn concentratie veel eerder terug en ik kan veel beter met hem werken.

ik denk dus zeker dat er wel suplementen zijn die werken.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:47

Mijn paard is 14, heeft hoefkatrol en heeft extra ondersteuning nodig.
Krijgt:
- brandnetel (bloedzuiverend, tegen o.a. mok)
- goudsbloem (natuurlijke ontstekingsremmer)
- equiflexion (msm, chondroitine, glucosamine, natuurlijke aanmaak van gewrichtskraakbeen)
- puur allergie (homeopatische druppels tegen allergische reacties)

In de winter komt daar prominent (compleet voedingssupplement) en lijnzaad olie (tegen verstopping) bij.