hoeveel voeren jullie je paard ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: hoeveel voeren jullie je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 19:23

Maar 2 plakken en mag niet meer? Jeetje, wat een onzin Verward .

Je zou Luzerne kunnen overwegen?

Maargoed; Met de hoeveelheid krachtvoer moet je maar uitvogelen waar je paard het op doet. Beste is hooi, met kilo's biks je paard op gewicht krijgen is niet juist. Maar goed, wie ben ik dat te zeggen Knipoog ?

monsera
Berichten: 3092
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: hoeveel voeren jullie je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 00:53

Ja daar zat ik ook aan te denken om luzerne bij te gaan voeren.Maar ik zou er nog eerder voor kiezen om te verhuizen met mijn paard.Een stal houder hoort te voeren met zijn oog en niet standaard 2 plakjes.Ieder paard/pony heeft weer een andere hoeveelheid nodig.

daantjuhhh

Berichten: 26945
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: hoeveel voeren jullie je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 01:00

Ja ik vind 2 plakjes ook weinig.
Die van mij krijgen bijna onbeperkt.
Hebben ze lekker wat te knabbelen.
Overdag staan ze op een schrale wei.
En smorgens en s avonds krijgen ze dan hooi.

mijn sportpaard krijgt momenteel wel heel veel, maar dat komt omdat ze ook ERG hard werkt.
eerst kreeg ze 3 kilo op een dag, maar ze werd iets dunner en luier.
Nu krijgt ze 4 kilo op de dagen dat ze hard werkt.
Op een rustdag krijgt ze minder.

Mijn andere paard die bijna niks doet krijgt s morgens 1/4 en s avonds 1/4 schep.
Dat is voor haar ook voldoende.


Ik voer dus voor mijn sportpaard extreem veel.
Maar ik heb het idee dat ze het nodig heeft.
Als mijn paard niet zo hard zou werken zou ze het op 2 kilo per dag moeten doen.

Anoniem

Re: hoeveel voeren jullie je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 15:28

Als je de mogelijkheid hebt te verhuizen, is dat de beste optie.
2 plakjes is echt niks; voor ieder paard vind ik dat te weinig. Ruwvoer is tenslotte het belangrijkste wat er is!
Mijn paard krijgt 5 kg hooi; in ieder geval heeft ze de hele dag wat te knabbelen en ze ziet er top uit OK dan!

Harinaatje

Berichten: 738
Geregistreerd: 16-08-06

Re: hoeveel voeren jullie je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:07

Luzerne is het beste voer voor een paard, wel duur. Mijn paarden krijgen heel verschillend. De ene krijgt wel een baal hooi per dag en die ander maar 2 plakje. Ze hebben verschillende behoeftes. Krachtvoer stuur ik bij, pas ik aan op de training.

Harinaatje

Berichten: 738
Geregistreerd: 16-08-06

Re: hoeveel voeren jullie je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:08

ik voer ook op het oog en niet wat er in de boekjes staat! Dat zijn wel richtlijnen maar elk paard is weer anders!

Anoniem

Re: hoeveel voeren jullie je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:12

Ik ook Knipoog
Maar ik vind 2 plakken hooi, als dat alleen het ruwvoer is, geen weidegang ook, té weinig.

*Edit: Typfout
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-09-06 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Harinaatje

Berichten: 738
Geregistreerd: 16-08-06

Re: hoeveel voeren jullie je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:13

De mijne staan wel op het land hoor! En die niet zo veel krijgt die neemt een hap lucht en die komt 3 kilo aan Tong uitsteken

Harinaatje

Berichten: 738
Geregistreerd: 16-08-06

Re: hoeveel voeren jullie je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:16

Waar sta je met de paardjes Monsera????

somokkele

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Re: hoeveel voeren jullie je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:21

Mijn paard krijgt (als ie op stal staat) onbeperkt kuil en 1,5 kilo biks per dag. Paard wordt dagelijks getraind. Onder het zadel aan de lange lijnen en aan de longe (niet allemaal op 1 dag hoor hihi).
Hij meet 1.78 ongeveer.

Ruwvoer is het belangrijkste bestanddeel. Ik heb hem heel lang op bijna 5 kilo biks gehad, vervolgens op 3. Nu op onbeperkt kuil en het paard is veel beter te handelen, en zit lekkerder in zijn vel.

Harinaatje

Berichten: 738
Geregistreerd: 16-08-06

Re: hoeveel voeren jullie je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:26

Onbeperkt kuil? De mijne krijgen ook kuil in de winter, maar ze worden er snel vet van en voer dan ook niet zoveel krachtvoer. Train ook dagelijks. Word die van jouw dan niet heel dik?

Anoniem

Re: hoeveel voeren jullie je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:27

Onbeperkt kuil doet mijn paard het slecht op. Maar ik hoor het wel vaker, voor mijn paard vind ik hooi geschikter om onbeperkt te voeren in ieder geval Knipoog

Harinaatje

Berichten: 738
Geregistreerd: 16-08-06

Re: hoeveel voeren jullie je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:32

van veeel kuil krijgt mijn paard ook stalbenen

Anoniem

Re: hoeveel voeren jullie je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:43

Katie gaat aan de race en wordt vét Vork
De andere paarden op stal doen het er stukken beter op.

somokkele

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Re: hoeveel voeren jullie je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 12:36

Harinaatje schreef:
Onbeperkt kuil? De mijne krijgen ook kuil in de winter, maar ze worden er snel vet van en voer dan ook niet zoveel krachtvoer. Train ook dagelijks. Word die van jouw dan niet heel dik?



Mijn paard doet het er heel goed op, wordt niet dik. Maar nu moet ik ook zeggen dat het geen rijke kuil is. Het is al zover gedroogd op het land dat het bijna hooi is (maar net niet helemaal). En het komt van onbemest land af, dat zal ook wel schelen denk ik..... Het is dus geen natte kleffe kuil..... Pff moeilijk om te omschrijven hihi

Tieme
Berichten: 4984
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: hoeveel voeren jullie je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:16

voordroog kuil dus.

Robin6833

Berichten: 65
Geregistreerd: 23-06-06
Woonplaats: Scherpenzeel.. (gld)

Re: hoeveel voeren jullie je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:20

wij voeren 4 x Gaaaap per dag ( 7 uur, 12 uur, half 4, 7 uur) maar een klein beetje maar dat waren die paarden zo gewend en dan 's morgens en 's avonds ook een beetje hooi en de rest van de dag buiten en om dat dan te gaan veranderen.. en in t wieland valt bijna nix te eten dat gras is hartstikke kort dus ze kunnen het ook wel hebben

jentel
Berichten: 3584
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: Wierden

Re: hoeveel voeren jullie je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:30

we hebben een paard en een kruizing fjord!
paard krijgt s' morgens een kilo brok met plak hooi, dan s'middags na de wei en sávonds weer het zelfde.
De pony krijgt een kwart kilo brok met minder hooi en de middag de op wei en sávonds weer een kwart met iets hooi!
Dit is voor mijn paardjes genoeg, ze zijn echt aan de stevige kant ondanks hun beweging!

Jessix

Berichten: 16503
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: hoeveel voeren jullie je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:51

Ik denk dat je een paard moet voeren op het oog.
Per ras, training en behoefte kan het nogal schelen.

Het dieet moet vooral bestaan uit ruwvoer. Dus veel en vaak(!) hooi of (voordroog) kuil. Daarmee moet je ook proberen je paard wat voller te krijgen. En dat zou ook wel vanzelf gaan. Je bent nu ook aan het rijden, dus je paard zal zich lichamelijk meer ontwikkelen.

Ik geef mijn paarden een standaard hoeveelheid brok en mueslie. Dat vul ik aan naar mate ik train. Dat kan dus per dag verschillend zijn. Als ik flink met ze gewerkt heb krijgen ze na het trainen gerust een halve kilo extra. Helemaal als het erg warm is en ze veel hebben gezweet. 4x per dag krijgen ze voordroog kuil. Grote porties, ze kunnen er in principe de hele dag van eten. Ook krijgen ze veel luzerne. Als ze een paar uur in een vette gras wei staan geef ik ze natuurlijk weer minder.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78615
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: hoeveel voeren jullie je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 10:27

Ik lees hier veel commentaar op 2 plakken hooi (voordroog), maar ik kan nergens vinden hoe groot die plakken zijn. De mijne (zogende merrie) krijgt momenteel ook 2 plakken hooi, 1 plak komt overeen 3/4 van zo'n ouderwetse baal hooi. Knipoog

Qua krachtvoer, ik vind het echt teveel wat je wilt geven, zeker omdat het nog een jong paard is. Inderdaad geven heel veel mensen veels te veel krachtvoer. En maar klagen dat de paarden zo gek zijn. Tong uitsteken Wij hebben dan geen paarden maar pony's, maar qua energieverbruik hebben ze meer nodig dan het "doorsnee" rijpaard, die dagelijks wat dressuurwerk doet (volgens onze voedingsdeskundige dan). Het maximum wat ze krijgen (is per pony verschillend, heb het nu over degene die het meeste krijgt) is 2 kilo per dag. Ik heb het hier over pony's die nationale aangespannen wedstrijden rijden en in het wedstrijdseizoen tot 4 keer in de week op wedstrijd gaan en daar een 3 rubrieken per keer rijden, met daarbij gemiddeld een 400 km reizen en dus een uur of 20 van huis af.

Over het schrokken, het is misschien beter om je paard eerst hooi te voeren, als dat bijna op is het krachtvoer. Is sowieso beter voor je paard.

deborahke

Berichten: 247
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: belgie

Re: hoeveel voeren jullie je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 19:52

ik geef haar momenteel 2kg krachtvoer in totaal Knipoog
en ondertussen krijgt ze dus 3/4 van een bal hooi per dag

develwife

Berichten: 1039
Geregistreerd: 12-12-05

Re: hoeveel voeren jullie je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:00

Hoi,

Die van mij krijgt 3 kilo brok per dag en 3 plakken hooi per dag en dan elke dag haar weidegang erbij.

Ik vind dat het per paard verschild de ene moet meer voeren en de andere moet minder voeren.

Als ik die van mij minder ga voeren dan zie je ze na een tijdje weer invallen.

Terwijl de andere bij ons op stal aan anderhalve kilo brok genoeg hebben per dag.

Zo zie je maar.

Groetjes

jentel
Berichten: 3584
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: Wierden

Re: hoeveel voeren jullie je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:56

waar worden ze nu dikker van, van de brokken of het hooi??
sorry voor deze offtopic vraag Bloos

daantjuhhh

Berichten: 26945
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: hoeveel voeren jullie je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 22:01

Harinaatje schreef:
Luzerne is het beste voer voor een paard, wel duur. Mijn paarden krijgen heel verschillend. De ene krijgt wel een baal hooi per dag en die ander maar 2 plakje. Ze hebben verschillende behoeftes. Krachtvoer stuur ik bij, pas ik aan op de training.

hmm weet je wel wat er in luzerne zit?
Practisch uuhhmm niks..

Tenminste niks wat toevoegd op normaal rantsoen!

jacqueline_

Berichten: 517
Geregistreerd: 31-01-06
Woonplaats: bollywood

Re: hoeveel voeren jullie je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 11:47

hoi!

mijn paard krijgt in de zomer 's ochtends 1kg sportbrok met energiemix en een plak hooi, daarna gaat ze t land op en rij ik haar 's middags een uur intensief, daarna gaat ze weer op t land 's avonds gaat ze naar binnen krijgt ze weer een plak hooi en 1kg sportbrok en 1kg muesli en energiemix en ze is in een super conditie!

in de winter krijgt ze 's ochtends en 's avonds een dikke bult kuil en tussen de middag een plak hooi brok verander ik eigenlijk niet alleen als ze heel heet wordt krijgt ze ipv sportbrok gewoon basis.

ze krijgt ook nog brood appels en wortelen bij

(ik voer subli)

ik vind 3kg erg veel! maar je moet gewoon kijken wat voor jouw paard t beste is.. die van mij is net een tijdbom als ze 3kg krijgt!