Spelt voeren??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Spelt voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:16

het is sowieso nodig om de c/f verhouding recht te trekken

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:19

Inmiddels voer ik alweer een aantal maanden spelt. Het is in Nederland niet makkelijk te krijgen helaas. Ik haal het nu bij een molenaar in Ijsselstein en laat het dan breken. Gebroken spelt kan je paard beter verteren. Mijn paard werkt 6 dagen per week en doet het prima op spelt met een vitamine supplement en een goede kwaliteit ruwvoer. Ze zit heel mooi in haar vacht en krijgt er zeker voldoende energie uit.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:32

goed om te horen morelia Lachen
ik ben altijd geinterreseerd in alternativen voor standaardvoeding
zeker de ervaringen van mensen die het daadwerkelijk voeren
Lachen en tot nu toe openen de reacties op het voeren van spelt wat mogelijkheden/deurtjes

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:40

bij mij ook. de intresse is gewekt. niet om het zelf te voeren per see, maar dingen leren vind ik altijd leuk;)

ik snap alleen niet. het is juist heel eiwitrijk staat er in de link...

Spelt is niet alleen een van eiwitrijkste graansoorten, maar bevat ook vele vitaminen ( E, B groep, Foliumzuur, Niacine ) en mineralen, vooral ijzer, magnesium, fosfor.

terwijl er werd beweerd dat het juist weinig eiwitten bevatte dacht ik? ik ga het zo even opzoeken in het tabellenboek voor de veevoeding. ben benieuwd of het er in staat, want ik had nog nooit van spelt gehoord...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:43

ik heb even gekeken, maar spelt staat er niet in. ik zal mijn docent veevoeding eens mailen. kijken wat hij er over zegt. en geloof me, hij is expert...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:50

ikenindi schreef:
bij mij ook. de intresse is gewekt. niet om het zelf te voeren per see, maar dingen leren vind ik altijd leuk;)

ik snap alleen niet. het is juist heel eiwitrijk staat er in de link...

Spelt is niet alleen een van eiwitrijkste graansoorten, maar bevat ook vele vitaminen ( E, B groep, Foliumzuur, Niacine ) en mineralen, vooral ijzer, magnesium, fosfor.

terwijl er werd beweerd dat het juist weinig eiwitten bevatte dacht ik? ik ga het zo even opzoeken in het tabellenboek voor de veevoeding. ben benieuwd of het er in staat, want ik had nog nooit van spelt gehoord...

mmm, ik widle dus ook even in de tabellen duiken, maar kan het boekje niet vinden...grrr

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:16

staat niet in het boekje. ik heb al gekekenl;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:17

mmm, dan komt het goed uit dta ik niet verder ben gana zoeken
ik gaat even verder zoeken op inet

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:48

okay, na ene boel ge-emmer kom ik een tabel tegen (lang leve wiki ? )
het is wel toegespitst op mensen, maar vooruit
eiwit komt neer op 11,6% wat op zich niet schrikbarend is, aangezien ieder dier eiwit nodig heeft(het blijven bouwstenen )

ik kom op een site van lanoo? diervoeders tegen dat het dieet niet voor meer dna 15 % uit spelt zou mogen bestaan, maar echt veel argumenten waarm kom ik niet tegen
maar als je dan weer gaat kijken, geef een dier tien kilo ruwvoer en 1,5 kilo spelt (ik roep even maar wat getallen )
dan zit je onder die 15 % want op 12 kilo voer is 1,8 kilo 15 procent

wel blijf je dna nog zitten met het feit dta je granen voert ds een verkeerde c/f verhouding, waardoor je wel dat zou moeten gaan rechttrekken met een supplement en sowieso een aanvullend supplement lijkt me niet verkeerd

Voedingswaarde Bevat per 100g
Energie 1340 kJ
Water 12,5 g
Eiwit 11,6 g
Vet 2,7 g
Koolhydraten 62,4 g
Vezel 8,8 g
Natrium 3,0 mg
Kalium 447 mg
Calcium 22 mg
Fosfor 411 mg
Magnesium 130 mg
IJzer 4,2 mg
Fluor 0,06 mg
Vitamine E 0,30 mg
Vitamine B1 0,30 mg
Vitamine B2 0,10 mg
Niacine 1,50 mg
Vitamine B6 0,30 mg

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 09:14

nu ben ik benieuwd hoeveel de mensen hier voeren. of ze idd onder die 15% blijven, en wat je nou er bij zou moeten voeren...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 17:58

sja wat voer je erbij...
lijkt mij gewoon een feit van een supplement wat toegespitst is op het voeren van granen waardoor je de kalk fosfor verhouding weer goed trekt
en een complete aanvulling is op gebied van vitaminen en mineralen
die supplementen heb je van ieder voedermerk wel ...
en ook op biologische/natuiurlijke basis (denk aan de ursonne spullen etc bij bioron en ook wel andere leveranciers
en natuurlijk ruim voldoende ruwvoer

ben idd ook erg benieuwd of mensen op of onder die 15 procent blijven
en ik ben nog aan het zoeken naar argumenten naar waarom die 15 procent

bij rogge had ik het gevonden waarom, vermoed dat bij spelt eenzelfde uitleg hoort

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 18:44

Ik voer dus ongeveer een schep per dag verdeeld over twee maal voeren. Dat is nog geen kilo per dag en daarnaast krijgt ze zeker 10 kilo ruwvoer. Ik voer een compleet plus van het merk NAF bij wat speciaal is voor paarden op een rantsoen met granen.@draumpje waarom is dat bij rogge zo?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 19:03

moest even zoeken(zit op pc van schoonoudjes Knipoog

maar rogge is vrij gevoelig voor bepaalde schimmels/ziektes waardoor het lange tijd moet besterven voor het voeren
de andere link met info kan ik even niet vinden , staat op eigen pc thuis , kom ik op terug als ik weer thuis ben na het weekend

Tamamba123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:31

Als je paard hoefbevangen is kun je spelt als extra bij het hooi voeren?????

Kan dat kwaad?

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:57

Ja spelt is wel mogelijk maar waarom wat extra als paard hoefbevangen is...geen brok geen spelt alleen maar hooi hooi en hooi. En als je dan toch perse spelt bij wilt voeren is 100gr(plastic bekertje) p dag voldoende en dan het liefst met brandnetel erbij en wilgenbast. Maar zou het persoonlijk alleen bij hooi houden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 21:30

Tamamba123 schreef:
Als je paard hoefbevangen is kun je spelt als extra bij het hooi voeren?????

Kan dat kwaad?

Mineralenkorrel is dan een betere optie, minder ballast en wel alle vitamines en mineralen die nodig zijn, zeker omdat er vaak oud/arm hooi gegeven wordt dan.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 21:37

Speltgraan is bij de aveve te krijgen (of anders kunnen ze het misschien voor je bestellen?)
Geschikt voor paarden met allergie of exceem idd. Ik voer dat al heel lang met luzerne bij in de winter.

Ook mensen die allergisch zijn voor tarwebrood bijv. kunnen wel vaak speltbrood (dinkel) verdragen!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 15:59

Als er hier nog iemand in de regio stadskanaal zit, ik heb nog wel een bijna volle zak, paard lust het niet... Bioron ruwe spelt.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:31

Als je paard hoefbevangen is zou ik geen krachtvoer geven, ook geen spelt. Hooguit een vit/min supplement naast ruwvoer en pas als je paard helemaal hersteld is weer wat opbouwen.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:39

Ik heb ook al vaker gehoord dat spelt goed moet zijn voor paarden. In de Mijten Herbamix (muesli) zit het ook (8%). Echt super voer!

In de Quattro van Mijten zit nog meer, namelijk 27% bestaat uit spelt.

Eerder in het topic werd Pavo Nature's best genoemd. Deze bestaat voor 23% uit spelt.

De Equifyt Competition bevat 25% spelt.

[edit]
Dit topic stamt uit 2006!!!
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 06-10-12 21:45, in het totaal 3 keer bewerkt

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:40

ik hoor hetb wel vaker dat er spelt gevoerd word en die paarden zien er gewoon goed uit

PPeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 23:04

Mijn paard krijgt ook spelt. Mij is ooit verteld max een kwart van zijn dagelijkse voer. Daar kom ik net niet aan. Denk ongeveer 20% en dan reken ik hooi niet mee. Ik vind het heel fijn. Hij heeft meer te kauwen, doet langer over zijn brokken en weinig suikers en eiwitten. Ik koop de spelt gewoon bij mijn voerleverancier (heb voer van horsefood). Zak kost € 11,- en daar doe ik zo'n 2 tot 3 maand mee.
Overigens vond mijn dierenarts spelt ook een prettig graan wat ze goed verteren en zelden verstoppingen veroorzaakt in tegenstelling tot bijvoorbeeld gerst.