Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Jazzit schreef:Ronnie de Pony (volbloed arabier) staat momenteel op subli ponybrok voor sobere rassen. Hij kan niet goed tegen haver, en in deze brok zit dat niet. Verder krijgt hij er een scheut zonneboemolie doorheen, omdat hij de neiging heeft erg druk te zijn. Olie heeft een rustgevende werking. Ik wissel de brok overigens regelmatig af met een schep (haverloze) muesli. Geen probleem.
In brok kan hetzelfde zitten als in muesli, met het verschil dat een paard minder kauwbewegingen maakt per voereenheid muesli dan per voereenheid brok. (Op brokken moeten ze langer kauwen). En aangezien het belangrijk is voor de spijsvertering, dat een paard behoorlijk wat kauwbewegingen maakt, kan dit een afweging zijn in de keuze voor een bepaald voer.
Wat er exact in de muesli zit of in de brok, dat verschilt per merk / soort. Wel heb ik soms het idee dat er bij muesli extraatjes bij zitten die lekker ruiken voor mensen, om op die manier de verkoop te stimuleren. Maar wat goed is voor jouw paard, dat moet je uitproberen. Goed opletten dus hoe ze op het voer reageren, en het voerbeleid daarop aanpassen.
Jazzit schreef:
In brok kan hetzelfde zitten als in muesli, met het verschil dat een paard minder kauwbewegingen maakt per voereenheid muesli dan per voereenheid brok. (Op brokken moeten ze langer kauwen). En aangezien het belangrijk is voor de spijsvertering, dat een paard behoorlijk wat kauwbewegingen maakt, kan dit een afweging zijn in de keuze voor een bepaald voer.
Miirthe schreef:Olie rustgevend?
Zo'n scheut olie geef je dan toch juist voor de energie (omzetten naar)?
Althans, dat hoor ik regelmatig. Welke eigenschap heeft zonnebloemolie dan?