Welk voer is gezond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ammy01

Re: Welk voer is gezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 16:53

lewesch schreef:
nou en dat gevoel had ik ook altijd. Ik had de boekjes van de paardendrogist en jordens hippo altijd in huis liggen, want je zal maar weer wat nodig hebben om ze een oppepper te geven. Vanaf het moment dat ik hem dus met kruiden en zemelen ben gaan voeren (en in de winter als hij wat meer energie kan gebruiken een 5 granenmix er nog door) heb ik nooit meer de behoefte gehad om wat voor hem te gaan bestellen. Scheelt me trouwens ook een heleboel centjes en mijn paard is nog nooit zo gezond en vrolijk geweest Haha!

Hoe hou jij de calcium/fosfor verhouding op orde? Als je zemelen voert is er vaak sprake van een fosfor overschot. Dat hoeft geen probleem te zijn wanneer je dat met iets anders compenseert.
Wat voer je er nog bij om te voorkomen dat er een calciumgebrek onstaat?

Ennuh..als je ook kruiden geeft door de zemelen dan heb je het boekje van de paardendrogist toch nog steeds nodig Knipoog
Laatst bijgewerkt door Ammy01 op 27-07-06 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 16:54

dát vroeg ik me ook al af..... zou je bv bietenpulp bij moeten geven , maar daar zit weer erg veel zetmeel/suiker in.....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 16:57

Er zijn diverse paarden die slecht reageren op Pavo-voer. Waar het aan ligt is niet bekend, dat het zo is, wel.
Voeren blijft een lastig punt, je probeert wat uit en kijkt hoe het paard erop reageert. Wat voor het ene paard een wondermiddel is, hoeft dat voor de volgende zeker niet te zijn.
Merken die bij mij hoog staan aangeschreven: Equiral, Marstall, EquiSanum en Dodson & Horrel (willekeurige volgorde Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 16:58

Bietenpulp trekt't idd recht, maar dan zit je idd met de hoeveelheid zetmeel, zoals Morrie al aangaf.

Voeren is sowieso iets dat met beleid moet gebeuren en het is erg lastig; Zelf staat mijn Friese merrie op schraal land en ik voer haar daarbij een handje muesli + kruidenmix bij, puur als aanvulling. Sinds dit dieet moet ik zeggen *klop klop dat ze het erg goed maakt. Ze glanst echt ónwijs vergeleken met de andere zwarte, is vrolijk en fris en de mok is weg, integendeel tot vorig jaar. Als ze op stal staat of in de avond krijgen ze wel eens wat hooi, in de stal vind ik het sowieso belangrijk (bij voorkeur onbeperkt) en in de wei is het ook lekker knabbelen, aangezien het momenteel kurkenland is met dit weer.

Verbrande neus zal er wel iets mee te maken hebben, maar niet te vergeten moet je ook denken aan een roze neus of weinig pigment, dat een paard een verbrande neus heeft zegt niet per definitie dat de lever slecht funtioneert, misschien dat je het wel zou kunnen zien aan paarden met 'roze neuzen' bij elkaar in vergelijking ?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 17:03

mijn paard heeft een roze/witte neus in de winter, bij de eerste zon in maart wordt ie rood en daarna bruin, nu is ie bruin met zwarte spikkels (erfenis van z'n vader, die is gespikkeld) het vel is dus bruin en het haar nog steeds wit..... verbranden zodat de korsten erop komen en de vellen erbij hangen doet ie nooit

Wat wel heel fappant is, is dat ze tot vanmorgen in een weiland aan de weg stonden, dat ik diverse keren mensen heb betrapt die de paarden brood voerden en wat schetstmijn verbazing: Morrie begon z'n kont weer tot bloedens toe open te schuren tegen het hek. Sinds ik gestopt ben met brood voeren, heeft hij geen huidproblemen meer gehad (hij had mok, rotstraal, schurft en altijd een jeukende staart) en iemand geeft hem brood en direct gaat het weer mis.
ben blij dat ze nu weer 200 metr van de weg staan

Ik had wel direct een bordje op het hek gehangen, over niet voeren enzo, maar het vrouwtje dat het deed, was stokoud, beetje in de war en bedoelde het zo goed Ach gut

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 17:20

Anouar heeft een roze neus. Eerst verbrande hij al als ik hem elke dag insmeerde. Eén keer had hij zo'n grote korst dat eten en drinken pijn deed, ondanks dat ik elke dag smeerde met baby zonnebrandcreme.
Dit jaar heb ik nog niet één keer ingesmeerd en je kunt ook niet zeggen dat er niet genoeg zon is geweest Haha! Z'n neus is niet één keer verbrand, zelfs niet een klein beetje.

Aan z'n roze neus ligt het niet, die heeft hij nu ook nog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 17:55

ik ben ervan overtuigd dat huidproblemen en voer direct met elkaar in verband staan

In hetzelfde weiland als waar Morrie staat,s taan 7 andere ruinen waarvan er eentje zelfs zo'n lap voor z'n neus heeft en nog de korsten erop heeft en diverse tobben met mok, aan het land en de plantjes ligt het niet, maar die paarden krijgen wel biks en ander krachtvoer en bijna allemaal knoflook (tegen de vliegen), dat dat goed is voor paarden, ben ik niet van overtuigd. In de natuur zullen ze nooit knoflook eten.....en tegen de vliegen helpt het ook niet

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 17:57

Zou onbewerkt graan zoals haver wel goed zijn?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:02

geen idee, je moet uitkijken voor tekorten denk ik. Haver zou ik persoonlijk nooit voeren, maar dat komt omdat ik een koudbloed heb...... als je die haver geeft, weet je niet wat je meemaakt

Ik ken wel mensen die heel natural met hun paarden omgaan die gemengde granen voeren, zonder toevoegingen

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:18

Ben wel weg van equisanum zie: http://www.equisanum.nl/index1.html

Ken een stal met Friesen die elk jaar 8 van de 10 paarden aan de nageboorte hadden staan en na dit te zijn gaan voeren er nog maar 2 aan de nageboorte hadden staan. Lijkt me toch al heel positief!

lewesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:42

Franka_Vosje schreef:
lewesch schreef:
nou en dat gevoel had ik ook altijd. Ik had de boekjes van de paardendrogist en jordens hippo altijd in huis liggen, want je zal maar weer wat nodig hebben om ze een oppepper te geven. Vanaf het moment dat ik hem dus met kruiden en zemelen ben gaan voeren (en in de winter als hij wat meer energie kan gebruiken een 5 granenmix er nog door) heb ik nooit meer de behoefte gehad om wat voor hem te gaan bestellen. Scheelt me trouwens ook een heleboel centjes en mijn paard is nog nooit zo gezond en vrolijk geweest Haha!

Hoe hou jij de calcium/fosfor verhouding op orde? Als je zemelen voert is er vaak sprake van een fosfor overschot. Dat hoeft geen probleem te zijn wanneer je dat met iets anders compenseert.
Wat voer je er nog bij om te voorkomen dat er een calciumgebrek onstaat?

Ennuh..als je ook kruiden geeft door de zemelen dan heb je het boekje van de paardendrogist toch nog steeds nodig Knipoog

Het klopt dat zemelen een scheve verhouding aan calcium/fosfor heeft. Doordat je het voert met de kruiden trek je dat recht. Je hebt namelijk een neutraal voer nodig om de kruiden mee te mengen en daar zijn zemelen super geschikt voor. Je moet de kruiden niet als bijv enkel een brandnetel zien, maar het is een compleet vitamine/mineralen voer waar geen chemische rotzooi of toevoegingen inzitten. Daarbij zitten er kruiden toegevoegd waaronder bijv. brandnetel, rozemarijn en zoethoutwortel. Je kunt de kruiden wel door je muslie of brokken gooien maar het heeft totaal geen zin om een "ziekmakend" voer te geven met een voer wat reinigt en geneest, hoe gek het ook klinkt in de oren van sommige. De kruiden sterken het afweersysteem enorm en helpt de stofwisseling weer goed op gang te komen. Ik heb mijn paard in de eerste fase toen Gé was geweest een reinigingskuur gegeven met guldenroede kruiden om de nieren weer schoon te krijgen (waar dus alle gifstoffen zitten opgeslagen als ook de lever). Hij heeft een kuurtje collosan van een week gehad om de dikke darm weer goed te krijgen. Juist doordat ik ook altijd heb gedacht dat ik goed bezig was om hem al die toevoegingen zoals foenegriek, zeewier een vitaminepreparaatje op zijn tijd te geven, is er een hele hoop fout gegaan.

Voorbeeldje: de dikke darm zit aan de rechterkant van het paard als je achter hem staat. Wanneer je paard last heeft met buigen op de rechterhand of slecht op je binnenbeen reageert is het niet zo dat hij gelijk stijf of last van de spieren heeft, maar kan heeeeeel goed zijn dat hij problemen heeft met de dikke darm. Mijn paardje kan ik luzerne geven en geheid dat hij na een week weer met problemen staat. Geen problemen als koliek maar wel heel gevoelig met rijden en poetsen in die buurt. Hij reageert heel slecht op de melasse(suikers) die daarin zitten en die eigenlijk in elke muslie of krachvoer zit. (teveel dan wel te verstaan) We roepen toch allemaal : konden ze maar praten maar juist door op die manier je in het paard te gaan verdiepen kun je met ze praten, je moet er echter wel voor open staan. Ze vertellen ons zoveel en ik kan zeggen dat ik het heel rot vind dat ik daar nu pas achter ben. Ach, het is nooit te laat om te leren zeg ik dan maar.

angelica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:50

Hoi,
Ik wil jullie toch wel even laten zien dat de Hesta Mix echt het hoogst aantal vit en mineralen bevat dan wel ander voer dan ook. Hierbij is het erg belangrijk dat al deze stoffen goed opgenomen worden omdat deze uit natuurlijke verbindingen bestaan en beslist geen conserveringsmiddelen.
Ik ben nog geen brok tegen gekomen waarvan je aan 600 g per dag genoeg hebt en waarbij je een zeer hoog mineraal gehalte hebt bijv zink wat erg belangrijk is bij bijv eczemers!!!! (450 mg zink per kg brok!!!)
Ik hoop dat je heier iets aan hebt ......................jammer dat de site in het Duits is maar het is echt de moeite waard om je hier is over te laten informeren.
Futtermittel:

Ergänzungsfuttermittel für Pferde Handelsform:

Hesta Mix Classic, Papiersack 30 kg
Zusammensetzung:

Gerstenflocken, Luzernehäcksel, Weizenkleie, Haferschälkleie, Apfeltrester, Kräuter, Maiskeime, Zuckerrübenschnitzel, Apfelsirup, Maisflocken, Seealgenmehl, Leinsamen, Bierhefe, Seesalz, Leinöl kaltgepresst, Seealgenkalk, Sonnenblumenkerne, Traubenkernextrakt, Schwarzkümmelsamen
Inhaltsstoffe / Verdaulichkeit:

Rohprotein
Rohfaser
Rohfett
Rohasche
verd. Rohprotein
verd. Energie
9,9 %
14,0 %
3,8 %
10,9 %
68 g/kg
10,5 MJ/kg Mengenelemente:

Calcium
Phosphor
Magnesium
Natrium
Kalium

1,5 %
0,5 %
0,4 %
0,3 %
1,0 %

Fettlösliche Vitamine pro kg:

Vitamin A
Vitamin D3
Vitamin E
22.000 IE
2.600 IE
130 mg Wasserlösliche Vitamine pro kg:

Vitamin B1
Vitamin B2
Vitamin B6
Vitamin B12
Biotin
Nicotinsäure
Folsäure
Ca-Pantothenat
Cholinchlorid
20 mg
20 mg
13 mg
60 mcg
500 mcg
130 mg
8 mg
45 mg
1.000 mg
Spurenelemente pro kg:

Eisen*
Zink*
Mangan*
Kupfer*
350 mg
450 mg
170 mg
70 mg
Jod
Kobalt
Selen
* überw. in organischer Komplexbindung
9,0 mg
8,0 mg
0,8 mg
Fütterungsempfehlung:

mind. 600 g bei Kleinpferden pro Tag. ca. 2 kg bei Großpferden pro Tag.
Ein höherer Energiebedarf kann mit zusätzlichen Kraftfuttergaben gedeckt werden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 20:30

Morrie schreef:
geen idee, je moet uitkijken voor tekorten denk ik. Haver zou ik persoonlijk nooit voeren, maar dat komt omdat ik een koudbloed heb...... als je die haver geeft, weet je niet wat je meemaakt

Ik ken wel mensen die heel natural met hun paarden omgaan die gemengde granen voeren, zonder toevoegingen

Hij blijft gewoon elke dag een pavo koek eten, dus voor tekorten hoef ik denk ik niet bang te zijn. Daar zit in principe alles in en hij kan er blijkbaar tegen.

Hij wordt niet heet van haver.
Vroeger haalde we voer bij een mannetje dat ook heel veel granen los had (haver en tarwe enzo) Maar dat mannetje ligt in het ziekenhuis en het winkeltje gaat niet meer open.

Ik bedacht me net nog iets. Tijdens de endurance in Zelhem vroeg de veterinair of hij iets aan z'n lever had omdat hij iets gele slijmvliezen had. Wij wisten van niks. Ze zei toen dat het ook kon komen van veel vers gras. Wij dachten toen dat dat het wel zou zijn.
Maar hij kreeg toen nog wel krachtvoer. Het kwam dus denk ik wel door z'n lever.
Ik zou op de volgende wedstrijd (5 augustus) eens vragen wat ze nu van z'n slijmvliezen vinden, of ze nog steeds een beetje geel zijn.

lewesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 22:22

[quote="angelica2"]
Hoi,
Ik wil jullie toch wel even laten zien dat de Hesta Mix echt het hoogst aantal vit en mineralen bevat dan wel ander voer dan ook. Hierbij is het erg belangrijk dat al deze stoffen goed opgenomen worden omdat deze uit natuurlijke verbindingen bestaan en beslist geen conserveringsmiddelen.
Ik ben nog geen brok tegen gekomen waarvan je aan 600 g per dag genoeg hebt en waarbij je een zeer hoog mineraal gehalte hebt bijv zink wat erg belangrijk is bij bijv eczemers!!!! (450 mg zink per kg brok!!!)
Ik hoop dat je heier iets aan hebt ......................jammer dat de site in het Duits is maar het is echt de moeite waard om je hier is over te laten informeren.
Futtermittel:

Ergänzungsfuttermittel für Pferde Handelsform:

Hesta Mix Classic, Papiersack 30 kg
Zusammensetzung:

Gerstenflocken, Luzernehäcksel, Weizenkleie, Haferschälkleie, Apfeltrester, Kräuter, Maiskeime, Zuckerrübenschnitzel, Apfelsirup, Maisflocken, Seealgenmehl, Leinsamen, Bierhefe, Seesalz, Leinöl kaltgepresst, Seealgenkalk, Sonnenblumenkerne, Traubenkernextrakt, Schwarzkümmelsamen

******************************************************************************************************************************************************

Ik hoop niet dat jullie het vervelend vinden hoor, maar als ik dan ook hier naar kijk zie ik er ook weer grondstoffen inzitten dat ik mij afvraag, hoe verzinnen ze het. Luzernehacksel bevat al melasse om het stofvrij te krijgen, Zuckerrubenschnitzel is suikerbiet: zit van nature vol suiker, Appelstroop=suiker, druivenkernextract= het afval van de druif waar ook suiker inzit. Kortom dit voer barst ook van de suikers en als ik naar de hoeveelheid vitamine/mineralen kijk dan steekt Schaette daar echt boven uit. Zet het hieronder voor jullie neer wat erin zit.

Je voert hier dus maar max 120 gram van. In het begin is dat even een paar weken meer om het lichaam goed op gang te helpen en te ontslakken.

abwehrstärkend (u. a. durch natürliches ß-Carotin)
leberstoffwechselanregend (u. a. durch Mariendistel)

Hinweis
Ergänzungsfuttermittel mit Kräutern (u. a. Brennesselkraut, Rosmarinblätter, Schachtelhalmkraut, Süßholzwurzel, Wegwartwurzel), Vitamine, Spurenelementen und Mineralstoffen.

Inhaltsstoffe
(durch Kräuterbestandteile leicht schwankend)
Rohasche 49,9 %, Rohprotein 7,1 %, Rohfett 1,9 %, Rohfaser 6,6 %,
Calcium 10,8 %; Phosphor 2,3 %; Natrium 4,0 %; Magnesium 2,6 %
Ca/P-Verhältnis = 4,7:1

Zusammensetzung
Kohlensaurer Algenkalk, Ca-Na-Phosphat, Natriumchlorid, Weizengrießkleie, Magnesiumoxid, Karotten, Seealgenmehl, Malzkeime, Apfeltrester, Hefe, Sojaöl

Zusatzstoffe
Kieselgur 500 mg

Spurenelemente (je kg)
3.000 mg Zink aus Zinkoxid, 700 mg Kupfer aus Kupfersulfat, 600 mg Eisen aus Eisensulfat, 300 mg Mangan aus Manganoxid,
10 mg Jod aus Kaliumjodid, 10 mg Selen aus Natriumselenit, 10 mg Kobalt aus Kobaltsulfat
(plus Spurenelemente aus Algenkalk, Grünalgen und Kräutern)

Vitamine (je kg)
A 600.000 I.E., D3 60.000 I.E., E 1.000 mg, B1 48 mg,
B2 144 mg, B6 64 mg, B12 800 µg, Nicotinsäure 480 mg, Pantothensäure 240 mg, Biotin 3000 µg
(plus natürliche Vitamine aus pflanzlichen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 22:31

Morrie schreef:
ik ben ervan overtuigd dat huidproblemen en voer direct met elkaar in verband staan

In hetzelfde weiland als waar Morrie staat,s taan 7 andere ruinen waarvan er eentje zelfs zo'n lap voor z'n neus heeft en nog de korsten erop heeft en diverse tobben met mok, aan het land en de plantjes ligt het niet, maar die paarden krijgen wel biks en ander krachtvoer en bijna allemaal knoflook (tegen de vliegen), dat dat goed is voor paarden, ben ik niet van overtuigd. In de natuur zullen ze nooit knoflook eten.....en tegen de vliegen helpt het ook niet

Muesli's, Brokken, Bietenpulp, Zemelen, paarden zijn sowieso planteneters, eten in het wild grassoorten, kruiden, takjes en dergelijke. En of ze het in de natuur niet zullen eten? Ik weet het niet,
veel paarden zijn gék op knoflook, wel is bewezen dat je niet téveel moet voeren, maar voor alles geldt tenslotte: Overdaad schaadt. Maar nu lok ik zeer ws een discussie uit; Niet de bedoeling.

Maar dat van die verbrande neus wist ik niet joh. Maar goed, net als bij mensen moet je de zonnebrand ook meerdere malen smeren, bij je paard doe je dat dan meestal toch wel 1x per dag, helemaal werken zou het niet gauw.
En heeft je pony nog steeds die gele slijmvliezen? Kun je niet laten testen (Bloed?) wat de oorzaak is?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 22:35

Ik weet niet of hij nog gele slijmvliezen heeft. Ik kan dat niet zien. Heb toen ook gekeken, maar zag niks geks. Komt denk ik doordat ik niet goed weet hoe het normaal moet zijn (roze, maar dat was het toen ook Haha! )
Ik ga het op de volgende wedstrijd vragen, bij de keuringen moeten ze toch de slijmvliezen controleren, kunnen ze meteen kijken.
Dat is zaterdag over een week.

Aan de weinig insmeren ligt het niet, ik heb nu nog niet één keer gesmeerd

lewesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 22:52

[quote="Miirthe"]
[
Muesli's, Brokken, Bietenpulp, Zemelen, paarden zijn sowieso planteneters, eten in het wild grassoorten, kruiden, takjes en dergelijke. En of ze het in de natuur niet zullen eten? Ik weet het niet,
veel paarden zijn gék op knoflook, wel is bewezen dat je niet téveel moet voeren, maar voor alles geldt tenslotte: Overdaad schaadt. quote]

Muesli's en brokken kun je niet met zemelen vergelijken. Een zemel is een puur natuurlijk product wat van de tarweplant komt en dus ook uit de natuur. Brokken en muesli's zijn een samenstelling van een hoeveelheid aan grondstoffen waarvan de helft door een paard nooit in de natuur zou worden gegeten. Er word bijv. gebruik gemaakt van suiker of bepaalde stropen die een zoete smaak hebben om een aantal grondstoffen te camoufleren, omdat het paard het anders helemaal niet zou eten. Probeer te kijken wat een paard in de natuur zelf zou pakken om zich gezond te houden en al het geen wat wij de paarden voorschotelen is alleen maar een hele hoop ballast voor het lichaam, waar het vroeg of laat problemen meekrijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 23:03

Melasse bedoel je ja. Maar goed, ik zette ze ook zelf niet in hetzelfde hoekje, maar meer het idee dat een paard zelf ook niet een bak zemelen zou eten; Hoewel het natuurlijk de 'omhulsels' zijn van tarwezaden. Maar goed Clown

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:29

Citaat:
Sinds hij geen voer meer krijgt verbrand z'n neus niet meer en eet hij geen distels meer.
Mijn conclusie: het krachtvoer was slecht voor z'n lever.

Voor mij is deze conclusie te kort door de bocht. Mijn paard verbrande zijn neus ook altijd (zonnebrand hielp niet afdoende, alleen een lapje aan de neusriem van zijn halster). 3 of 4 jaar achtereenvolgens zelfde probleem gehad. Toen de volgende zomer: probleem weg en nooit meer terug gekomen. Alleen 2 dagen iets aangebrande randjes. Het is zelfs zo sterk veranderd dat hij nu 9 uur buiten staat (met dit weer) zonder te verbranden terwijl hij het toen al had van 4 uurtjes.

omstandigeheden? Alles hetzelfde.
zelfde brokken, hooi en stro van zelfde leverancier, zelfde stalmanagement etc. etc.

er zijn diverse voeders die rekening houden met jou wensen: geen extra suikers, laag eiwit en structuurrijk.: pavo nature;s best http://www.pavo.nl/mueslis.html of equiral sport (brok, werkt onstlakkend) http://www.equiral.nl/to/content/ProductSport.htm of equiral structuurmuesli http://www.equiral.nl/to/content/ProductStructuur.htm
Laatst bijgewerkt door pol013 op 28-07-06 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 15:39

Als je goed leest lees je dat ik mijn conclusie niet alleen basseer op die verbrande neus, maar ook op het overmatig eten van distels (distels werken positief op de lever), mok en snel last van de rug.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:47

Overigens is extra olie bijvoeren ook goed te doen al je echt niet meer aan de brokken wil.
Een paard kan hier in principe goed energie uit halen. Je enige probleem is dan dat je gemakkelijker een vitamine E tekort krijgt (wat dan waarschijnlijk weer niet echt bevordelijk werkt voor zijn rug). je zult dan dus een vitame e supplement bij moeten geven om dit te compenseren en dan even goed uitzoeken hoeveel van wat je dan nodig hebt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 15:53

In die pavo koeken zit toch alles wat ze nodig hebben aan vitamine enzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 18:59

Ja, althans; Neem toch aan van wel. Op de verpakking zou je het kunnen checken, het vit. e gehalte; Weet alleen niet precies hoeveel de dagelijkse behoefte ervan is.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 19:27

sja sinds ik gam heb ben ik ook al aan het uitvogelen wat nou het beste voer is. van Havens naar Garvo naar Equisanum naar pure haver. dit vul ik wel aan met kruiden: zeewier en rozenbottel voor de vitamines.

gam blijkt dus ook last te hebben van lever en nieren maar dit komt uit zijn prostaat vandaan. hier heeft hij inmiddels druppels voor.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 22:34

Lenneke_ schreef:
En wat lees ik op die site: Vaak zijn het de nieren of de lever die voor rugproblemen zorgen.

En dat is de gedachte achter osteopatie Haha! Komt omdat de organen , als het ware,aan de wervelkolom hangen daarmee beinvloeden ze elkaar.

Ik denk dat het grootste probleem in paardenvoer niet de eiwitten maar juist de suikers zijn. Aandoeningen als hoefbevangen- en spierbevangenheid worden hier ook steeds meer mee in verband gebracht.

Misschien is Subli Em wel iets voor jullie. dat is zeer vetrijk krachtvoer. Wil je graag een muesli voeren? Kijk dan eens naar de Havens muesli zonder haver. Daar zit relatief weinig suiker (en eiwit) in. In de meeste brok zit overigens ook vrij weinig suiker maar weer meer balaststoffen.