Stro als ruwvoer ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja_dB

Re: Stro als ruwvoer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 14:38

Stro is prima ruwvoer, maar paarden kunnen er weinig voeding uithalen. Het is voor paarden echter belangrijk dat ze wel voldoende ruwvoer krijgen! Het is daarom beter om wel stro te voeren, naast de brokken en gras, zodat ze wel bezig zijn.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 08:58

Ocorde schreef:
dat jullie paarden dat allemaal zo makkelijk eten. Onze merrie moest enkele weken geleden voor een echo van haar maag en moest daarvoor nuchter zijn. Toen heeft ze dus van 9 uur 's avonds tot 3 uur 's middags op stro gestaan, maar ze heeft geen sprietje gegeten (dit was te zien aan de echo). Persoonlijk houd ik ervan dan paarden goed hooi krijgen, dus zelf zou ik geen stro bijvoeren, ik zie dit echt als bodembedekking.

Citaat:
voor een echo van haar maag en moest daarvoor nuchter zijn
????????? Pling Vork
Afbeelding

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:40

Naar mijn idee is het niet erg als een paard stro eet. Ik denk zelf dat als een paard stro eet, hij/ zij dit nodig heeft!

Als mijn paarden op het land staan, zorg ik er zelfs voor dat ze de beschikking hebben over stro. Gras (vooral het verse voorjaarsgras) kan soms "vlaaien" veroorzaken. Als ze naar behoefte stro kunnen eten, is de ontlasting beter.

Paarden die op stal staan en heel veel stro eten (zo'n paard heb ik) kunnen ook behoefte aan stro hebben (ze eten niet "zomaar" stro). Mijn paard heeft zeer slechte ontlasting en door het stro verbetert het aanzienlijk (ik heb al diverse menusamenstellingen geprobeerd, ik ontworm mijn paard regelmatig en ze ziet er gezond uit). Een prettige bijkomstigheid is dat ze wat te doen hebben!

Maar ik zal hooi niet volledig laten vervangen door stro: in hooi zitten veel meer voedingsstoffen. Maar als aanvulling op het menu, vindt ik het wel erg goed!

greetz mexxiemaal

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:03

mexxiemaal schreef:
Maar ik zal hooi niet volledig laten vervangen door stro: in hooi zitten veel meer voedingsstoffen. Maar als aanvulling op het menu, vindt ik het wel erg goed!

greetz mexxiemaal

Veel eigenaren denken dat gedroogd gras hooi is.
Wanneer je hooi laat onderzoeken dan sta je versteld van hoeveel en hoe weinig voedingswaarde soms hooi heeft.

Vooral lang-stengelig in bloei geraakte eerste snee.
Dit gras is het beste wanneer het gefermenteerd is als kuil.
Als alternatief:Dan is tarwestro beter met een schep basisbrok extra.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:14

Volgens mij verteert stro een stuk slechter dan hooi. In de mest van mijn paard zitten wel altijd stroresten maar nooit hooi! Bovendien heeft goed hooi wel degelijk voedingswaarde en stro niet. Dat betekent dus dat je je paard gewoon minder voedingswaarde geeft als je overgaat van hooi naar meer stro. Dat is een afweging, je kunt t misschien aanvullen met vitaminesupplement. Persoonlijk vind ik het niet zo verstandig dat je het voedingspatroon van je paarden gaat wijzigen terwijl je nu geen problemen hebt, je weet hoe gevoelig sommige paarden zijn voor wijzigingen in hun menu! Kun je het stro niet omruilen bij een fouragehandel of kennis tegen hooi? Ik snap je praktische probleem bij de verhuizing, maar zou daarvoor geen risico's nemen door menuwijzigingen te gaan doorvoeren om maar geen stro te hoeven verhuizen.
Laatst bijgewerkt door simodi op 10-07-06 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:16

mexxiemaal schreef:
Naar mijn idee is het niet erg als een paard stro eet. Ik denk zelf dat als een paard stro eet, hij/ zij dit nodig heeft!

Als mijn paarden op het land staan, zorg ik er zelfs voor dat ze de beschikking hebben over stro. Gras (vooral het verse voorjaarsgras) kan soms "vlaaien" veroorzaken. Als ze naar behoefte stro kunnen eten, is de ontlasting beter.

Paarden die op stal staan en heel veel stro eten (zo'n paard heb ik) kunnen ook behoefte aan stro hebben (ze eten niet "zomaar" stro). Mijn paard heeft zeer slechte ontlasting en door het stro verbetert het aanzienlijk (ik heb al diverse menusamenstellingen geprobeerd, ik ontworm mijn paard regelmatig en ze ziet er gezond uit). Een prettige bijkomstigheid is dat ze wat te doen hebben!

greetz mexxiemaal

paarden die op stal staan eten hun stro niet alleen uit behoefte, maar ook als tijdverdrijf omdat ze wat te doen willen hebben en van nature gewend zijn om de hele dag door te knabbelen! Dat ze daardoor een grote hoeveelheid stro binnenkrijgen wil dus helemaal niet zeggen dat dat goed is en aan een voedingsbehoefte voldoet!!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:17

simodi schreef:
Volgens mij verteert stro een stuk slechter dan hooi. In de mest van mijn paard zitten wel altijd stroresten maar nooit hooi! zen.

Vertering heeft niets van doen met het product maar met de aktiviteit van de Darmflora.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:54

Maagzweren ontstaan vooral door krachtvoer!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 20:11

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 20:19

simodi schreef:
mexxiemaal schreef:

greetz mexxiemaal

paarden die op stal staan eten hun stro niet alleen uit behoefte, maar ook als tijdverdrijf omdat ze wat te doen willen hebben en van nature gewend zijn om de hele dag door te knabbelen! Dat ze daardoor een grote hoeveelheid stro binnenkrijgen wil dus helemaal niet zeggen dat dat goed is en aan een voedingsbehoefte voldoet!!

Vooral eerste sneede hooi, wat ook nog eens bemest is, bevat totaal geen stengeligheid en structuur. Dit wordt ook wel "geil" gras genoemd en is eigenlijk helemaal niet geschikt paardenvoer. Paarden hebben juist stengeligheid, structuur en prik nodig om hun verteringsstelsel op orde te houden. Ik denk dat een paard naar behoefte juist wel stro gaat eten, dit ter compensatie van het verkeerde voer wat wij de dieren soms voeren.
Staat je paard op een vers weiland? En is de mest daardoor net een koeienvlaai? Geef in een hooinet of iets dergelijks aan hek eens stro en ze gaan er echt wel van peuzelen (en de mest zal aanzienlijk verbeteren).

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 10:54

Normaal gesproken krijgen mijn paarden in de zomer helemaal geen hooi of stro bijgevoerd en staan ze gewoon de hele dag op de wei, maar door het hete,droge weer zijn mijn weides dit jaar een drama. In de winter krijgen ze hooi en staan ze op stro (wat ze ook opeten). Dus qua voerwisselen ben ik niet zo bang. Ik heb hier eigelijk nooit last van koliek ofzo (gauw afkloppen...)

Ik geef nu fifty/fifty hooi en stro, 2 x daags krachtvoer en 2 uur weidegang per dag. Ze lijken het hier vooralsnog prima op te doen.