Hoeveel train jij & wat krijgt jouw paard daarbij gevoerd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

Re: Hoeveel train jij & wat krijgt jouw paard daarbij gevoerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:07

Ik heb een merrie van 9 jaar, heeft een tijdje stilgestaan en moet nu terug vollop aan het werk. Ik rijd 6 dagen waarvan 1 dag wedstrijd springen, 1 dag springles, 1 dag dressuurles,en den andere dagen zelf wat dressuur oefenen of longeren met driepuntsteugel. Ze loopt momenteel nog maar B-springen en B-dressuur dus.

Ik (ga) voeren, (ze staat er nog niet):
2 scheppen PAVO kruidenmelange per dag
1.5 plak voordroog hooi per dag
en na dressuurles, springles en andere zware trainingen, wat slobber van havens.
+ 30gr. voedingssuplement van PAVO muscle-build

Zou dit ongeveer goed zijn om haar te voederen ? Paard met niet zo veel conditie en dat nog wat spieren en vet bij mag krijgen ?

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:26

Novél: ( 11 jaar) 6* per week rijden, L niveau, waarvan 4 á 5 keer intensief, en nog 1 of 2 keer buitenrit, 1 dag rust.. Hij staat nu dag en nacht op de wei, met redelijk gras, daarbij krijgt hij 4 kilo biks, waarvan 3 kg Pavo 1000 en 1 kg Stibro, daarbij ook nog 2 keer per dag kuilgras..

Joy: (20 jaar) Wordt 4 a 5 keer per week, rustig gereden, staat dag en nacht in de wei met redelijk gras, en krijgt daarbij 4 kg Pavo 1000, dit omdat ze snel mager wordt, en ook nog 2 keer per dag kuilgras.

Vorstin: (4 jaar) Wordt 5 keer per week gereden, staat daarbij dag en nacht op de wei, met redelijk gras en heeft onbeperkt kuilgras tot haar beschikking, staat een kuilpak in het land.

@ Arabesk: Ik vind dat die van jou wel erg weinig voer krijgt..

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:11

Bijou is 7 jaar, wordt 6x per week getraind (meestal 1 dag daarvan wedstrijd) meestal 1x in de week springen, 1x in de week aan de longe met bijzet en voor de rest dressuur.
Ze krijgt per dag;
*2 kilo Pavo sportbrok
*supplement; Max H Hippo half schepje

en na het rijden een klein schepje muesli/granenmix Lachen.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:17

Lisanne:
5 jaar, Haflingermerrie, 1.43m
Staat niet in training momenteel
Ruwvoer: kuilgras (s'nachts op de wei, en overdag op stal): 2-3 porties per dag
Krachtvoer: 1/4 schep 'smorgens en 'savonds

Didl:
13 jaar, 1.52m
4x in de week wordt hij bereden, varieert tussen 30min en 1u
Gewoon recreatief
Ruwvoer: idem Lisanne
Krachtvoer: de dagen dat hij gereden wordt 1/2 schep, de dagen dat hij niet gereden wordt 1/4 schep, smorgens en s'avonds.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:29

Mijn paarden staan vanaf half acht s morgens op de wei.
Rond zes uur gaan ze naar stal en krijgen dan een halve schep Hartog muesli en een halve schep Fiber P. S avonds krijgen ze nog een plak hooi of een pluk kuil. Krachtvoer wordt aangevuld met Speed XL en Glucoflex en nu af en toe electrolyte.
Ze worden vier keer per week een uur gereden.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:33

Oscar is een ruin van 13 jaar, 1.35m..
Ik train hem 6/7 keer in de week, waarvan hij één keer ong. 2 uur voor de kar loopt, en voor de rest het meest dressuur.
Hij krijgt 3/4 kg pavo sportbrok, 4 boterhammen, wat appel en peen en soms wat musli/slobber.
Voor de rest kan hij de hele dag door hooi eten. Lachen

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:48

Mijn paard, ik rij haar 6à7 keer per week een uurtje dressuurtraining en krijg daarvan 2x in de week privéles
ze krijgt per dag 2 plakken hooi en 2 kilo sportbrok van mijten daarbovenop krijgt ze nog een schep knoflookpoeder, 2x 5ml souplesse en 2x 5ml leverreiniging ze staat in de zomer 24/24 in een schrale weide

L_niie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:56

mijn new-forest E pony, 1.53 cm.
5 tot 6 in de week intensief soms ook een keer niet, daarvoor in de plaats een buitenritje met een paar vriendinnen.
loopt zeker 4/5 uur in de wei, en krijgt daar bij 3 kwart van zo'n bak brokken en de rest van de bak vul ik met lucerne.
mijn 3 jarige Kwpn'er
3/af en toen 4 x in de week 15 tot 20 minuten goed rijden, ze krijgt daarbij een halve bak brokken en zemelen. en staat net als de andere zeker 4/5 uur in de wei. Vork

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:10

Die van mij krijgt relatief weining, als ik de andere zo bekijk. Bloos
Useful, 5 jaar, Kwpn.
Rijd haar ongeveer 5/6 keer in de week. Waarvan 1x priveles, 1x longeren met bijzet, en de rest beetje dressuren in de bak. In de zomer ook wel eens op buitenrit

Staat nu 24/7 op een volle wei, krijgt daarbij nog 1.5 kilo Pavo Nature's Best + 20 gram Fenegriek en 20 gram Knoflookpoeder.

In de winter krijgt ze 3x op een dag kuil/hooi. 's ochtends 1 kilo Pavo Nature's Best.
's avonds 1 kilo Pavo Sportbrok + 20 gram fenegriek

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:13

isabelleke schreef:
Mijn paard, ik rij haar 6à7 keer per week een uurtje dressuurtraining en krijg daarvan 2x in de week privéles
ze krijgt per dag 2 plakken hooi en 2 kilo sportbrok van mijten daarbovenop krijgt ze nog een schep knoflookpoeder, 2x 5ml souplesse en 2x 5ml leverreiniging ze staat in de zomer 24/24 in een schrale weide

knoflook is waarschijnlijk een oorzaak van bloedarmoede bij paarden!

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 23:32

Ik rijd myn paard 6 dagen in de week.
Waarvan 1x springen, 4x dressuur en 1 keer naar buiten of lekker
zonder zadel en hoofdstel in de bak rijden.
Ze krijgt s'ochtends 3/4 bix + 1/4 haver & hooi.
Dan gaat ze naar buiten(behalve als het regent)

Savonds krijgt ze: 1/2 bix + 1/4 haver & hooi.

En na het rijden meestal 1/2 muslie..
Of als ze smiddags binnen staat.

rianne21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 18:49

Ik rijd mijn paard 5 dagen in de week.
En hij is erg gevoelig om dik te worden dus krijgt niet heel veel.
1,5 kilo pavo sportbrok
1,5 kilo kruidenmuesli van pavo
staat ongeveer 4 dagen van 10 tot 5 in het land (beetje schraal)
en ongeveer 4 plakken hooi op een dag als hij niet in het land staat.
Als hij wel in het land staat krijgt hij 1 plak per dag.
Voor de rest met warm weer elektrolyten erbij en beetje knoflook poeder.

rianne21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 18:51

[/quote] knoflook is waarschijnlijk een oorzaak van bloedarmoede bij paarden![/quote]

Ja als je teveel geeft.
Het kan niet kwaad als je een heel klein schepje geeft, alleen niet het hele jaar door.
Wij geven het alleen in de zomer, dan komen er minder vliegen op hem af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 19:06

Klopt. Je moet niet overdoseren en het het hele jaar geven; doe je een kuurtje in de zomer met aanbevolen hoeveelheid? No problem.

Horsea_nl

Re: Hoeveel train jij & wat krijgt jouw paard daarbij gevoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:07

mijn paard krijgt 7 dagen per week beweging, en waarschijnlijk zal ze deze 2 weken zelfs soms 2 keer gereden worden. en ze krigjt 2 kilo biks per dag, denk dat dat ook meer dan genoeg is aangezien ze niet de slankste is Haha!

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:10

Mijn pony (1.46) rij ik iedere dag, gemiddeld een uur (1x per week springen) en krijgt als hij op stal staat genoeg kuil o.i.d. en 1/4 schep bix 's ochtends, en 1/4 schep 's avonds (algemene bix, zal wel geen speciale zijn Knipoog )maar hij staat nu dag en nacht op het land, dus geef ik hem na het rijden vaak 1/2 kilo.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 12:37

mijn paard een 8 jarige ruin van 160, redelijk temprament vol en veel karakter. ik traindressuurmatig

wordt op dit moment vooral conditie opbouwend getraind na een rust periode en krijgt redelijk zwaar werk van ongeveer 1 uur per dag.

's morgens krijgt hij:
1/2 schep slobbermais
1 schep draversbrok
1 schepje easy mag van horsefood.
2 kilo hooi.

's avonds krijgt hij:
1/2 schep slobbermais
1/2 schep kruiden reformmusli

's avonds laat:
1/2 schep slobbermais.
1 schep draversbrok.
2 kilo hooi.

overdag staat hij in de wei.
na het werk krijgt hij 1/2 schepmusli en bij warm weer extra electroliten.
verder krijgt hij momenteel voor een goed spieropbouw body builder van horsefood.

het krachtvoer is van havens, de slobbermais krijgt hij momenteel 3 maal per dag ipv 1 keer omdat hij door weinig gras op de weide en veel stress op Zijn vorige stal veel is afgevallen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 12:59

krachtvoer is ooit uitgevonden als compensatie van verloren gegane graastijd bij werkpaarden die 10 uur per dag moesten werken

denken jullie nou echt dat krachtvoer voor de huidige sportpaarden nodig is???

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:00

marloezzke schreef:
wordt op dit moment vooral conditie opbouwend getraind na een rust periode en krijgt redelijk zwaar werk van ongeveer 1 uur per dag.

dat is echt peanuts voor een paard hoor!

De paarden in de westerse wereld zijn overvoed en worden onder-getrained met alle gevolgen van dien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 19:28

Nouja, ik zou mijn paard ook nooooit 2 kg brok ofzo gaan voeren, maar tegenwoordig is dat eenzijdige koeiengras op de meeste weides écht niet voldoende ter onderhoud. Als aanvulling+energie snap ik dan wel dat mensen brok voeren, alleen vind ik dat dat wat meer mag gebeuren met beleid.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 11:53

is het serieus bedoelt dat ik daar op ga reageren arabesk.

ieder zijn sport, je ooit afgevraagd wat ik bedoel met conditite en spierobouwend werk, dat is wel degelijk zwaar voor een paard. het bestaat uit weinig anders dan heel veel overgangen rijden en schakelen in alle mogelijk oefeningen zo ongeveer een uur lang. daarbij doen we nog regelmatig wat galop werk op de lange baan wat ook voornamelijk bestaat uit sprinten en weer terug en weer vertrekken.

wat is wel zwaar werk voor een paard in jou ogen dan?

en wat betreft dat krachtvoer,ja ik denk dat de paarden van tegenwoordig dat wel kunnen gebruiken, ze staan niet meer hele dagen op een weide en komen dan nog eens snel vitamines en mineralen te kort, daarnaast moet je ook nog na gaan wat voor gras er op een weide staat en ik denk dat de meeste paarden daar niet voldoende energie uit kunnen halen. daarnaast wordt er hooi of iets dergelijks bijgevoerd ook dit moet wel van hele goede kwaliteit zijn wil je dit een paard alleen voeren naast weidegang.

ik denk dus zeker wanneer je je paard op wedstrijden uitbrengt en er dagelijks mee traint op een middelmatig niveau dat je paard wel degelijk de extra's nodig heeft die in krachtvoer zit. de meeste krachtvoeders bevatten veelal granen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 13:42

daarom is het ook beter voor paarden om 24/7 buiten te staan met ruwvoer voor hun neus

paarden die vroeger 10 uur per dag voor de paardentram stonden oid dat was hard werken en hun verloren gegane graastijd moest dmv krachtvoer gecompenseerd worden

een uur beweging in de vorm die jij beschrijft is sowieso veel en veel te weinig om je paard gezond te houden

alle vitamines kan een paard uit gras/hooi halen en een aantal maakt een paard ook zelf aan. Mineralen kun je geven dmv een liksteen. Desnoods geeft je een pavo summerkoek, daar zit zeker weten genoeg in.

Echt hooi/gras en een liksteen is voldoende, zelfs voor endurance paarden, mits ze na een wedstrijd weer een dag kunnen 'bijgrazen'.

Op paardnatuurlijk staat een heel goed stuk over de (on)zin van krachtvoer.

In biks zit helemaal NIETS dat een paard nodig heeft. Wat er wel in zit zijn veel te veel eiwitten en conserveringsmiddelen Misselijk
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 04-08-06 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 13:50

Ik train 3 dagen in de week flink en rij endurance klasse 2.
Wat we tijdens het trainen doen verschild nogal. De ene keer een lange rit op een gelijkmatig tempo, de andere keer iets korter met veel tempowisselingen en heuvelop.
Hij werkt dan hard ookal wordt er vaak geweerd dat lange ritten maken niet hard werken is.
Anouar krijgt gras en elke dag een pavo summerfit koek. Krachtvoer is erg slecht voor z'n lever dus dat krijgt hij niet meer.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 13:54

ik ben het niet geheel met je eens over dat te weinig beweging.

mijn paard staat van 10 tot 17 uur in de weide weer of geen weer en wordt iedere dag gereden of gelongeerd, dus ik denk dat hij wel degelijk voldoende beweging krijgt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 13:59

en hoeveel bewegen ze in de wei? dat valt meestal helaas nog wel tegen

als je het vergelijkt met gemiddeld 50 km per dag in het wild, inclusief rustig grazen, spelen, vechten, vluchten en lopen voor drinkwater, krijgen de meeste NL paarden te weinig beweging