Alternatief voor biks i.v.m. gevoeligheid voor spierpijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Alternatief voor biks i.v.m. gevoeligheid voor spierpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 08:10

Ik ga met fransje mee. Als blijkt dat het te moeilijk is voor ze om paarden individueel te verzorgen ivm gezondheidsproblemen, kun je beter gaan verkassen. Voor mij ook ooit de reden geweest en nog geen dag spijt van gehad, had spijt gehad hem daar te laten staan.

Koop 2 afsluitbare bussen, zet de naam van je paard er met grote dikke letters op, naam van je paard op de stal en met duidelijke letters : Let op, speciaal voer! Doe de tonnen in de voerbak met s'morgens en 's avonds erop. Ga met je da in conclaaf welk voer je het beste kan voeren. Ik zou adviseren melassevrij en zo min mogelijk koolhydraten en zo veel mogelijk plantaardige vetten, dus bv subli EM mix en een hoogwaardig voer in kleine hoeveelheid met een vitamine/mineralen mix aangevuld. Houden ze zich niet aan deze voerritueel, dan verkassen. Je betaald een hoop geld en als dat al te veel voor ze is, dan zit je verkeerd.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 10:47

Ik ben het helemaal met jullie eens, de gezondheid van mijn paard gaat natuurlijk altijd voor, maar ik wist tot een paar weken geleden niet dat hij zoveel eten kreeg. Ik had aangegeven toen ik daar op stal kwam dat hij 2 1/4 kg pd moest krijgen en wist niet dat hij nu meer kreeg. Daar kwam ik achter toen de stalmeester op vakantie ging en het op de stal deur stond.
In ieder geval krijgt hij nu minder en als vrijdag de DA geweest is en ik meer weet, kan ik zijn voerschema evt. gaan aanpassen. Dat zal best wel te regelen zijn op de manege en zo niet, dan inderdaad verkassen maar ik denk niet dat dat nodig is hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:19

3 kg is standaard, ooit ergens gestaan en ik afgesproken 2 kg, kreeg hij toch 3 kg, mijn paard elke dag zo gek als een deur. Toen ik de staleigenaar aansprak, kwam er uit dat alle paarden 3 kg kregen punt uit, is het minimum en hebben ze gewoon nodig vond hij, 2 kg was te weinig. Dan ben je uitgepraat.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 11:51

Dan ben je inderdaad snel uitgepraat. Zo erg is het gelukkig bij ons niet en zeker als het op advies van de dierenarts is dan wordt dat wel opgevolgd. Het gaat er mij alleen om of ik hem zelf een ander soort voer moet geven of gewoon minder van het voer dat hij nu krijgt. Ik zal het wel horen vrijdag en dan kijken we verder.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:10

integra123 schreef:
Ik had aangegeven toen ik daar op stal kwam dat hij 2 1/4 kg pd moest krijgen en wist niet dat hij nu meer kreeg. Daar kwam ik achter toen de stalmeester op vakantie ging en het op de stal deur stond.

Dat is helemaal raar. Ik weet niet of de brok standaard in de prijs zit? Want dan snijden ze zichzelf ook nog financieel in de vingers. Ik hoop voor je dat je er inderdaad uit kan komen.

Wie weet kan je, als je de uitslagen van de bloedtest heb etc. , een voerderadvies aan Anneke Hallenbeek of een andere onafhankelijke voerdeskundige vragen. Een echte voerdeskundige kan toch vaak wat dieper in de rantsoenen duiken dan een dierenarts, die heeft vaak meer een globaal idee.