alleen gras laten eten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:20

Zolang je zorgt voor een goede liksteen is alleen gras meeer dan genoeg. Daar halen ze alles uit wat ze nodig hebben, en als je dan nog niet zeker bent kan je altijd zo'n Pavo koek geven.

Onze ponys leefde toch ook echt op gras en liepen een stuk meer dan het gemiddelde paard (zo'n 4 uur op een dag) en waren alles behalve schraal, eerder te dik

Pony hier krijgt wel bij omdat ze een wat slechte winter heeft gehadt, dus totdat ze van het gras weer opknapt van de winter krijgt ze bij, en dan gaan we weer afbouwen. Ze loopt endurance.

MiSsY_Me

Re: alleen gras laten eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:58

Mijn verzorgpaarden staan nu net op de wei. Ze hebben genoeg, en lang gras, ik voer ze verder niks bij. Soms als traktatie brokjes, of als ze zich niet willen laten vangen.

Lodinn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:31

Dat moet kunnen hoor. Als ze een liksteen hebben moeten ze meer dan genoeg aan het gras hebben. Ze kunnen dan ook zelf regelen wanneer ze mineralen of vitaminen nodig hebben...

Paradox_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 09:17

mijn paard staad per 1 juni 24 u. op hetland als ik heb eruit haal voer i khem bij natuurlijk

Softijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 10:19

Mijn pony staat overdag op het land en 's nachts in de paddock. Want ons gras groeit echt heeel erg goed. Ze mag niet te dik worden

xxx

jantina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 08:32

Als je paard alleen gras eet, is het belangrijk om te weten hoe je gras is. En wat voor voedingstoffen er nog in de bodem zitten. Veel grasland is te weinig bemest of juist te eenzijdig bemest.

Het land waar onze paarden op staan is erg arm, dus krijgen ze pavo vital erbij. Gewoon een handje per paard. Weet ik zeker dat ze alles binnenkrijgen en verder gewoon hun buikjes kunnen vullen met gras.

deedee19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:05

De mijne krijgt ook niks bijgevoerd in de zomermaanden. Hij is nu al te dik laat staan als ik bijvoer. Alleen af en toe een klein plakje hooi als de wei te schraal is.

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:57

Ik voer alleen de merries met veulens bij op dit moment. Ze staan nu een maand 24/7 op het land en we leggen steeds 2 weken een stukje braak en gooien hier dan kunstmest op. Als het echt kaal wordt ga ik wat hooi bijvoeren. We hebben speciaal paardengras, en we hebben eigenlijk alleen maar recreatiepaarden en sobere rassen.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 19:59

hoe weet je nou of je gras voedingsrijk is naar mijn idee is gras altijd gewoon gras

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:59

Gras in de meeste weides nu is van dat lange, eenzijdige gras.. veel eiwitten. Ik zou m´n paard nu niet alleen op het land zetten, tis voor koeien ingezaaid en bevat niet voldoende. Die likstenen met dit weer is ook niet zo ideaal ..
Dus voer ik een beetje krachtvoer bij met Trias Omega Olie en een schepje kruiden.

_Buddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 21:02

Mijn shetlander krijgt alleen gras, en kan hooi pakken wanneer hij wil (maar dat eet hij bijna nooit)
Dat licht gewoon in de schuilstal namelijk.
Verder krijgt hij alleen snoepjes bij het vrijheidsdressuren
Geloof me hij is dik genoeg! (foto's profiel)

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 17:39

Mijn pony staat nu op een weiland waar geen gras meer staat, alles is kaal gegeten.
Moet ik dan mijn pony wel bijvoeren, ik hoop dat er binnenkort een stuk bij komt.
Mijn pony is mega dik, maar om haar nou helemaal kaal te zetten is dat niet zielig ?

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 23:22

Ik zou je pony dan of een een liksteen geven in de wei. Of een pavo koek, of van die vitamine korrels.

Als je gras echt kaal is dan zou je gewoon ruwvoer bij kunnen voer, hooi of voordroog bijvoorbeeld. Ze moeten natuurlijk wel genoeg te knabbelen hebben.

Mijn haflinger en mijn jaarling staan beiden 24/7 buiten, krijgen beiden een stuk Pavo koek. Allebei ong een halve per dag. En zo 1 2 keer in de week wat voordroog. Meer voor het lekkere, want in principe hebben ze genoeg buikvulling van het gras. Mijn haf krijgt als hij gewerkt heeft, afhankelijk van de intensiviteit van het werk, een handje tot max. een halve schep muesli.

lovelyme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 08:26

gouda schreef:
Ligt er helemaal aan wat je van je paard vraagt, wat de voedingswaarde is van het gras, hoe lang op het gras etc. Ik zou gewoon kijken naar het paard veel paarden kunnen op alleen gras goed gedijen.

ben het er helemaal mee eens!!!
Als het paard verder niks doet, heeft in de zomer het gras genoeg voedingswaarden hoor!!
Mits het stuk land goed onderhouden word en groot genoeg is!!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:36

De mijne krijgt ook niks anders dan gras, hoeft nog niet te werken. Hij doet het er geweldig op. Ik ben alleen van plan hem af en toe wat korrels te geven voor de mineralen, want hij begint de grond soms af te likken. Liksteen vind ik niet zo ideaal in de wei, dus dan maar korrels.

buzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:51

De meeste grasweilanden bestaan uit engels raaigras. Dit is eigenlijk beter geschikt voor koeien dan voor paarden.
Engels raai is "vetter" gras en bevat veel eiwitten. Paarden doen het eigenlijk veel beter op kruidige weilanden met veel verschillende soorten gras en kruiden.
De mooie heldergroene malse weilanden die lekker vaak bemest worden zien er het best uit maar zijn dus eigenlijk niet zo geschikt voor paarden. Als je paard hierop staat zou ik mineralen bijvoeren (bv kruidenliksteen). Op kruidenweilanden kunnen ze bij normaal werk in principe staan zonder bijvoeren.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:23

Ik ben er ook achetr gekomen dat dik zijn ook ondervoeding kan betekenen.

Mijn paarden kregen eigenlijk alleen kuil en 1/2 kg biks gevoerd in de winter en gras in de zomer.
Nu had ik s'winters in eens lome paarden ondanks dat ze continu kuil konden eten en af en toe biks kregen. Wat bleek, bleek tandvlees dus vitamin.. te kort. Ik ben toen meer krachtvoer gaan voeren en toen werd het beter.

Nu kwam ik laatst tot de ontdekking dat ze het nu ook hebben. En dat terwijl er genoeg gras staat en ze veels te vet zijn.
Nu voer ik een vitaminen suppl. bij en jawel hoor een stuk fitter en weer mooi roze tandvlees.
Als het suppl. op is ga ik weer over op de biks.

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:30

Miracle staat dag en nacht op het land. Geen bijvoer in de zomer, in de wintermaanden krijgt ie onbeperkt kuil.
Echt niets mis mee om ze niet bij te voeren, mijn paard is er aan gewend en kan in deze omstandigheden prima leven. Ik rijd best intensief, minstens 2 keer in de week een flinke buitenrit (minstens 3 uur) en de wat kleinere ritjes.
Als ik een echt grote rit maak of hij gaat mee op bijvoorbeeld vakantie/meeting, dan krijgt hij wel voer bij, omdat dit best een uitputtingsslag is voor paarden. In een vreemde omgeving enzo.

De pony van mijn nichtje precies dezelfde omstandigheden, maar die heeft wel bijvoer nodig. Het is maar net wat je pony zelf aangeeft!
Een ras dat sober is zal eerder op alleen maar gras kunnen leven, maar mijn draver en 2 KWPN'ers doen het prima zonder verder bijvoer, behalve kuil, zowel zomer als winter.

Op een kaal stuk grond zetten is voor een vette pony veel beter dan hem toch bij te voeren, als je toch wilt voeren geef dan eiwitarm voedsel Knipoog
Te dikke pony's hebben veel meer kans op hoefbevangenheid!

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 23:25

Vera staat nu weer op een vrij volle wei en ze krijgt dus niets erbij, er ligt wel een liksteen in de wei. Ik heb ze toevallig vanavond op deze wei gezet, ze stonden op een hele schrale wei en daar kregen ze hooi bijgevoerd en na het werken kregen ze allebei nog wat muesli en brok gemengd. Als we een lange rit hebben gemaakt of intensief hebben gereden, krijgen ze ook nog wat muesli en brok, maar dat is dan meer als beloning, dus een klein beetje.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 10:55

Hangt helemaal af van wat voor ras en wat voor gras!!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 18:28

Jeskim schreef:

hoe kan ik daarachter komen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:34

vlasta schreef:
Jeskim schreef:

hoe kan ik daarachter komen?

Gewoon proberen dus. Jij kent je paard toch het beste (hoop ik) dus zie je snel genoeg hoe hij/zij er op reageert.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:17

Mijn paard staat ook alleen op gras, simpelweg omdat ze echt veel te dik is.
Als ze veel op stal staat krijgt ze wat brokjes erbij, maar dat heeft ze nu dus niet nodig.
Mijn paardje heeft (meer dan) genoeg aan het gras, ze glanst mooi, zit super in haar vacht.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 15:40

Onze haflinger (met veulen) staat ook alleen op gras. En nog is ze "moddervet". Omdat het land wat schraal is geef ik nog wel een PAVO-koek voor de vitamientjes.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:19

Hier krijgen ze alleen gras. Ze likken nooit aan hun liksteen, dus ze hebben ook niks extra's nodig.
Soms wel even een handje bix na het rijden.